Lestadiolaiset kumosivat ehkäisykiellon, ehkäisy OK!
Tutulta lääkäriltä täällä Pohjois-Suomessa kuultua.
Vanhoillislestadiolaiset kumosivat nyt heidän paljon puhutun ehkäisykiellon.
Tämän kesän suviseurojen jälkeen valittu SRKn johtokunta teki päätöksen, että kun lääkäri suosittaa ehkäisyä niin se on lestadiolaiselle OK.
Kun lääkärille sanoo että ei halua perheenlisäystä niin ehkäisyreseptinhän saa ilman muuta. Jos ei naisen elimistössä mitään riskitekijöitä ole.
Vuosia kestävän pillerin syönnin tilalla pitäisi tulla muotiin miehen piuhojen poikkasu. Yksinkertaisempi eikä tule terveysriskejä. Miettikääs lestadiolaiset sitä.
Kommentit (47)
Lestadiolaiset tulee aina ajassa n. 20 vuotta jäljessä. Kuin entinen Neuvostoliitto.
Mulla ei ole linkkiä. Yksi tuttu lääkäri mulle kertoi tämän.
AP
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset tulee aina ajassa n. 20 vuotta jäljessä. Kuin entinen Neuvostoliitto.[/quote
Enemmän. Lestadiolaiset maallikkosaarnaajat päättivät että ehkäisy on syntiä koska se on murha. illoin kirjoitettiin vuosi 1967.
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isykielto
Synnyttämispakko-laki täyttäisi ensi vuonna 50 vuotta. Nytkö ne sen kumosivat?
Onnellinen ja tasapainoinen perhe-elämä...
Vanhoillislestadiolaisessa lapsuudenperheessäni meitä oli yli kymmenen lyhyin välein syntynyttä sisarusta. Itse olen keskeltä sarjaa. En ole koskaan nähnyt isäni pitävän lastaan sylissä, leikkimisestä tai hellittelystä puhumattakaan. Aika varhain äidinkin huomiosa piti luopua kun tuli aina uusia ja uusia vauvoja jotka veivät hänet.
Isän kosketus ja etenkin syli ja läheisyys puuttui täysin. Muistan että ainoastaan hän on joskus siirtänyt nostamalla pienen lapsen pisteestä A pisteeseen B, tai nostanut itkevän lapsen lattialta jonkun toisen syliin.
Meidän isä oli aina pelkkä isä. Isän etäisyyttä meihin lapsiin kuvaa sekin, että kukaan meistä ei koskaan käyttänyt hänestä mitään hellittelynimitystä kuten iskä tai isi.
Nyt aikuisena olen jutellut asiasta sisarusteni kanssa, ja heillä on aivan samanlaiset lapsuudenmuistot isästä.
Nykyään isä vanhana eläkeläisukkona yrittää joskus kömpelösti pitää lastenlapsiaan sylissä tai leikkiä heidän kanssa. Ei se oikein tahdo onnistua, koska hänellä ei ole siitä kokemusta.
Mitä järkeä on hankkia yli kymmenen lasta, jos niistä ei kuitenkaan välitä, tai ei osaa välittää, tai ei edes yritä oppia välittämään?
Varmasti on ihmisiä jotka haluavat suuren perheen ja noudattaa lakeja ja heillehän nuo säännöt ovat ihan ok.
Mutta entä sitten henkilöt jotka ovat syntyneet ihan mihin tahansa tiukan linjan liikkeeseen, mutta haluaisivat elää rennommin? on ihmisiä joita epäilyttää oma jaksaminen, oma terveys, sekä oma tahto. Tällä hetkellä heidän aatteensa syrjii henkilöitä jotka haluavat vaikuttaa esimerkiksi perhekokoonsa. Ihmisten kritiikki yleensäkin liittyy näiden liikkeiden ehdottomuuteen joissakin asioissa- se ei palvele niitä jotka eivät halua alistua siihen mutta eivät myöskään kykene lähtemään (koko suku, kaikki ystävät, helvetin pelko, mitä jos mitä jos.)
Moneen kertaan on saanut tälläkin palstalla lukea kuinka joku äiti on tietoinen ettei välttämättä jaksa tai on jo loppuun palanut. Pelko muiden reaktioista sekä rangaistuksesta on vain niin suuri. Jos on syntynyt ja kasvanut tietyssä ympäristössä on hyvin vaikea vain toimia omaksi parhaakseen. Jos tämä ehkäisykiellon vapauttaminen on totta niin varmasti monelle se on helpotus.
Toisaalta, näin ulkopuolisen silmin huvittavaa kuinka joku joukko miehiä voi vaan kumota jonkun säännön jota on aikaisemmin pidetty ehdottomana syntisenä asiana :/
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen ja tasapainoinen perhe-elämä...
Vanhoillislestadiolaisessa lapsuudenperheessäni meitä oli yli kymmenen lyhyin välein syntynyttä sisarusta. Itse olen keskeltä sarjaa. En ole koskaan nähnyt isäni pitävän lastaan sylissä, leikkimisestä tai hellittelystä puhumattakaan. Aika varhain äidinkin huomiosa piti luopua kun tuli aina uusia ja uusia vauvoja jotka veivät hänet.
Isän kosketus ja etenkin syli ja läheisyys puuttui täysin. Muistan että ainoastaan hän on joskus siirtänyt nostamalla pienen lapsen pisteestä A pisteeseen B, tai nostanut itkevän lapsen lattialta jonkun toisen syliin.
Meidän isä oli aina pelkkä isä. Isän etäisyyttä meihin lapsiin kuvaa sekin, että kukaan meistä ei koskaan käyttänyt hänestä mitään hellittelynimitystä kuten iskä tai isi.
Nyt aikuisena olen jutellut asiasta sisarusteni kanssa, ja heillä on aivan samanlaiset lapsuudenmuistot isästä.
Nykyään isä vanhana eläkeläisukkona yrittää joskus kömpelösti pitää lastenlapsiaan sylissä tai leikkiä heidän kanssa. Ei se oikein tahdo onnistua, koska hänellä ei ole siitä kokemusta.
Mitä järkeä on hankkia yli kymmenen lasta, jos niistä ei kuitenkaan välitä, tai ei osaa välittää, tai ei edes yritä oppia välittämään?
En ole VL-perheestä eikä lapsuudessani ympäristössänikään ollut yhtään lestadiolaisperhettä. Silti voin sanoa, että kuvaamasi käytös oli täysin normaalia ympäristöni isille. Se oli siis paljon enemmän sukupolvikysymys kuin uskonto- tai perhekokokysymys.
N51
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä itseänne koskaan kummastusta, että tämä uskovaisten lasten saanti kiinnostaa niin valtavasti ulkopuolisia? Mitä se teille kuuluu?
Ettekö voi oikeasti uskoa, että suurin osa vl-naisista on hyvin tyytyväisiä osaansa ja kokee äitiyden kutsumuksekseen. He iloitsevat onnellisesta ja tasapainoisesta perhe-elämästä joka on näinä aikoina suuri rikkaus ja onni.
Näinhän on ollut historiassa kautta aikojen.
Maailmassa on muuten muitakin uskontoja joissa ei haluta ehkäistä!
Olet historiantajuton. Menneisyydessä lapsilukua on pyritty rajoittamaan yrttilääkinnällä, pidättäytymisellä ja korkealla avioitumisiällä, koska liian suuri perhe oli taakka, jota eivät lapsilisät lievittäneet. Lapsia myös annettiin pois kuin koiranpentuja aivan viime vuosikymmeniin saakka. Lisäksi lapsikuolleisuus pienensi perheitä. Lestadiolaisten kymmenpäiset perheet ovat täysin luonnoton ilmiö.
Ap on varmaan ymmärtänyt väärin. Voisin kuvitella, en siis tiedä, että on puhuttu tilanteesta, jossa raskaus uhkaisi äidin terveyttä tai henkeä.
Kannattaa kaikkien lukea kirja Usko, toivo ja raskaus. Siinä kerrotaan lestadiolaisten omiin kokemuksiin ja haastatteluihin pohjautuen, millaista on (potentiaalisen) synnyttäjän elämä lestadiolaiskulttuurissa ja millaista perhe-elämä näin yleensäkin pariskuntien muodostamissa lastentekotehtaissa.
Varmasti on onnellisia ja osaansa tyytyväisiäkin lestadiolaisia. Mutta se painostus tiettyyn perhemalliin on tuhoisaa kaikille muille.
Minä itse asiassa inhoan lestadiolaisia itsekkäästä syystä. Hiertää kai vieläkin, kun lapsuuden ystävät kasvoivat ajan mittaan tekopyhiksi ja kaksinaamaisiksi, lopulta hyläten kokonaan, koska olinhan huonommasta perheestään ja ihan jumalaton ja siksi alempiarvoinen. Sitten nämä Herran enkelit salaa syö pillereitä ja katsoo telkkaria, vaikka niin olivat matkalla vippilipulla suoraan taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Voi sääli teitä.Eiköhän suomessa ole uskonnon vapaus,meillä lestaadiolaisillakin! Antakaa ihmeessä jokaisen uskoa ja elää niinkuin itse sydämmessään oikeaksi tuntee. Mitään synnytyspakkoa ei lestaadiolaisilla ole!!
Uskomme että Jumala on elämän ja kuoleman herra. Ei ihminen.Siinäpä se kaikessa yksinkertaisuudessa on.
Ja lestaadiolaisuus liikkeenä, ei mikään johtokunta ja SRK tee päätöksiä tai anna lupaa,esim ehkäistä. Nämä asiat on päätetty Jumalan sanassa raamatussa.
No höpö höpö, Raamatussa ei kielletä missään kohtaa ehkäisyä. Olen lukenut useamman kerran läpi. Voit kyllä tähän laittaa kiellon, jos löydät. Ja lestadiolaiset käyttävät hedelmöityshoitoja, joten eivät oikeasti luota tuohon herruuteen ihan kaikessa.
Ei tuo mikään uusi juttu ole.
Tiedän useita vl-naisia, jotka ehkäisivät jo ysärillä ja useita, joilta on poistettu kohtu tai tehty sterilisaatio.
Terveydelliset syyt jokaisella, ja myös uupumus on terveydellinen syy.
En ole kuullut, että heitä paheksuttaisiin - korkeintaan ehkä jotkut bääbää-junttilestat ja niiden mielipiteillä nyt ei ole mitään merkitystä, koska ovat sitä noloa alempaa kastia (lestojen keskuudessa hierarkia on kova, ja käytännössä mitä ylempänä hierarkiassa on, sitä löyhemmät "säännöt"...ihan kuten yhteiskunnallisellakin tasolla).
Minä olen siis myös kasvanut vl-perheessä ja saanut lapsilaumasta huolimatta paljon rakkautta, turvaa, lämpöä ja huomiota molemmilta vanhemmiltani.
Meillä halailtiin ja pussailtiin lapsia päivittäin, ja yhä näin aikuisenakin kotiin mennessä isä ryntää kaappaamaan mut syliin, antaa poskipusut ja äiti ryntää perässä.
Vl-perheitä ja -sukuja on hyvin monenlaisia, osa on konservatiivisempia kuin toiset, toiset liberaaleja, joillekin kulissit ovat tärkeitä jne.
Omat vanhempani ovat konservatiiveja, mutta humaaneja, eli kaveeraavat monenlaisten ihmisten kanssa, meillä kävi usein "epäuskoisia" (valtaväestön edustajia) kylästelemässä eivätkä vanhempani esim. puhu meille lapsille uskonasioista, koska kunnioittavat tahtoamme eli uskosta lähtemistä (perheestäni 7/10 lapsista on hyljännyt vl-yhteisön).
Minua ihan oikeasti satuttaa välillä lukea näitä vihaisia tekstejä vl-äideistä ja -isistä, kuin he olisivat jotain hirviöitä ja omiaan joutuu puolustelemaan.
Tuntuu pahalta vanhempien puolesta, sillä ovat niin rakkaita ja ihania ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä itseänne koskaan kummastusta, että tämä uskovaisten lasten saanti kiinnostaa niin valtavasti ulkopuolisia? Mitä se teille kuuluu?
Ettekö voi oikeasti uskoa, että suurin osa vl-naisista on hyvin tyytyväisiä osaansa ja kokee äitiyden kutsumuksekseen. He iloitsevat onnellisesta ja tasapainoisesta perhe-elämästä joka on näinä aikoina suuri rikkaus ja onni.
Nyt kun satuit kysymään niin en usko. Lestadiolaisnaiset on ihan tavallisia naisia siinä missä muutkin eikä suurin osa naisista halua kymmentä tai viittätoista lasta. Se että sattuu olemaan lestadiolainen tuskin muuttaa sitä, vaikka se painostuksen alla ei tulekaan esiin.
Ja lestadiolaisten naisten tilanne kiinnostaa meitä sivullisia koska synnytyspakko on tapa alistaa naiset ja ilmiönä yököttävä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään uusi juttu ole.
Tiedän useita vl-naisia, jotka ehkäisivät jo ysärillä ja useita, joilta on poistettu kohtu tai tehty sterilisaatio.
Terveydelliset syyt jokaisella, ja myös uupumus on terveydellinen syy.
Toisin sanoen, terveys pitää vaarantaa, ennen kuin ehkäisy on ok. Eikö tuossa ole mielestäsi mitään mätää?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuokin taivaskelpoisia kun eivät ehkäise?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet historiantajuton. Menneisyydessä lapsilukua on pyritty rajoittamaan yrttilääkinnällä, pidättäytymisellä ja korkealla avioitumisiällä, koska liian suuri perhe oli taakka, jota eivät lapsilisät lievittäneet. Lapsia myös annettiin pois kuin koiranpentuja aivan viime vuosikymmeniin saakka. Lisäksi lapsikuolleisuus pienensi perheitä. Lestadiolaisten kymmenpäiset perheet ovat täysin luonnoton ilmiö.
Suuret ikäluokat?
Mutta oikea pointtini on tämä: itse olen lestadiolainen, enkä ole ikinä kuullutkaan ehkäisykiellosta. Olen ollut nyt kolme ja puoli vuotta naimisissa ja me emme ole edes ajatelleet lasta. Tunnen muitakin pareja, jotka toimivat näin.
Kukaan ei pääse taivaaseen synnyttämällä, vain uskomalla. Tämä on ihan yleinen ajatus.
Oisko kaikilla parempi lopettaa toisten vihaaminen vain, koska jotkut haluavat elää toisella tavalla. En minä ajattele muiden toimia. Eikä muutkaan ystävistäni.
Linkki?