Jos sairastut flunssaan, jäätkö etätöihin (jos se on mahdollista) vai saikulle?
Kommentit (35)
Olen etätöissä enkä tee töitä kipeänä.
Maski naamaan ja töihin. Jos on kuumetta niin saikku
Riippuu tietysti siitä miten pahasti olen kipeä. Jos on vähän nuhaa tms. niin teen etätöitä, mutta jos on lähestulkoon taju kankaalla niin pidän ihan täyttä saikkua.
Ethän sinä sitä päätä vaan työnantaja. Voihan sitä saikkua kokeilla saada, mutta pomo sanoo että teet etätöitä ja sitten teet.
Olen jatkuvasti etätöissä. Jos vointi sallii teen töitä sairaana, joskin kevennetysti. Jos vointi huono, jään sairaslomalle.
Olin tämän viikon etätöissä pikku flunssassa. Kurkku kipeä ja nenä vuoti, mutta koin itseni työkykyiseksi. Jos flunssa olisi ollut pahempi, olisin ottanut saikkua.
Riippuu tietysti voinnista. Jos vähän nenä vuotaa, niin voi hyvin tehdä töitä. Jos on puolikoomassa, ei töistä tulisi kuitenkaan mitään.
Riippuu omasta jaksamisesta ja työpäivän rankkuudesta. Jos omaa jaksamista on ja työpäivä ei ole rankka, niin voin mennä vaikka lähitöihin. Pienessä flunssassa voi mennä oman jaksamisen mukaan lähitöihinkin, niin on sanoneet jotkut lääkäritkin. Eikä se aiheuta tartuntariskiä, ellet tyyliin halaile työkavereita. Iän kaiken on menty pienessä flunssassa töihin.
Jos lääkäri kirjoittaa, että olen sairas niin siinä on pomon huono vaatia yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kirjoittaa, että olen sairas niin siinä on pomon huono vaatia yhtään mitään.
No ei ole yhtään huono, pomo sinun työnteostasi päättää eikä lääkäri. Se lääkäri kertoo vain diagnoosinsa jonka pohjalta pomo päättelee oletko osittain, kokonaan vai et ollenkaan työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole yhtään huono, pomo sinun työnteostasi päättää eikä lääkäri. Se lääkäri kertoo vain diagnoosinsa jonka pohjalta pomo päättelee oletko osittain, kokonaan vai et ollenkaan työkykyinen.
Ikävää, jos sulle on uskoteltu noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskottelusta kiinni vaan Suomen laista.
Etätöihin jos olisin vähän kipeä. Mikäli kunnolla kuumeessa tai muutoin enempi sairas jäisin sairauslomalle.
Saikulle, jos olen pahasti flunssainen tai mahatautinen. Teen sekä etää että konttoria normisti. Jos olen pahasti kipeä, lepään enkä tee töitä. Jos olen kevyesti kipeä, menen toimistolle. Etätyö ei ole mikään "kärsi itse, mutta säästä työnantajasi sekä kollegasi" -ratkaisu. Teen etätöitä vain terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskottelusta kiinni vaan Suomen laista.
Minkäs lainkohdan perusteella se pomo kumoaa lääketieteen ammattilaisen kirjoittaman esim. viiden päivän sairasloman?
Teen 100% etätyötä ja olin kuukausi sitten sairaana 1.5vkoa. Ekat 5 pv olin kovassa kuumeessa ja saikulla (oma ilmoitus). Seuraavat 3 päivää olin edelleen tosi heikkona ja saikulla (lääkärintodistus), mutta osallistuin pariin työprojektiin liittyvään palaveriin, kävin läpi emaileja jne. noin 3-4 tuntia päivän aikana. Tuntui turhalta maata koko päivä tekemättä mitään, vaikkei jaksaminen riittänytkään vielä täyteen työpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinänsä oikeilla jäljillä.
Työnantaja ei ota kantaa työkykyyn, mutta työnantajalla on oikeus selvittää oikeuttaako diagnoosi sairausajan palkkaan.
On olemassa esim tiettyjä diagnooseja, joiden perusteella työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa. Joissakin tesseissä ei tartte maksaa palkkaa jos Saikku johtuu esim masennuksesta tai ryyppäämisestä.
Etätöihin, jos on vain muiden tartuttamisvaara.
Saikkua jos olen työkyvytön.