Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUHTIKUISET PERJANTAIHIN

03.03.2006 |

Huomenta. Takana raskas yö; ruuhkaa sängyssä, tunnin verran kipeitä suppareita, selkäsärkyä ja jo viideltä heräämisen aloittava kuopus. Sääli, kun en muuten unettomuudesta kärsisi. Pissallekaan en herää. Olenkohan ainoa?

Eilen oli synnytyssairaalaan tutustuminen. Alkoi ahdistamaan koko homma. Jorviin verrattuna aika pienet synnytyshuoneet ja ei mitään säkkityynyjä, jakkaroita tms. luomuvaihtoehtoja. Synnytyssänky vaan ja sen yläpuolella iso digikello, josta saa sekunnilleen synnytysajan. Suihkuun pääsee jos lääkäri antaa luvan. Lääkäri tosin kertoi että monitoroivat jatkuvasti sydänääniä synnytyksessä. Lisäksi minua hirvittää edellisten synnytyskokemuksien takia kalvojen puhkaisu. Sen jälkeen avautuminen on edistynyt sellaisella rytinällä että näkö on mennyt. Vannotin miestä että pitää sitten puoliani salissa. Ei tosin viimeksikään lupauksistaan huolimatta pitänyt...Päätettiin sittenkin varata yksityishuone, vaikkei vakuutus sitä korvaakaan, sillä muissa ei saa vauvaa pitää yöllä vierihoidossa. Ärsytti suunnattomasti sekin ettei huoneissa ollut kunnon hoitopöytiä. Vauvojen hoito oli tarkoitettu suoritettavaksi vauvalassa, mistä vauvan saa itselleen vain henkkareita näyttämällä. Vali vali....

Ennen sairaalakierrosta oli normaali lääkärissä käynti. Vauva oli kasvanut ihan hyvin nyt 32 viikolla 1900g kun 30 viikolla oli ollut 1500g. Kolmikiloiseksi tähdätään. Masumitta edelleen laihanpuoleinen. Ultrassa näkyi hyvin vauvan kasvotkin. Lääkäri oli hankkinut uudemmat 4d laitteet, mutta vauva oli osittain istukan takana piilossa. Nenä oli tyttöraukalla kuin isoisällään, leveä peruna. Tällä kertaa isikin pääsi katsomaan vauvaa. Pissat ja paineet ok, itsellet tullut painoa lisää yhteensä 11kg. Suppareista lääkäri totesi, että jos jatkuvat rytmisesti yli tunnin, niin täytyy tulla sairaalaan. Ennen rv 35 hidastavat synnytystä niin, että vauva ehtii saada kortisonia keuhkoja vahvistamaan.

Nyt täytyy lähteä kauppaan ennen kuin aurinko alkaa liikaa kuumottamaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä vasta heränneenä. Kello oli soimassa kymmeneltä, että aloitan viikkosiivouksen, mutta unet oli liian makoisat..heräsin sitten puoli yhden aikoihin ja pahalla tuulella, kun meni ihan suunnitelmat sekaisin. Olin suunnitellut siivoavani ennen kuin mies ja lapset tulee, että saadaan aloittaa viikonloppu ja talviloma makavasti yhdessä, (ilman siivoupaineita) mutta enpä ehtinyt. Tai yritin vielä reippailla, mutta selkä teki stopin.

Nyt istun tässä lämmin-jäähtynyt kauratyyny yläselällä. Mulla on ollut jo useamman päivän selkä-hartiat jumissa ja luulen, että vaivat johtuu ihan mun nukkuma-asennosta, (niistä kahdesta). Ja tietysti tuo (aika paljon)kasvanut rintavarustus rasittaa mahdollisesti myös. Ja ettei olo olisi niin hyvä, niin etupuolella (rintojen alla) on mullakin vihlontaa ja pistelyä ja mitä lie ajoittain (vauveli puskee pyllyään tosi ylhäällä vielä)..alakerran tuntemuksia en edes viitsi kirjoittaa, tulee muuten niin hirveä lista vaivoja.

Eilen olin neuvolassa ja ' lukemat' suht ok, mutta hemppa oli 108 ja nyt pitää aloittaa rauta-kuuri. Tuo kyllä selittää paljon tätä mun tolkutonta väsymystä. Tänään siis raudan ostoon, kun en eilisen neuvolan jälkeen enään jaksanut raahautua apteekkiin. Tämä on nykyään tällaista ' yksi asia per päivä' -tahtia ;)

Nyt on pakko reipastua ainaskin petaamaan sängyt ja jospa toi selkä alkaisi vetreytymään niin saisi siivouksenkin aloitettua!

Ja vielä kiitokset Elliinalle (?) joka informoi mua siitä jyväskylän uudesta lastentarvikeliikkeestä. Toivottavasti päästään alkuviikosta reissuun, niin voin sitten käydä siellä liikkeessä.

Perjantain (aika monella kuulosti olevan siivouspäivä) jatkot!

-lotta ja ukkeli 35+3-

Vierailija
22/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi jolla pistoja rintojen alla. Varsinkin vasseella. Helposti voisin kuvitella sisäelinjutuksi, on jokaisesta lapsesta ollut samanlailla. Mikä ihme se nyt on, lytyssähän ne kaikki siellä on..

Olo ihan ok, eilen suppaili jo pehmittävästi - eli kipeitä hetken ajan. Mukavia ovat, kun tietää niiden pehmittävän ja helpottavan MINUA synnytyksessä! Muuten asiat reilassa tässä ensi viikon ultraa odotellessa.

Mukavaa viikonloppua kaikille mammaloisille tasapuolisesti! Lumo 35+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olen vielä vähän pöpperöinen, kun heräsin reilu tunti sitten päikkäreiltä... Tai väkisin yritin herätellä itseni, nukuttanut olisi vielä paljon pitempäänkin! Kaipa sitä sen vuoksi onkin niin pöpperöinen olo. Eilen mitattiin hemppakin, oli 120 ja yhä vieläkään ei siis neuvolasta suositeltu rautaa. Kaipa tämä armoton väsymys vain kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Mies on onneksi ymmärtäväinen, ja antaa minun rauhassa nukkua päikkärit. Hyvä niin.

Aamulla heräsinkin tänään jo 7.30, ja kävin labrassa jättämässä verinäytteen sappihappojen mittailua varten. Tulokset tulevat maanantaina. Joku kyselikin tänään tästä hepatoosista, sen vuoksihan minäkin verikokeessa kävin. Tai siis havaitun kutinan, jonka syytä päätettiin varmistaa, että onko kyseessä hepatoosi. Minulla kutinaa on tuntunut erityisesti jaloissa (jalkapohjissa), jonkin verran muualla, kuten käsissä. Ei kuitenkaan mitään valtavaa syyhyä, vain ajoittaista. Neuvolasta sanottiin, että todennäköisesti ei ainakaan vielä ole mitenkään vaaralliselle tasolle päässeet arvot nousemaan, mutta päättivät varmistaa asian. Kuulemma, jos kutina yltyy todella voimakkaaksi, koko kroppaan ja ihan jatkuvaksi, pitää heti käydä synnärillä tarkastuttamassa tilanne. Siihenkin kyllä jatkoivat, että harvoin niin käy päivässä tai parissa, vaan eteneminen on hidasta ja vie viikkoja.

Lisäksi asennoista ja liikkeistä oli puhetta. Meillä vauva on köllötellyt jo tammikuun alusta (jolloin ekan kerran kopeloitiin asentoa) samassa asennossa masussa. Raivotarjonnassa, selkä ja pylly vasemmassa kyljessä ja jalat oikeassa kyljessä. Liikkeetkin ovat tuntuneet samaan tapaan koko ajan, hikka ihan alhaalla, samoin kuin pään pyörittely ja käsien hipsut. Pyllyä taas työnnetään joko vasemmasta kyljestä tai mahan " päältä" ulos. Potkut tuntuvat joko oikeassa kyljessä tai oikean rinnan alla ja kylkiluissa. Tuskinpa asentoaan enää mihinkään suuremmin innostuu muuttamaan, kun on näinkin pitkään pitänyt sitä hyvänä paikkana.

Ihanan auringonpaisteen voimalla kävin mieheni kanssa pitkällä kävelyllä päivällä. Piti useampaan kertaan muistuttaa, ettei ihan niin lujaa, kiitos... Ja vaikka etanan tahtia madeltiinkin, melkoiset liitoskivut tuntuivat jo kävelyn aikana, ja nyt kotona tunnen itseni suorastaan rammaksi! Istualtaan kävelemään lähtö on yhtä tuskaa, eikä missään asennossa voi olla kovin pitkään muutenkaan. Kaipa sitä täytyy tilaa tehdä tuonne lantioon vauvalle... Huoh, se vain sattuu!

Kissankello 35+1

Vierailija
24/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täänään oli siis neuvola, ja neuvolan tädin mielestä meidän vauveli on PÄÄ ALASPÄIN, JEE!!! Itse en ole ihan vakuuttunut asiasta, mutta ensi viikolla pääsen tarkastuttamaan asian ultralla, niin sittenpähän ei tarvitse enää miettiä.

Muuten kaikki ok, pissa oli kerrankin ihan puhdas (ei sokeria) ja sf mitta kasvanut 2.5 viikossa huimat 4cm, nyt oli siis 30cm ja olen taas vaihteeksi siirtynyt alakäyrältä keskikäyrän tuntumaan. Painoa oli tullut 300g viikossa, nyt on tullut yhteensä 7.5kg. Esikoista odottaessani tähän mennessä oli tullut jo 10 kg, näköjään tuo 2-vuotias pitää äidin timmissä kunnossa;)

Vauveli on vielä tosi ylhäällä, ja meni hauskasti karkuun dobbleria sydänääniä mitatessa!

Eipä muuta. Esikoinen oli selviytynyt oikein mallikkaasti ensimmäisestä yövierailustaan mummulla ja on nyt taas kotona.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lala33+6

Vierailija
25/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla on sama l.a. eli 27.4.! Tuo on virallinen laskettu aika, ' oma' olisi 29.4. kun aika varmasti tiedan hedelmoittymisen ajankohdan. :) Saapi nahda kumpi ehtii tosiaan ensin!

Hyvia vointeja, kaikille!

Lumsku

26/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä kun ajattelin, että hikan tuntuminen alhaalla on aika hyvä merkki siitä, että vauva on oikein päin... esikoinen potki TOSI lujaa tuonne oikean kylkikaaren alle, oli parkkeerannut jalkansa sinne sellaisiin asemiin että pääsi moukaroimaan kunnolla. Sitten vielä jälkitarkastuksessa ultrailtiin sisäelimiä koska olin siitä paikalta niin tosi kipeä, mutta lääkäri vain joutui toteamaan että luultavasti pistänyt hermotukset uusiksi ja ne korjaantuvat ajan kanssa. kuten kävikin. Tämä on ollut suorastaan hellä vauva siinä mielessä... mutta saisi nyt tosiaan olla oikein päin siellä sitten kun h-hetki koittaa! Mullakin on istukka edessä, vaimentaa ilmeisesti paljon kaikkea.

Johonkin piti vastailla, mutta täytyy katsoa pinoa uudestaan kun ehdin jo unohtaa lukiessani. Ostin muuten tänään sellaisen pinnasänkyyn laitettavan verho" haavin" :) ajattelin itse ommella verhon (kun olivat aivan ökyhintaisia, >50e!!!)

eikkului

27/27 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tulee kutinaa, heti neuvolaan ja hankkimaan lähete labraan maksa-arvojen ottamista varten. Mulla oli tuota kutinaa jaloissa ja käsissä >30 viikolla eka raskaudessa, ja niinpä sitten löytyi joku maksa-arvo joka oli aika epätavallinen kuitenkin, koholla. Sitä seurattiin pari-kolme viikkoa, nousi edelleen ja lopulta sitten oli ne sappihapotkin olleet rajalla minkä kuulin vasta nyt, eli lievä raskaushepatoosi ilmeisesti oli mutta sitä ei seurattu sitten loppuun asti kunnolla. Nykyisen th:n mielestä mahdollista on,e ttä siksi vauva syntyikin 2 viikkoa etukäteen ja oli pienehkö. Eli ehdottomasti lääkäriin ennen ensi viikkoa, sillä ne saattavat nousta parissa päivässä vaarallisiin lukemiin jos ovat noustakseen!!!

Ja mukavampaan asiaan, eli nimiä mekin on kovasti mietitty, pojan nimi olisi jotenkin selvempi (kun yksi on jo keksitty!) mutta tytön nimi arpoo ilmassa ja luultavasti päätetään sitten kun lapsi syntyy, oli se sitten tyttö tai poika (viime ultran mukaan olisi tyttö). Meillä esikoisen nimi on vanhahko, nykyään yleistymässä oleva taas mutta sen verran erilainen kuitenkin että olenkin miettinyt, että muiden lasten nimet pitäisi varmaan olla joko vähän rimmaavia tai sitten aivan jotain muuta. luultavasti jotain muuta. Mutta viimeksikin nimi tuli miehelle mieleen synnytyssalissa kun vauva oli käsissä, hätäkastenimi Jaakko ei tuntunut enää miltään ;) aion luottaa intuitioon myös tällä kertaa - tosin ei se haittaa vaikka vähän nimikirjoja selailee etukäteen =)

Mutta nyt jätskille ja nukkumaan. raskas vierailupäivä miehen isoäidin luona on nyt takana ja seuraava joskus kesällä...

eikkuli, 35+2 edelleen - ja huomasin muuten, että esikoisen kohdalla täsmälleen tällä rask.viikkolukemalla limatulppa irtosi! Nyt sitä ei ainakaan vielä ole kuulunut, ja hyvä niin...