Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi ei, sain uuden herkistymiskohteen: puimurit!

Vierailija
21.08.2016 |

Muistatteko sen pitkän ketjun jossa kaikki kertoivat kuka nyt millekin herkistyy, ambulanssille ja jätskiä ostavalle sedälle jne.

No joo, tulin reissusta ja huomasin yhtäkkiä olevani ihan tippa linssissä kun bongasin matkan varrelta kilometritolkulla peltoja ja siellä täällä aina satunnainen puimuri työn touhussa.

Ajatelkaa, siellä se maajussi istuu ypöyksin kopissaan koko pitkän päivän luomassa viljaa jotta me saataisiin ruokaa; ensin se on koko kevään arponut milloin voi lyödä siemenet maahan, sitten koko kesän pelännyt ettei ole liian kylmää tai liian kuumaa, liian märkää tai liian kuivaa - kauhea stressinaihe! Ja nyt sitten palkinto on saatavissa, kunnon sato kunhan saa ajoissa sen puitua.

Nuo pellot olivat tosi isojakin, jatkuvat ihan silmänkantamattomiin ja yksi mies siellä vaan työssään oli lauantai-iltana...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ajasta se taitaa täytellä tukikaavakkeita.

Vierailija
2/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin :( kuin pieni muurahainen se puimuri taittaa taivalta silmänkantamattomiin ulottuvalla viljapellolla. Yksin, niin kovin yksin. Ap, miksi itketät minuakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:') aika söpöä!

Vierailija
4/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun joku pystyy herkistymään. Mä olen ihan liian paatunut huomaamaan mitään. Mutta saan kyllä kiinni ap:n ajatuksista. Luin sitä ketjua aikoinaan ja mietin, että miksi tajuan nämä ihmisten ajatukset, mutten tunne mitään? No, ehkä vielä joku päivä.

Vierailija
5/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kesällä ei ehdi, lupaan.

Uskomatonta tämä perseaukisten kyläkommareiden ininä maatiloista.

Minun suvusta on kaksi eri tyyppistä tilaa lopetettu ja kolmas on yksi suomen suurimpia liha nauta tiloja.

Kyllä on traktorit ja autot mutta myös kaksi ihmistä ketkä tekee IHAN VITUSTI duunia ympäri vuoden, lomittajan saa pariksi viikoksi ja loput 50 viikkoa olet ympäri kellon vittu työpaikallasi.

Sinä olet kotona kateellisena itkemässä vaikka toisille ei mitään tule ilmaiseksi. Naurettavaa, tee itsellesi koti sen siwa työpaikkasi takahuoneeseen ja ole ympäri kellon ja vuoden siellä valmiina hyppäämään kassalle ja kuuntele kateellisten itkua kun et ajakkaan paskalla fiatilla, ota myös velkaa niin että ostat koko kaupan itsellesi.

Vierailija
6/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, nyt minuakin alkoi itkettää ;(.

Itseäni on herkistyttänyt tänä kesänä kansallispuistot ja retkeilyalueille rakennetut laavut, vessat ja nuotiopaikat, sekä tietenkin niiden huolto. Hurjan kaunista että joku taho rakentaa tuollaisia ihmisten käyttöön saamatta siitä mitään käyttömaksua takaisin. Retkeilijät myös tuntuvat osaavan enimmäkseen kunnioittaa tätä ja pitävät paikat siisteinä - siivoavat toisinaan jopa muiden roskia, niisk.

Vierailija
7/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen istunut jonkin verran puimurissa kesäpoikana, kyllä siellä on iha mukavaa omassa rauhassa ajella NIIN KAUAN KUIN ei uhkaa sateet.

Olen ollut apuna juuri tuollaisina kiire vuosina, se puimuri oikeasti liikkuu ympäri kellon 24/7 kunnes kaikki on kerätty. Ihan yksin ei saa olla, kaveri hakee kerätyn viljan ja kuljettaa pois.

Sitten kun sato on kerätty voi taas piereskellä sohvatyynyyn jonka sisällä on kolme miljoonaa käteistä, ihan vaa ylijäänittä paalua kun tuista tulee niin vitusti massia! :D

Vierailija
8/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
9/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mun mielestä se on vähän samanlaista kuin ruohonleikkuu. 

Vierailija
10/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suvusta on kaksi eri tyyppistä tilaa lopetettu ja kolmas on yksi suomen suurimpia liha nauta tiloja.

Kyllä on traktorit ja autot mutta myös kaksi ihmistä ketkä tekee IHAN VITUSTI duunia ympäri vuoden, lomittajan saa pariksi viikoksi ja loput 50 viikkoa olet ympäri kellon vittu työpaikallasi.

Sinä olet kotona kateellisena itkemässä vaikka toisille ei mitään tule ilmaiseksi. Naurettavaa, tee itsellesi koti sen siwa työpaikkasi takahuoneeseen ja ole ympäri kellon ja vuoden siellä valmiina hyppäämään kassalle ja kuuntele kateellisten itkua kun et ajakkaan paskalla fiatilla, ota myös velkaa niin että ostat koko kaupan itsellesi.

No nautatilallisilla toki riittääkin työtä ympärivuoden mutta esim. mun sukulaiset on pelkästään viljanviljelijöitä ja viettävät talvet etelänhuvilallaan (niitä kaavakkeita välillä täytellen).

Vierailija
11/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin koulupoika, ihailin kaverieni kanssa mm. aura-autoja, niiden tehoa ja voimaa, sitä, miten lumi nöyrtyi niiden edessä lentäen ryöppynä tien sivuun. Oli kuitenkin jotain vielä aura-autoakin hienompaa. Tiekarhu, tuo pitkäkeulainen maanteiden valtias.

Tiekarhu oli panssarivaunusta seuraavaksi hienoin näky minkä koulupoika saattoi nähdä. Ykkönen oli panssarivaunu, kakkonen tiekarhu ja kolmonen aura-auto. Kun Lokomo Teräskarhu lähestyi infernaalisen, apokalyptisen jyrinän saattelemana, siinä tanner tömisi ja horisontti vapisi.

Ja Teräskarhun kuljettaja, hän oli raavas suomalainen työmies, savuke suussaan, ruutupaidan hihat ylös käärittyinä. Koulupojalle hän oli suurempi sankari kuin Batman - koska hän oli todellinen ihminen.

http://www.vanhatkoneet.fi/1202/lokomo-ah125-61-teraskarhu-temmeltaa

Vierailija
12/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen istunut jonkin verran puimurissa kesäpoikana, kyllä siellä on iha mukavaa omassa rauhassa ajella NIIN KAUAN KUIN ei uhkaa sateet.

Olen ollut apuna juuri tuollaisina kiire vuosina, se puimuri oikeasti liikkuu ympäri kellon 24/7 kunnes kaikki on kerätty. Ihan yksin ei saa olla, kaveri hakee kerätyn viljan ja kuljettaa pois.

Sitten kun sato on kerätty voi taas piereskellä sohvatyynyyn jonka sisällä on kolme miljoonaa käteistä, ihan vaa ylijäänittä paalua kun tuista tulee niin vitusti massia! :D

Sä et tiedä mistään mitään tai siis ainakaan maataloudesta. Ihan ensiksi; niitä puimureita ei todellakaan anneta millekään kesäpojille.

Ja MITÄ? Puimuri liikkuu ympäri kellon 24/7? Jos ei nyt oteta kantaa lauseen muotoiluun niin silti tämä on täyttä paskaa ja osoittaa hyvin, että et tiedä mitään.

Puimurit liikkuvat vain iltapäivisin kun on riittävän kuivaa. Eivät yöllä eivätkä varsinkaan aamukasteen aikaan.

Eikä sitä viljaa kerätä se puidaan.

Vierailija
13/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltorit päässä ne kuitenkin siellä viettävät aikaa radiotoimittajien kanssa tai musiikkia kuunnellen, seuraten satelliittien välityksellä sitä missä mennään pellolla jne.

Vierailija
14/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nautatilallisilla toki riittääkin työtä ympärivuoden mutta esim. mun sukulaiset on pelkästään viljanviljelijöitä ja viettävät talvet etelänhuvilallaan (niitä kaavakkeita välillä täytellen).

No joo ei ole kokemusta puhtaasta viljatilasta, paitsi suomessa vilja on maailman puhtainta.

Valitettavasti pitää olla kotimaista tuotantoa, maailman tilanne on taas luisumassa melkein kireämmäksi kuin kylmän sodan aikoina ja jokin globaali kriisi riittää että meinaa leipä loppua, tässä asiassa nyt ei voida olla täysin muitten armoilla.

Toisilla on ja toisilla ei, syötävä kuitenkin on ne pellot pitää olla vaikka juuri tänään saisit kroissantti viljasi saksasta "helpommin" ja halvemmalla.

Vierailija
15/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaihtoehtoa.

Joko suomalaiset maksavat suomalaisesta ruoasta täyden hinnan - tai maataloutta tuetaan. Päätös on tehty jälkimmäisestä.

Tutun maanviljelijän tulot putosivat viime vuonna 10 000 euroa ja koneita pitää edelleen huoltaa (usein itse) ja osat ovat todella kalliita, lehmiä pitää syöttää, juottaa, huoltaa ja lypsää, lapset pitää ruokkia ja vaatettaa ja istutettavat viljat pitää ostaa.

Raskas työ ja erittäin pitkiä työpäiviä. Vapaata peräti 22 päivää vuodessa, lomittajia on vaikeaa saada esimerkiksi sairastumisen jälkeen (ystäväni jäi laitumelle menevän ja kaatuneen lehmän alle ja loukkasi pahasti kätensä) ja viikonloput menevät tietenkin aamuin illoin töissä. Vasikat voivat syntyä myös yöllä - tai laitumelle - ja synnytyksessä pitää mahdollisesti auttaa. Lehmät karkaavat navetasta, piha-aitauksista tai laitumelta jne.

Mielestäni Suomessa pitää olla maanviljelystä, jotta pärjäämme mahdollisessa kriisitilanteessa.

Vierailija
16/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et tiedä mistään mitään tai siis ainakaan maataloudesta. Ihan ensiksi; niitä puimureita ei todellakaan anneta millekään kesäpojille.

Ja MITÄ? Puimuri liikkuu ympäri kellon 24/7? Jos ei nyt oteta kantaa lauseen muotoiluun niin silti tämä on täyttä paskaa ja osoittaa hyvin, että et tiedä mitään.

Puimurit liikkuvat vain iltapäivisin kun on riittävän kuivaa. Eivät yöllä eivätkä varsinkaan aamukasteen aikaan.

Eikä sitä viljaa kerätä se puidaan.

Vähän lässytin krapulassa jäin kiinni.

Paaleja olen tehnyt pitkin öitä! :( paalikone ainakin annettiin kesähessulle.

Vierailija
17/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt sitä kuulua "puimuriseksuaalisuutta" metro- tai metsuriseksuaalisuuden tapaan?

Vierailija
18/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tärkeää työtä jota arvostan suuresti, vaikka nelikymppinen kaupunkilaishiiri olenkin. Ei minusta olisi siihen, eikä monesta muustakaan. Kiitos heille, jotka jaksavat. Ruoantuotanto ei voi olla pelkästään tuonnin varassa.

Vierailija
20/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas herkistävät niittosilppurit, jotka pitkine kauloineen liikuttavan näköisinä nököttävät pelloilla unohdettuina. Käytin juuri kymmenen minuuttia laitteen nimen selvittämiseen, olin itse unohtanut nimenkin :)