Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiraivo

Kävelyrikollinen
19.08.2016 |

Kävelin eilen punaisia päin Hämeentien pienen poikkikadun yli, kun autoja ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Risteyksessä seisoi äiti noin 4-vuotiaan lapsensa kanssa. Se alkoi huutamaan perääni, että miten hän voi lasta kasvattaa, jos aikuiset eivät noudata sääntöjä. Kuulosti aivan siltä, ettei kyseessä ollut keskiverto opettajaluonne vaan nainen näytti romahtavan henkisesti siihen paikkaan. Sättiminen jatkui vielä muutaman lauseen verran, kunnes olin jo hyvän matkaa edellä.

Aloin miettimään, että onko se nainen raivo luonne vai saako lapsi ja hormonit naiset erityisen herkäksi, jopa sekopäiseksi? Onko sinulla omakohtaista kokemusta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla aikuisilla on vastuu lapsista. Toimit törkeästi.

Vierailija
2/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nainen ylireagoi, mutta ehkä voit tovin miettiä omaa toimintaasikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan se huutaa samalla tavalla jalkakäytävällä pyöräileville aikuisille, vilkkua käyttämättömille autoilijoille pussikaljoittelijoista ja sekakäyttäjistä puhumattakaan? Vai olinko vain helppo ja vaarattoman näköinen kohde?

Vierailija
4/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään liikenteessä törppöileviä  varoittavana esimerkkinä turvallisessa liikennekasvatuksessa.

Vierailija
5/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyrikollinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan se huutaa samalla tavalla jalkakäytävällä pyöräileville aikuisille, vilkkua käyttämättömille autoilijoille pussikaljoittelijoista ja sekakäyttäjistä puhumattakaan? Vai olinko vain helppo ja vaarattoman näköinen kohde?

Osa meistä äideistä valitettavasti on tuollaisia. Eivät jaksa kasvattaa lapsiaan.

Vierailija
6/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyrikollinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin.

Vierailija
7/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Ensinnäkin, jos asiaan ei kiinnitä huomiota se ikään kuin pienenee. Voi olla, ettei lapsi kiinnitä siihen huomiota. Lisäksi fiksu lapsi ymmärtää, että liikennevalot ovat hänen omaksi turvakseen, eli niitä kannattaa noudattaa jos haluaa varmemmin selvitä hengissä kadun yli. Kolmanneksi lasten luulisi hoksanneen, että on asioita, joista aikuiset suoriutuu heitä taitavammin ja paremmin, eli turvalaitteet on kehitetty lapsille ja aikuiset eivät kaikkia niitä aina tarvitse. Lapselle voi sanoa, että isompana sinäkin voit mennä yli kadun jos autoja ei tule, koska osaat silloin arvioida sen paremmin.

Vierailija
8/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Ensinnäkin, jos asiaan ei kiinnitä huomiota se ikään kuin pienenee. Voi olla, ettei lapsi kiinnitä siihen huomiota. Lisäksi fiksu lapsi ymmärtää, että liikennevalot ovat hänen omaksi turvakseen, eli niitä kannattaa noudattaa jos haluaa varmemmin selvitä hengissä kadun yli. Kolmanneksi lasten luulisi hoksanneen, että on asioita, joista aikuiset suoriutuu heitä taitavammin ja paremmin, eli turvalaitteet on kehitetty lapsille ja aikuiset eivät kaikkia niitä aina tarvitse. Lapselle voi sanoa, että isompana sinäkin voit mennä yli kadun jos autoja ei tule, koska osaat silloin arvioida sen paremmin.

Kaikilla aikuisilla on vastuu lasten turvallisuudesta liikenteessä. Joko esimerkkinä toimimalla ja/tai lapsen turvallisuudesta huolehtien.

Vierailija
9/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on joskus kysynyt, miks toi saa mennä yli vaikka on punainen. Oon selittänyt juuri noin, että aikuinen osaa arvioida paremmin, mutta aina en oo uskonu siihen itsekään.

Vierailija
10/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä nykyään huutelis kellekkään perään, tiiä mistä aseesta tulee. Noissa tilanteissa voi sanoa että täti teki väärin ja kertoa miksi pitää odottaa valoissa. Minäkin selittänyt jo vauvasta asti lapselle että ei sai tässä ajaa mopolla, pitäisi auton odottaa, ei sais tosta kävellä jne.

Entä jos joku syö suklaata bussissa ja sun lapsella ei oo karkkipäivä? Patukka taskuun?

Vierailija
11/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen jatkuvasti punaisia päin ja myös lapseni ovat oppineet sen. En tiedä onko se haitallisempi tapa kuin tuijottaa liikennevaloa ja kun se vaihtuu jalankulkijoille vihreäksi, astua kadulle (lapset toimivat yleensä näin). Ja joku ajaa päälle. Pointtini tuossa siis on arviointi ja huomiointi. Punaisia päin kävelevä joutuu tarkkailemaan ympäristöään enemmän.

Vierailija
12/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytetään liikenteessä törppöileviä  varoittavana esimerkkinä turvallisessa liikennekasvatuksessa.

Aika läpinäkyvää, mua kerran huvitti kun olin noin 10-vuotiaan kaverini perheen kanssa tulossa heidän autossaan kotia päin kun edellä näkyi miten isäni ylitti tien sellaisesta kohdasta jossa ei ollut suojatietä. Niin vaikka olin kyydissä niin tämä perheenisä alkoi sössöttää että tuo oli vaarallista toimintaa tmv. Loukkaannuin hieman, sillä vaikkei tämä perheenisä osaisikaan mennä tien yli muualta kuin suojatieltä jäämättä auton alle, niin mun isä kyllä osasi. Mieleni teki sanoa se hänelle, koska hän oli minusta yksinomaan koppava, mutta en löytänyt oikeita sanoja, joten jäi sitten sanomatta.

Mutta mielessäni ihmettelin kyllä oikeasti, että eikö joissain perheissä ole mitään suhteellisuudentajua oikeasti vaarallisista asioista?

Vierailija
13/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se mautonta huutaa vieraalle ihmiselle. Olisit vähän ärsyttänyt lisää.

Vierailija
14/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on joskus kysynyt, miks toi saa mennä yli vaikka on punainen. Oon selittänyt juuri noin, että aikuinen osaa arvioida paremmin, mutta aina en oo uskonu siihen itsekään.

Noin minullekin perusteltiin sääntöjen noudattamista, kun olin itse lapsi ja aikuiset rikkoivat niitä. Ymmärsin asian silloin ihan hyvin.

Vierailija
15/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli hyvä. Jopa niin hyvä, että taisi minuakin vähän kouluttaa. :-)

Vierailija
16/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku urpo, ei liity äitiyteen.

Terv. itsekin äiti enkä ikinä käyttäytyisi noin ja nauran joka kerta, kun näen suomalaisen orjakansan edustajan napottamassa kuuliaisesti punaisissa valoissa valojen vaihtumista odotellen, vaikka missään ei näy ristinsieluakaan ja tiet on autiot.

Vierailija
17/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tehnyt lastensuojeluilmoituksen, tietty tuntomerkit talteen ottaen. Raivoava ja mieleltään epävakaa ihminen ei todellakaan sovellu lapsen vanhemmaksi. Voin vain kauhulla kuvitella, mitä lapsi joutuu kokemaan, kun kukaan muu ei näe...

Vierailija
18/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vastaavassa tilanteessa se oli lapseni joka kommentoi ja minä sain jalankulkijan vihan niskaani, kun en ole lastani kasvattanut.

Olen lapsilleni opettanut, että lapsen on osattava varoa, kun ei aikuiset ei osaa ja tämän lapseni huusi kovaan ääneen.

Vierailija
19/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäinen esimerkki ei sitä lasta pilaa. Joten melua tyhjästä. Eikä myöskään yksittäinen esimerkki tee kaikista äideistä samanlaisia.

Vierailija
20/27 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on sitä elävääoppimateriaalia, joita ei kannata ohittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi