Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Älähän tädittele vieraita ihmisiä"

Vierailija
03.03.2006 |

Ohhoijaa, kävin sitten kaupassa ja siellä joku ylikireä noin 40v mamma mätkätti kun häntä sanottiin tädiksi...

Taisi olla Av-mamma, ainakin tuollaisesta asiasta loukkaantumisen takia.

Ei huomannut kuinka me jono perässä ja kassa huvittuneesti virnuiltiin kun toinen meuhkaa..

Ihan oikeesti, ketä voi häiritä noin viaton sana noin paljon??

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 18 vuotiasta ei oikein voi sanoa tytöksikään enää, minusta täti on jotenkin mukavampi nimitys kuin pelkkä " nainen" .

Vierailija
2/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä minulle oli kyllä järkytys kun ekan kerran joku täditteli minua :D En kyllä loukkaantunut, mutta kunhan järkytyin silloin.

Nykyään ei tädittely hetkauta. Olisi kyllä outoa jos joku äiti sanoisi minusta lapselleen: " antaa naisen mennä ensin" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 27-vuotias toistaiseksi ei kenenkään täti

Vierailija
4/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai kukaan sano lapselleen: Sanopa tuolle naiselle kiitos.

Vierailija
5/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua täditeltiin ekaa kertaa 14 vuotiaana, enkä ole koskaan ollut siitä moksiskaan.

Vierailija
6/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" naapurin nainen" sanotaan usein aika ilkeään sävyyn, " naapurin täti" antaa taas herttaisemman mielikuvan

" tuo nainen" on myös hiukan negatiiviseen sävyyn sanottu, mutta " tuo täti" on taas se herttaisempi nainen

Vierailija
7/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja läheisen oloinen? Sanotaanhan miestäkin mieheksi yhtä lailla kuin sedäksi.

Miksi naiselta on riisuttava arvokkuus tädittelyllä?

Vierailija
8/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi (etenkin vieraan) naisen pitää lapsen silmissä olla jotenkin kamalan arvokkaan oloinen?

Vierailija
9/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiku. Tämä on kielellistä sovinismia, johon naiset voisivat helposti itse vaikuttaa.

Vierailija
10/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot lapsellesi, että avaa ovi sedälle/tädille. Et sano, että avaa ovi miehelle/tädille.

Vierailija
11/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin teen itsekin.

Vierailija
12/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täti on lapsille sopiva. Esim. olisi kumma jutella lapselle, että " Onko ihana nainen, haluaisitko hänen syliinsä" . Tai että olisi " päiväkodin nainen" tai " naapurin nainen" tai " kiltti nainen" kioskilla. Lapset eivät miellä aikuisia myöskään tytöiksi.

Nainen-sanalla on myös kalskahtava kaiku seksistisesti tarkasteltuna, joten jotkut naiset voivat henkilökohtaisista syistä kokea muiden naisten nimittelyn naisiksi. Entäs isät, jotka " naisittelevat" muiden lasten äitejä...

Toki voi koettaa varioida esim. " tuon vauvan äiti" po. tuo täti tai " Jessen äiti" po.täti.

Pointtini on, että yllä esitetyt eivät tietenkään ole päteviä argumentteja, mutta auttavat toivottavasti ymmärtämään " täti" -sanan käyttöä. Kaikille hyvää vaihtoehtoa ei välttämättä ole. On minusta hieman itsekästä ajatella, että muut erityisesti kiinnittävät huomioita, ja arvioivat " täti-tyyliseksi" , mikäli lapsen suussa ja aikuisen ja lapsen välisessä kommunikaatiossa " täti" on vakiintunut neutraaliksi, turvallista naispuolista ihmistä merkitseväksi, ilmaisuksi.

Vierailija
13/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet ovat setiä ja naiset tätejä. En ymmärrä mikä tässä on ongelmana, jotenkin se viesti on kohdistattava tiettyyn henkilöön. Joskus mahdollisuuden salliessa käytän persoonattomia muut ja toiset sanoja. Kukaan ei ainakaan meille ole loukkaantunut tädittelystä/sedättelystä.

Vierailija
14/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEsätöissä kaupan kassalla 18-> aina pienten lasten äidit sanoivat tädiksi, ei se minua haitannut. Hieman järkytyin enintään ekan kerran mutta teininä se nyt on ymmärrettävääkin, toisin kuin aikuinen nainen järkyttyy kun sanotaan tädiksi...

Naurettavaa suorastaan.

Vierailija
15/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tosiaan pysty yhtään ymmärtämään, että ihmiset ovat erilaisia? Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että kaikki eivät ajattele samoin tavoin kuin te? Jos useasti huomaatte naisten loukkaantuvan tädittelystä, niin miksi ihmeessä ette muuttaisi täti-sanaa naiseksi? Vain teilläkö on oikeus olla oikeassa?

Vierailija
16/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamaan kovan kolauksen itsetunnolleen, niin voi, voi. En tosiaankaan sen tähden ala naisittelemaan kaikkia vastaantulevia TÄTEJÄ.

Vierailija
17/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä pysty vastaantulijasta näkemään loukkaantuko tuo ihminen naisittelusta vai tädittelystä. Lapsille nyt vain on helpompi täditellä kuin käyttää kahta sanaa TUO NAINEN, jotenkin se on mielestäni huomattavasti osoittelevampaa ja seksistisempää. Minua se loukkaisi.

Vierailija
18/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi tökeröä, jos mä alkaisin lapselleni sanomaan, että " sano _naiselle_ päivää" . Samaa tyylilajia kuin akaksi alkaisin sanomaan! :O Toinen kohtelias tapa olisi sanoa rouva/neiti, mutta kun nykyään ei voi tietää naisihmisten aviollista statusta, niin tädiksi sanominen on korrektia.

Kyllä on ongelmia oman ikääntymisen kanssa tai jotain, jos ei pieni lapsi saa tädiksi sanoa. Pitää varmaan opettaa meidän pikku herrasmies akattelemaan teitä rouvia/neitejä, niin olette tyytyväisiä. :/

Vierailija
19/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö alkaa kulkea kyltti kaulassa " minua ei saa täditellä/naisitella" .

Kyllä minä ainakin hiukan kurtistan kulmiani jos joku sanoisi minusta " naapurin nainen" . Mieluummin olen " naapurin täti" . (Kun siis puhutaan lapselle)

Ja toki pyrin käyttämään nimityksiä " vauvan äiti" , " Villen äiti" jne.

t. 25v. äiti / täti

Vierailija
20/58 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. iakkaammat ihmiset, vai mikahan olis se ketaan loukkaamaton ilmaisu, suuttuu, jos heita sinuttulee. Toiset naiset loukkaantuu, kun heita naisittelee, toiset kun heita tadittelee. Mista voi tietaa, mihin kategoriaan kukakin kuuluu,kun heidat ekan kerran jossain kassajonossa tapaa? Kylla minusta oikeasti silloin pipoa kiristaa vahan liikaa, jos jonkun pikku lapsen tadittely ottaa loukkaa niiiiin kovasti, etta pitaa ruveta reuhkaamaan.

Kerta kaikkisen naurettavia ihmisia tommoset TANTTARAT.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan