Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi, kun ikää 33+ ?

Pientä vauvakuumetta
21.08.2016 |

Varmasti moneen kertaan käsitelty aihe, mutta kysyn silti. Eli sinä, joka olet tullut raskaaksi yli 33-vuotiaana..
Onnistuiko raskaus helposti, kauanko olit käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja kauanko sen lopettamisesta kesti "tärpätä"...? Entä raskausaika, helppoa vai kamalaa? Synnytys? Sektio, alakautta? Kerro kaikki?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 -vuotiaana. Helppo raskaus, kiireellinen sektio ja terve helppo lapsi. Suotta siitä iästä hermoilet.

Vierailija
2/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan esikoistani ja täytän pian lapsen syntymän jälkeen 39. Tulin raskaaksi kertalaakista. Raskaus on ollut erittäin helppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41 -vuotiaana. Helppo raskaus, kiireellinen sektio ja terve helppo lapsi. Suotta siitä iästä hermoilet.

Niin, ei se hermoilemalla ainakaan helpommaksi käy... Mutta siis kuitenkin kun faktana on se, että hedelmällisyys laskee iän myötä ja blaablaablaa, kaikki masentava tiedetieto, mitä on olemassa ja tulee sitten kuitenkin luettua.

Vierailija
4/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin heti raskaaksi. Ikä 40 v ja vauvan syntyessä  41 v. Oli kierukka sitä ennen. Hyvin jaksoin odotusajan, helppo odotus, tosin käynnistettiin hepatogestoosin takia vk. 38. Synnytys venyi, aamupäivällä aloitettiin ja syntyi vasta yöllä napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä. Onneksi oli viimeinen kätilö kokenut ja näki tilanteen. Kaikki ok, normaali synnytys alakautta kuitenkin.

Vierailija
5/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hormonia käytössä. 34 vuotta ikää. Kesti noin puoli vuotta tärpätä, joka kierrossa ei päästy hommiin otollisimpina päivinä. Raskaus ongelmaton, helppo, poislukien alun pahoinvointi. Synnytys normaali. Toipuminen kävi nopeasti.

Vierailija
6/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

Mä olen ollu raskaana 5 kertaa. Eli 18 vuotiaana, 28 vuotiaana, 2 x 39 vuotiaana, (toisessa raskaudessa tuli keskenmeno) mutta olin jo 10 vkon päästä uudelleen raskaana, viimeisin raskaus/lapsi syntyi kun olin 41 vuotias. minulla on 4 poikaa, 24v, 14v, 4v ja 2,5v...

Aina olen käyttänyt ehkäisynä pillereitä ja jokakerta hyvin pian niiden lopettamisen jälkeen olen tullut raskaaksi.

Ensimmäinen raskauteni oli vaikein, voin todella huonosti, mikään ruoka ei pysynyt moneen kuukauteen sisällä. Muissa raskauksissa olen ollut vain tosi väsynyt ensimmäisten kuukausien aikana ja kahvijuoppona kahvi on alkanutkin inhottaa, samoin lämpimät ruuat. Kaikki raskauteni on päättyneet normaaliin alatie synnytykseen viikolla 38+ jotain. Kahta viimeistä odottaessani tein yötyötä äitiyslomaan saakka.

Vierailija
7/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu esikoinen kun olin 35 v, sitä ennen pillereitä syönyt putkeen 15 v. Kertalaakista tärppäsi, helppo raskaus ja synnytys.

Vierailija
8/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kannattaisi yrittää. Riskit kasvavat oleellisesti, kun synnyttäjän ikä on yli 30 vuotta! Oletko valmis riskeeraamaan oman / lapsen terveyden /hengen? Todella vastuutonta!

Vierailija
9/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoiseni 34-vuotiaana, olin syönyt pillereitä yli 10 vuotta. Yritimme 3 kuukautta kunnes tärppäsi. Kuopuksen sain 37-vuotiaana, 7 kk yritettiin. Molemmat raskaudet helppoja, töissä loppuun saakka, alatiesynnytykset helppoja enkä saanut kummallakaan kerralla edes yhtään repeämää. Lapset terveitä ja isommiksi kasvettuaan ovat osottautuneet myös fiksuiksi ja kauniiksi.

Vierailija
10/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä että ajattelet yli 33 vuotiaana raskauden olevan jotenkin poikkeuksellista. Vasta yli 35 vuotiaana riskit alkaa kasvaa, ja silloinkin ihan pieniä prosentteja. 33v on aivan normaali synnytysikä, ja vielä pitkään eteenpäinkin!

