Eilen sovittiin pojan (5,5v) kanssa ettei enää huudeta, mutta taas...
tänään tuli konflikti! Poika väittää joka asiassa vastaan, ei raivaa lelujaan, riehuu yms. Varsinkin väittää aina vastaan jos käsken/pyydän raivaamaan ylimääräiset lelut lattialta. Olen uhannut lelujen varastoon viennillä ja vienytkin niitä osittain pois...ei paljon auta koska poika ei muutenkaan hirveästi niillä aina leiki...sanoo vaan että vie vaan ne pois en tarvi niitä!
mä olen luonteeltani nykysin erittäin syttymisherkkä... harmikseni huudan melko usein sitten! =( ja siitä kärsii pieni siskokin (1v4kk) joka ei vielä tajua tilannetta mutta ihmettelee tietysti että mitä äiti ja isoveli aina huutavat... =(
eilen siis tehtiin sopimus pojan kanssa, ettei enää turhista huudeta kumpikaan.. noh, tänään poika sitten suutuspäissään (kun pyysin raivata lelunsa) ilmoitti ettei koko sopimus ole enää voimassa ollenkaan...
mulla on keinot kohta loppu, haluan todella rauhoittua enkä huutaa jatkuvasti jostain asiasta mutta poika vääntää ja vääntää kokoajan hermojani. yritänkin kovasti, mutta jos toinen väittää 10 kertaa peräkkäin vastaan niin sitten menee pinna...
oisko jollain vinkkejä tai rauhottelukeinoja? auttaisko esim jos joka kerta kun poika alkaa huutamaan tai itse meinaan alkaa, niin vaikka halaisin häntä sen sijaan...?
t.epätoivoinen
Kommentit (6)
esim jos poika rikkoo sopimuksen hän menettää tiettyjä etuja (karkkipäivän, LASTENOHJELMIEN KATSELUN, KAVRIEN KANSSA ULOS MENON JNE.)
Lapset oppivat todella nopeasti (fiksuja kun ovat), ettei uhkauksia toteuteta, joten niistä ei tarvitse välittää. Ja tottahan toki voit kokeilla sitäkin taktiikkaa, että huudon sijaan halaat :o)
Meidän 3,5-vuotias ällistyi aivan täysin, kun yhtenä iltana yritin syödä rauhassa ja hän koko ajan kinusi siinä vieressäni jotain asiaa ja alkoi lopulta huutaa minulla, jolloin minä painelin toiseen huoneeseen ja vetäisin oven perässäni kiinni. Kyllä loppui kiukuttelu nopeasti ja hän riensi pyytämään minulta anteeksi. Välillä siis yllätystemput voivat tehota.
Nyt olen alkanut vähentää omaa huutamista. Yritän venyttää pinnaa viimeiseen asti ja jos ei silti auta niin korotan ääntäni yhden kerran ja sen jälkeenkään, jos lapsi ei tottele annan rangaistuksen. Laitan joko jäähylle tai vien jonkun rakkaan lelun pois. Tämä on alkanut auttaa. Lisäksi olen alkanut jakaa huomiotani enemmän. Meillä ainakin huuto johtui välillä siitä, että lapsi ei saanut riittävästi huomiota. Nyt sylitellään, silitellään, pusutellaan paljon ja touhutaan riittävästi yhdessä. Ei jää aikaa tappelulle. Ja kun tulee oikein paha riita ja meinaa mennä huutamiseksi koko tilanne. Alan pusutella ja halia poikaa niin, että alkaa naurattaa koko tilanne. Sen jälkeen on helpompi keskustelemalla saada tilanne selvitettyä. En tiedä onko tästä hyötyä, mutta meillä ainakin on ollut.
- no kontrollin menetyksestä!
Kuinka sitten säilytetään kontrolli hankalissa tilanteissa?
- Mielestäni siten että pidetään tiukasti kiinni sovituista rajoista niin että lapsikin huomaa, että äiti/isi tarkoittaa mitä sanoo ja toteuttaa uhkauksensa HETI. Eli ei kannata katsoa sormien läpi, kaksi - kymmenen kertaa ja yrittää venyttää loputtomasti pinnaa. Vaan jos lapsi tekee väärin, häntä uhataan rangaistuksella ja jo seuraavasta kerrasta uhkaus toteutetaan. Helppoa? Vaatii aluksi vaivaa, mutta helpottaa elämää nopeasti - ja ennenkaikkea ei tarvitse HUUTAAA!
Eli uskon että tiukasti rajoista kiinni pitävät vanhemmat (ja lapset ) ovat onnellisempia kun elämä sujuu helpommin. Muistathan että rajoituksia on vain sen verran kuin jaksat valvoa.
Meillä kerätään tarroja. tällä hetkellä kerätään " hyvin" sujuneista aamuista. Jos aamu sujuu hyvin pesut, pukemiset, päiväkotiin meno yms. niin siitä saa iltapäivällä tarran. Sitten kun on esim 20 tarraa koossa, saa jonkun itse valitseman jutun (ei mitään äly kallista). Lapsemme ovat 6v,5v ja 5v. Tämä toimii meillä hyvin. Suosittelen!
Kun huomasin että mulla menee hermot helposti tukkapöllyasteelle, otettiin käyttöön aresti. Poika istuu arestissa, kun minä lasken kolmeenkymmeneen eri huoneessa. Se toimii, ja sit voidaan taas keskustella. Korjaan, se toimii edes joskus!