Koululaisen terveystarkstuskeen pitää vanhemman täyttää AUDIT-kysely?
Mitä jos ei täytä?
Ei kukaan niihin rehellisesti kuitenkaan vastaile. Juon helposti pullon tai pari viiniä viikossa, enkä tod jaksa alkaa selittelemään jollekin terkalle tavoistani. Eli varmaan helpointa täyttää alakanttiin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin useamman lapsen rutiinilla vastailemaan kaikkiin kaavakkeisiin niin, ettei lapselta kyselty kiusallisia kysymyksiä.
Kylmästi sinne vain, että ei ole tietokoneella ja telkkaria katsoo vain puoli tuntia ja aamulla syödään puuroa ja marjoja ja maitoa ja kinkkuleike ruisleivän päällä. Absolutisteja ollaan ja urheillaan kaksi tuntia päivässä koko perhe.
Näin selviää helpolla nämä hommat
Minä pyrin vastaamaan vain vähän kaunisteltua totuutta jotta lapsi ei joutuisi kiusalliseen tilanteeseen jos hänelle jossakin yhteydessä esitetään saman suuntaisia kysymyksiä. Mitä sä syöt kotona, kuinka paljon liikut, oletko nähnyt vanhempiesi juovan, miltä se sinusta tuntuu jne.
Hoitajana toki tiedän että niin vastaavat monet muutkin enemmän tai vähemmän kaunisteltua totuutta, eikä sillä ole mitään merkitystä niin kauan kuin ongelmia ei ole havaittavissa tai lapsi ei jostakin syystä itse ota asiaa puheeksi. Ongelmien ilmetessä on helpompi lähteä asiaa selvittämään jos on edes jonkinlaista tuntumaa siihen mikä suurin ongelmien aiheuttaja voisi olla, lähdetäänkö selvittämään liikunta puolta, ravitsemusta, ruutuaikaa vai kotitilannetta muuten, selvitetääkö asiaa neuropsykologin kanssa jne.
Ihme kuulusteluja tuossahan pitäisi olla jo edunvalvoja paikalla
Mietittekö te koskaan, mistä saadaan tiedot siitä, että tietynlaisten perheiden lapsilla on tietynlainen tulevaisuus tms.? Aivan oikein, hyväuskoiset vanhemmat tättävät näitä kyselyjä ja ne annetaan sellaisenaan tutkijoille, jotka sitten yhdistelevät erilaisia viranomaistiedostoja näihin henkilökohtaisiin vastauksiin.
Niihin ei tarvitse vastata! Ne eivät edistä lapsen terveyttä tai koulumenestystä tai saa aikaan sitä, että lapsi saa kavereita. Ne ovat olemassa vain siksi, että saadaan kätevästi laaja materiaalipankki tutkijoille ja ihan ilman erilaisia eettisten toimikuntien lupia.
Pitäis vanhempien reipastua näide virkaplösöjen kanssa. Suomi on kehittynyt valtio eikä mikään DDR. Perheen yksityisyyttää pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten hiukan miettiä, mitä sinne laittaa. Esimerkiksi olet kerran elämässäsi kokeillut huumeita joskus 20 vuotta sitten -> älä kirjaa sitä ikinä mihinkään papereihin, ellet halua narkkarin tai ex-narkkarin kirjoihin.
Ainakin audit testi taitaa keskittyä siihen mitä on ollut viimeisen vuoden/puolen vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin useamman lapsen rutiinilla vastailemaan kaikkiin kaavakkeisiin niin, ettei lapselta kyselty kiusallisia kysymyksiä.
Kylmästi sinne vain, että ei ole tietokoneella ja telkkaria katsoo vain puoli tuntia ja aamulla syödään puuroa ja marjoja ja maitoa ja kinkkuleike ruisleivän päällä. Absolutisteja ollaan ja urheillaan kaksi tuntia päivässä koko perhe.
Ai niin, yhtenä vuonna unohdin kirjoittaa ne marjat aamupalalle. Sain heti palautetta, että marjat olisivat hyviä ja joku juurespala olisi hyvä aamupalalla. Joten tarkkana piti olla, että muisti kaikki laittaa ja proteiinitkin matkaan aamupalaan.
Ihan paskaa mä kirjoitin totuuden, joka ei ole kaunis (ei siis alkoholiongelmaa, mutta syödään luvattoman huonosti, lapset saa olla niin paljon koneella kun huvittaa, tosin tämä lapsi ei ole siellä silti kuin sopivasti ja itsellä hirveä elämänkriisi meneillään, en tiedä puhutaanko tässä nyt kaavakkeesta, jossa kyseltiin siitäkin) niin ainakaan vielä ei ole kuulunut mitään. Siis loppukesällä ekaluokkalaisesta täytin. Minusta on vain hyvä, jos koulu ei sitten syytä lasta jostain oirehdinnasta, koska vikahan ei ole lapsessa.
Meidän terkka on vahvasti ylipainoinen. Näyttää siltä että mättää roskaruokaa olan takaa, eikä ulkoile koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrin vastaamaan vain vähän kaunisteltua totuutta jotta lapsi ei joutuisi kiusalliseen tilanteeseen jos hänelle jossakin yhteydessä esitetään saman suuntaisia kysymyksiä. Mitä sä syöt kotona, kuinka paljon liikut, oletko nähnyt vanhempiesi juovan, miltä se sinusta tuntuu jne.
Hoitajana toki tiedän että niin vastaavat monet muutkin enemmän tai vähemmän kaunisteltua totuutta, eikä sillä ole mitään merkitystä niin kauan kuin ongelmia ei ole havaittavissa tai lapsi ei jostakin syystä itse ota asiaa puheeksi. Ongelmien ilmetessä on helpompi lähteä asiaa selvittämään jos on edes jonkinlaista tuntumaa siihen mikä suurin ongelmien aiheuttaja voisi olla, lähdetäänkö selvittämään liikunta puolta, ravitsemusta, ruutuaikaa vai kotitilannetta muuten, selvitetääkö asiaa neuropsykologin kanssa jne.Ihme kuulusteluja tuossahan pitäisi olla jo edunvalvoja paikalla
Lapsilla ei ole edunvalvojaa mutta usein me molemmat huoltajat olemme olleet paikalla kun noita on palautettu ja kyllä se on enemmän vaikuttanut keskustelulta lapsen kanssa kuin kuulustelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana toki tiedän että niin vastaavat monet muutkin enemmän tai vähemmän kaunisteltua totuutta, eikä sillä ole mitään merkitystä niin kauan kuin ongelmia ei ole havaittavissa tai lapsi ei jostakin syystä itse ota asiaa puheeksi. Ongelmien ilmetessä on helpompi lähteä asiaa selvittämään jos on edes jonkinlaista tuntumaa siihen mikä suurin ongelmien aiheuttaja voisi olla, lähdetäänkö selvittämään liikunta puolta, ravitsemusta, ruutuaikaa vai kotitilannetta muuten, selvitetääkö asiaa neuropsykologin kanssa jne.Ihme kuulusteluja tuossahan pitäisi olla jo edunvalvoja paikalla
Lapsilla ei ole edunvalvojaa mutta usein me molemmat huoltajat olemme olleet paikalla kun noita on palautettu ja kyllä se on enemmän vaikuttanut keskustelulta lapsen kanssa kuin kuulustelulta.
No totta kai kun olette paikalla
Ehei, ei tulis mieleenkän täytellä mitään höpöhöpö-papereita. Alkoholia meillä käytetään todella vähän, usein menee viikkoja ettei yhtään ja silloin kun juon, se on lasi viiniä ruuan kanssa. En todellakaan ala tehdä selkoa elämäntavoistani yhtään kenellekään. Olin mukana terveystarkastuksessa ja terkka kysyi tuota lippusta, sanoin vain, että eipä ole tullut täytettyä. Vähän mutristi naamaansa ja sanoi, että jaa. Sehän on täysin vapaaehtoista, kuten koko terveystarkastuskin. Ei meillä lapset ole aina osallistuneet ollenkaan tarkastukseen.
Ei kai kouluterkalle ole pakko mennä. Ja kuka sinne terkan takia edes menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, yhtenä vuonna unohdin kirjoittaa ne marjat aamupalalle. Sain heti palautetta, että marjat olisivat hyviä ja joku juurespala olisi hyvä aamupalalla. Joten tarkkana piti olla, että muisti kaikki laittaa ja proteiinitkin matkaan aamupalaan.
Ihan paskaa mä kirjoitin totuuden, joka ei ole kaunis (ei siis alkoholiongelmaa, mutta syödään luvattoman huonosti, lapset saa olla niin paljon koneella kun huvittaa, tosin tämä lapsi ei ole siellä silti kuin sopivasti ja itsellä hirveä elämänkriisi meneillään, en tiedä puhutaanko tässä nyt kaavakkeesta, jossa kyseltiin siitäkin) niin ainakaan vielä ei ole kuulunut mitään. Siis loppukesällä ekaluokkalaisesta täytin. Minusta on vain hyvä, jos koulu ei sitten syytä lasta jostain oirehdinnasta, koska vikahan ei ole lapsessa.
Ja mä osaan itse olla oma edunvalvojani ja lapsen, miksi ihmeessä pelkäisin jotain viranomaisia ja kouluterkkaa? Jos romahtaisin haluaisinkin apua mutta en viitsi mennä vikisemään, että ei ole helppoa, mutta kun nyt kerran kysyttiin, niin vastasin, että itse voin huonosti. Tekka ei sanonut koko lomakkeesta siinä vastaanotolla mitään. Kyseessä oli siis kouluuntulotarkastus.
Kannattaa muuten hiukan miettiä, mitä sinne laittaa. Esimerkiksi olet kerran elämässäsi kokeillut huumeita joskus 20 vuotta sitten -> älä kirjaa sitä ikinä mihinkään papereihin, ellet halua narkkarin tai ex-narkkarin kirjoihin.