Vierailija
11/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereitä olin syönyt varmaan 12 vuotta, yritystä kesti 4 kk. Ihan hyväntuntuinen raskaus, pahoinvointia oli ehkä viikon alkuvaiheessa.

Alatiesynnytys, vesien menosta kesti kyllä pitkään, olin viikonlopun sairaalassa. Ei repeämiä, mutta eppari kyllä. Parani hyvin, vaikka repäisinkin itse yhden tikin auki, kun erehdyin korjaamaan istuma-asentoa pienellä kiertoliikkeellä...

Vierailija
12/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaahan se ikä koko ajan yrittäessä..?

Vierailija
13/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä että ajattelet yli 33 vuotiaana raskauden olevan jotenkin poikkeuksellista. Vasta yli 35 vuotiaana riskit alkaa kasvaa, ja silloinkin ihan pieniä prosentteja. 33v on aivan normaali synnytysikä, ja vielä pitkään eteenpäinkin!

No siis varmasti onkin normi-ikä, mutta tottakai pelottaa ja jännittää ja askarruttaa..

Vierailija
14/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kaikki neljä  lastani yli 30v. Esikoinen juurikin 33v ja kuopus 39v. Kaikki raskaudet meni hyvin ja synnytykset myöskin. En edes tajunnut,että olin jotenkin "vanha" synnyttäjä. Ei ollut vaikeuksia 3 ensimmäisen kohdalla tulla raskaaksi vaan kertalaakista onnistui. Neljättä piti yrittää reilu vuosi.

Vierailija
15/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit 17-30 vuotiaana.

5 v kesti että tärppäsi, eli esikoinen ja ainokainen syntyi kun olin 35. Raskausmyrkytys, mutta sillä ei ole tekoa iän kanssa ja jälkitarkastuksessa kovin kannustivat pikkusisaruksen hankintaan. Mies kuitenkin sanoi ettei ikinä enää...oli kai pelännyt mun hengen puolesta enempi kuin näytti.

Vierailija
16/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi 32-vuotiaana ekasta kierrosta. Hormonaalista ehkäisyä käytin sitä ennen 17 vuotta eli 15-vuotiaasta alkaen. Oli melko järkyttävääkin tulla raskaaksi niin nopeasti, vaikka lasta tietysti toivottiin. No, kävi ainakin selväksi etten ollut turhaan syönyt e-pillereitä yli puolta elämästäni :) Raskaus meni ihan ok, aika pahoinvoiva olin koko ajan mutta ei mitään sen vakavampaa. Synnytys kaikinpuolin kai "tavallinen" ja keskivero alatiesynnytys.

Läheisin ystäväni odottaa nyt ekaa lastaan, ikää on 35.  Oli käyttänyt e-pillereitä noin 15 vuotta, tuli raskaaksi 3-4 kuukauden yrittämisen jälkeen.

Vierailija
17/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen hedelmällisin ikä on 20-25 vuotta.Lapset kannattaisi saada alle 30-vuotiaana. Kun 30 vuotta tulee täyteen, raskaaksi tulo vaikeutuu ja raskauden riskit kasvavat.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/mika_on_paras_ika_tulla_ras…

Vierailija
18/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen hedelmällisin ikä on 20-25 vuotta.Lapset kannattaisi saada alle 30-vuotiaana. Kun 30 vuotta tulee täyteen, raskaaksi tulo vaikeutuu ja raskauden riskit kasvavat.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/mika_on_paras_ika_tulla_ras…

Oispa kiva jos tässä olisi ollut edes joku linkki niihin tutkimuksiin, jossa yli 35-vuotiainen dramaattinen hedelmällisyyden lasku on todistettu, valitettavasti vaikutti vähän siltä että lääkäri peilasi omia kokemuksiaan ja odotuksiaan jutussa.  

Vierailija
19/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää raskaaksi tullessa oli juurikin 33 v. Toisesta kierrosta tärppäsi. Tai ensimmäinen meni ehkä juuri ohi, kun päätettiin aloittaa yrittäminen eli tavallaan tärppäsi ensimmäisestä oikeasta yrityksestä. No, oli miten oli. Raskausaika oli alun väsymyksen jälkeen todella helppo. Ei turvotuksia tai kipuja, paino nousi 8 kg ja kaikki jäi synnärille. Terve tyttö syntyi 41+1. Eli kaikki meni meillä erittäin helposti ja hyvin, siitä olen todella kiitollinen!

Vierailija
20/22 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta yrityksestä 35-vuotiaana. Tosin oli jo yksi lapsi ja hormonaalista ehkäisyä ei ollut ollut vuosiin. Esikoinen sai alkunsa tokasts tsi kolmannesta kierrosta kun olin 29.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi