Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUHTIKUISET PERJANTAIHIN

03.03.2006 |

Huomenta. Takana raskas yö; ruuhkaa sängyssä, tunnin verran kipeitä suppareita, selkäsärkyä ja jo viideltä heräämisen aloittava kuopus. Sääli, kun en muuten unettomuudesta kärsisi. Pissallekaan en herää. Olenkohan ainoa?

Eilen oli synnytyssairaalaan tutustuminen. Alkoi ahdistamaan koko homma. Jorviin verrattuna aika pienet synnytyshuoneet ja ei mitään säkkityynyjä, jakkaroita tms. luomuvaihtoehtoja. Synnytyssänky vaan ja sen yläpuolella iso digikello, josta saa sekunnilleen synnytysajan. Suihkuun pääsee jos lääkäri antaa luvan. Lääkäri tosin kertoi että monitoroivat jatkuvasti sydänääniä synnytyksessä. Lisäksi minua hirvittää edellisten synnytyskokemuksien takia kalvojen puhkaisu. Sen jälkeen avautuminen on edistynyt sellaisella rytinällä että näkö on mennyt. Vannotin miestä että pitää sitten puoliani salissa. Ei tosin viimeksikään lupauksistaan huolimatta pitänyt...Päätettiin sittenkin varata yksityishuone, vaikkei vakuutus sitä korvaakaan, sillä muissa ei saa vauvaa pitää yöllä vierihoidossa. Ärsytti suunnattomasti sekin ettei huoneissa ollut kunnon hoitopöytiä. Vauvojen hoito oli tarkoitettu suoritettavaksi vauvalassa, mistä vauvan saa itselleen vain henkkareita näyttämällä. Vali vali....

Ennen sairaalakierrosta oli normaali lääkärissä käynti. Vauva oli kasvanut ihan hyvin nyt 32 viikolla 1900g kun 30 viikolla oli ollut 1500g. Kolmikiloiseksi tähdätään. Masumitta edelleen laihanpuoleinen. Ultrassa näkyi hyvin vauvan kasvotkin. Lääkäri oli hankkinut uudemmat 4d laitteet, mutta vauva oli osittain istukan takana piilossa. Nenä oli tyttöraukalla kuin isoisällään, leveä peruna. Tällä kertaa isikin pääsi katsomaan vauvaa. Pissat ja paineet ok, itsellet tullut painoa lisää yhteensä 11kg. Suppareista lääkäri totesi, että jos jatkuvat rytmisesti yli tunnin, niin täytyy tulla sairaalaan. Ennen rv 35 hidastavat synnytystä niin, että vauva ehtii saada kortisonia keuhkoja vahvistamaan.

Nyt täytyy lähteä kauppaan ennen kuin aurinko alkaa liikaa kuumottamaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on taas yö nukuttu, kyllä on ihana fiilis herätä virkeänä!

Aamuyöllä jouduin oikein tarkistamaan, että onko minulla mahaa enää (???!!!) jotenkin kääntyminen ja vessaan nouseminen oli käynyt vain niin ketterästi, luulen että vauva on parkkeerannut alemmaksi itsensä, vaikkei se ihan peilistä siltä näytä...

Mymlan: sairaalakäytäntö näyttää siellä olevan hiukan toisenlainen kun täällä, mutta toisaalta saat ainakin yrittää nukkua jos vauvaa ei saa pitää vieressä. Minä olen ainakin just niin yli pirteä synnytyksen jälkeen, että haluan pitää vauvan yötäpäivää ja alkuun vauvat on nukkunut levottomasti, joten ei sitä univelkaa ole saanut kurottua umpeen sairaalassa vaan tullut hankittua rutkasti lisää ja kuitenkin lapsia oottelee kotonakin joiden kanssa pitäisi jaksaa, kun kaikilla on ollut kova ikävä.

Viikonlopuksi on taas kivasti ohjelmaa, meneepä joutuisasti aika, kun ei vaan kotona möllötä.

Eipä tässä kummempia näin aamusella

Ponnari & Masukki 33+6

Vierailija
2/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kellään ideoita....

Elikkäs pulmaksi tullut se, minne nuo vanhemmat lapset (2v2kk ja 1v2kk)

synnytyksen ajaksi hoitoon.

Kun meillä ei tällä paikkakunnalla ole kuin 2 hoitajaa, mutta molemmat ovat töissä. Ja ainut joka pystyisi sieltä reilun sadan km:n päästä tulemaan olisi äitini, mutta sekin töissä. Ja lapset ovat olleet kokoajan kotona hoidossa joten en haluaisi heitä minnekään hoitopaikkaankaan yht`äkkiä jättää.

Eli täytyy toivoa, et tää kaveri päättää syntyä viikonloppuna tai illalla työajan jälkeen = ) jolloin hoitajan saisi järjestettyä. Kun isikin on lähdössä mukaan synnytykseen, joten ei hänkään olisi hoitamassa.

No onneksi tuohon on vielä aikaa... hirveestippä onkin...

Mut nyt pitää nousta ylös, selkään sattuu tää istuminen.

M@nsikk@ ja pikku3 rv34+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen neuvolan jälkeen olen ollut enemmän kuin huolissani. Täti (jonka pitäisi olla myös kätilö!) ei varmaan viettänyt parasta päiväänsä, mutta ei todella osannut sanoa, onko vauva raivo- vai pepputarjonnassa :( Se tästä vielä puuttuisi, että on peppu alaspäin! Yöllä kuulostelin liikkeitä, tuntuvat tosiaan enemmän alhaalla nivusissa ja kyljissä, ylhäällä ei oikeastaan mitään. Vai ovatko jalat niin ristissä ettei pääse paljoa moukuttamaan ylös? Missä päin teillä muilla tuntuu liikkeet??? Hikka ainakin tälläkin hetkellä sykkii alhaalla, eikö sen pitäisi olla merkki siitä että pää on siellä... Yöllä vauva yritti kovasti muljahdella, kannustin sitä kääntymään oikein päin JOS on väärin päin.

no, muut mitat oli ihan ok. Sf-mitta tosin edelleen 30, sama mikä 2 viikkoa sitten (tosin tämä täti mittaileen niin huolettomasti verrattuna viime raskauden tätiin, joka kauan sihtasi ja mittasi, etten oikein perusta hänen mittauksilleen mitään), hb 114 ja sain luvan napsia rautaa että nousisi vähän, verenpaineet edelleen tosi hyvät, 114/72. Sydänääniäkään täti ei meinannut millään saada kuulumaan, ja kysyi neljästi että kuinkas olet voinut viime aikoina. Hmm... ONNEKSI on se äitipolikäynti tiistaina. Kunpa se olisi jo tiistai...

Mymlan, onpa kurjan teknisen kuuloinen paikka :( vaikka eihän se välttämättä kerro kaikkea, nimittäin itse Oulussa synnyttäneenä totesin paikan näyttävän aika kodikkaalta (verhot yms.) mutta sitten synnytyksen aikana sain kyllä tuta, että tekniikka jyrää äidin toiveiden ylle, liukuhihnahommaa oli (tosin ruuhka-aikakin oli tuolloin), sängylle vaan selälleen ja sukista kiinni -meiningillä vaikka kuinka yritit älistä, ettei tässä asennossa tule lasta eikä paskaa.

Mutta nyt täytyy mennä laittamaan puuroa. Nahkavekkari herätti taas vähän turhan aikaisin, vaikka täytyy kiitokseksi sanoa että yö meni aika sujuvasti tällä erää. Tänään olisi pisin reissu väärään suuntaan synnytyssairaalaa ajatellen, n. 100km miehen isoäidin luokse käymään. Autossa istuminen vaan on jo vähän hankalaa, joka jumpsaus tuntuu alakerrassa :/ kuinkahan uskallan ajaa tiistaina sinne äitipolille yksinäni...

no, jatketaan juttua...

eikkuli 35+2 (kyllähän näitä päiviä kertyy pikkuhiljaa!)

Vierailija
4/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan on vauva perätilassa ja liikkeet tuntuvat seuraavasti: sätkyttelyt alhaalla nivusissa, muljuaminen ylhäällä ja hikka alhaalla. Sydänäänet kuuluvat parhaiten navan yläpuolella, se ainakin meidän terkkarin herätti perätilaepäilyille. Viime viikolla tarkistettiin ultralla Jorvissa, että näin on. Vielähän on mahdollista kääntyä ihan itsekin. Pyydä lähetettä sairaalaan, ettei sitten synnytyksessä ihmetellä miksi se ei edisty. Ystäväni pungersi kolmatta lastaan lähes kellon ympäri, kenelläkään ei tullut mieleen tarkistaa tarjontaa... perätilassa myös synnytti. Kaikki meni hyvin, mutta oli turhan rankkaa.

Vierailija
5/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

M@nsikk@ :

Meillä sama ongelma, asutaan puolen tunnin ajomatkan päässä mahdollisista hoitajista ja ed. synnytys on mulla kestänyt 1h20min. Jokatoinen viikonloppu on meillä lapset isällään, jokatoinen kaikki neljä meillä, arkiöisin on sitten kaksi nuorimmaista 4 ja 6vuotiaat...Että jos tulee yölähtö ni ei hyvä, paras aika olisi vapaana viikonloppuna tai ylipäätään muu ajankohta kun yö...Minulla on kaikki syntynyt yöllä...

eikkuli80:

Mulla liikkeet tuntuu navan korkeudella, yleensä navan kohdallakin, toisinaan kyljessä, alhaalla kutitusta, hikka tuntuu nivusissa.

Vierailija
6/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin sain nukuttua kunnon yöunet! On tullut valvottua parina yönä kun uni ei tule heräämisen jälkeen. Nyt virtaa ja voimia löytyy taas:) Mitenhän sen auringon saisi houkuteltua esille....

Masussa ollaan raivotarjonnassa ja rytminen hikottelu tuntuu alhaalla. Ylhäällä kyljissä, minulla varsinkin oikealla puolella, tuntuvat napakat potkut. Oikealla kyljellä makuu ei yleensä kauaa onnistukaan kun tulee kapinoivia potkuja:)

Harmittaa kun aina saa vetää suurinpiirtein samat vaatteet päälleen, kun en oikein raatsi enää ostaa kalliita äitiysvaatteita. Kotona laahustaa sitten miehen vaatteissa:)

Huhti 32+1

Vierailija
7/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräsin siihen todellisuuteen, että tässähän alkaa olla synnytys ja vauvan syliin saaminen hyyvin hyvin lähellä. Totesin eilen saunan yhteydessä mahan laskeutuneen, hyvin on pyöreäksi muuttunut. Laskeskelin, että esikoinen syntyi aikanaan rv 38+4 ja jos yleensä raskaudet kestää naisella suht saman verran niin 2½ viikon päästä voi hyvinkin olla pienokainen jo syntynyt. Huih! Nopeasti täytyy todellakin todeta ajan menneen. Vastahan plussasin...

Niin tosta mahan/vauvan laskeutumisesta vielä, että alkuviikosta huomasin jo vauvan liikkeiden muuttuneen, siihen astihan melkein tuntui vaan selän ja pepun nostelut (muljuamiset) ,taisi olla kädet ja jalat selkään päin. Nyt siis saanut enemmän nauttia myös pikkukäsien touhuista vatsalla. Koko viikon on myös alakerran liitokset ilmoitellut olemassaolostaan. Kovasti siis odottelen maanantaista poli käyntiä niin saa tietää vauvan painoarvion ja kohdunsuun tilanteen. Tilannetta ei ole kurkattu rv 30 jälkeen, joten kovasti jännittää onko paikat kypsyneet.

Sellaista olen tällä viikolla viellä ihmetellyt, kun pari kertaa on alkanut yllättäen kovasti pistää mahaan, tuohon rintojen alle. Olo on piston aikaan ahdistava ja pistokohta kosketusarka. Molemmilla kerroilla on kyljellään lepäily auttanut ja tilanne on nopeati mennyt ohi sitten. Kellään tällaista?

Hyvää viikonloppua kaikille toivottaa Iituli ja maha rv 35+6

Vierailija
8/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on täälläkin nukuttu. Mies tosin heräili siinä neljän jälkeen,ku oli nähny painajaisia.. Alkaakohan sitä jännittää jo.. Ei tässä loppujen lopuks niin kovasti oo aikaa jäljellä.. Itellä on vielä ainakin rauhallinen ja levollinen olo, asiat on ollu niin hyvin mallillaan.. Ei toi synnytyskään jännitä/pelota, mut kyllähän täs ehtii vielä panikoidakin. Ehkä se sit alkaa ku ens viikolla on synnytysvalmennus sairaalassa.. Toivottavasti se vaan vahvistaa tähän mennessä muodostunutta positiivista asennetta..

Mulla koittivat viimeksi kokeilla neuvolassa, et miten päin vaavi on, mut ei siitä oikeen tullu selvää.. Mulla on istukka etuseinässä, ni se varmaan kans vaikuttaa.. Hikka tuntuu alhaalla ja useimmiten esimerkiks istuessa potkut ja tönimiset tunkee tonne kylkiluiden alle.. Eilenkin illalla mies koitti kuunnella mahaa, ni heti oli joku pikkuraaja tönimässä painoa pois ylävatsasta. Toivottavasti olis sitte oikein päin.. No ens viikolla on taas neuvola, jospa se sitte selviäis..

Täytyyvarmaan alotela sitte päivän hommat, ei vaan jostain syystä toi tiskivuori huokuttele.. Päivänjatkoja kaikille!

Hipsu84 33+5

Vierailija
9/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tainut vielä koskaan kirjoittaa tänne, mutat lueskellut olen paljon. Mulla siis l-a 30.4, eli kuulun vielä teihin. Isommat lapset ovat 4v ja kohta 3v.

Mutta se miksi kirjoitan, niin joku tuolla ylempänä kirjoitti perätilavauvansa hikan tuntuvan alhaalla??? Mulla vauva hikkaa joka päivä ja hikka tuntuu todella alhaalla, olen ajatellut että vauva on siis pää alaspäin. Mutta mistä se hikka siis tuntuu? Neuvolatäti on tunnustellut jalat löytyy jne, mutta kysynyt ain minulta että oleto varma että vauva on pää alaspäin. olen itse sanonut että joo joo, hikka tuntuu alhaalla, niin olen.

Ok, mutta muuten mulla mennyt tosi hyvin kaikki kun siitä alku pahoinvoinnista pääsi. EI ole supistellut yhtään jne

Vierailija
10/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on taas perjantai...mihin nämä viikot katoaa?? tyttö on ollut päiväkodista lomalla koko viikon, alkaa tyttö tylsistymään kotona, koko ajan pitäisi olla virikettä keksimässä..onneksi päiväkoti aukeaa ensi viikolla.

0maan napaan ei oikeastaan muutoksia, vauva möyryää ja hikottelee, hikka tuntuu alhaalla ja möyrimiset keskivatsalla..eli kaipa. hää on oikeinpäin??!! joko olette nimen valinneet vauvalle? meillä on ollut se jo selvä alusta asti mikä on tytön ja pojan nimi..poikahan meille tulee niin kutsumme jo veijaria omalla nimellään=)

pitäisi alkaa siivoomaan=/ nyt ei oikein jaksa..tyttö on herännyt koko viikon ennen kahdeksaa...on ollut kieltämättä väsynyt koko ajan. no ei auta valittaa, hommiin vaan...

peetu 31+6

Vierailija
11/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Oli juttua siitä hikasta ja vauvan asennosta, meidän vauva on ollut joka kerralla perätarjonnassa ja siihen tosiaan tuntuu jumittuneen...hikka tuntuu alhaalla, potkut oikeassa kyljessä - sillon tällön kyllä taitaa jotain piruetteja vedellä, kun muljahtelee masu sen verran reippaasti. Toivon tosiaan, että kääntyisi vielä oikein päin. Kätilöt meillä siis veikanut aina väärin, että en siihen mene enää luottamaan. Harmi, etteivät enää ultraa...

Nyt pitää mennä! :)

-Ingwer rv.33

Vierailija
12/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin päivän aluksi neuvolassa ja kaikki ok. Verenpaine noussut viimesten viikkojen aikana (127/76), painoa tullut pari kiloa reilun kahden viikon aikana (kyllä mua hirvittää tämä painon nousu, kun vauhtia ei tunnu hillitsevän mikään), hb 131 ja sf 33,5.

Terkkarin mukaan vauva on kiinnittynyt jo pää alaspäin. Mulla tuntuu voimakkaimmin liikkeet oikeassa kyljessä ihan kylkiluitten alla, alamahalla tuntuu sellasta räpellystä, ja hikka tuntuu alamahassa.

Iituli:

Täällä vähän samantapaista kipua ollut ylämahassa, siis tuossa oikealla puolella n. 5 cm rinnan alla. Kohta on arka ja mitä enemmän sitä koskettelee, sitä aremmaksi se tulee. Minusta tuntuu, että istuminen pahentaa tilannetta. Yhtenä yönä se yltyi jo aivan huolestuttavaksi mutta meni sitten kuitenkin ohi. Soittelin sitten neuvolaan mutta ei terkkari pitänyt sitä vakavana koska mulla ei ole istukka ainakaan siinä kohti. Sanoi, että todennäköisesti kohtu painaa sisäelimiä tms. mutta käski näyttää vielä lääkärille ens viikolla. Minulla vaivaa esiintyy vain ajoittain.

Niin vielä tuosta painonnoususta. Minä oon ollut pienen ikäni melkoinen herkkusuu ja tulee kyllä nytkin herkuteltua. En kyllä tiedä voisko painon nopea nousu johtua osittain ainakin turvotuksesta, koska olo on jotenkin niin turpea. Sormuksiakaan ei enää oikein pysty pitämään. Jotenkin tuntuu tyhmältä, että sitä stressaa painon nousullakin nyt niin paljon, kun se kuuluu kuitenkin luonnollisena osana raskauteen ja todennäköisesti ainakin suurin osa lähtee imetyksen myötä pois. Kai sitä ei vaan oo tottunu siihen että joka kerta kun käyt vaakalla, painoa on taas entistä enemmän.

Keskiviikkona käytiin tutustumassa sairaalaan. Enimmäkseen odotan levollisin mielin synnytystä mutta siellä kun näki ne laitteet ym. oli havaittavissa ilmassa pientä paniikkia. En oo koskaan aikaisemmin ollu sairaalassa ja muutenkaan en ole niin ihastunut sairaaloihin. Sekin haju on jo jotenkin epämiellyttävä (siis ei paha mutta ei houkuttelevakaan). Synnytyskivuista sanovat että ovat voimakkaampia kuin kuukautiskivut. Saa nähä mitä ne sitten tulee olemaan, koska mulla on ollut kuukautiskivut aivan sietämättömät. Tosin yks burana 400 on riittänyt ne taltuttamaan, kun sen ottaa heti kun kivut alkaa aavistuksen verran tuntumaan. Kerran erehdyin kokeilemaan, että pärjäisinkö ilman lääkettä ja seurauksena sellanen kipu, että luulin vähintään kuolevani. Kun kipu oli saanut yliotteen ei yks burana 400 siinä tuntunut missään vaan niitä täytyi ottaa kaks heti kerralla. Mutta varmasti ne synnytyskivut voi olla vielä kovempia, siis jotain sellasta mitä ei ennalta osaa edes ajattellakaan.

Tällaisin miettein tänä perjantaina. Ohjelmassa olis vielä siivousta ja ulkoilua ainakin.

lyyli 35+6 (vähiin käy viikot)

Vierailija
13/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ollut huolestunut vauvan perätilasta. Meidän pikkuinen oli alasylöisin vielä viime viikon neuvlakäynnillä, mutta on kääntynyt nyt pää alaspäin. Neuvolan tädin mukaan asento oli nyt sellainen, ettei todennäköisesti enää tule kääntymään perätilaan.

Nukuin taas yöni rauhallisesti, vauva ei juuri häiriköi, eikä vessareissujakaan tule enää jatkuvasti. Kotona oleilen pääosin, sillä liitoskivut on sen verran tujuja, etten ainakaan yksin viitsi kaupungille lähteä. Opiskeltavaa olisi, mutta peräpukamat on niin kiusallisia, etten voi tässä kauaa istua. Se on muutama rivi ja sitten on taas mentävä pitkälleen.

Tässä mietin, koskahan opiskeluja voisi jatkaa. Ei nyt varmasti heti vauvan synnyttyä. Onko muilla kokemuksia?

Nyt vaaka-akseliin.

Kivaa päivää kaikille!

t. Maman + pieni 35+6

Vierailija
14/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on väsynyt vaikka viime yön nukuinkin kohtalaisen hyvin. Sain nukuttua heti heräämisen jälkeen. Heräämisen aiheuttaa yleensä esikoinen, joka kömpii melkein joka yö keskelle nukkumaan. Minä olen kans yksi harvoista, joka ei öisin vessassa käy. (joku muukin mainitsi, mutten muista kuka) Muutamana yönä kun olen vessaan kömpinyt, on vain tippa tullut ja päätin, että ne saa jatkossa odottaa aamuun...

Onko jollakin kokemuksia raskaushepatoosista? Mietin, että miten kovasti siinä kutiaa kädet, jalat tai vatsa? Joskus kutiaa vatsa ja mietin, että onko se vakavaa? En muistanut keskiviikkona neuvolassa kysellä. Ensi viikolla on uusi neuvola, koska sf-mitta on niin pieni. Jos muistaisin silloin kysyä vai pitäisikö ottaa yhteyttä jo ennen sitä?

Täällä vauva on ollut raivotarjonnassa joka kerta kun neuvolassa olen käynyt ja viimeksi sanottiin että on jo laskeutunut, joten tuskin enää kääntyy väärin päin...? Hikka tuntuu alhaalla ja siellä myös pienet kädetkin tuntuvat. Jalat potkii kylkiluihin, joskus kipeästikin, mutta hyvä että liikkuu niin tietää kaiken olevan hyvin. Liikelaskentaa ei ole vielä tarvinut tehdä, sen verran kova on liikkumaan.

Esikoinen on nyt mummon luona kyläilemässä ja mä vaan notkun täällä koneella enkä saa muuta tehtyä. Pitäisi vähän siivoilla, mutta ei millään jaksaisi aloittaa.

Mutta nyt lähden kahvin keittoon, josko sitten hieman piristyisi...

Kirsi rv 33+1

Vierailija
15/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ihmetteli ,mihin nämä viikot katoavat kun aina on perjantai. Mulla ihan sama juttu. Toisaalta, onhan se kiva että aina on viikonlopun alku :-) Tänään taistelin itseni lasten kanssa neuvolaan. Lapset pistivät oikein olan takaa vastaan ja jouduin todella rehkimään että sain molemmat kellistettyä autoon suurin piirtein pukeissa. Siitä tulikin oikein voittajafiilis! Tosin sitä vähän varjosti sitten kipeät supparit, mutta ehdittiin MELKEIN ajoissa kuitenkin paikalle :-)

Neuvolassa painoa oli mulle tullut lisää vain 160g parin viikon takaisesta eikä ole vielä turvotustakaan, joka on kyllä tosi ihme juttu. No, vielähän tuo kerkiää tulla....

Verenpaineet oli 104/65, eli eipä paljon ollut kohonnut tuosta taistelusta. Oli varmaan hermopaineet sitten päässä luokkaa 1000. Sf-mitta oli nyt 34,5 eli sekään ei ollut juuri kasvanut onneksi tuosta parin viikon takaisesta. Raivotarjonnassa selkeästi lantiossa vesseli nyt on, siitä ei ole epäilystäkään.

Kaikki siis kaikinpuolin mallillaan tällä hetkellä. Sairaalakassia pitäisi varmaan alkaa tässä jokupäivä laittelemaan kuntoon, kun vain ehtisi. Lastenhoitosuunnitelmaakaan ei ole synnärille lähdön vuoksi lyöty vielä lukkooon, eli sekin pitäisi hoitaa.

Noniin, nyt loppui Muumi telkkarista ja pitää lähteä taistelemaan tuo nuorimmainen päikkäreille. Hohhoijaa.....kainalossa pitää varmaan taas kantaa.

Jees, mutta viikonloppuja kaikille!

Pikkis rv 35+3

Vierailija
16/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oksensin kaiken mitä aamiaiseksi söin...

Alkaa kohta toden teolla ihmetyttämään tämä tolkuton pahoinvointi, kun melkein joka ruokailun jälkeen käyn oksentamassa! Ja se mikä ei tule yläkautta, tulee aivan ripulina toista kautta. Neuvolasta asiaa kyselin, eikä sieltä osattu sanoa oikein mitään. Vauva kuitenkin liikkuu, todella aktiivisesti, niin ei sitten pitäisi kuulemma sen suurempaa hätää olla. Että poitsu mahassa voi mainiosti, äiti sitten aivan romuna...Ja ne kamalat pukamat vaivaa aina vaan, vaikka olen sitä Scheriproct Neo-voidetta käyttänyt viidettä päivää.

Jatkuva hiki päällä, pyörryttää ja huimaa. Sitten yhtäkkiä palelen kuin horkassa. Taitaa olla termostaatti jokseenkin epäkunnossa.

Aloin jo epäilemään kaiken maailman maito-ja muita allergioita. Ikinä en ole mistään ruoka-aineallergiasta kärsinyt, joten tuskin mikään juuri nyt päättäisi puhjeta.

Pääasia toki on, että vauvalla tuntuu olevan asiat hyvin, ei tarvitse liikelaskentaa tehdä, ei :)

Jottei menisi aivan valitukseksi, niin huomenna on kiva päivä! Lapset tulevat kotiin hiihtoloman vietosta, ovat olleet koko viikon mummulassa hemmottelulomalla. Kyllä onkin jo ikävä kasvanut tosi isoksi! Puhelimessa ollaan päivittäin juteltu, ja kivaa on heillä ollut :)

Meillä on kanssa ongelmana tuo synnytyksen ajaksi hoitajan saaminen noille isommille. Meillähän on tyttö 6v ja poika 5v. Suunniteltuun sektioon olen menossa,joten siinä mielessä ei ongelmaa ole. Mutta:täällä tehdään sektio laskettuna päivänä, ja nyt pelottaa se mahdollisuus, että synnytys alkaisi ennen tuota päivää. Siinä tapauksessa sektio tehdään sitten päivystävän lääkärin ym toimesta.

Molemmat vanhemmat lapset ovat myös syntyneet suunnitellulla sektiolla, muuta jo viikoilla 38+ jotain. Asuimme tuolloin eri paikassa, siellä sellainen käytäntö että leikattiin aikaisemmin kuijn täällä. Joten voi olla aivan mahdollista että tämä alkaa haluta ulos aikaisemmin, ja sitten ei olekaan lastenhoitajaa niin vain saatavissa. Minun vanhempani, ovat tulossa leikkauspäiväksi meille, mutta jos tulee äkkilähtö niin matkaa on 250km. Sinne siis missä lapset ovat nyt hiihtolomaa viettäneet.

Miehen vanhemmat taas ovat jo sen verran iäkkäitä ja autottomia, että ollaan mietitty onnistuisiko se jos tulee pikalähtö. Tuo mies kun on sellainen iltatähti, vanhempansa ovat olleet pitkälti yli neljänkymmenen kun ovat hänet saaneet, nyt sitten jo lähellä kahdeksakymmentä ja molemmilla sairauksia enemmän ja vähemmän, aina päivästä ym riippuen.

Ja jos lähtö tulee päivällä, niin on vaikea ketään kaveriakaan saada töistä lähtemään. Ja jos yöllä, niin sitten pitäisi niitten minun vanhempieni ehtiä tänne aamuksi päästämään väliaikainen lastenvahti töihin jne....

Täytyy toivoa, että vauvalla ei ole mitään kiirettä ulos. Sehän meinasi jo kovasti tulla tuossa kuukausi sitten, ja sain niin tehokkaat rohdot supistuksia estämään, että niitä ei tällä haavaa ole juuri nimeksikään. Vaikken enää edes saa niitä lääkkeitä syödä, niin supistuksia ei 9ole kuin pari kivutonta ehkä päivässä, jos sitäkään.

Tämä oli nyt taas yhtä valitusta ja narinaa tämä viesti, mutta jospa se tästä taas...

Viikonloppuja kaikille ja hyviä vointeja, olosuhteisiin nähden, itse kullekin :)

Eusenia 34+4

Vierailija
17/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys yha talvisesta Walesista, lumi ei vielakaan ole kokonaan sulanut, jee!

Vauvan asennosta on ollut puhetta - minulla oli eilen 32viikon tarkastus, ja siellapa katilo totesikin (hieman hammastyneena) etta vauva on raivotarjonnassa ja paa on jo TOSI alhaalla ja ilmeisesti kiinnittyneena... ja vaikka katilo vakuuttelikin ettei se tarkoita sita etta vauva syntyy liian aikaisin niin hieman itseani alkoi huolestuttaa - ensimmaista kun odotan niin kaikki on niin uutta. Te jotka olette jo synnyttaneet, onko syyta huoleen?! Katilo kylla sanoi etta vauva saattaa viela ' ponnahtaa' sielta takaisin ylos, mutta itsellani on jo pidempaan ollut sellainen olo etta vauva on tosi alhaalla, tama selittaisi kovan paineen tunteen joka on alapaassa ollut myos. Hyvahan se kuitenkin on etta vauva on oikein pain.

Kaikki oli kuitenkin hyvin, vahvat sydanaanet, sf-mitta ponnahtanut keksiviivan ylapuolelle - tahan mennessa on kuljettu hieman alapuolella ja nyt kolmessa viikossa kasvua olikin tapahtunut nelja ja puoli senttia! Paineet ja kaikki muukin kunnossa. Hieman lisaksi huolestuttaa silloin talloin huomaamani vetinen vuoto, vaikka katilo siitakin rauhoitteli etta vatsan kasvamisesta paatellen on tosi epatodennakoista etta olisi lapsivetta, enka ole huomannut tata markyytta kuin muutamana paivana viikossa ehka - ei siis paivittain - mutta silti sita osaa huolestua kaikesta. Voisiko olla virtsankarkailua, jos vauvan paa on jo niin alhaalla etta painaa rakkoa? Onko kenellakaan kokemusta?

Yon vietin kuunnellen lonkka-, selka- ja alavatsasarkya, ja siitakin panikoiden, kun nyt viela pitaisi kuitenkin aika monta viikkoa pojan siella sisuksissa pysya! Olen kylla huomannut etta tama kotona opiskelu, jota olen siis nyt kolme ja puoli vuotta jo tehnyt, tarkoittaa sita etta on liikaa aikaa miettia ja kuulostella kaikkia tuntemuksia, kunpa osaisi ottaa vahan rennommin!

Mutta mutta, nyt kirjoittamisen pariin, ehka siita tulee muuta ajateltavaa. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lumsku 32+1

Vierailija
18/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ' keskiviivan' , ei ' keksiviivan' ylapuolelle!! Mielessa ilmeisesti herkut! :)

Vierailija
19/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa vaan pidellä noita pakkasia... Ei kyllä keväisempi lämpötila yhtään haittaisi! Nyppii pahasti tuo vaatteiden päälle pakkaaminen ulos mentäessä. Ja itse en tahdo enää saada talvikenkiä jalkoihin, tosi tyylikkäät pihakenkä-toppakengät jalassa sitten painelen kylillä.

Liikkeiden paikasta oli puhetta: meidän vesselin pitäisi olla pää alaspäin ja liikkeet tuntuvat koillisessa (siis mahaa edestä päin katsoen). Nyt itseasiassa tuntuu tuossa aika keskellä ylhäällä! Lisäksi pienempää ripellystä alasivuissa. Hikkaa ei ole tuntunut yhtä kertaa enempää.

Muuten eikkulille kiitokset Oulun kauppavihjeistä! Täytyy varmaan tulostaa mukaan noi ohjeesi!

Mulla oli eilen ihan tuskainen päivä, aamun pienen kävelyn päälle oli ihan poikki ja kaikki otti päähän. Päiväunien jälkeen mahtavat liitoskivut ja mieliala kuin itse perkeleellä. Illalla menimme (vaikka ei yhtään huvittanut) kyläilemään ja kas kummaa, mieli piristyi ja loppuilta menikin mukavasti sitten.

Nyt muutamana iltana henkeä ahdistanut pahasti, varmaan veijari erilaisesa asennossa välillä. Muuten ei kyllä juurikaan ole keuhkoihin painanut, ruokaakin mahtuu ihan mukavia määriä... Mutta närästys aina riemunamme, etenkin pitkälleen käydessä ja jos joutuu kumartelemaan.

Nyt ajattelin jättää päikkärit väliin, täytyy vähän leipoa kun on vieraita tulossa. Ja yök taas siivota. Siis tässä huushollissa saisi kokoajan olla raivaamassa leluja&vaatteita&tiskejä. En tietysti aivan syytön ole itsekään kaaokseen, mutta vähiten syyllinen minusta! :)

Hyvää perjantaita!

Tilp. 32+1 (olikos se muuten lumskulla sama la kun mulla? eli siis 27.4.? kumpikohan kerkee ensin!)

Vierailija
20/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ilma tuolla ulkona. Aurinko paistaa siniseltä taivaalta! :) Mies tulee kohta hakemaan mut, että pääsen kaupungille. Ajattelin nyt kokeilla väsätä ite sen äippäpakkauksen reunasuojuksen. Saas nähdä miten käy! :) Pitää lähteä kankaita valitsemaan ja voisi etsiä jotain nättiä kangasta myös lakanoiksi.

Eilen oli eka synnytysvalmennus. Ei nyt niin kamalan paljon mitään uutta tietoa tullut, mutta ihan hyödyllinen juttu kai se kuitenkin oli. Kertoivat vähän KYSin käytänteistä ja kokeiltiin vähän synnytysasentoja, hengitysharjoituksia yms. Aluksi tuli vähän ahdistunut olo, mutta eipä nyt oikeastaan enää... Sitä ei kuitenkaan osaa kuvitella etukäteen, millasta se tulee olemaan, joten parempi kai kun ei stressaa liikaa, ainakaan tässä vaiheessa.

Aiotteko muut KYSiin menijät käydä KYSin järjestämässä synnytysvalmennuksessa? Meille se olisi kyllä varmaan ihan hyödyllinen juttu, kun ei olla sielläpäin niin kamalasti pyöritty. Löytyis sitten ensimmäisellä kerralla oikea ovi. En nyt vaan muista niitä luentopäiviä. Onko jollain ne ylhäällä?

Masuvauva voi kaiketi hyvin. Eilen kyllä melkein koko päivän alavatsassa oli outoa kipua. Vähän niin kuin ennen kuukautisia, sellasta jomotusta. En tiedä mitä lie. Tänään ei onneksi ole enää tuntunut.

Pirteää viikonlopun alkua kaikille!

Hmar, rv 33+4