Jos vaihtaa lapsen nimeä, pitääkö se kastaa uudestaan?
Ei virallisesti tietenkään tarvitse, mutta onko se sitten oikein "kirkonkirjoissa"? En ole edes uskonnollinen, mutta tulee silti mielikuva pyhästä pietarista taivaanporteilla käymässä läpi nimilistaa. Osaisiko joku pappi vastata?
Kommentit (11)
Lapsikastetut paistuu muutenkin Helvetissä, jos eivät sitten joskus kypsemmällä iällä käy oikealla kasteella.
Lasta ei tarvitse edes sitä ensimmäistäkään kertaa nimeämisen takia. Kasteella ja nimenannolla ei ole mitään tekemistä keskenään.Kaste on vain lapsen ihmisoikeuksien polkemista ja pakkoliittämistä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Nimi ilmoitetaan väestörekisteriin ja nimen voi kerran muuttaa ihan ilmoituksella.Tottakai nimi päivittyy rekisteriin ja esim. Kela lähettää uudella nimellä varustetun kelakortin muutostiedon saatuaan.
Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Konfirmaatiossa lapsi vahvistaa halunsa kuulua seurakuntaan.
Älä nyt sotke nimiasioita tähän. Vaikka provohan sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei virallisesti tietenkään tarvitse, mutta onko se sitten oikein "kirkonkirjoissa"? En ole edes uskonnollinen, mutta tulee silti mielikuva pyhästä pietarista taivaanporteilla käymässä läpi nimilistaa. Osaisiko joku pappi vastata?
Kuule pyhä Pietarikin on jo siirtynyt digiaikaan, vai etkö ole kuullut pilvipalveluista. Maistraatin tiedot välittyvät myös sinne pilveen :)
Ihan ensin oikaistaan se asia, että lapsi saa kasteessa nimen. Lapsi kastetaan ja liitetään nimellään kirkkoon (kirkonkirjoihin). Jos jatketaan ajatusta niin eikö niin fiksu tyyppi, joka on tämän maailmankin osannu väkätä, erota lapsen jatkossakin vaikka nimi muuttuu?
Pakko vain ihmetellä, miksi vaihdat lapsen nimen, jonka olet itse aikanaan valinnut? Lapsen identitetti on se nykyinen nimi ja yht äkkiä haluat hänestä toisen? Ei kovin viisaan kuloista...
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin oikaistaan se asia, että lapsi saa kasteessa nimen. Lapsi kastetaan ja liitetään nimellään kirkkoon (kirkonkirjoihin). Jos jatketaan ajatusta niin eikö niin fiksu tyyppi, joka on tämän maailmankin osannu väkätä, erota lapsen jatkossakin vaikka nimi muuttuu?
Pakko vain ihmetellä, miksi vaihdat lapsen nimen, jonka olet itse aikanaan valinnut? Lapsen identitetti on se nykyinen nimi ja yht äkkiä haluat hänestä toisen? Ei kovin viisaan kuloista...
Välillä siihenkin on ihan pätevät syyt. Itsekin olen saman joutunut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Nimi vaihdettiin ihan vauvaikäisenä, koska lempinimi huomattiin käytännöllisemmäksi. Tiedän että olen pöhkö nimiasian suhteen, mutta silti se vaivaa välillä. /ap
Raamatussa on kaunis lause: "jokaisella on nimi, jolla vain Jumala häntä kutsuu°. Sillä nimellä ei ole mitään tekemistä väestörekisterin, kirkollisen kasteen, ei-kirkollisten nimiäisten tai taivaan porteilla päivystävän Pietarin (joka on viihdettä) kanssa.
Ihan näin arkijärjellä: jos lapsen nimi vaihdetaan, asiasta on syytä ilmoittaa viranomaisille ja myös seurakuntaan, jonka jäseneksi lapsi on kasteella otettu. Jos uuden nimen kunniaksi haluaa järjestää pippalot, ja lapsi sekä nimeen että pippaloihin suostuu, niin siitä vaan. Jos haluaa papin mukaan, niin voihan hän tulla siunaamaan lapsen ja tämän uuden nimen.
lapselle kannattaa antaa nimi vasta kun hän on syntynyt ja häneen on tutustunut. Hän tulee kantamaan nimeään hyvässä lykyssä 70-90 vuotta.
Mun tyttö vaihtoi lemmikkimarsun nimeä, kun eläin oli ollut 2kk. Näytti kuulemma enemmän siltä uudelta nimeltä.
Lapsen nimeä ei vaihdeta!