Tapailemani mies kertoi että hänellä on sukupuolitauti, mitä teen? Kokemuksia?
Herpes kyseessä.
Hän kertoi tästä toisella tapaamiskerrallamme ihan avoimesti ja siitä kuinka oli saanut sen jne. Sanoi, että se on tosi monella ja kun käyttää kumia ei ole mitään hätää. Minua ahdistaa kuitenkin aivan suunnattomasti, että se tarttuisi minuunkin. Hirveä ajatus, että siitä taudista ei pääse koskaan eroon. Vaikka kuinka käyttäisi kortsua, se voi silti tarttua. Kortsua pitäisi käyttää aina. Lisäksi mietin asioita jo niin pitkälle, että mikäli hankkisin joskus lapsia hänen kanssaan, joutuisin synnyttämään keisarinleikkauksella mikäli minullakin olisi herpes.
Tämä on ihan uskomaton tilanne, johon en olisi koskaan uskonut joutuvani. Pidän hänestä muuten, mutta asia ahdistaa kovasti. Joo, pitäisi varmaan jutella hänen kanssaan tästä enemmän, mutta olisiko teillä jotain ajatuksia aiheeseen liittyen? Kannattaako minun juosta karkuun?
Kommentit (54)
Minä sain tartunnan yhden illan jutulta vuonna 2008. Oireili tasan sen kerran, itse asiassa en yleensä edes muista kantavani k.o.tautia. Yhtäkään miestä en ole tartuttanut, ja lapsenkin sain 2011 ilman mitään estolääkityksiä. Toki esim. lapseni isälle kerroin asiasta, ei saanut tartuntaa sen viiden vuoden aikana kun olimme yhdessä, vaikkei kumia käytettykään.
Silti, jos saisin valita, en ottaisi riskiä miehen kanssa jolla on herpes. Kaksinaismoralistista, tiedän, mutta se kipu oli yhtä helvettiä sen kerran kun mulla niitä rakkuloita oli. Luojan kiitos ei ole kahdeksaan vuoteen uusinut.
Minulla on ollut herpes jo yli 10 vuotta. Alussa se oireili enemmän mutta nykyään hyvin harvoin. Olen tällä hetkellä suhteessa.
Sinuna kyselisin mieheltä, kauanko hänellä on ollut herpes ja kuinka usein se hänellä oireilee ja mikä yleensä laukaisee oireet. Itselläni nyt ainakaan vaan herpes ei ole koko ajan aktiivinen. Sit myös herpes tarttuu limakalvolta limakalvolle (yleensä) joten itse pitäisin kortsua myös sen vuoksi riittävänä suojana.
Mutta muuten tapailisin ja katsoisin pikku hiljaa, miltä koko juttu tuntuu. Voihan olla, että juttu menee jostain muusta syystä kasaan kuin tuosta.
Itse tein nykyisen kumppanin kanssa niin, että harrastettiin seksiä neljä kuukautta kortsun kanssa. Kortsun käyttäminen kuitenkin tökki ja olin hommannut estolääkityksen. Nyt sitten syön sitä ja harrastetaan seksiä ilman kortsua, mutta mies ei ole saanut minulta tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Silti, jos saisin valita, en ottaisi riskiä miehen kanssa jolla on herpes. Kaksinaismoralistista, tiedän, mutta se kipu oli yhtä helvettiä sen kerran kun mulla niitä rakkuloita oli. Luojan kiitos ei ole kahdeksaan vuoteen uusinut.
Herpeksen primaarivaihe on kivulias. Mutta sen jälkeen jos herpes uusii, se on kuten huuliherpes, tulee kihelmöiviä rakkuloita, jotka sitten vähitellen paranee. Mutta eipä sen kummempaa. Ärsyttävää, ja en toivoisi tietenkään kenellekään mutta kyllähän tämän kanssa elää.
Vierailija kirjoitti:
Herpes on niin yleinen, että voit saada sen mistä vain. Niin paljon on viruksen kantajia, jotka eivät edes tiedä itse sitä kantavansa. Sukupuoliherpeksen kun voi saada pelkästä pussailustakin, jos virus on suussa.
20-25 % koko aikuisväestöstä (genitaaliherpes). Vain omaa ikäluokkaa tarkastellessa huomattavasti vähempi prosenttiosuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se ja on oireillut seitsemän vuoden aikana kahdesti. Eli normaalia elämää elän vaikka aluksi oli shokki. Nyt en ole vuosiin edes muistanut koko asiaa. Mies oli harvinaisen reilu kun kertoi, kuulostaa luotettavalta ja rehdiltä mieheltä, itse pitäisin kii ja käyttäisin kumia. Voi sitäpaitsi olla että se ei koskaan ees puhkea. Sullaki nimittäin saattaa se olla oireettomana jo.
Muistaakseni sanoi että tulee ehkä kerran vuodessa pari näppyä, silloin kun on kova stressi ja vastustuskyky huononee. En sitten tiedä millainen riesa ne ovat... Ihan oikeasti suunnilleen itken täällä ja henkeä ahdistaa :( Pitikin joutua tällaiseen tilanteeseen :(
Ap
Ei jumalauta :D sano nyt ap että olet provo?
Henkeä ahdistaa....reps. Kyseessä on herpes eikä mikään neekerisankkeri. Herpesvirus on neljäsosalla ihmisistä eikä sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi sen yleisyyden vuoksi.
Nopea googlaus kertoi että sukupuoliherpestä sairastaa noin miljoona suomalaista. Eli todennäköisyys saada tartunta on aika iso joka tapauksessa. Miehesi olisi voinut yrittää salata asian, sen sijaan hän toimi erittäin vastuullisesti, kunnioittavasti ja fiksusti. Toivottavasti annat ap asialle painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se ja on oireillut seitsemän vuoden aikana kahdesti. Eli normaalia elämää elän vaikka aluksi oli shokki. Nyt en ole vuosiin edes muistanut koko asiaa. Mies oli harvinaisen reilu kun kertoi, kuulostaa luotettavalta ja rehdiltä mieheltä, itse pitäisin kii ja käyttäisin kumia. Voi sitäpaitsi olla että se ei koskaan ees puhkea. Sullaki nimittäin saattaa se olla oireettomana jo.
Muistaakseni sanoi että tulee ehkä kerran vuodessa pari näppyä, silloin kun on kova stressi ja vastustuskyky huononee. En sitten tiedä millainen riesa ne ovat... Ihan oikeasti suunnilleen itken täällä ja henkeä ahdistaa :( Pitikin joutua tällaiseen tilanteeseen :(
Ap
Primaarioireet naisella voivat olla melkoisen rajut. Silloin ei oikein käydä pissalla.
Mulla on ollut herpes-virus 12 vuotta, ja se on tullut esiin kerran kahdessa-kolmessa vuodessa. Ei ole ollut kivulias tai tuntunut mitenkään hurjan erityisesti niinä muutamana päivänä, kun on ollut aktiivinen. Vain ensimmäinen esiintymiskerta on vahva, eli silloin sen olemassaolon tuntee muutaman päivän ajan. Sanoisin, että on niitä PALJON pahempia vaivoja ihmisillä. Ei tämän takia tarvitse hyvää suhdetta heittää hukkaan.
Ennen synnytystä pyydät estolääkityksen. Ja jos se alkaa muutoinkin esiintymään usein (mitä en ole kuullut kenelläkään tapahtuneen), niin siinäkin tapauksessa pyydät estolääkityksen.
Paras uutinen muuten: herpes ei ole tarttunut aviomieheeni (kohta kuusi vuotta ollaan oltu yhdessä). Jotkut sanoo, että herpes voi tarttua myös vaikka se ei olisi aktiivinen. Meillä niin ei ole käynyt. Uskonkin, että se tarttuu vain aktiivisena. Älkää harrastako seksiä silloin, kun se on aktiivisena miehelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut herpes-virus 12 vuotta, ja se on tullut esiin kerran kahdessa-kolmessa vuodessa. Ei ole ollut kivulias tai tuntunut mitenkään hurjan erityisesti niinä muutamana päivänä, kun on ollut aktiivinen. Vain ensimmäinen esiintymiskerta on vahva, eli silloin sen olemassaolon tuntee muutaman päivän ajan. Sanoisin, että on niitä PALJON pahempia vaivoja ihmisillä. Ei tämän takia tarvitse hyvää suhdetta heittää hukkaan.
Ennen synnytystä pyydät estolääkityksen. Ja jos se alkaa muutoinkin esiintymään usein (mitä en ole kuullut kenelläkään tapahtuneen), niin siinäkin tapauksessa pyydät estolääkityksen.
Paras uutinen muuten: herpes ei ole tarttunut aviomieheeni (kohta kuusi vuotta ollaan oltu yhdessä). Jotkut sanoo, että herpes voi tarttua myös vaikka se ei olisi aktiivinen. Meillä niin ei ole käynyt. Uskonkin, että se tarttuu vain aktiivisena. Älkää harrastako seksiä silloin, kun se on aktiivisena miehelläsi.
Se ei ole uskon kysymys, tarttuuko herpes aktiivisena vai ei. Toisaalta virus voi olla aktiivinen ilman oireitakin, mutta tarkoitit varmaan sitä, voiko virus tarttua oireettomana. Miehillä on tässä asiassa sen verran parempi tuuri, että jopa 70 % tartunnan saaneista miehistä ovat oireettomia.
Jos joku haluaa tietää, onko oireeton kantaja, niin asian voi testata verestä. Mutta verikoe ei ole aivan täysin luotettava sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei jumalauta :D sano nyt ap että olet provo?
Henkeä ahdistaa....reps. Kyseessä on herpes eikä mikään neekerisankkeri. Herpesvirus on neljäsosalla ihmisistä eikä sitä enää edes lasketa sukupuolitaudiksi sen yleisyyden vuoksi.
En ole provo. Ehkä ymmärrät ahdistustani paremmin, jos kerron, etten ole ylipäätään harrastanut koskaan seksiä? Ja nyt kun sen aika alkaisi olla (olen 21v), paljastui tällainen. Kyllä se oikeasti pelottaa!
Ap
Mieheni sai huuliherpeksen 10 vuotta sitten. Hänellä se tuli kuukauden välein ja kesti yli viikon. Eli jatkuvasti piti olla varuillaan, etten saa tartuntaa.
Hommas estolääkotyksen j aon syöny sitä monta vuotta. Pienellä annoksella syö ja muutaman kerran vuodessa se tulee silti hyvin pienikokoisena. Kerran oli yksi ihan pieni kirkas rakkula tutussa paikassa, jonka minä huomasin kävellessämme purilaispaikkaan syömään. Ruokailun jälkeen rakkula oli puhjennut ja mitenkään ei voinut arvata siinä olleen mitään.
Estolääkittynä on ymmärtääkseni vähemmän tartuttava, vaikka rakkula tulisikin. En ole varma.
Ap
Mieti vähän lelle sitä persettä jaat.
On se alapään herpes kuulemma kivulias. Iholääkäri sanoi, että jotkut käyttää puudutusainetta, että pystyy pissaamaan.
Jos saat sen, osa miehistä ei halua sua enää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sen, osa miehistä ei halua sua enää lainkaan.
No nimenomaan...
Ap
Ihotautilääkäri sanoi, että herpes tarttuu myös oireettomassa vaiheessa monen potilaan mielestä, mutta oikeasti oire on joskus nikn pieni, että sitä ei huomaa.
Te jotka olette varmoja, myös aloittaja, ettette kanna herpes-viruksia niin oletteko te kaikki käyneet veren vasta-ainetestissä?? Epäilen, se kun ei ole ns normisettiin kuuluva verikoe.
Se herpes voi olla vuosikausia, vuosikymmeniä oireeton, silti on sen kantaja ja samalla myös tartuttaja.
Eli ap, kun nyt kerrot että olet "puhdas" , niin milloin ja miksi sinulta on verestä testattu herpeksen vasta-aineet?? Ellei ole testattu niin voit hyvinkin olla oireeton kantaja.
Veritesti on varma, se kertoo virustyypin, mutta ei sitä missä virus lystää ja missä mahdollisesti oireilee.
Ap, onko tällä miehellä ykköstyypin vai kakkostyypin virus??
Tuo mies on ollut odotuksen arvoista? Saat herpeksen palkkioksi.
29, miehen kannattaisi käydä veren vasta-ainetestissä, sitten vasta voisit kirjoittaa että ei ole saanut tartuntaa. Siis jos testin tulos niin kertoo, et muutoin
Ap