Itse matkoilla, lapsi joutui sairaalaan, pitäisikö palata?
Lähdimme puolison kanssa parisuhdematkalle 700 km kotoa. Kouluikäinen lapsi kotona kummin kanssa. Yöllä lapsi sairastui ja joutui päivystyksen kautta osastolle. Luultavasti ei tarvita toimenpiteitä, muuta kuin antibioottitippaa ja tarkkailua. Kummi lapsen mukana.
Jäisitkö lomalle vai lähtisitkö paluumatkalle lapsen luokse?
Kommentit (66)
Ihan kuin mun isä vuosi sitten. Ei mitään vakavaa, äiti soitti, että varmaan pääsee aamulla pois, mutta ihan tiedoksi vaan.
Seuraavana yönä isä kuoli. Perusterve aikuinen mies antibioottitippoineen.
Tyypillista suomalaista vanhemmuutta. Hurmoksessa toistellaan etta ennen kolmea vuotta ei voi menna paivakotiin, ei voi olla hoidossa tai yokylassa jne. Sitten yhtakkia kun lapsi on pari vuotta vanhempi korostetaan etta iso se jo on, ei tarvitse vanhempia, osaa ja haluaa ja pitaa olla itsenainen. Tama yksi suuri syy suomalaisten nuorten pahounvointiin. Oksettavaa!
Mä olin 13v kaksi kertaa sairaalassa. Toisesta syystä 2kuuksutta eikä vanhemmat käyneet lainkaan vaikka olisi pitänyt puhua lääkärien kanssa leikkauksesta yksin tien päätöksen asiasta. Toisen kerran olin puoli vuotta ja vanhemmat kävivät kaksi kertaa. Jatka vaan lomaa aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillista suomalaista vanhemmuutta. Hurmoksessa toistellaan etta ennen kolmea vuotta ei voi menna paivakotiin, ei voi olla hoidossa tai yokylassa jne. Sitten yhtakkia kun lapsi on pari vuotta vanhempi korostetaan etta iso se jo on, ei tarvitse vanhempia, osaa ja haluaa ja pitaa olla itsenainen. Tama yksi suuri syy suomalaisten nuorten pahounvointiin. Oksettavaa!
Mun mielestä ei oikein voi suoraan verrata 3-vuotiasta ja 12-vuotiasta. Tai jos ovat verrannollisia, niin olisin todella huolissani sen 12-vuotiaan kehityksestä.
Nää on ihan yksilöllisiä juttuja. Itse kun olin sairaalassa 11-vuotiaana jalkaleikkauksessa, niin ennemmin kaipasin kavereita, kuin vanhempia, vaikka joka päivä vanhemmat tulivat moikkaamaan sinne sairaalaan. Ja yhtä hyvin ymmärrän, jos se 12-vuotias kaipaa vanhempia, näin me ollaan taas erilaisia.
Ja tässä tapauksessa kyseessä on yhden päivän erosta, ei mistään viikosta. Turha syyllistää aloittajaa, teki hän sitten niin tai näin. Hän kuitenkin tietää ja tuntee parhaiten oman lapsensa.
Mä olen ollut sairaalassa viikon alle kouluikäisenä 70-luvulla ja viikon ala-asteikäisenä 80 - luvulla. Vanhemmat kävi kerran päivässä vierailuaikana ja toi tuliaiseksi xylitolipurkkaa :D
Noista viikosta jäi pysyvä rakkaus sairaaloita kohtaan. Edelleen sairaalan haju on mielestäni hyvä ja siellä on mukava, mielenkiintoista käydä.
Ja ei, perheessäni ei ole vikaa eikä sairaalassa ollut siksi kivaa että se kotiolot voittaisi. Kokemukset oli tosi kivat, enkä osannut sinne kaivata vanhempia, ei ollut silloin tapana.
Niin, eihän lehdissä ole koskaan juttuja aikuisista, jotka kertovat joutuneena lapsena milloin mistäkin syystä sairaalaan kuukausiksi ja hankkineet sinä aikana vahvan turvattomuudentunteen, koska joutuivat eroon perheestään. Hyvin pärjättiin, kun oli pakko. Mutta ei se tarkoita, että lapsi olisi jäänyt ilman pysyviä vaurioita.