Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär haluaa muuttaa poikaystävänsä luo. Hirveä riita.

Vierailija
21.08.2016 |

Tyttö on 18-vuotias ja haluaa muuttaa asumaan 26-vuotiaan poikaystävänsä luo. No, kielsin ja asiasta syntyi tietenkin tappelu. Tyttö väittää, että en voi päättää enää hänen asioistaan millään tavalla. Mitä mieltä olette? Eihän se sitä tarkoita että kun täyttää 18, niin on yhdessä yössä valmis tekemään omat päätöksensä. Ei ne vanhempien oikeudet valvoa noin vain katoa..

Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki voi olla eri asia kuin viranomaisten käytännöt. Tervetuloa Suomeen!

Vierailija
22/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi saa toisen asteen tutkinnon loppuun, max. 20v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani muuttaessa pois kotoa juuri 18 täyttäneenä, mietin asiaa  ja oikeastaan arvasin, että takaisin tulee jonakin päivänä.  Eräs viisas mies sanoi silloin: " Helpompaa on, kun annat mennä etuovesta, mutta avaa takaovi valmiiksi, niin voi palata kasvojaan menettämättä."  Huolehdin, että oli rahaa elämiseen ja muuhun mitä tarvitsi.

Meni puoli vuotta ja poika kysyi, voiko tulla takaisin, syitä oli monia, mm se ihana tyttö, jonka vuoksi lähti, oli löytänyt toisen.  Sanoin, että ovi on auki, tervetuloa.

Seuraavan kerran kun 21-vuotiaana lähti, jäi sille tielle ja on onnellinen pienen pojan isä ja kivan naisen aviomies.

Ei lapsiaan voi pakottaa asumaan kotona, vaikka lähtö äidin sydämeen sattuukin.

Vierailija
24/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö parempaa provoa keksinyt?

Vierailija
25/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi saa toisen asteen tutkinnon loppuun, max. 20v

Laki sanoo 18 v. Mutta käytäntö taitaa juurikin olla noin, kun sanot. Lukion tai amiksen loppuun. Muuten on riski että jää peräkamarintytöksi/pojaksi. Suomessa kuitenkin hyvät asumistuet myös opiskelijoille, siihen vähän töitä opiskelujen ohessa ja vaatimaton elämä, niin pärjää kyllä. Ja on se sen itsenäisyyden arvoista, kun ei ole kukaan kyttäämässä.

Vierailija
26/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani muuttaessa pois kotoa juuri 18 täyttäneenä, mietin asiaa  ja oikeastaan arvasin, että takaisin tulee jonakin päivänä.  Eräs viisas mies sanoi silloin: " Helpompaa on, kun annat mennä etuovesta, mutta avaa takaovi valmiiksi, niin voi palata kasvojaan menettämättä."  Huolehdin, että oli rahaa elämiseen ja muuhun mitä tarvitsi.

Meni puoli vuotta ja poika kysyi, voiko tulla takaisin, syitä oli monia, mm se ihana tyttö, jonka vuoksi lähti, oli löytänyt toisen.  Sanoin, että ovi on auki, tervetuloa.

Seuraavan kerran kun 21-vuotiaana lähti, jäi sille tielle ja on onnellinen pienen pojan isä ja kivan naisen aviomies.

Ei lapsiaan voi pakottaa asumaan kotona, vaikka lähtö äidin sydämeen sattuukin.

Olet kiva äiti.

Vierailija
27/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Aihe on meille monelle ajankohtainen, vaikka aloitus vähän provosoiva olikin.

Vierailija
28/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Aihe on meille monelle ajankohtainen, vaikka aloitus vähän provosoiva olikin.

On se minullekin, kotona on 18 v, 16 v ja 14 v.

Ja tiedän tarkalleen, milloin vanhemman hallintaoikeus lain edessä päättyy.

Vierailija
29/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusvastuu ei pääty 18-vuotiaana...tämän ajattelen itse niin, että 18-vuotias saa itse tehdä virheensä, mutta on tervetullut nuolemaan haavojaan kotiin tai keskustelemaan vaikeista valinnoista tai tilanteista, hakemaan neuvoa ja apua - ennenkaikkea muuta kuin taloudellista apua. Sitä ei itselläni ole juurikaan mahdollista antaa. Virheitä  tai epäonnistumisia en voi ennaltaehkäistä tai lakaista lapseni tieltä pois. Toivon, että suhteemme  säilyy sellaisena, että voin lohduttaa ja auttaa. Toivon myös, että itse osaan purra kieleeni ajoissa, jos meinaan niitä "minähän sanoin.." tyyppisiä lausuntoja antaa tai tuomita tms. 

Vierailija
30/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusvastuu ei pääty 18-vuotiaana...tämän ajattelen itse niin, että 18-vuotias saa itse tehdä virheensä, mutta on tervetullut nuolemaan haavojaan kotiin tai keskustelemaan vaikeista valinnoista tai tilanteista, hakemaan neuvoa ja apua - ennenkaikkea muuta kuin taloudellista apua. Sitä ei itselläni ole juurikaan mahdollista antaa. Virheitä  tai epäonnistumisia en voi ennaltaehkäistä tai lakaista lapseni tieltä pois. Toivon, että suhteemme  säilyy sellaisena, että voin lohduttaa ja auttaa. Toivon myös, että itse osaan purra kieleeni ajoissa, jos meinaan niitä "minähän sanoin.." tyyppisiä lausuntoja antaa tai tuomita tms. 

Millä perusteella ap:n tytör tekee virheen? 

Vierailija
31/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella ap:n tytör tekee virheen? 

Tekstin kirjoitin yleisesti.  Sillä ajatuksella, että jokainen tekee virheitä jokaisessa elämän vaiheessa, mutta nuorena ja itsenäistymisvaiheessa on "virhearvioiden" ja vaikeiden tilanteiden lista pitkä. Niihin kaikkiin tarvitsee jokainen tukea ja apua joskus.  t. 30

Vierailija
32/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyt, että miten heidän taloudellinen suunnittelu, toimeentuli? Onko tyttärellä ymmärrystä menoista?

Vierailija
33/33 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkase nyt vaan se napanuora. Oma äitinikään ei olisi mielellään päästänyt, mutta pakkohan se oli kun kihloihinkin mentiin, jotta pääsee jo saman katon alle tulevan puolisonsa kanssa. Yhdessä oltu jo 11 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan