Työtuntini annetaan toiselle työntekijälle?!?!?
Nyt viisaammat auttakaa kannattaako minun lähteä tätä asiaa riitauttamaan ja ottamaan maanantaina liiton asianajajaan yhteyttä... Homma on sellainen että olen tuntityöskentelijä liikunta-alalla. Vedän siis jumppia seuroille ja liikuntakeskuksissa. Minulle tehtiin yhdessä työpaikassani keväällä työsopimus sekä lukujärjestys eli lyötiin lukkoon opetuspäivät sekä ryhmät. Nyt syksyllä ryhmät toteutuvat ja kaikki meni niin kuin pitikin kunnes pomoni ilmoitti että yhdeltä päivältä minulta otetaan 2 tuntia pois koska ne annetaan saman firman toiselle työntekijälle... Työsopimuksessa minulla lukee että tunteja keskimäärin viikossa 16 ja nyt tuon muutoksen takia minulla tunteja on 14.
Saako työnantaja näin tehdä? Olin saanut eilen iltapäivällä tämän viestin ja vastasin asiallisesti missä kysyin että miksi näin ja että mites ne minun sovitut tuntini nyt täyttyvät. Pomo ei ole vielä vastannut.
Ärsyttää!!!! Kun tuntityöskentelijänä se kaksikin viikkotuntia tuntuu jo kukkarossa :(
Onko minulla mitään oikeuksia vai saako työnantaja/pomo näin tehdä? Meillä siis on vielä pomon pomo. Otanko suoraan liittoon yhteyttä maanantaina?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tiedetä vastauksia kun joko ollaan rikkaissa naimisissa tai lorvitaan yhteiskunnan tuilla...
Mites itse autoit ap:tä?
Jos sopimuksessa lukee että 16 h/vko niin silloin työnantaja joutuu maksamaan sinulle 16 tunnin edestä vaikka tekisit vähemmän. Jos näin ei tapahdu, ota yhteyttä liittoon.
Liitolle yhteys heti maanantaina. Ei voi varmasti noin tehdä, mut eri asia saatko asiaa vietyä eteenpäin etenkään ilman liittoa, ja vaan parista viikkotunnista kun on kyse. Hakisin itse uusia töitä reilummasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimuksessa lukee että 16 h/vko niin silloin työnantaja joutuu maksamaan sinulle 16 tunnin edestä vaikka tekisit vähemmän. Jos näin ei tapahdu, ota yhteyttä liittoon.
Aloitusviestin mukaan lukee "keskimäärin 16h", joten ei voi korvausta saada toteutumattomista tunneista
Keskimääräisen tuntimäärän pitää kuitenkin jollain aikavälillä toteutua. Lisäksi työvuorot on jo kertaalleen suunniteltu, joten se sitoo kumpaakin osapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräisen tuntimäärän pitää kuitenkin jollain aikavälillä toteutua. Lisäksi työvuorot on jo kertaalleen suunniteltu, joten se sitoo kumpaakin osapuolta.
Toi oon todella haastavaa. Monesti kaikki suunnitellut ryhmät ei toteudu jos ilmoittautuneita ei tulekaan tarpeeksi, joskus ryhmiä lopetetaan nopealla aikataululla osallistujakadon takia ja joskus uusia ryhmiä tehdään johonkin hittiaiheeseen. Tilanteet oikeasti muuttuu nopealla aikataulullakin.
Kyllä meilläkin keväällä suunnitellaan syksyn ryhmät ja suurinpiirtein sillä mennään mutta aina tulee muutoksia. Maksavat asiakkaat usein ilmoittautuu vasta viime tipassa.
- ohis
Ei siitä haittaakaan ole, jos soitat liittoon ja pyydät neuvoa. Sen jälkeen keskustele vielä työnantajan kanssa, jos saisitkin sovitut tunnit kasaan.
Jos sulla on työsopparissa merkintä että sulla on SE 16 tuntia viikossa, niin se tarkoittaa sillon sitä että jos sulta pari tuntia otetaan pois, niin se työnantaja maksaa silti 16 tunnin mukaan. Sopparit on soppareita.
Minä kyllä sanoisin vaan työnantajalle, että sopiihan se minulle tehdä 14 tuntia 16 tunnin palkalla. ja jos liksaa ei tule, niin sitten liittoon.
Siis kaikki ryhmät toteutuivat eli siitä ei ollut pelkoa. Pomo vaan antoi ryhmät toiselle työntekijälle ilman sen kummempaa syytä.
Taidan laittaa viestiä liittoon maanantaina, ei ki siitä mitään haittaakaan ole...
Ap
Ohis, mutta miten pitkälle ajalle nuo tunnit ovat? Jos on esim. vuosi jaettu 4 osaan, saattaa sinulla olla tässä jaksossa tuo 14h/vko ja sillä toisella 18h/vko, ja seuraavassa jaksossa taas toisinpäin.
JOSKUS noihin saattaa olla hyvä perustelukin, esim. varmaan aika moni on ennemmin töissä niin että on ns. pidempää päivää (esim. 2-3 tuntia peräkkäin) ja sitten seuraavassa jaksossa vähemmän tunteja, vert. raahautuisi vain sen yhden tunnin takia töihin...
Sopimus on ensi vuoden toukokuun loppuun... Eli ei mitään jaksoja vaan kiinteästi sinne asti
Ap
Älä nyt heti ala riitelemään ja uhkaamaan liitolla, tuolla tavalla sulla ei ole yhtään tuntia ens vuonna. Ihan asiallisesti selvität asian työnantajasi kanssa.
Odotat ensin pomosi vastausta. Jos vastausta ei kuulu, tai se ei jostain syystä kelpaa, otat yhteyttä esimiehesi esimieheen. Jos asia ei tämänkään jälkeen ratkea, voit ottaa yhteyttä liittoon. Eivät ne liitosta ala tekemään asian eteen mitään, ennen kuin olet yrittänyt selvittää asiaa päättäjien, eli esimiestesi kanssa.
Ensin yhteys esimieheen ja yrität sillä tasolla oikaista asiaa. Jos ei onnistu, yhteys luottamusmieheen.
Pätkätyöläisen ei kannata riitauttaa asioita turhan kärkkäästi. Muutoin työ ei jatku sopimuksen jälkeen. Kokemusta on!
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 16 tuntia ei ole sama asia kuin 16 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 16 tuntia ei ole sama asia kuin 16 tuntia.
"Keskimäärin"-ilmausta käytetään silloin, kun työaika ei säännöllisesti joka viikko ole 16 tuntia, mutta tällöin sen pitää kuitenkin tasoittumisjaksolla keskimäärin se olla. Tai ellei ole, niin palkka on kuitenkin maksettava sen mukaan tasoittumisjakson päättyessä. Kuten ketjussa on harvinaisen selvästi jo kerrottu.
Minäkin hieman ihmettelen hanakkuutta soitella liittoon tässä vaiheessa. Vielähän ei kai palkkaa ole jäänyt saamatta, ja on varmaankin ihan kivaa saada parin tunnin palkka ilman työtä - edes joskus.
Kuulostaa siltä, että olet duunissa kansalais-/kansanopistossa tms vastaavassa. Mikähän liitto ja mikähän asianajaja tätä lähtis tutkimaan eteenpäin? Olen itse jutellut oaj:n erään lakimiehen kanssa omasta yli kymmenen vuoden ketjuttamisestani - johon totesi, että laitonta juu, mutta ko. kenttä on niin sekava, ettei yksikään heidän porukoistaan halua siihen suojon päätänsä upottaa.
Sun kahden tunnin tiputus meinaa sitä, ettei sulle tarvitse 14:ta viikkotunnilla maksaa kesälomarahoja niin isosti, mitä se olis 16:ta tunnilla. Se 16:ta tuntia kun on se (ennen sanottiin) päätoimisuuden raja.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tiedetä vastauksia kun joko ollaan rikkaissa naimisissa tai lorvitaan yhteiskunnan tuilla...
Kumpaa ryhmää edustat?
Kyseessä ei ole kansanopisto. Sillä puolella asiat on menneet paremmin kuin hyvin. Tämä työpaikka on iso liikuntaketju.
En ole asiaa nyt heti lähtemäss riitauttamaan, sen verran itsellänikin on järkeä, mutta liittoon ajattelin olla yhteydessä että tiedän oikeuteni ja myös työnantajan oikeudet. Omaan korvaan ei kuulosta oikealta että keväällä sanottiin että nämä ryhmät, minun nimi lukujärjestyksessä ja sitten yhtäkkiä perjantaina tulee viesti että seuraavasta viikosta eteenpäin nämä ja nämä tunnit siirretty tälle toiselle työntekijälle. Mutta voihan toisaalta työnantajalla olla oikeus näin tehdä...
En usko että yritys maksaa minulle tunneista jotka ei toteudukkaan eli taitaa mennä sitten niin että saan palkan vain 14 tunnista...
Ap