Miksi ihmiset valehtelevat painonsa...
...joskus jopa 10+ kiloa alakanttiin, ja jopa sellaisissa tilanteissa joissa oikean painon kertominen on turvallisuuskysymys? esim. pelastus/turvavaljaita laitettaessa, suksia ostaessa, lääkärissä yms... Onko kokemuksia tästä?
Kommentit (44)
En ole koskaan ajatellut että minun pitäisi valehdella painoni, ei siihen ole mitään syytä. Ihmiset näkevät että olen lihava, mutta heille on yleensä yllätys että painan 130kg, ihmisillä on mielikuva että tosi lihavat on "satakiloisia" kun eivät voi kuvitella itseään yli satakiloisena.
Minä sanon kyllä painoni aina ja kaikkialla missä sitä kysytään, ja vaikka ei kysyttäisikään.
MInä en valehtelisi esim. lääkärissä, mutta jossain tilanteessa jossa painio ei ole oikeasti tärkeä, voin kaunistellakin. Esim. kun menin uudelle kampaajalle, hänellä oli uusien asiakkaiden taustatietolomake, jossa kysyttiin pituutta ja painoa. En jotenkin halunnut sille laihalle naiselle laittaa siihen että 160 cm, 85 kg, vaan laitoin 75 kg ;) Olen aika hyvä peittämään ihrojani pukeutumisella, joten luulen että valhe menee jopa läpi. Ja jos ei mene, niin ihan sama sekin. Tuntuipa vaan itsestä mukavammalta olla siinä yhteydessä kertomatta totuutta.
Miksikö? Häpeän takia. Eikö tuo ole melko helppo arvata? En ole itse valehdellut painoani, korkeintaan jättänyt kertomatta jos se ei ole terveyden takia välttämätöntä. Nyt osallistuin lajiin jossa tarvittiin pelastusliivejä ja kävin vaa'alla sen takia. Ei sitä painoa tarvinnut kenellekään kertoa, mutta itse osasin valita sopivat välineet.
Tästä tuli mieleen, että toivottavasti sairaaloissa punnitaan potilaat henkilökunnan toimesta eikä luoteta potilaan antamiin tietoihin, koska jotkut lääkkeet annostellaan painon mukaan :D
Vierailija kirjoitti:
MInä en valehtelisi esim. lääkärissä, mutta jossain tilanteessa jossa painio ei ole oikeasti tärkeä, voin kaunistellakin. Esim. kun menin uudelle kampaajalle, hänellä oli uusien asiakkaiden taustatietolomake, jossa kysyttiin pituutta ja painoa. En jotenkin halunnut sille laihalle naiselle laittaa siihen että 160 cm, 85 kg, vaan laitoin 75 kg ;) Olen aika hyvä peittämään ihrojani pukeutumisella, joten luulen että valhe menee jopa läpi. Ja jos ei mene, niin ihan sama sekin. Tuntuipa vaan itsestä mukavammalta olla siinä yhteydessä kertomatta totuutta.
Miksi ihmeessä kampaajalla kysytään taustatietoja lomakkeella, varsinkaan pituutta ja painoa? Ja miksi ihmiset yleensä täyttävät tämmöisiä järjettömiä kyselyitä?
Tän painon valehtelun jotenkin ymmärrän, koska onhan se tosiaan saattanut olla paljon vähemmän kun viimeksi on puntarin päällä käynyt.
Mutta minkälainen selitys on ihmisillä, jotka valehtelevat pituutensa.
Näihin olen kiinnittänyt huomiota enemmän, pituus on minusta helpompi arvioida kuin paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kampaajalla kysytään taustatietoja lomakkeella, varsinkaan pituutta ja painoa? Ja miksi ihmiset yleensä täyttävät tämmöisiä järjettömiä kyselyitä?
Sitä minäkin vähän ihmettelin. Siinä kysyttiin kaikenlaista muutakin, mm. ammattia ja työnkuvaa, värianalyysityyppiä, onko edellinen kampaajasuhde pitkäaikainen ja miksi olen lopettanut edellisellä kampaajalla käymisen. Tuli kieltämättä hyvin epämiellyttävä olo utelusta. Kampaaja selitti taustakysymyksiä sillä että haluaa määrittää asiakkaan tyylin tarkkaan, ja tähän vaikuttaa mm. ammatti ja kehon mittasuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä, miksi pitää omaa painoansa edes kertoa jos ei ole siihen tyytyväinen (paitsi tietysti lääkärille). Itse painan 70kg ja sillä hyvä, onhan se ehkä aika "iso" paino naiselle mutta hei, mä olen melkein 180cm pitkä. Jos painaisin 10 kiloa vähemmän, olisin jo lähes alipainoinen. Ei mua kiinnosta valehdella painoani, mutta eipä sinänsä kiinnosta sitä tuolla kylillä huudellakaan. Kuka sillä tiedolla mitään tekee muuta kuin minä ja mahdollinen lääkäri...
Ei tietenkään tarvi huudella, mutta elämässä tulee vastaan tilanteita jossa se paino on oikeasti tarpeellinen tieto. Esim juurikin se lekuri tai turvavaljaiden valinta kuten on esitettykin.
Vierailija kirjoitti:
Kim Kardashian on omien sanojensa mukaan 56-kiloinen. http://www.iltalehti.fi/viihde/2016081922179924_vi.shtml
Noiden kurvien kanssa en usko hetkeäkään, että olisi alle kuuttakymmentä mitenkään päin.
Minä en halua jossain suksikaupassa kuuluttaa painoani kaiken maailman myyjän klopeille ja samalla muille asiakkaille siinä ympärillä. Minusta sen myyjän tehtävä on arvioida painoni ja sitten mennään suksea kokeilemaan paperinpalan avulla. Muutenkin tykkäävät myydä usein liian löysiä suksia, jotta asiakas joutuisi menemään viimeistään seuraavana talvena ostamaan uudet.
Itse olen 162/62 ja Kimiä TODELLA paljon pienempi. On isot rinnat mutta pieni takamus ja vyötärö, sekä hoikat jalat. Mutta kaikki me ollaan erilaisia, eli en lähtisi toisten painoja arvailemaan.
Minä en valehtele mutta muut ei meinaa uskoa kertomaani lukua oikeaksi. Painan 58kg ja minulle sanotaan että en voi painaa niin paljon. Mutta puhun totta.
Äsken 63,7 kiloa eikä tarvetta valehdella. Pari kiloa voisin tuosta vielä nipistää nyt syksyn aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä, miksi pitää omaa painoansa edes kertoa jos ei ole siihen tyytyväinen (paitsi tietysti lääkärille). Itse painan 70kg ja sillä hyvä, onhan se ehkä aika "iso" paino naiselle mutta hei, mä olen melkein 180cm pitkä. Jos painaisin 10 kiloa vähemmän, olisin jo lähes alipainoinen. Ei mua kiinnosta valehdella painoani, mutta eipä sinänsä kiinnosta sitä tuolla kylillä huudellakaan. Kuka sillä tiedolla mitään tekee muuta kuin minä ja mahdollinen lääkäri...
No ei ole "iso" paino 180-senttiselle, huoh...
55 kg vaan kuulostaa niin paljon paremmalta kuin 52 kg.
Vierailija kirjoitti:
Kim Kardashian on omien sanojensa mukaan 56-kiloinen. http://www.iltalehti.fi/viihde/2016081922179924_vi.shtml
Noiden kurvien kanssa en usko hetkeäkään, että olisi alle kuuttakymmentä mitenkään päin.
Minä en halua jossain suksikaupassa kuuluttaa painoani kaiken maailman myyjän klopeille ja samalla muille asiakkaille siinä ympärillä. Minusta sen myyjän tehtävä on arvioida painoni ja sitten mennään suksea kokeilemaan paperinpalan avulla. Muutenkin tykkäävät myydä usein liian löysiä suksia, jotta asiakas joutuisi menemään viimeistään seuraavana talvena ostamaan uudet.
Riippuu siitä kuinka pitkä hän on. Muistelen että aika lyhyt? Silloin voikin pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa ihmettelen tuota. Kyllähän jokainen näkevä ihminen näkee, että henkilö on laiha, lihava, hoikka, normaalipainoinen, reilusti ylipainoinen tai jotain muuta, ei se valehdeltu kilomäärä mitenkään vaikuta siihen, minkä kokoisena ihminen nähdään. :p
Niin. Kyll mää niiiin kauhian paljo ihmettelen, ett mimmone se ihmine on. Emmää muuton enkä muut ihmettele, mutta että mitä se painais tai kuin suuri se o.
Ei ole ollut tarvetta valehdella painosta, ei edes silloin kun painoin 66,3 kg painavimmillani ja olen 160cm pitkä. Nyt pitkän sairastelun jälkeen painan 52,3 kg enkä ole tyytyväinen, koska sairastelun takia en ole voinut harrastaa liikuntaa ja omaan pienemmät lihakset kuin ennen. Ja olisin ollut tyytyväinen, jos joku olisi realistisesti kertonut, että pitäisiköhän laihduttaa kun painoin tuon 66,3 kg. Lihoin puolessa vuodessa 6 kiloa, enkä itse oikein edes tajunnut olwvani niin lihava kuin vasta valokuvasta.
En mä valehtele. Ei se mitään hyödytä, läski mikä läski. Ei se valehtelulla mihinkään muutu.
Kerron aina kysyttäessä painoni oikein, samoin ikäni. Painoa on hiukan reilu 100 kg. Lihaksikas olen kyllä ja liikun paljon, mutta ei se silti kaikkea selitä. Silti jos joku kuulee painoni, sanoo "no ei kyllä uskoisi". Samoin iästäni sanotaan "oletko jo muka niiiin vanha". Ihmiset sanovat tuollaisia vain miellyttääkseen, eivätkä todellisuudessa sitä tarkoita. Se on välillä ärsyttävää, sanoisivat aidosti sitten vaan ajatuksensa. Mutta painan mitä painan, laihdutan pikkuhiljaa ja olen sen ikäinen kuin olen, hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ihan OT, mutta kuulostaapa tosi omituiselta. En itse kyllä täyttäisi enkä menisi tuonne toista kertaa. Ymmärtääköhän tämä kampaaja rikkovansa henkilörekisterilakia? Hän saa kerätä vain välttämättömiä tietoja. Mitenhän tämä yritys mahtaa rekisteriselosteessaan (jonka pyytäisin nähtäväksi jos ko. paikkaan menisin) perustella vaikkapa asiakkaan painon välttämättömäksi tiedoksi hiustenleikkuuta varten...
Aika moni ei ihan oikeasti tiedä painoaan, ja olettavat painavansa saman kuin silloin 5 vuotta sitten, kun viimeksi kävivät vaa'alla. Voi olla aika kova kolaus, kun vaaka näyttääkin paljon enemmän kuin luuli.