Lestadiolaiset kumosivat ehkäisykiellon, ehkäisy OK!
Tutulta lääkäriltä täällä Pohjois-Suomessa kuultua.
Vanhoillislestadiolaiset kumosivat nyt heidän paljon puhutun ehkäisykiellon.
Tämän kesän suviseurojen jälkeen valittu SRKn johtokunta teki päätöksen, että kun lääkäri suosittaa ehkäisyä niin se on lestadiolaiselle OK.
Kun lääkärille sanoo että ei halua perheenlisäystä niin ehkäisyreseptinhän saa ilman muuta. Jos ei naisen elimistössä mitään riskitekijöitä ole.
Vuosia kestävän pillerin syönnin tilalla pitäisi tulla muotiin miehen piuhojen poikkasu. Yksinkertaisempi eikä tule terveysriskejä. Miettikääs lestadiolaiset sitä.
Kommentit (47)
Järki voittaa jokaisen uskonnon aikanaan.
Ihanaa ,saa pistellä ykköseen siis .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen ja tasapainoinen perhe-elämä...
Vanhoillislestadiolaisessa lapsuudenperheessäni meitä oli yli kymmenen lyhyin välein syntynyttä sisarusta. Itse olen keskeltä sarjaa. En ole koskaan nähnyt isäni pitävän lastaan sylissä, leikkimisestä tai hellittelystä puhumattakaan. Aika varhain äidinkin huomiosa piti luopua kun tuli aina uusia ja uusia vauvoja jotka veivät hänet.
Isän kosketus ja etenkin syli ja läheisyys puuttui täysin. Muistan että ainoastaan hän on joskus siirtänyt nostamalla pienen lapsen pisteestä A pisteeseen B, tai nostanut itkevän lapsen lattialta jonkun toisen syliin.
Meidän isä oli aina pelkkä isä. Isän etäisyyttä meihin lapsiin kuvaa sekin, että kukaan meistä ei koskaan käyttänyt hänestä mitään hellittelynimitystä kuten iskä tai isi.
Nyt aikuisena olen jutellut asiasta sisarusteni kanssa, ja heillä on aivan samanlaiset
Saattaa olla menneinä vuosikymmeninä, 50-60-luvuilla.
Itse olen syntynyt -71 pienelle maatilalle. Isä piti meitä lapsia(2) kyllä sylissä.
Muuten ei kovin helliä sanoja käyttänyt, mutta välittäminen kyllä hänestä välittyi.
Ei muuten mutta suviseurat on vasta tulevana viikonloppuna niin ei niiden jälkeen ole voitu päättää mitään.
Eikähän tuo asia tule virallisesti ikinä kumotuksi kun eiväthän he näitä myönnäkään.
Ei ole mitään sääntöjä mukamas kun kaikki vain mystisesti "haluavat" toimia samoin.
Ja onhan nyt jo paljonkin pienempiä vl-perheitä. Fiksuimmat vain ajattelevat tämän asian nykyään ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään uusi juttu ole.
Tiedän useita vl-naisia, jotka ehkäisivät jo ysärillä ja useita, joilta on poistettu kohtu tai tehty sterilisaatio.
Terveydelliset syyt jokaisella, ja myös uupumus on terveydellinen syy.
Toisin sanoen, terveys pitää vaarantaa, ennen kuin ehkäisy on ok. Eikö tuossa ole mielestäsi mitään mätää?
Sanomalehti Kalevassa naistentautien lääkäri esitti huolensa siitä, että lestadiolaisnaisille tehdään aiheettomia kohdunpoistoja.
Jostain syystä mies ei päässyt/tullut ääneen toistamiseen...
Eli tarvitsan vaikka teksistu diagnoosi vakavasta vaarasta, että voi lopettaa lastenteon.
Toivottavasti tämä nyt on muuttunut...
Enpä usko, että on muuttunut, edelleen tarvitaan lääkärintodistus siitä, että raskaus on vaaraksi äidille.
Pelkkää kilvenkiillotusta ja kaksoisviestitää kuten:
Meillä ei ole koskaan ollut mitään kieltoja. Uskovaiset haluavat elää Raamatun mukaan ja noudattaa Jumalan tahtoa.
Lastentekopakon kumoaminen johtaisi lestadiolaisuuden kutistumiseen marginaaliin, kuten oli hyvää vauhtia käymässä 60-luvulla.