Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En onnistu virtsanäytteen antamisessa

Ahdistunut
19.08.2016 |

Neuvola odottaa virtsanäytettä, mutta epäonnistuin siinä kuten olin pelännytkin. En saanut yöllä unta kun stressasin tätä. Olis pitänyt rikkoa sääntöjä ja ottaa alkuvirtsa siihen, koska mulle käy aina niin että kun yritän ottaa keskivirtsaa, suihku keskeytyy vaikka ei sais ja sitten lopputulos on liian vähän pissaa purkissa. Tuntuu, että olis vielä pissaa rakossa mutta ei se tahdo tulla ulos kun on suorituspaineita. Lisäksi en osu siihen purkkiin, siitä tulee aina pissainen. Hirvittää jo etukäteen kun siellä neuvolassa täytyy joka kerta pissata purkkiin. Mä en vain onnistu siinä kertakaikkiaan. Ei se ymmärtänyt yhtään kun yritin selittää, ettei se välttämättä onnistu. Mitä ne tekee jos mitään virtsanäytteitä ei saada otetuksi? Abortin? Lastensuojeluilmoituksen? Mä en jaksa enää edes yrittää.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ei onnistu, niin mikä muu?

Vierailija
2/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan viisas vai onko muumit karanneet???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen näytteeseen, joka otetaan neuvolassa joka kerta (poislukien siis eka virtsanäyte), voit ottaa alkuvirtsaa ja ei tarvitse erikseen pidättää pitkää aikaa. Huoli siis pois ja purkkiin pissaamaan vaan reippaasti!

Vierailija
4/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just mietin itse samaa, että kun tämäkään ei onnistu niin mikä onnistuu. Ei varmaan mikään. Mutta ihmisillä on oudompiakin fobioita. Mua purkkiin pissaaminen näköjään ahdistaa. Se että pitää yrittää jotain samalla kun pissaa saa sen virtsan tulon loppumaan. Ujo pissa. -ap

Vierailija
5/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen näytteeseen, joka otetaan neuvolassa joka kerta (poislukien siis eka virtsanäyte), voit ottaa alkuvirtsaa ja ei tarvitse erikseen pidättää pitkää aikaa. Huoli siis pois ja purkkiin pissaamaan vaan reippaasti!

En aio ottaa sitä. En ala sähläämään niiden liuskojen ja muiden kanssa siellä. -ap

Vierailija
6/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas. Harjottele sitä purkkiin pissimistä kotona, niin eiköhän se kohta onnistu neuvolassakin.

Vierailija
7/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä pysty, eikä mulla ole mitään purkkejakaan. Kesti puoli tuntia että sain ylipäätään pissattua tuon jälkeen. Eihän ne katso siitä virtsasta kuin onko tulehdusta. Tiedän ettei ole niin eikö se nyt ole sillä selvä? Ottivat pienen verenkuvan ja eikö siitä nyt näy onko tulehduksia vai ei? Ravaan joka yö ainakin 5 kertaa pissalla. En voi sille mitään. Edellisestä kerrasta oli silti yli 4h. -ap

Vierailija
8/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se on opettelusta kiinni kun se pissa ei vain tule. Se on jotain psyykkistä varmaan. Menen lukkoon eikä pissa tule. Sitten kun se neuvola-aika on niin siihen tulee hirveä paine, että nyt sen pissan on tultava. Sitten se ei tulekaan. Se aika on tiettynä kellonaikana, niin mitä mä käytännössä teen sitten jos se pissa ei ole vieläkään tullut? Valvoin nytkin yöllä jännittyneenä, vaikka näytteen sai ottaa kotona. Mutta hienoa, jos oon maailman ainoa ihminen jolla on tällainen vaiva eikä siihen ole mitään keinoa. Ei tässä ole oikein aikaa millekään kolmen vuoden psykoterapiallekaan enää. Parempi antaa olla kuin kasata itselleen paineita. Eiköhän raskausmyrkytyksen huomaa oireista jos se tulee. -ap

Vierailija
9/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan virtsanäytteestä katsotaan yleisimmin vain proteiini ja glukoosi. Ja kyllä se näyte olisi tosi tärkeä antaa. Proteiinin ilmestyminen virtsaan voi olla aluksi ainoa merkki raskausmyrkytyksestä, samoin glukoosi virtsassa voi olla ensisijainen tapa havaita raskausdiabetes, mutta toki elimistön glukoosia voi seurata verinäytteenkin avulla, mutta yleensä neuvolassa käytetään virtsanäytettä. Kerro näytteenanto-ongelmastasi neuvolan hoitajalle, niin hän osaa huomioida asian. Kannattaa muistaa, että varsin niukka näyte ja alapesun tekemättä jättäminen voi johtaa helposti väärään positiiviseen tulokseen etenkin proteiinien kohdalla.

Terv. Labrahoitaja

Vierailija
10/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli myös hiukan tuollaista ongelmaa, kun oikeastaan raskauden aikana piti aloittaa antamaan noita näytteitä, muutamia kertoja ennen sitä tarvinnut. Itse "selviydyin" asiasta niin, että jos vaikka neuvola oli klo 10, niin heräilin siinä 8 aikoihin ihan normaalisti, kävin silloin vielä pissalla, sitten vasta  seuraavaksi neuvolassa. Join pitkin aamua, että oli pissahätä, jos on oikeasti hätä niin se varmasti helpottaa sen näytteen antamista. Itselläkin oli ongelmia sen osumisen kanssa, mutta kyllä siihenkin oppi, ei haittaa jos menee pitkin purkkia, senkun putsaat vain, kuitenkin hanskoja terkka käyttää.

Itsellä siis suurin ongelma oli se osuminen ja pelkäsin, että pissa loppuu kesken enkä saa purkkiin mitään, mutta se oli yksi syy että join jonkin verran. :) Olen kuullut, että joillakin se auttaa, että laittaa vesihanan juoksemaan, kokeilepa sitä. Kannattaa myös puhua terkalle tuosta, hänellä voisi olla jotakin ehdotuksia, miten se sujuisi paremmin.

Vierailija
11/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytystä ei välttämättä huomaa itse, ennenkuin on liian myöhäistä. Kun huomaat sen itse, voi vauva jo olla kuollut, eli älä nyt riskaa tuollaisen takia. Tässä on jo ensimmäinen asia, josta se vanhemmuus alkaa, sinun pitää nyt miettiä vauvaa, eikä omia mukavuuksiasi tms. Puhut terkan kanssa, varmasti osaa jotenkin auttaa, tai sitten sinulta otetaan verinäytteitä, missä ei kylläkään näy tarpeeksi käsittääkseni tuon myrkytyksen toteamiseen. 

Vierailija
12/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä te pidätte sitä purkkia, jos ette osu siihen?

Vierailija
13/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa labrasta/tk:sta/neuvolasta purkki kotiin ja ottakaa kotona. Säilytätte sitten viileässä ja otatte mukaan kun lähdette neuvolaan.

Vierailija
14/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten vain ja ainoastaan omaa pissaa,, jota mahdollisesti roiskuu ympäriinsä. Ei ydinjätettä, senkun näytteenoton jälkeen pyyhkii astian ja pesee kätensä. Jos näyte epäonnistuu, ottaa uuden. Pissa on lähes ikiliikkuja, aina suodattuu lisää, lisää, lisää...

Vierailija
15/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita purkki vaikka vessan lattialle ja kokeilet pissata päälle?

Vierailija
16/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos otat joka kerta kotona sen virtsanäytteen aamulla. Ota vain välineet mukaan aina seuraavaa kertaa varten terkkarilta. Se näyte säilyy näyteputkessa kyllä, jos samana päivänä on sitten se neuvola. Kotona voit sitten ottaa näytteen vaikka pesuhuoneessa. Luulisi olevan helpompaa.

Vierailija
17/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa labrasta/tk:sta/neuvolasta purkki kotiin ja ottakaa kotona. Säilytätte sitten viileässä ja otatte mukaan kun lähdette neuvolaan.

Lisäaineellisessa näyteputkessa säilyy huoneenlämmössä ja on myös siistimpi kuljettaa. Se näyte on ihan helppo saada purkista putkeen.

Vierailija
18/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Jos ämpäri olisi parempi. Lorotat ämpäriin ja kauhot siitä purkkiin.

Vierailija
19/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän neuvolaan ole edes pakko mennä. Neuvolan tätiä varten sun ei tarvi pissanäytettä ottaa. Jos pissanäytettä ei saada voi olla vaikeampi todeta esim. alkavaa raskausmyrkytystä. Jos sitä kuitenkin eläillään tai muuten virtsanäyte on ihan pakko saada mutta se ei muuten onnistu otetaan näyte esim. katetroimalla.

Vierailija
20/46 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Jos ämpäri olisi parempi. Lorotat ämpäriin ja kauhot siitä purkkiin.

Ei todellakaan. Se pissa putäisi suurinpiirtein puhtaana saada sinne näytepurkkiin. Mitään omia purkkeja tai välineitä ei saa käyttää. Voi tulla vääriä tuloksia jos näyte ei ole puhdas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän