Miksi naiset itkevät niin helposti?
Kommentit (19)
Naiset ovat huolehtivaisia ja toiset ihmiset ja elävät olennot ovat heille tärkeitä. Ja ehkä naisissa on isompi joukko psyykkisesti heikkoja kuin miehissä.
Siksi, koska ihmiset usein ilmaisevat tunteitaan. Mm. itku on surun ilmaisemista, nauraminen on huvittuneisuuden ilmaisemista, tiuskiminen on suuttumisen ilmaisemista... Jos et sattunut tietämään.
Se on emotionaalista vahvuutta. Heikko on se, joka ei kykene näyttämään tunteitaan, tai edes tuntemaan.
Oletko varma, että itkevät helposti? Vai onko niin, että kukaan nainen ei ole vielä kohdellut sinua samalla tavalla, kuin sinä naisia? Vai etsitkö tarkoituksella säikkyjä naisia?
Miten itkeminen on heikkoa? Miehet ovat täysin vihan ja surun vietävissä, kukaan nainen ei ole pommittanut tai edes vaatinut maailmanaajuista huomiota esimerkiksi yksinäisyyden vuoksi. Miehet eivät selviä kiusauksesta edes lääkityksen ja hoidon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten itkeminen on heikkoa? Miehet ovat täysin vihan ja surun vietävissä, kukaan nainen ei ole pommittanut tai edes vaatinut maailmanaajuista huomiota esimerkiksi yksinäisyyden vuoksi. Miehet eivät selviä kiusauksesta edes lääkityksen ja hoidon jälkeen.
Noniin eli johan päästiin naisten itkuisuudesta miesten tekemän terrorismiin joka johtuu näemmä itkuisuudesta. Johan on hyvää keskustelua
Mä oon nainen joka ei itke helposti, enkä ainakaan koskaan kenenkään nähden. Mut on karaistu lapsena itkemästä, ihan kuten veljenikin. Meillä ei sopinut tyttöjen itkeä siinä missä poikienkin. Siitä syystä musta on kasvanut kova, vähän kylmä ja itsekseen pärjäävä nainen, joka ei osaa helpolla ottaa apua vastaan. Jotain kamalia tilanteita on tullut vastaan aikuisena, joissa en oo pystynyt olemaan itkemättä toisten ihmisten läsnäollessa, mutta tällöinkin olen poistunut paikalta itkuni kanssa, ku takaraivossa on se häpeä lapsuudesta, itku oli häpeän aihe meillä kotona ja siitä rankaistiin häpeämällä viimeistään ala-asteikäisenä. Taaperona ja vauvana sai tietty normaalisti itkeä. Tän vuoksi itselläni särähtää välillä korvaan ne jutut, kun miehiä säälitään siitä, etteivät he saa itkeä, mutta taas naisilla on niiiiin helppoa, kun saa itkeä. Ei sekään mene ihan jokatapauksessa aina niin. Kovuuden, kylmyyden ja pärjääväisyyteni vaihtaisin ehdottomasti emotionaalisesti terveeseen lapsuudenkotiin.
Naisilta vapautuu kyneleet helpommin kuin miehiltä noin yleisesti ottaen. Syynä tähän on mieshormooni. Jotkut miehet eivät kykene lainkaan itkemään. Itku on hyvä asia, ei heikkouden merkki. Itku helpottaa kehon ja mielen stressitilaa. Toisaalta itkeminen lamaannuttaa ja se ei olisi ollut hyväksi luolamiehen metsästäessä.
No mieti vähän. Jos ainoa keinosi lisääntyä olisi tehdä se miesten kanssa, niin kyllä siinä itku pääsisi sinultakin.
Joissain kulttuureissa miehet itkevät tasan yhtä helposti kuin naiset. Hiukan paradoksaalisesti yleensä tällaisissa kulttuureissa naisen asema on alistettu ja poissa julkisesta elämästä, joten mies ei vaikuta "naiselliselta" itkiessään, koska "naisellisuutta" ei tunnisteta tai olla määritelty niin olennaiseksi erottavaksi tekijäksi, koska tavallaan naisia ei käytännössä ole olemassakaan. Miehet eivät siis koe kyyneleitään uhkaksi omalle "miehekkyydelleen".
Biologisesti kyseessä on tapa ilmaista tai purkaa tunteitaan. Itkeminen mm. lievittää stressiä, sillä kyynelten kautta poistuu stressihormonia elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilta vapautuu kyneleet helpommin kuin miehiltä noin yleisesti ottaen. Syynä tähän on mieshormooni. Jotkut miehet eivät kykene lainkaan itkemään. Itku on hyvä asia, ei heikkouden merkki. Itku helpottaa kehon ja mielen stressitilaa. Toisaalta itkeminen lamaannuttaa ja se ei olisi ollut hyväksi luolamiehen metsästäessä.
No eipä oo koskaan aikaisemmin tällaisesta teoriasta vielä tullut kuultua. Vai että mieshormonit estäisi miehiä itkemästä.. Mistähän tällainen tieto on peräisin?
Juuri tällaiset aloitukset ihmetyttävät. Jos sukupuolia on kaksi ja ero on selvä, miksi pitää ottaa naisten piirteitä ja kuvailla niitä latautuneilla adjektiiveilla?
Vallankäyttöä? Hmm... En osaa tekoitkeä.
Ehkä se on hormonijuttu.
Olen ollut viime vuosina aika itkuherkkä ja viime kuukausina (e-pillerit aloitettuani, liekö yhteyttä?) vielä enemmän.
Eli kun katon vaikka jotain koskettavaa videota, jossa joku tyyppi vain puhuu, saatan ruveta kyynelehtimään, jos se oli mielestäni kaunista tai kannustavaa tai hyvin valaisevaa.
Ollessani oikeasti edes vähän surullinen jostain itken naamani turvoksiin, silmäni punaiseksi ja nenäliinaa/vessapaperia menee runsaasti. Jos itken illalla, sen näkee minusta seuraavana päivänä, sillä näyttää siltä, että minua olisi hyönteinen pistänyt molempiin silmiin.
Minun ei tarvitse olla kamalan surullinen itkeäkseni paitaani märäksi eikä katsomani videon tarvitse olla mielestäni mullistava, joten koen itkemiseni olevan tunteisiini nähden liiallista. En vain voi sille mitään. Enkä todellakaan halua ruveta vaikka julkisilla paikoilla tarkoituksella itkemään. En ole ehkä niin vahva, että voisin estää itkemiseni, mutta toisaalta miten tämä voisi johtua heikkoudestakaan, koska itken enemmän kuin mitä tunnen, ja ihmiset saattavat saada tunteistani väärän käsityksenkin. Voihan siitä joskus olla hyötyäkin, jos joku vaikka säälii minua ja on siksi mukavampi, mutta en minä tietenkään sen takia pelkästään kehtaisi itkeä enkä osaisikaan. Myöskään en edes haluaisi "osata" olla niin manipuloiva ihminen.
Monet varmasti ovat minua surullisempia monista asioista eivätkä tirauta kyyneltäkään. Esim. olin juuri hautajaisissa, joissa juurikin sain tuollaisen ylitse vuotavan (vuotavan, heh) itkukohtauksen, kun kuolleelle läheisimmätkään (miehet) eivät itkeneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika oudolta ja tarkoitushakuiselta teoretisoinnilta.
Avaisitko hiukan tarkemmin tätä itkun lamaannuttavuutta ja miten se ilmenee metsästysolosuhteissa? Kun pikkulapsia - niin poikia kuin tyttöjä - katsoo, niin ei se itkeminen tunnu mitenkään menoa haittaavan.
Vierailija kirjoitti:
Onko se vallankäyttöä vai emotionaalista heikkoutta?
Lapsen luokalla on 12 v. tyttö, joka itkee aina kun ei saa tahtoaan läpi. Erittäin ikävää vallankäyttöä.
Ihmettelen miksi kukaan antaa lapsensa käyttäytyä noin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiset eivät itke.
Varmasti itkevät. Jo naisen kipukynnys on mitättömän alhainen mieheen nähden.
Outoa kuinka suomalaiset naiset yrittävät "unohtaa" olevansa pieniä, herkkiä ja heikkoja jos vertailukohtana on mies.
Hormonit