Tytär haluaa muuttaa poikaystävänsä luo. Hirveä riita.
Tyttö on 18-vuotias ja haluaa muuttaa asumaan 26-vuotiaan poikaystävänsä luo. No, kielsin ja asiasta syntyi tietenkin tappelu. Tyttö väittää, että en voi päättää enää hänen asioistaan millään tavalla. Mitä mieltä olette? Eihän se sitä tarkoita että kun täyttää 18, niin on yhdessä yössä valmis tekemään omat päätöksensä. Ei ne vanhempien oikeudet valvoa noin vain katoa..
Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (33)
Niin. No en kyllä itsekään päästäisi, kun koulutkin on luultavasti kesken? Kauan he ovat seurustelleet?
Mikä vika poikaystävässä on kuin noin vastustat? Nuorelle tekee hyvää saada joskus tehdä omat virheensäkin?
Tyttäresi on täysi-ikäinen ja tekee itse päätöksen muuttaa. Sun ei toki tarvi sitten enää tukea taloudellisesti, jos et halua. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Eli jos tytär pärjää omillaan tai mies elättää, niin sulla ei ole mitään sananvaltaa.
Provolla sunnuntaiaamuun.
No, mutta vastaan nyt silti, että kyllä sinun täysi-ikäinen tyttäresi voi muuttaa pois kotoa niin halutessaan. Tosin jonkinlainen toimeentulo tietysti kannattaa olla.
Nuoret lentävät pesästä, näin se vaan on tarkoitettu. Kannattaa ehkä alkaa itselleen työstämään aihetta, mikäli se on toistaiseksi jäänyt työstämättä.
Paha paikka, koska hän tosiaan on ns täysi-ikäinen eli lainkin silmissä aikuinen. Oikeutettu päätämään mm alkoholin käytöstään, tupakoinnistaan, äänestämään, ajamaan autoa, muuttamaan omilleen jne. Vanhemman oikeus kys asioiden päättämiseen loppuu lapsen täytettyä 18v, samoin kuin ns elatusvelvollisuus.
Ps, minä olin 17,5v kun muutin kotoa 24v poikaystäväni luokse, siitä on nyt 23v..
Anna nyt miehen panna nuorta lihaa niin paljon kuin jaksaa. Tilaisuus tuskin toistuu. Tyttäresi saa uuden 26-vuotiaan puolestaan milloin hyvänsä.
Kuinka sairas olet tekemään näitä aloituksia joka viikko?
Vanhempien elatusvelvollisuus ei lain mukaan pääty 18-vuotiaana.
Oletko suljetulla? Kuinka pääset nettiin?
Kyllä se nyt vain sitä tarkoittaa, että kun täyttää 18 vuotta, tulee yhdessä yössä täysikäiseksi ja saa tehdä omat päätöksensä.
Vanhempien kannattaisi löysätä liekaa hiukan aikaisemmin, että nuori oppisi tekemään omia ratkaisujaan ja ottamaan pikku hiljaa vastuuta elämästään. Liika kontrollointi johtaa usein siihen, että 18-vuotispäivänä padot aukeaa, ja tulee tehtyä välillä vääriäkin päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on 18-vuotias ja haluaa muuttaa asumaan 26-vuotiaan poikaystävänsä luo. No, kielsin ja asiasta syntyi tietenkin tappelu. Tyttö väittää, että en voi päättää enää hänen asioistaan millään tavalla. Mitä mieltä olette? Eihän se sitä tarkoita että kun täyttää 18, niin on yhdessä yössä valmis tekemään omat päätöksensä. Ei ne vanhempien oikeudet valvoa noin vain katoa..
Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?
Katoaa.
Hyväksyä tosiasiat
Enpä itsekään juuri 17 täytettyäni halunnun äitin luona asua. Ennemmin asuin koulun asuntolassa, omin kesän siskon luona ja töissä kauempana ja taas koulun asuntolassa kunnes muutin itseäni 7vuotta vanhemman miehen kanssa yhteen 19 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päättyy.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704
-6-
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika poikaystävässä on kuin noin vastustat? Nuorelle tekee hyvää saada joskus tehdä omat virheensäkin?
Mikäli tällä 18 v:llä on juuri yo-kirjoitukset tulossa ja opiskelupaikan valinta edessä, niin on hieman väärä aika leikkiä kotia.
Etenkin jos poikaystävällä on prioriteetti ykkösenä pitää tyttö itsellään eikä "päästää" opiskelemaan muualle.
Noilla valinnoilla vaikutetaan koko loppuelämään. Monet teiniromanssit päättyvät kun varsinaiset opiskelut alkavat.
Aikuinen ihminen saa tehdä mitä lystää. Itse me virheemme kannamme elämässä, eikä tässä vielä voida mistään isosta virheestä puhua.
Itse olin niinkin onnellisessa asemassa, että pääsin jo 16-vuotiaana muuttamaan omaan asuntoon. Kyllä se kasvatti, kun opiskelujen aikana teki töitä, että sai yksiönsä maksettua ja ruokaa ostettua. Vanhemmillani oli niin pienet tulot, että sain täysimääräisen opintorahan. Sosiaalitoimi auttoi hieman kirjoissa, mutta ei toki täysmääräisesti. Ne ihanat eivät ennen täysi-ikäisyyttä vaatineet edes opintolainan ottoa. Kun täytin 18, niin sain ihan itse miettiä loppukirjojen ja yo-kirjoitusmaksujen hoitamista. Meinasi mielenkiinto loppua, mutta kirjoitin sitten kuitenkin. Mitään en ole niillä papereilla tehnyt, pelkkä lukion päättötodistus riitti jatkamaan eteenpäin.
Rankkaa oli, mutta kyllä omilleen muutto oli elämäni paras päätös. Vaikka sitä koitettiin taloudellisesti vaikeuttaa.
Anna tytön mennä. Sen pimpukka kutiaa. Saavat sitten naida napsutella päivät pitkät ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Päättyy, jos asutaan eri talouksissa. Eli maksa vaan, sossutäti, kaikki, kun olet maksamaan alkanut! Eihän 18-vuotias lapseni olisi edes ilman sossutukia pystynyt muuttamaan pois kodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättyy, jos asutaan eri talouksissa. Eli maksa vaan, sossutäti, kaikki, kun olet maksamaan alkanut! Eihän 18-vuotias lapseni olisi edes ilman sossutukia pystynyt muuttamaan pois kodistaan.
No kuule päättyy vaikka asuisi saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päättyy.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704
-6-
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Tosielämässä sossu vaatii elättämään yli 18-vuotiasta lasta. Mun tyttäreltä kysyivät, eikö äiti maksa, kun lähes 19 v tyttö muutti 9 vuotta vanhemman poikakaverinsa kanssa yhteen. Tyttö opiskelee ja käy töissä, mutta liian pienet tulot elämiseen. Maksaisin jos olisi varaa, mutta ei työssäkäyvällä yksineläjällä ole varaa elättää kahta taloutta. Jos tyttö asuisi vielä kotona, onnistuisi, kun ei tarvitsisi kahdesta asunnosta maksaa. Sori, sossut.
Anna täysi-ikäisen tyttäresi tehdä oma päätöksensä.