Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset kumosivat ehkäisykiellon, ehkäisy OK!

Vierailija
23.08.2016 |

Tutulta lääkäriltä täällä Pohjois-Suomessa kuultua.
Vanhoillislestadiolaiset kumosivat nyt heidän paljon puhutun ehkäisykiellon.

Tämän kesän suviseurojen jälkeen valittu SRKn johtokunta teki päätöksen, että kun lääkäri suosittaa ehkäisyä niin se on lestadiolaiselle OK.

Kun lääkärille sanoo että ei halua perheenlisäystä niin ehkäisyreseptinhän saa ilman muuta. Jos ei naisen elimistössä mitään riskitekijöitä ole.

Vuosia kestävän pillerin syönnin tilalla pitäisi tulla muotiin miehen piuhojen poikkasu. Yksinkertaisempi eikä tule terveysriskejä. Miettikääs lestadiolaiset sitä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ehkäisy on aivan yleisesti käytössä vl-perheissä nykyään. Mutta sitten on myös niitä, jotka syystä tai toisesta eivät käytä ehkäisyä. Tulen itse vl-taustasta ja omassa lähipiirissä on näihin molempiin ryhmiin kuuluvia pariskuntia. 

Vaikuttaakin siltä, että ehkäisy hiljaisesti hyväksytään, vaikka "virallinen" mielipide saattaa vielä olla sitä vastaan. 

Vierailija
22/47 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset tulee aina ajassa n. 20 vuotta jäljessä. Kuin entinen Neuvostoliitto.

Meinaatko että muille on ollut ehkäisy sallittua 20 vuoden ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ehkäisy on aivan yleisesti käytössä vl-perheissä nykyään. Mutta sitten on myös niitä, jotka syystä tai toisesta eivät käytä ehkäisyä. Tulen itse vl-taustasta ja omassa lähipiirissä on näihin molempiin ryhmiin kuuluvia pariskuntia. 

Vaikuttaakin siltä, että ehkäisy hiljaisesti hyväksytään, vaikka "virallinen" mielipide saattaa vielä olla sitä vastaan. 

Riippuu perheistä miten kirjaimellisesti niissä otetaan opit.

Ongelmallista on se, että jotkut eivät opi ajattelemaan omaa parastaan vaan luulevat, että heidän täytyy jaksaa, niin kuin naapurin 10 lapsisen perheen vl äiti ja isä. Tämä äiti on usein tiukasti sitä mieltä, että ehkäisy on synti eikä se ole ensisijainen vaihtoehto tilanteessa jossa perhe voi pahoin.

Siten tulee näitä henkisesti sairaita ja uupuneita äitejä ja perhe on sitte lastensuojelun asiakas lopullisesti.

Te jotka sanelette toisille mikä on oikein ja mikä väärin varsinkin ehkäisyasiassa, menkää itseenne. Se voi olla erittäin vahingollista jollekin perheelle. Voisi puhua jopa hengellisestä väkivallasta.

Terveisin terkkari

Vierailija
24/47 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta toiseen. Tämä ryhmäkö on laittanut alulle adressin jossa halutaan Yle puheelta musa pois?

Vierailija
25/47 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uutinen, uupuneille ja köyhille.

Vierailija
26/47 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin

Vierailija
27/47 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa. Eri lahkojen kohdalla sivistyminen voi viedä aikaa, mutta muutoksia maailmassa joutuu tekemään aina.

Vierailija
28/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla fake news. Ehkäisy varmaan lisääntynyt, niin ettei lapsia tule yksi per vuosi, mutta asia pidetään kyllä muilta salassa.

Vierailija
29/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, edelleen kytätään nuoria vaimoja että varmasti alkaa lapsia tulemaan jatkuvalla syötöllä. Tämä on ihan ydin oppi, ei varmasti poistu, koska liike loppuu siihen.

Vierailija
30/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastikään lukenut Uskon- sota keittiössä kirjan ja katsoin Kiel-letty hedelmä leffan ja Armanin Suvi-seurat-jakson. En mitenkään usko  että uskon-sedät ovat päättäneet että naisten eh- käisy olisi sallittu. Siinä uskossa on miehet niin jalustalla, mikään ei saa vähentää miesten arvoa.

Vierailija
31/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se perkeles kun ei mun kommenttia julkaista

Vierailija
32/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ovat KUMONNEET useita perussääntöjään

- pyykinpesukone jossa on lasiluukku ( -60 -70 luvulla)

-televisi

-tietokone

-nyt ehkäisy

Siis lestadiolaisten kaikki arkipäivän perus väännöt on kumottu ! Noissa kulminoitui koko lestadiolaisuus .

Niillä he hallitsivat joukkojaan.

Vierailija
33/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä itseänne koskaan kummastusta, että tämä uskovaisten lasten saanti kiinnostaa niin valtavasti ulkopuolisia? Mitä se teille kuuluu?

Ettekö voi oikeasti uskoa, että suurin osa vl-naisista on hyvin tyytyväisiä osaansa ja kokee äitiyden kutsumuksekseen. He iloitsevat onnellisesta ja tasapainoisesta perhe-elämästä joka on näinä aikoina suuri rikkaus ja onni.

Näinhän on ollut historiassa kautta aikojen.

Maailmassa on muuten muitakin uskontoja joissa ei haluta ehkäistä!

Olet historiantajuton. Menneisyydessä lapsilukua on pyritty rajoittamaan yrttilääkinnällä, pidättäytymisellä ja korkealla avioitumisiällä, koska liian suuri perhe oli taakka, jota eivät lapsilisät lievittäneet. Lapsia myös annettiin pois kuin koiranpentuja aivan viime vuosikymmeniin saakka. Lisäksi lapsikuolleisuus pienensi perheitä. Lestadiolaisten kymmenpäiset perheet ovat täysin luonnoton ilmiö.

Suuret ikäluokat?

Mutta oikea pointtini on tämä: itse olen lestadiolainen, enkä ole ikinä kuullutkaan ehkäisykiellosta. Olen ollut nyt kolme ja puoli vuotta naimisissa ja me emme ole edes ajatelleet lasta. Tunnen muitakin pareja, jotka toimivat näin.

Kukaan ei pääse taivaaseen synnyttämällä, vain uskomalla. Tämä on ihan yleinen ajatus.

Oisko kaikilla parempi lopettaa toisten vihaaminen vain, koska jotkut haluavat elää toisella tavalla. En minä ajattele muiden toimia. Eikä muutkaan ystävistäni.

Höpö höpö, et todellakaan ole sitä mitä väität.

Vierailija
34/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä itseänne koskaan kummastusta, että tämä uskovaisten lasten saanti kiinnostaa niin valtavasti ulkopuolisia? Mitä se teille kuuluu?

Ettekö voi oikeasti uskoa, että suurin osa vl-naisista on hyvin tyytyväisiä osaansa ja kokee äitiyden kutsumuksekseen. He iloitsevat onnellisesta ja tasapainoisesta perhe-elämästä joka on näinä aikoina suuri rikkaus ja onni.

Kyllä näin kolmen lapsen äitinä (joka voisi periaatteessa haaveilla max kuudesta vaikka 20-40 ikävuosien aikana) ymmärrän, että joku voi haaveilla jopa 7:stä, 8:stä. Mutta todella moni ja iso enemmistö ei varmasti haaveile. Kaikkien suomalaisten kesken (2-)3 on toivotuin lapsiluku, siihen ei aina päästä ja ollaan kuten sanoit, tyytyväisiä. Yhteisössä, jossa naisten todellinen lapsiluku kasvaa usein kaksinumeroiseksi, on jotain vialla. Nainen ON tällaisissa yhteisöissä alistetussa asemassa tai hän on todella vahvassa uskossa/AIVOPESTY uhraamaan oma elämänsä ja ruumiinsa totaalisesti uuden elämän alttarille. Enkä kyllä nosta jalustalle mitään muutakaan uskontoa, jossa naisten ja lasten asema on sama. Enkä myöskään väitä, että muilla niitä ongelmia ei ole, mutta erittäin isoon perhekokoon painostaminen se nyt vain on räikeästi väärin. Hyvä jos se viimein loppuu, edistystä.

Vierailija
35/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet historiantajuton. Menneisyydessä lapsilukua on pyritty rajoittamaan yrttilääkinnällä, pidättäytymisellä ja korkealla avioitumisiällä, koska liian suuri perhe oli taakka, jota eivät lapsilisät lievittäneet. Lapsia myös annettiin pois kuin koiranpentuja aivan viime vuosikymmeniin saakka. Lisäksi lapsikuolleisuus pienensi perheitä. Lestadiolaisten kymmenpäiset perheet ovat täysin luonnoton ilmiö.

Suuret ikäluokat?

Mutta oikea pointtini on tämä: itse olen lestadiolainen, enkä ole ikinä kuullutkaan ehkäisykiellosta. Olen ollut nyt kolme ja puoli vuotta naimisissa ja me emme ole edes ajatelleet lasta. Tunnen muitakin pareja, jotka toimivat näin.

Kukaan ei pääse taivaaseen synnyttämällä, vain uskomalla. Tämä on ihan yleinen ajatus.

Oisko kaikilla parempi lopettaa toisten vihaaminen vain, koska jotkut haluavat elää toisella tavalla. En minä ajattele muiden toimia. Eikä muutkaan ystävistäni.

Siis pitäydyttekö seksistä vai eikö tärppää vai ehkäisettekö kun lapsia ei ole tullut kolmeen vuoteen? Mahtava juttu, jos nuoret lestadiolaiset uskaltavat käyttää ehkäisyä, koska perhesuunnittelun pitäisikin olla pariskunnan välinen asia eikä uskonlahkon asia. Olen työssäni tavannut useita lestanaisia, jotka sanovat etteivät voi ehkäistä, vaikka voimat ovat aivan loppu ja taloustilannekaan ei sallisi enää lisää lapsia.

