Äiti uhkaa tappaa itsensä, apua?
Kuulin kun äiti puhui kaverilleen,että aikoo tappaa itsensä, olisipa ase yms. Mitä teen?!
Ennen äiti ei ole tämmöisiä koskaan puhunut, mutta hänellä on nyt viimeisen viikon aikana elämässä käynyt huonoja asioita joita en nyt tähän avaa...
Mitä voin tehdä? Pelkään todella että äiti toteuttaa uhkauksensa? Tosiaan nämä asiat sanoi ihan selväpäisenä, eikä esim humalassa uhkailua..
Auttakaa minua kiltit! Olen ihan paniikissa, ennen tämmöseen tilanteeseen en ole joutunut, olen siis 16v ja kaverinikaan eivät osanneet auttaa sen paremmin kun olemalla äidin kanssa.
Mihin ulkopuoliseen tahoon voisin ottaa yhteyttä?
Kommentit (19)
Äiti tarvitsee psykiatrista apua. Soita 112 ja kerro tuo mitä kerroit täällä.
Äitisi tilanne ja ongelmat ei ole sun vastuulla. Jos pystyt, ota asia puheeksi äitisi kanssa. Onko kaikki ollut tähän asti hyvin?
Ulkopuolisen avun hakeminen on oikein hyvä idea. Terveydenhoitaja, koulukuraattori? MLL:n auttava puhelin? Etsivä nuorisotyö?
Tsemppiä ja voimia! <3
Kauhea tilanne teille molemmille. Ymmärrän että ahdistaa. Soita kotikuntasi sosiaalipäivystykseen ja kerro kaikki. Saat sitä kautta apua sekä äidillesi että itsellesi. Älä epäröi, toimit fiksusti kun haet apua.
Hae heti apua itsellesi ja äidillesi.
Mun äitini oli autokolarissa ja masentui vakavasti sen jäkeen. Vihjaili itsemurhalla mun lapsuuden ja nuoruuden. Ei onneksi tehnyt. Mulla tuosta meni mielenterveys. Sain paniikkihäiriön ja olen muihin luottamaton. Käyn tuota läpi nyt terapiassa.
Soita sosiaali- ja kriisipäivystykseen!
Äitisi ongelmat eivät ole sinun vastuullasi! Olen pahoillani, että hän on noin persoonallisuushäiriöinen että edes uhkailee itsemurhalla. Jos siis on tosissaan. Ehkä se oli vain tyhmä ja värikäs kielikuva.
Jos jonkun puoliso uhkaa tappaa itsensä esim eron takia, niin asiantuntijat neuvovat suhtautumaan etäisesti, että omapa on ongelmansa.
Ehkä jos äiti oikeasti puhelee sellaisia, niin voisit soittaa 112 hätänumeroon.
Olen kyllä vihainen, että äitisi toimii noin, hän tekee väärin. Vanhempien pitäisi olla lapsille turvallisia hahmoja. Muista että tuo ei ole sinun vikasi, että äiti on epäkypsä ja itsekäs.
Hankki apua esim se 112 ja sieltä eteenpäin . Niinkuin joku jo sanoikin
Apua yleensä saa kun sitä pyytää tai tarvitsee, monilla on vain liian iso kynnys pyytää sitä apua , näin ei pitäisi olla, eikä ole noloa pyytää apua kun itse tai joku läheinen sitä tarvitsee.
Soita 112 ja kerro tilanne, sieltä ohjataan muualle jos tarvitsee mutta tuo numero auttaa alkuun kun on välitön vaaratilanne. Voimia sinulle nuori ihminen, muistathan hakea itsellesikin apua jos tarvitset. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja vaikka siitä on 15 vuotta, tapahtumat palaavat edelleen flashbackina välillä. Vaikka niistä olen keskustellutkin ammattilaisten kanssa.
Oma äiti on persoonallisuushäiriöinen ja lopulta ajattelin että siinähän tappaa itsensä ja lopetin auttamisen. Sanoin vain että soittaa hätänumeroon kun tuntuu siltä. Äiti ei ole tappanut itseään vieläkään, ekoista uhkauksista on noin 25 vuotta, eli hän ainoastaan kiristi ja teki henkistä väkivaltaa uhkailullaan. Jokainen uhkaus joka korviin kantautuu, tulee kuitenkin ottaa tosissaan ja soittaa 112.
Voi, toi oli munkin nuoruutta. Piilotin aina partakoneenterät ja pidin helmasta kiinni, kun äiti oli menossa junan alle. Paniikkihäiriöistä kärsin minäkin, vaikka äiti on jo kuollut. Halaukset ja voimia sulle.
Hätä numeroon soitettu, odotan tällä hetkellä.
Voi olla, että vain puhuu, koska on paha olla, mutta koskaan ei tietenkään tiedä varmaksi. :-( Aina voit soittaa 112 ja pyytää apua, jos vähänkään tuntuu siltä, että tekisi itselleen jotain. Jos äitisi ei ollutkaan oikeasti aikeissa tappaa itseään, niin ehkä ambulanssityyppien käyntikin herättää ajattelemaan, toivottavasti. Ei toki aina.
Halaus sinulle ja kovasti jaksamista! <3 Sinun ei kuuluisi joutua kuuntelemaan tuollaisia. Jos tuntuu, niin kannattaa myös soittaa tosiaan jonnekin kriisitukipuhelimeen tms., jos haluaisit keskusteluapua itsellesi, miten jaksaa tällaisessa tilanteessa yms. Itse tein sen virheen, että hain vasta 20 vuotta myöhemmin apua itselleni, kun olin yläasteiästä asti kuunnellut äitini ja isäni itsemurhauhkailuja... Jos on oikeasti ihmisellä hätä ja tuska, niin okei, silloin on oikeasti hätä sillä ihmisellä, mutta sellainen jatkuva (tai kerrankin tapahtuva) läheisten uhkailu itsemurhalla vain huomionhakumielessä on törkeää henkistä väkivaltaa.
Oma äiti uhkaili ihan samalla tavalla kun olin n.14-15v. Se oli vaan manipulointia.
112 tai sosiaali- ja kriisipäivystys. Kamala, että joudut tuollaisia kuuntelemaan. Äitisi tarvitsee mielenterveysapua.
Arvelin että täällä olisi aikuista porukkaa jotka voisivat oikeasti auttaa! Asiallisia vastauksia kiitos!