Kolmas vuosi terapiaa?
Mietin, jatkanko kolmannen vuoden terapiaa.
Olen tunnepuolella edistynyt, mutta moni asia vaivaa. Terapia painottuu lapsuuden kokemuksiin, enkä vieläkään ole saanut sanottua asioita jotka tapahtuivat sen jälkeen kun täytin kymmenen. Ja sieltä pompataan tähän hetkeen. Olen 34, eli välissä on 24 vuotta elämää ja 16 vuotta aikuisuutta, jolloin olen tehnyt valintoja lapsuuden kaavojeni mukaan parikymppisenä. Myöhemmin itsetietoisuuden ja meditaation avulla olen muuttanut ajatteluani.
Kuitenkin pelkään, että ilman terapiaa luisuisin vanhoihin tunteisiin. Esim. Että en pysty parempaan kuin perusduuniin, vaikka minulla on monta tutkintoa. Siinä sitten masentuisin ja turhautuisin. En halua tuhlata elämääni enää, ymmärrän sen rajallisuuden.
Kommentit (81)
Mitä mieltä terapeutti on? Oletko edistynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka, jos vähääkään tuntuu siltä, että et ole vielä kunnossa.
Itse olen käynyt kolme vuotta terapiassa (psykodynaaminen). Haen jatkoa terapian ja samalla vaihdan ratkaisukeskeiseen terapiaan. Koen, että asioiden käsittely on vielä aivan kesken.
Eikö tärkeämpää ole pitkä tunneside terapeuttiin kuin mikään menetelmä ja pään sisällä käsittely?
Kolme vuotta psykodynaamista terapiaa riitti minulle. Terapeutti vain kuuntelee. Ei juuri koskaan puhu mitään, ei kommentoi, ei kysy. En saa tämäntyyppisestä terapiasta enää mitään. Haluan nyt aktiivisemman terapeutin. Siksi vaihdan ratkaisukeskeiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä terapeutti on? Oletko edistynyt?
Ne haluaa rahasi ikuisesti. Et ole koskaan terve.
Ehdottomasti ap:n kannattaa jatkaa terapiaa jos tunteet on noin ristiriitaiset. Itse olen käynyt kohta 3v psykoanalyyttisessä terapiassa, ja vasta nyt terapia alkaa toimia kuten pitää ja prosessi on hyvin käynnissä. Käyn terapiassa hyvillä mielin ja minulla on halua työstää asioita. Paljon olen saanut persoonaani muutettua niin, etten enää itse sairastuta itseäni. Aion käydä niin kauan kunnes tulee luonnollinen tunne lopettaa terapia. Sitähän tässä suuntauksessa korostetaan, että kyllä sen tietää kun on aika lopettaa, ja lopetus pitää tehdä hyvin hitaasti esim.puolen vuoden aikana.
Jos valehtelee itselleen, ei koskaan voi parantua
Onko terapiassa käyvät vähän niinkuin narkkareita. Annos saatava?
Vierailija kirjoitti:
Jos valehtelee itselleen, ei koskaan voi parantua
Kyllähän ap tietää totuuden, ei vain kerro sitä terapeutille
Paljonko maksaa tuhlattu elämä jos luisut kuvailemaasi skenaarioon?
Minä olen muuttanut elämäni. Tarvitsin terapiaa tajutakseni, että ansaitsen sen.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa tuhlattu elämä jos luisut kuvailemaasi skenaarioon?
Minä olen muuttanut elämäni. Tarvitsin terapiaa tajutakseni, että ansaitsen sen.
Kerro lisää?
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Sanoiko ap, että terapeutti on mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Av:n elämänohje kaikkeen...
Turhaan käyt jos salailet asioita
Kirjoituksistasi päätellen hyötyisit terapian jatkamisesta ja sinun kannattaisi hakea kolmas vuosi jos vain sen saat kelalta.
Suosittelen vaikka kirjoittamaan mieltä painavista asioista ja näyttämään tekstit terapautillesi.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan käyt jos salailet asioita
Salailu on myös osa terapiaprosessia.
Eikö se olisi jo alkanut auttaa, jos on koskaan auttaakseen?
Tarkoitan, että luottamus olisi varmaan jo syntynyt, jos terapeutti olisi sinulle sopiva.
Kuulostaa, että haluat lopettaa