Vierailija
36/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että lestadiolaisyhteisössä se mies, jolla on paljon lapsia, on arvostetuimmassa asemassa kuin vähälapsinen mies.

Vierailija
37/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat?

Et ajattele muiden (ei lestojen) toimia, koska ne ovat sitä normaalia. Tehdään 1-5 lasta, ei esim. kuuttatoista, jonka verran yhdellä työkaverillani oli.

Vierailija
38/47 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 3 vuotta naimisissa ollut lapseton lesta! Et vastannut... Ja minua ei haittaa, jos joku oikeasti haluaa paljon lapsia, mutta minua surettaa kun aivopestään ja pelotellaan kadotuksella, jos ei toimi kuten lahkojohtajat sanoo. Lestadiolaisuus on paljon pelkoa ja turvattomuutta kun uskovat todella helvettiin.

Vierailija
39/47 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esineen Esittely: Suviseurat Kondomi

Esineen nimi: Suviseurat Kondomi

Kategoria: Terveydenhuolto, Hengelliset apuvälineet

Julkaisuvuosi: 2023

Valmistaja: Suviseurat Oy

Sijainti: Saatavilla kaikkialla Suomessa ja verkkokaupassa

Esineen esittely: Suviseurat Kondomi on suunniteltu erityisesti Suviseurojen ja muiden hengellisten tapahtumien osallistujille, jotka haluavat harjoittaa vastuullista ja turvallista seksuaalikäyttäytymistä. Tämä korkealaatuinen kondomi yhdistää käytännöllisyyden ja luotettavuuden, tarjoten erinomaisen suojan ja mukavuuden. Kondomi on valmistettu kestävistä ja laadukkaista materiaaleista, ja sen design heijastaa Suviseurojen henkeä ja perinteitä.

Missio: Suviseurat Kondomin missiona on tukea vastuullista ja turvallista seksuaalikäyttäytymistä tarjoamalla korkealaatuisia ja luotettavia ehkäisyvälineitä, jotka sopivat hengellisiin tapahtumiin osallistuville. Kondomi symboloi vastuullisuutta, turvallisuutta ja hengellistä yhteyttä.

Ominaisuudet:

Laadukkaat materiaalit: Valmistettu korkealaatuisesta lateksista, joka tarjoaa erinomaisen suojan ja kestävyyden.

Mukavuus: Ohut ja joustava materiaali varmistaa mukavuuden ja luonnollisen tuntuman.

Kulttuurinen design: Kondomipakkaus on koristeltu perinteisillä Suviseurojen symboleilla ja väreillä, mikä tekee siitä ainutlaatuisen ja tunnistettavan.

Turvallisuus: Jokainen kondomi on elektronisesti testattu varmistamaan korkean laadun ja suojan.

Helppokäyttöisyys: Helppo avata ja käyttää, tarjoten mukavuutta ja mielenrauhaa käyttäjälle.

Asiakaskunta: Suviseurat Kondomi palvelee laajaa asiakaskuntaa, mukaan lukien hengelliset yhteisöt, seurakunnat ja yksilöt, jotka haluavat harjoittaa vastuullista ja turvallista seksuaalikäyttäytymistä hengellisten tapahtumien aikana sekä arjessa.

Ainutlaatuisuus: Suviseurat Kondomin ainutlaatuisuus piilee sen kyvyssä yhdistää perinteiset arvot ja moderni terveydenhuolto. Kondomi on suunniteltu erityisesti Suviseurojen ja muiden hengellisten tapahtumien osallistujille, tarjoten heille ehkäisyvälineen, joka on sekä käytännöllinen että symbolisesti merkityksellinen.

Arvot:

Vastuullisuus: Edistämme vastuullista ja turvallista seksuaalikäyttäytymistä.

Turvallisuus: Tarjoamme korkealaatuisia ja luotettavia ehkäisyvälineitä, jotka tukevat käyttäjien terveyttä.

Kulttuurinen herkkyys: Kunnioitamme perinteitä ja kulttuurista monimuotoisuutta tuotteissamme.

Visio: Yrityksen visiona on olla johtava hengellisiin tarpeisiin suunniteltujen terveydenhuollon tuotteiden valmistaja Suomessa ja laajentaa toimintaa myös kansainvälisille markkinoille. Pyrimme tarjoamaan innovatiivisia ja inspiroivia tuotteita, jotka tukevat vastuullisuutta ja turvallisuutta.

Saatavuus: Suviseurat Kondomi on saatavilla Suviseurojen aikana eri paikkakunnilla sekä ympäri vuoden verkkokaupassa ja valikoiduissa myymälöissä.

https://keskustelut.com/2024/06/21/suviseurat-kondomi-4/

Vierailija
40/47 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla pakollista lestadiolaisten kohdalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme