Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkyisikö ALS -tauti ENMG:ssä?

Apua
22.08.2016 |

Pakko kysyä täällä kun asia huolettaa. Oon vasta 26 mutta alkanut pelkäämään ALSia iha mielettömästi, kun ollut tuntohäiriöitä ja nyt käsien voimattomuutta ja osin tunnottomuutta, ja jalatkin usein tuntuu spageteille ja heikoille. Enkä meinaa liikeratoja tuntea. Ja ollu lihasnykinöitä (tuntunu semmoselle elohiirimäiselle).

ENMG tehty heinäkuussa oikean köden pitkään kestäneen oireilun vuoksi. ENMG:n mukaan kaikki on täysin kunnossa.

Pitääkö olla huolissaan vai koettaa rentoutua?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin eräs aivokasvain/kysta aiheuttaa juuri noita oireita mutta olett ollut MRIssä. Löytyikö sieltä edes sattumalöydöksenä kystaa tms. ? Aiheuttaa mm. Lihasnykimistä, tunnottomuutta raajoissa, sydämen tiheälyöntisyyttä yms.

Ei näkynyt silloi joulukuussa MRI:ssä mitään,eikä eilisessä TTkuvassa.

Vierailija
22/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on ms-tauti. Mulla kuvattu pää joulukuussa 2015 ja kaularanka heinäkuussa. Koetettiin selcitellä miks käsi ei oikeen tunnu, mutta se tuntee. Enmg oli ihan normaali.

Kädet toimii, ei vaan oikeen tunnu. Tajuan kyllä missä ne menee. Voimaa ei oo nii paljo ko aiemmin.

-ap

Minulla on diagnosoitu MS-tauti. Yksi varhaisimmista oireistani oli, että jalat tunsivat, mutta eivät tuntuneet, juuri niin kuin kuvasit. Hyvin erikoiselta tuntuva oire. Jalat tavallaan "katosivat" aina hetkeksi, ja sitä tapahtui silloin aina nukkumaan käydessä, sängyssä maatessa. Nyt sitä ei ole ollut vuosiin.

Varsinkin perhetaustaa ajatellen lähtisin minäkin MS-taudin selvittämisestä liikkeelle. MS-tauti ei ole vääjäämättä paha tauti, vaan saattaa vakiintua oireettomaksi vuosikausiksi. Itse olen käytännössä oireeton ja elämäni kunnossa, ollut jo vuosia. Äsken tulin tunnin lenkiltä. En pelkää ennustettanikaan, vaan olen varma, että "niin kuin on päiväs, niin on voimas".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on ms-tauti. Mulla kuvattu pää joulukuussa 2015 ja kaularanka heinäkuussa. Koetettiin selcitellä miks käsi ei oikeen tunnu, mutta se tuntee. Enmg oli ihan normaali.

Kädet toimii, ei vaan oikeen tunnu. Tajuan kyllä missä ne menee. Voimaa ei oo nii paljo ko aiemmin.

-ap

Minulla on diagnosoitu MS-tauti. Yksi varhaisimmista oireistani oli, että jalat tunsivat, mutta eivät tuntuneet, juuri niin kuin kuvasit. Hyvin erikoiselta tuntuva oire. Jalat tavallaan "katosivat" aina hetkeksi, ja sitä tapahtui silloin aina nukkumaan käydessä, sängyssä maatessa. Nyt sitä ei ole ollut vuosiin.

Varsinkin perhetaustaa ajatellen lähtisin minäkin MS-taudin selvittämisestä liikkeelle. MS-tauti ei ole vääjäämättä paha tauti, vaan saattaa vakiintua oireettomaksi vuosikausiksi. Itse olen käytännössä oireeton ja elämäni kunnossa, ollut jo vuosia. Äsken tulin tunnin lenkiltä. En pelkää ennustettanikaan, vaan olen varma, että "niin kuin on päiväs, niin on voimas".

Mulla on mennyt pikkuhiljaa jalatkin tuommoiseksi.. Ei tee mieli liikkua kun ne tuntuu niin spageteille ja kuin niitä ei oikein olisi. Kävelen hitaasti töpötellen.

Äidilläni ja hänen puolsiskollaan tosiaan on ms. Äiti pärjää kepin avulla kävellen (tällä hetkellä parin oire jaloissa kipu/heikkous ym ja tasapainohäiriöt) ja hänen puolsiskonsa on vissiin pyörätuolissa. Äidillä sairaus ollut 7 vuotta ja on pärjännyt hyvin.

En pelkää ms, pelkään kaikkea muuta. Mulla ei näkyny muutoksia pään eikä kaularangan mri;ssä, pitäskö pyytää tarkemmat kuvaukset ja likvor? Olo tuntuu vaan huononevan koko ajan.

Tänään tekisi vaan mieli nukkua koko ajan. Ei jalat jaksa mitään.

Vierailija
24/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tää nalepo jankkaamassa, oli jo talvella samat aloitukset.

Vierailija
25/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö kannattaisiko keskustella asiasta lääkärin kanssa eikä palstajunttien, jotka puhuvat vain omasta/ kummitädin/ serkun/ netistä luetusta kokemuksesta.

Vierailija
26/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööö kannattaisiko keskustella asiasta lääkärin kanssa eikä palstajunttien, jotka puhuvat vain omasta/ kummitädin/ serkun/ netistä luetusta kokemuksesta.

Olen jutellut. Ja huomenna soitan uudestaan.

Vierailija
27/28 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on taas tää nalepo jankkaamassa, oli jo talvella samat aloitukset.

No ei ole pakko lukea.

Vierailija
28/28 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä kysyä saa..