Teini ei suostu pitämään pyöräilykypärää
Eli 13-v tytär aloitti pari viikkoa sitten yläasteen ja käy päivittäin pyörällä koulussa. Ei kuitenkaan suostu laittamaan kypärää päähänsä, vaikka olen käskenyt. Kun olen puhelimen poisottamisella uhkaillut, niin on laittanut kyllä kypärän päähänsä mutta ilmeisesti laittaa sen sitten reppuunsa heti, kun pääsee pois näköpiiristä. Ala-asteella tämän asian kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmaa. Mitä on oikein tapahtunut ja miten tuolle saisi puhuttua järkeä päähän? Muuten kuitenkin on ihan fiksu tyttö kyseessä ja hänen parastaan tässä vain ajattelen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä yksi nuori tyttö ei suostunut käyttämään kypärää mopon kyydissä kun kampaus menee pilalle. No kerkesivät ajaa alta kilometrin kun kuski menetti hallinnan ja kolaroivat. Tyttö löi päänsä valopylvääseen. No onneksi selvisi sillä että pitkät hiukset ajeltiin haavan ympäriltä ja tikattiin haava kiinni. Mutta kampaus kärsi aika pitkäksi aikaa....
Tämä esimerkki on meillä riittänyt toistaiseksi kannustimeksi kypärän käyttöön. Käyttävät mukisematta vaikka suurella osalla luokkakavereista ei enää ole kypärää koulumatkoillakaan.
Juttelin kyllä jo miehen kanssa mitä tehdään jos esikoinen ei halua enää käyttää kypärää kun menee yläkouluun. Sovittiin että annetaan lapsen päättää itse. Ja kannustetaan olemaan tavallistakin varovaisempi jos ajaa ilman kypärää.
Meillä kyllä aikuisetkin käyttävät yleensä kypärää. Mutta en aio tehdä tuosta kypäränkäytöstä mitään hirveää taistelua nuoren kanssa. Ottakoon riskin jos haluaa ajaa ilman, luulen että suurin osa nuorista ottaa isompiakin riskejä kuin tuo... (esm kännäävät, ajavat holtittomasti, uimassa riskisukelluksia, seikkailua junaraiteilla, mennään kännisten kyytiin, keulitaan mopoilla, ajetaan holtittomasti eri koneilla jne).
Voiko kukaan olla noin idiootti.
Jos reitti koululle on turvallinen, esim. ettei tarvitse mennä autotien viertä, niin en alkaisi asiasta tappelemaan. Itse en pitänyt teininä kypärää senkään jälkeen kun olin kaatunut jysäyttäen pääni erittäin kovaa asfalttiin. Sain aivotärähdyksen mutten kertonut vanhemmille mitään. Sellasta se vaan on teineillä eikä kypärän käyttöä pysty oikein valvomaan. Tietysti jos matka on kohtuullinen niin voit laittaa kävelemäänkin.
Lähde teinin kanssa ostamaan uusi kypärä, vaikka vanha olisikin vielä mielestäsi ihan hyvä. Siten teini ainakin pitää kypärästään, ja tarvitsee enään vähän rohkaisua siihen että kaveritkin kyllä pitävät.
T Teini 14v
Irrota jarrut ja löysää eturengas niin oppii kantapään kauttaa, että kypärää kannattaa käyttää!
Käytätkö itsekin kypärää fillarin kanssa?
Tuttavapiirissä yksi nuori tyttö ei suostunut käyttämään kypärää mopon kyydissä kun kampaus menee pilalle. No kerkesivät ajaa alta kilometrin kun kuski menetti hallinnan ja kolaroivat. Tyttö löi päänsä valopylvääseen. No onneksi selvisi sillä että pitkät hiukset ajeltiin haavan ympäriltä ja tikattiin haava kiinni. Mutta kampaus kärsi aika pitkäksi aikaa....
Tämä esimerkki on meillä riittänyt toistaiseksi kannustimeksi kypärän käyttöön. Käyttävät mukisematta vaikka suurella osalla luokkakavereista ei enää ole kypärää koulumatkoillakaan.
Juttelin kyllä jo miehen kanssa mitä tehdään jos esikoinen ei halua enää käyttää kypärää kun menee yläkouluun. Sovittiin että annetaan lapsen päättää itse. Ja kannustetaan olemaan tavallistakin varovaisempi jos ajaa ilman kypärää.
Meillä kyllä aikuisetkin käyttävät yleensä kypärää. Mutta en aio tehdä tuosta kypäränkäytöstä mitään hirveää taistelua nuoren kanssa. Ottakoon riskin jos haluaa ajaa ilman, luulen että suurin osa nuorista ottaa isompiakin riskejä kuin tuo... (esm kännäävät, ajavat holtittomasti, uimassa riskisukelluksia, seikkailua junaraiteilla, mennään kännisten kyytiin, keulitaan mopoilla, ajetaan holtittomasti eri koneilla jne).