Tapailemani mies kertoi että hänellä on sukupuolitauti, mitä teen? Kokemuksia?
Herpes kyseessä.
Hän kertoi tästä toisella tapaamiskerrallamme ihan avoimesti ja siitä kuinka oli saanut sen jne. Sanoi, että se on tosi monella ja kun käyttää kumia ei ole mitään hätää. Minua ahdistaa kuitenkin aivan suunnattomasti, että se tarttuisi minuunkin. Hirveä ajatus, että siitä taudista ei pääse koskaan eroon. Vaikka kuinka käyttäisi kortsua, se voi silti tarttua. Kortsua pitäisi käyttää aina. Lisäksi mietin asioita jo niin pitkälle, että mikäli hankkisin joskus lapsia hänen kanssaan, joutuisin synnyttämään keisarinleikkauksella mikäli minullakin olisi herpes.
Tämä on ihan uskomaton tilanne, johon en olisi koskaan uskonut joutuvani. Pidän hänestä muuten, mutta asia ahdistaa kovasti. Joo, pitäisi varmaan jutella hänen kanssaan tästä enemmän, mutta olisiko teillä jotain ajatuksia aiheeseen liittyen? Kannattaako minun juosta karkuun?
Kommentit (54)
Sun eka kerta olisi tän kanssa? Onko se mies muutoin just sellainen kuin haluat?
Aloittaja, et voi olla varma ilman testiä onko sinulla itselläsi herpevirus kehossa vai ei.
Suurella osalla on jo lapsena saatu ykköstyypin virus, kaikilla se vain ei oireile.
Vierailija kirjoitti:
Sun eka kerta olisi tän kanssa? Onko se mies muutoin just sellainen kuin haluat?
Joo, olisi. Mulla ei ole koskaan ollut mitään kriteerilistaa, en edes tiedä tarkkaan millaisen miehen haluaisin. Tämän kanssa synkkaa hyvin, on mukava ja ok näköinen. Olin ihan innoissani kunnes asia paljastui.
Ap
41
Mitä tekemistä äidilläsi on asian kanssa? Olet voinut saada sen vaikka päiväkodissa joltain,, ei se mikään suvussa kulkeva juttu ole.
Googlaa niistä virustyypedistä. Ykkönen yleensä yläpäässä, kakkonen alapäässä, mutta toisinkin voi olla, tarttuvat ristiin, mm suuseksissä.
Ap, et sitten ole koskaan elämässäsi juonut samasta limupullosta tai lasista kenenkään kanssa?
Onko tämä provo koko aloitus? Minkä ikäinen olet?
Minun miehelläni on genitaaliherpes ja epäilys on että hän olisi saanut sen minulta, jolla "vain" huuliherpes. Jos minulla on genitaaliherpes, niin se ei ole koskaan oireillut yhdelläkään rakkulalla ja mitä tuolloin otimme selvää, niin oireettomiakin genitaaliherpeksiä on.
Seurustelumme aikana, tauti tuli esiin ensimmäisen kerran muutama kuukausi seurustelun alettua ja vain kerran on uusinut tänä aikana. Minulla on ollut samaan aikaan huuliherpes.
Tauti on ikävä ja se kulkee läpi elämän mukana. Kun miehellä on ollut herpes aktiivisena, hän on ollut todella kipeä, nivuskipuja ja kuumetta.
Sinuna miettisin itse oletko valmis ottamaan tietoisen riskin, mies on ollut todella reilu kertoessaan heti taudistaan, kaikki eivät kerro!
Loppujen lopuksi, moni kantaa genitaaliherpestä tietämättään, huuliherpeskin voi tarttua myös alapäähän.
Olen tyytyväinen, etten jättänyt hyvää miestä tämmöisen "vastoinkäymisen" takia, meillä on lapsia ja elämme täysin normaalia elämää, oma kokemukseni on että taudin kanssa oppii elämään.
Ootkohan tavannut mun frendin. Hän joskus aikoja sitten tuon sai ja pohti ettei ikinä enää saa parisuhdetta/seksiä. Silloin annoin hälle ohjeeksi olla asiasta avoin ja rehellinen ennen seksiä ja antaa sen kumppanin päättää mitä tehdä.
Noo joo...ei tää mun kaveri enää taida olla lapsentekoiässä...neljän kympin päälle jo.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, et voi olla varma ilman testiä onko sinulla itselläsi herpevirus kehossa vai ei.
Suurella osalla on jo lapsena saatu ykköstyypin virus, kaikilla se vain ei oireile.
Mikähän on realistinen määrä 2-tyypin herpeksen kantajia, jotka ovat saaneet sen vanhemmiltaan (ei synnytyksessä)?
Alun perin toinen herpestyyppi oli huulissa ja toinen alapäässä, mutta suuseksi on tartuttanut niitä sekaisin ja ihmisellä voi olla alapään herpes huulessa tai huuliherpes alapäässä. Eivät oireiltaan käsittääkseni eroa toisistaan mitenkään.
Kerron yhden kokemuksen. Olin gynellä, joka nyppi koko ajan huuliherpestään siinä puhuessaan. Sitten laittoi hanskat käteen (käsiään pesemättä) ja asetteli sormia toisella kädellä paikoilleen. Hermostuin totaalisesti. Sanoin, että ottaa uudet hanskat, joka minä laitan hänen käsiinsä. Näin tehtiin, mutta totesi: "ensin se herpes tulisi useammin, mutta sitten kerrat yleensä harvenevat".
Sain käynnistä herpeskammon. Äitiysneuvolan kätilöllä oli koko ajan herpes. Koko odotusajan se oli joko rakkula- tai rupivaiheessa, kun kävin. Lisäksi hän nuoli sormiaan, kun plarasi papereita. Sanoin, että älä tuu sit kotiin vauvakäynnille, jos sulla on silllin herpes aktii visena. Juu,soitti, että eivoi tulla. Aktiivisena on.
Mulla ei ainakaan ole herpestä. Tutkittiin verestä 40-vuotiaana. Kaverillani tutkittiin myös, kun opiskeli lääkiksessä ja tekivät siellä oppimismielessä testejä.
Turhaa puhetta se, että herpes on kaikilla.
Mun neuvo: unohda mies, tai ainakin seksipuuhat hänen kanssa. Ite menetin neitsyyden miehelle jolla on herpes. Tämä siis paljastui paaaljon myöhemmin, oltiin oltu sängyssä jo monta kertaa ja ilman kumia vieläpä. Mies kertoi vasta myöhemmin ja silloin todellakin päätin että en ikimaailmassa enää harrasta seksiä hänen kanssa, kun tähän asti (toivottavasti) olen siis säästynyt tartunnalta, ei ainakaan oireita ole ollut.. Testiin en edes halua mennä, sillä niin kauan kun oireita ei ilmene niin en edes halua tietää olenko saanur tartunnan. Emme siis ikinä harrastaneet seksiä kun hänen herpes oli aktiivinen, tämän takia en siis voinut aavistaa mitään. Eniten tässä kuitenkin ärsyttää että mies salasi asian.
No myönnän, että tein johtopäätöksen siitä ettei minulla koskaan ole ollut mitään herpesoireita missään. Mutta miten minulla edes voisi olla se? Äidillänikään ei ole, ei kyllä varmasti.
En kysynyt kumpi, en edes tiennyt että niitä on eri tyyppejä. Mikä ero niissä on? Voin kysyä häneltä vielä...
Ap