Siis miten vaatekauppaan pääsee töihin??
Joo.. Taas hylky vaatekaupan myyjän hakemukseen. Olen kirjoittanut hyvät hakemukset ainakin neljään vaatekauppaan, aina tullut hylsy. Tavallisiin kaupan alan hommiin saan aina kutsun haastatteluun. Miksi vaatekaupassa työskentely on jotenkin niin erilaista ettei monen vuoden asiakaspalvelukokemuksella pääse sinne töihin?
Kommentit (11)
Olet joku muotitiedoton nolo?
Et palvele kaupan brändiä ulkoiselta olemukseltasi?
Pitää opiskella vuosia jotain muotiin liittyvää ja sitten päätyy rättikauppaan töihin. Tuttuni opiskeli kolme vuotta Lontoossa muodin markkinointia ja nyt on jossai perus rättiliikkeessä töissä turussa.
Vierailija kirjoitti:
Henkkamaukkaan luulisi pääsevän.
Sinne ei itseasiassa kovin helposti pääse, ainakaan suuremmilla paikkakunnilla.
Koulutus, kielitaito, kokemus (juurikin vaatteista) ja brändiin sopiminen. Onko nämä kunnossa, ap?
Oletko laittanut ansioluetteloosi todisteita, että sinulla on ymmärrystä rättikaupoista? Esim. Ompelu, muoti, mitä kaikkea nyt odotetaankaan.
Itse hain aikoinaan kaupan alalle jouluapulaiseksi ja sen jälkeen samaan paikkaan kesäduunin. Sain myöhemmin sieltä vakituisen paikan ensin osa-aikaisena ja pian kokopäiväisenä. Olin myyjänä noin 2 vuotta. Se homma jäi, kun pääsin opiskelemaan aivan muuta alaa. Kasvattava ja opettavainen kokemus.
Nuoria ja nättejä ovat myyjät, joten se lienee aika iso kriteeri.
No olet kalliimpi kuin nuoret ja opiskelijat ja vaatepuoli on niin paljon yhteen asiaan keskittynyt, ettei siellä tarvita monipuolista kaupan alan kokemusta. Esim. kassatyö on vaatekaupassa niin paljon yksinkertaisempaa mitä päivittäistavarakaupassa.
Itse haluaisin nähdä enemmän kokenutta henkilöstöä vaatekaupoissa.
Siellä voi tarvita esimerkiksi tuote/materiaalituntemusta paljonkin. Jos on hakijoita, joilla sitä jo on (koulutus/kokemus vaatepuolelta/kangaspuolelta/muotipuolelta) niin valintahan on selvä.