Koululaisen terveystarkstuskeen pitää vanhemman täyttää AUDIT-kysely?
Mitä jos ei täytä?
Ei kukaan niihin rehellisesti kuitenkaan vastaile. Juon helposti pullon tai pari viiniä viikossa, enkä tod jaksa alkaa selittelemään jollekin terkalle tavoistani. Eli varmaan helpointa täyttää alakanttiin.
Kommentit (52)
Täytin sen just eilen. Täysin puutamaataskeidaa. Jusst sellainen lomake jonka kanssa tietää miten se pitää täyttää. En tykkää kuopuksen koulun terkasta. On vastavalmiatunut ja sosiaalisesti tosi rasittava, kaikkitietävä. Minullakin tää lapsi on nuorin, olen käynyt läpi kuuden vuoden adoptiorumban ja minulla on opekoulutus. Ja tää selittää kuin olisin yksinkertainen 15-vuotias. Paasaa, paasaa, paasaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin useamman lapsen rutiinilla vastailemaan kaikkiin kaavakkeisiin niin, ettei lapselta kyselty kiusallisia kysymyksiä.
Kylmästi sinne vain, että ei ole tietokoneella ja telkkaria katsoo vain puoli tuntia ja aamulla syödään puuroa ja marjoja ja maitoa ja kinkkuleike ruisleivän päällä. Absolutisteja ollaan ja urheillaan kaksi tuntia päivässä koko perhe.
Näin selviää helpolla nämä hommat
Minä pyrin vastaamaan vain vähän kaunisteltua totuutta jotta lapsi ei joutuisi kiusalliseen tilanteeseen jos hänelle jossakin yhteydessä esitetään saman suuntaisia kysymyksiä. Mitä sä syöt kotona, kuinka paljon liikut, oletko nähnyt vanhempiesi juovan, miltä se sinusta tuntuu jne.
Hoitajana toki tiedän että niin vastaavat monet muutkin enemmän tai vähemmän kaunisteltua totuutta, eikä sillä ole mitään merkitystä niin kauan kuin ongelmia ei ole havaittavissa tai lapsi ei jostakin syystä itse ota asiaa puheeksi. Ongelmien ilmetessä on helpompi lähteä asiaa selvittämään jos on edes jonkinlaista tuntumaa siihen mikä suurin ongelmien aiheuttaja voisi olla, lähdetäänkö selvittämään liikunta puolta, ravitsemusta, ruutuaikaa vai kotitilannetta muuten, selvitetääkö asiaa neuropsykologin kanssa jne.Hoitaja minäkin olen ja lapsellani on jopa neurologisia ongelmia. Mutta enpä usko, että niihin olisi apua saanut kouluterveydenhoitajalla, vaikka kuinka olisi lapussa lukenut, että isä ottaa pari kertaa vuodessa konjakkipaukun ja äiti saattaa ottaa häissä tai muissa juhlissa onnittelumaljan. Tai että aamupalalla jää se puuro joskus väliin ja lapsi kuittaa sen leivällä ja maidolla.
Kyllä niihin neurologisiin ongelmiin saatiin lähete ihan muuta kautta ja muussa tilanteessa.
Niin jos oli selvää että ongelmat oli neurologisia kukaan tuskin edes katsoi mitä johonkin audit kyselyyn oli vastattu. Tilanne ehkä olisi ollut toinen jos syy olisi epäselvä. Myös omallani on neurologisia ongelmia ja kouluterveydenhoitajan kanssa yhteistyö on sujunut erittäin hyvin kun olen hänelle kertonut tilanteesta missä milloinkin mennään... myös esim. ravitsemuspuolella jne.
Toivottavasti lapsesi ei näe sitä kaavaketta johon ihan suoraan valehtelet. itseppähän esimerkkinne näytätte.
Toikyselykaavake on aivan järjetön ja turha, Ei kukaan vastaa siihen, että joo käytetään päihteitä ihan huolella ja töissäkin ollaan 24/7, lapsi syö sipsejä pääasiassa. Kun omat lapset kävivät vielä koulua, lähinnä nauratti noi kysymykset, että mitä ihmettä tällä haetaan ja kuvitellaan saavan selville. Kukaan ei ota näitä vakavasti, koululle ei edes kuulu mitkään perhe-elämän erittelyt, eikä tuo kysely kerro kenestäkään mitään.
Koulun henkilkunnalle voisi tehdä saman kyselyn vanhemmat, yhtä hyvin meitä voisi kiinnostaa tuleeko opettaja kankkusessa töihin ja miten hoitaa oman perheensä, miten elää , että pitääkö huolestua kun tämä tuntematon sentään joka päivä on lapsesi kanssa :D Ja rehelliset vastaukset sitten, kun oletetaan että vanhempikin on vastaa rehellisesti,
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesi ei näe sitä kaavaketta johon ihan suoraan valehtelet. itseppähän esimerkkinne näytätte.
Yhdessähän nuo pitää lapsen kanssa täyttää, että lapsi tietää, mitä äiti on sinne laittanut.
Meillä oli 7-luokkalaiselta pojalta kysynyt tuon audit-kyselyn pohjalta terveydenhoitaja, että "juopotellaanko teillä sinun nähdäksesi kotona paljon?" ja "aiheuttaako se perheessänne ongelmia?". Näihin kun oli vastannut, niin asia oli jäänyt sillensä ja tarkastusta oli jatkettu ihan normaaliin tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opin useamman lapsen rutiinilla vastailemaan kaikkiin kaavakkeisiin niin, ettei lapselta kyselty kiusallisia kysymyksiä.
Kylmästi sinne vain, että ei ole tietokoneella ja telkkaria katsoo vain puoli tuntia ja aamulla syödään puuroa ja marjoja ja maitoa ja kinkkuleike ruisleivän päällä. Absolutisteja ollaan ja urheillaan kaksi tuntia päivässä koko perhe.
Näin selviää helpolla nämä hommat
Minä pyrin vastaamaan vain vähän kaunisteltua totuutta jotta lapsi ei joutuisi kiusalliseen tilanteeseen jos hänelle jossakin yhteydessä esitetään saman suuntaisia kysymyksiä. Mitä sä syöt kotona, kuinka paljon liikut, oletko nähnyt vanhempiesi juovan, miltä se sinusta tuntuu jne.
Hoitajana toki tiedän että niin vastaavat monet muutkin enemmän tai vähemmän kaunisteltua totuutta, eikä sillä ole mitään merkitystä niin kauan kuin ongelmia ei ole havaittavissa tai lapsi ei jostakin syystä itse ota asiaa puheeksi. Ongelmien ilmetessä on helpompi lähteä asiaa selvittämään jos on edes jonkinlaista tuntumaa siihen mikä suurin ongelmien aiheuttaja voisi olla, lähdetäänkö selvittämään liikunta puolta, ravitsemusta, ruutuaikaa vai kotitilannetta muuten, selvitetääkö asiaa neuropsykologin kanssa jne.Hoitaja minäkin olen ja lapsellani on jopa neurologisia ongelmia. Mutta enpä usko, että niihin olisi apua saanut kouluterveydenhoitajalla, vaikka kuinka olisi lapussa lukenut, että isä ottaa pari kertaa vuodessa konjakkipaukun ja äiti saattaa ottaa häissä tai muissa juhlissa onnittelumaljan. Tai että aamupalalla jää se puuro joskus väliin ja lapsi kuittaa sen leivällä ja maidolla.
Kyllä niihin neurologisiin ongelmiin saatiin lähete ihan muuta kautta ja muussa tilanteessa.
Niin jos oli selvää että ongelmat oli neurologisia kukaan tuskin edes katsoi mitä johonkin audit kyselyyn oli vastattu. Tilanne ehkä olisi ollut toinen jos syy olisi epäselvä. Myös omallani on neurologisia ongelmia ja kouluterveydenhoitajan kanssa yhteistyö on sujunut erittäin hyvin kun olen hänelle kertonut tilanteesta missä milloinkin mennään... myös esim. ravitsemuspuolella jne.
Ei meidän koulun terveydenhoitajalla ainakaan ole ollut aikoja keskustella ruokavalioista yms. lapsen kanssa, kenellä on neurologisia ongelmia. Kyllä se oli vain perustarkastukset kerran vuodessa ja myöhemmin kerran kahdessa vuodessa. Nämä hoideltiin ihan erityisopettajan kanssa kun neuropsykiatrialta oli saatu tutkimustulokset. Kouluterveydenhoitajalla ei ollut asian kanssa mitään muuta tekemistä, kuin ne perustarkistukset ja kyselykaavakkeet. Koululääkärintarkistuksessa, missä olin myös mukana, lääkäri totesi, että asia näkyy olevan hoidossa, joten tähän ei tarvitse puuttua.
En edelleenkään usko, että joku kaavake aamupaloista yms. olisi mitenkään vaikuttanut tilanteeseen, koska asia oli ammattilaisten hoidossa.
Höpö höpö. Terkka piti pitkän puhuttelun lapselle vanhemman alkoholin juonnista. Höpö höpö.
Jestas sentään, en tiennyt vanhempien joutuvan täyttämään tuollaisia liirumlaarum-kaavakkeita. :D Silloin kun itse kävin yläastetta (ei edes niin kauan aikaa sitten), oppilaat itse täyttivät nuo Audit-kyselyt. Ja lisäksi oli joitain kaavakkeita, missä kyseltiin kotioloista, ja siis oppilaat itse täyttivät nämäkin kaavakkeet. Ei silloin vanhemmilta kyselty mitään. Eikä kukaan alkkismamma kyselyihin olisi vastannutkaan, ainakaan rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei täytä?
Ei kukaan niihin rehellisesti kuitenkaan vastaile. Juon helposti pullon tai pari viiniä viikossa, enkä tod jaksa alkaa selittelemään jollekin terkalle tavoistani. Eli varmaan helpointa täyttää alakanttiin.
Ei noihin ole pakko vastata mitään, osallistuminen on täysin vapaaehtoista.
Mielestäni tuollaiset utelut on yksityisyyden loukkaamista. Eikös kuraattorit ole niitä jotka auttavat oikeassa hädässä ja joskus jotkut "ongelmat" selviävät hyvinkin itsestään positiivisten elämänmuutosten myötä, AJAN kanssa.
Enkä minäkään mitään perkeleen juurespaloja syö tai syötä. Ja joo, netissä/pelikoneella ollaan PALJON minkä johdosta lapsi osaa enkkua jokseenkin loistavasti.
Kai nyt kuuluisi sitten kysellä taloustaidoista ja yleisestä järjenkäytöstäkin kotioloissa ja siitä että tunteeko lapsi olevansa arvostettu, rakastettu ja turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo kyselyt ole sitä varten, että mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua? Ei kai niitä ihmisten kiusaksi ole tehty.
En kaipaa viranomaisia puuttumaan elämääni, oli sitten ongelmia tai ei.
Ehkä sen kaavakkeen oikea tarkoitus onkin herätellä vanhempia huomaamaan kuinka paljon sitä alkoa tosiasiassa kuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo kyselyt ole sitä varten, että mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua? Ei kai niitä ihmisten kiusaksi ole tehty.
En kaipaa viranomaisia puuttumaan elämääni, oli sitten ongelmia tai ei.
Virkaintoinen voi vallankäytöllään tehdä kärpäsestä härkäsen.
Ei pidä käyttää aikaa moisiin kuponkeihin. Jos oikein muistan, niin kyseinen kaavake oli monisivuinen, ei hetkessä täytetty.
Minä en tee mitään turhaa vapaa-ajallani, ja tuon kyselyn olen määritellyt turhaksi.
Noihin kyselyihin on tosiaan pakko valehdella. Kerran erehdyin täyttämään tuon kyselyn rehellisesti työterveyslääkärille ja tulos oli, että olen rapajuoppo. Vaikka juoksen 2 maratonia vuodesta ja vedän n. 3 punttitreeniä viikossa. Tykkään vain ottaa viikonloppuna sen pe-illan viiniä ja muutama olut viikossa tyyliin ehkä ti ja ke 2 tölkkiä 15 km vauhtijuoksulenkin jälkeen.
Eli älä nyt pienen koululaisen äitini / isän ihmeessä vastaa rehellisesti AUDIT kyselyyn. Muuten lapsesi huostaanotettaan tai joudut ainakin selittelemään hemmetisti.
Voi hyvää päivää 😀 Meilläkin on neuvolaikäisten vanhemmissa todella paljon absolutisteja, jos kyselylomakkeisiin on uskominen. Sitten kaikki terveydenhoitajaäidit vaikuttavat juopoilta, kun täyttävät niihin todellisen kulutuksen. Uskokaa pois, ei valehtelu mene läpi 😀 On vain hauska nähdä kuinka tyhmiä asiakkaat ovat kun luulevat joutuvansa pulaan viikottaisen viinipullon vuoksi.
T. Neuvola-th
Mekin aina valehdellaan koska ihan pienestä th saivartelee. Ei jaksa kuunnella, kun puututaan ihan tavallisiin asioihin.
Poika syö kuulemma aamulla aina puuroa, th myhäilee.
Nukkuu aina hyvin ja pelaa vähän sekä urheilee.
No urheilee se ja pelaakin paljon. Kunhan hoitaa nukkumisen, syömisen, koulun ja urheilee niin mulle se riittää.
Onneksi on kohta ohi nääkin naurettavuudet. Tän vuoden jälkeen enää yksi laaja terveystarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää 😀 Meilläkin on neuvolaikäisten vanhemmissa todella paljon absolutisteja, jos kyselylomakkeisiin on uskominen. Sitten kaikki terveydenhoitajaäidit vaikuttavat juopoilta, kun täyttävät niihin todellisen kulutuksen. Uskokaa pois, ei valehtelu mene läpi 😀 On vain hauska nähdä kuinka tyhmiä asiakkaat ovat kun luulevat joutuvansa pulaan viikottaisen viinipullon vuoksi.
T. Neuvola-th
Meneehän se lävitse. Jos ei myönnä niin ei voi syyttää mistään. Meillä varattunyhdet kaljatölkit jääkaappiin ja ne ollut siellä 2 kuukautta.
Kyllä meillä ainakin niistä on lapselle puhuttu vaikka marjat ja kasvikset on listoilla olleetkin. Miksi niistä ei saisi puhua?