En onnistu virtsanäytteen antamisessa
Neuvola odottaa virtsanäytettä, mutta epäonnistuin siinä kuten olin pelännytkin. En saanut yöllä unta kun stressasin tätä. Olis pitänyt rikkoa sääntöjä ja ottaa alkuvirtsa siihen, koska mulle käy aina niin että kun yritän ottaa keskivirtsaa, suihku keskeytyy vaikka ei sais ja sitten lopputulos on liian vähän pissaa purkissa. Tuntuu, että olis vielä pissaa rakossa mutta ei se tahdo tulla ulos kun on suorituspaineita. Lisäksi en osu siihen purkkiin, siitä tulee aina pissainen. Hirvittää jo etukäteen kun siellä neuvolassa täytyy joka kerta pissata purkkiin. Mä en vain onnistu siinä kertakaikkiaan. Ei se ymmärtänyt yhtään kun yritin selittää, ettei se välttämättä onnistu. Mitä ne tekee jos mitään virtsanäytteitä ei saada otetuksi? Abortin? Lastensuojeluilmoituksen? Mä en jaksa enää edes yrittää.
Kommentit (46)
Kaikki virtsa sinne purkkiin vaan. Ei mitään keskivirtsaa. Tai niin mä eina tein. Mulla olikin sitten yhtenä kertana valkuainen +2 ja piti mennä naisten osastolle ja lopulta käynnistettiin kun oli muitakin raskausmyrkytyksen oireita. Että kannattaa vaan opetella ottamaan se näyte. Tai just kotona samana aamuna otat näytteen. Pyyt vaan neuvolantätiltä oikeat väkineet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa labrasta/tk:sta/neuvolasta purkki kotiin ja ottakaa kotona. Säilytätte sitten viileässä ja otatte mukaan kun lähdette neuvolaan.
Lisäaineellisessa näyteputkessa säilyy huoneenlämmössä ja on myös siistimpi kuljettaa. Se näyte on ihan helppo saada purkista putkeen.
Toki mutta esim meidän neuvolassa ei ole settejä näytteenottoa varten (purkki+putki) niinpä näyte säilyy viileänä joitakin tunteja (riippuu minkä laboratorion ohjekirjaa noudattaa).
No sitten tosiaan näyte kotona purkkiin ja säilytys jääkaapissa.
Niin siis mä yritin tänään ottaa KOTONA sitä näytettä ja epäonnistuin. Sitä tulee liian vähän purkkiin, enkä saa itseäni pakotettua pissaamaan enempää. Painelin vatsaa virtsarakon kohdalta, yritin saada sitä näytettä lattialla. Ei onnistunut. Sitten noin puolen tunnin päästä menin pissalle ja kesti varmaan 10min saada pissattua ilman sitä purkkia. Se ei vain onnistu. Ei ole kyse mukavuudesta, se pissa ei vain tule. Se vähä mikä tulee, tulee tipoittain eli ei tule kunnollista suihkua. Siksi osa valuu ohi. Yritin myös painaa sen purkin tiiviisti alapäätä vasten, että saisin ne vähätkin talteen mutta ei sitä tullut kuin ehkä 5 milliä siihen purkkiin. Neuvolassa se nyt ei ainakaan onnistu kun joku odottaa että suoriutuisin. Vesihanakaan ei auta. Ahdistun tosi pahasti. Sama juttu ollut joskus kun olen saanut muuten ahdistusta ennen raskautta: Yksi oire on, etten saa pissattua vaikka pissattaa. Ainut mikä siihen auttaa on rauhoittava lääke, mutta en halua syödä rauhoittavia lääkkeitä ettei vauvalle käy mitään. En halua ylipäätään syödä niitä ellei ole aivan pakko ( = paha hengenahdistus, sydän hakkaa tuhatta ja sataa, ei saa syötyä ). -ap
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mä yritin tänään ottaa KOTONA sitä näytettä ja epäonnistuin. Sitä tulee liian vähän purkkiin, enkä saa itseäni pakotettua pissaamaan enempää. Painelin vatsaa virtsarakon kohdalta, yritin saada sitä näytettä lattialla. Ei onnistunut. Sitten noin puolen tunnin päästä menin pissalle ja kesti varmaan 10min saada pissattua ilman sitä purkkia. Se ei vain onnistu. Ei ole kyse mukavuudesta, se pissa ei vain tule. Se vähä mikä tulee, tulee tipoittain eli ei tule kunnollista suihkua. Siksi osa valuu ohi. Yritin myös painaa sen purkin tiiviisti alapäätä vasten, että saisin ne vähätkin talteen mutta ei sitä tullut kuin ehkä 5 milliä siihen purkkiin. Neuvolassa se nyt ei ainakaan onnistu kun joku odottaa että suoriutuisin. Vesihanakaan ei auta. Ahdistun tosi pahasti. Sama juttu ollut joskus kun olen saanut muuten ahdistusta ennen raskautta: Yksi oire on, etten saa pissattua vaikka pissattaa. Ainut mikä siihen auttaa on rauhoittava lääke, mutta en halua syödä rauhoittavia lääkkeitä ettei vauvalle käy mitään. En halua ylipäätään syödä niitä ellei ole aivan pakko ( = paha hengenahdistus, sydän hakkaa tuhatta ja sataa, ei saa syötyä ). -ap
Eikö ne neuvolassa käytä näyteliuskoja? Siihen nyt kyllä riittää pikku tippakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita purkki vaikka vessan lattialle ja kokeilet pissata päälle?
?
Jos ämpäri olisi parempi. Lorotat ämpäriin ja kauhot siitä purkkiin.
Ei todellakaan. Se pissa putäisi suurinpiirtein puhtaana saada sinne näytepurkkiin. Mitään omia purkkeja tai välineitä ei saa käyttää. Voi tulla vääriä tuloksia jos näyte ei ole puhdas.
No jos pesee sen ämpärin suurinpiirtein puhtaaksi? Sitten on näytekin suurinpiirtein puhdas kuten pitkin.
Vierailija kirjoitti:
No miten ylipäätään saat kustua? Et kai ihan ummella ole koko ajan. Ota näyte silloin kun on tullakseen.
Eihän niitä näytteitä ole pakko antaa! Annat jos tuntuu että pystyt. Kokeile joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita purkki vaikka vessan lattialle ja kokeilet pissata päälle?
?
Jos ämpäri olisi parempi. Lorotat ämpäriin ja kauhot siitä purkkiin.
Ei todellakaan. Se pissa putäisi suurinpiirtein puhtaana saada sinne näytepurkkiin. Mitään omia purkkeja tai välineitä ei saa käyttää. Voi tulla vääriä tuloksia jos näyte ei ole puhdas.
No jos pesee sen ämpärin suurinpiirtein puhtaaksi? Sitten on näytekin suurinpiirtein puhdas kuten pitkin.
Steriilistihän sitä näytettä ei saa, vaikka kuinka hyvin tekis pesut. Aina sieltä alapäästä jotain tulee mukaan siihen näytteeseen. Mutta näyteastian puhtaus on se tekijä, minkä puhtauteen voidaan vaikuttaa. Siis näyteastian pitää olla täysin puhdas! Ei mikään pesty sanko.
Mulla tulee varmaan olemaan tuo sama vaiva raskaana... tosiaan mulle tulee sellaisia "vessablockeja" jolloin en vaan saa millään pissattua vaikka hätä olisi. Lääkärille kun puhuin, niin selitti mun virtsaputken menevän niin pahaan spasmiin ettei mitään vain tule ulos.
Kerran tkssa piti antaa virtsanäyte ja tuskailin itkuisena vessassa varmaan tunnin. Sitten sanoin asiasta hoitajalle joka oli todella ystävällinen ja ymmärtäväinen ja ohjasi mut syrjempään vessaan. Jotenkin se asenne sai sillä kertaa pissan tulemaan, mutta muuten ei ikinä olisi onnistunut.
Mun piti myös opetella tuo purkkiin pissaus kotona, ennen kuin se onnistui muualla.
Olisiko sulla jotain ylimääräistä "harjoittelupurkkia" johon voisit pissata ja pestä sen, esim. parin päivän välein harjoitella sitä ja sitten neuvolan näytteenkin anto voisi olla helpompaa?
Ne, jotka haukkuvat apta lapselliseksi yms., hävetkää. Tämä ongelma on psyykkinen eikä sille voi mitään. Vaiva ei ole kovin yleinen, mutta vaikka teillä sitä ei ole, ei oikeuta haukkumaan yhtään ketään. Ei ole valinnoista kiinni eikä siitä että tahallaan olisi hankala.
No miten ylipäätään saat kustua? Et kai ihan ummella ole koko ajan. Ota näyte silloin kun on tullakseen.[/quote]
Heti jos otan sen purkin esiin, niin loppuu kusemiset siihen paikkaan. Jos se on tullakseen, niin ei siinä enää ehdi purkkia ottaa esiin. Samoin jos ahdistaa, niin ei tule ilman purkkiakaan. Ei kai tämä nyt niin vaikeaselitteistä voi olla? On hyvä että otin asian esille vaikka täällä on veemäisiä kommentoijia, koska en ole näköjään kuitenkaan ainut ja ehkä hoitajienkin on hyvä kuulla tästä vaivasta. T: ap
Joo, mä sanoin tästä vaivasta jo ekalla kerralla neuvolassa ja siellä se täti sanoi vain, että: " Miksei onnistu? " En osannut sanoa siihen oikein mitään. Siitä alkoi hirveät paineet. Ei sais stressata yhtään, ja stressaan nyt sitten tätä. Ehkä mä pyydän sieltä labrasta jätesäkillisen niitä näytepurkkeja ja kokeilen joka aamu onnistuuko. Mua myös ahdistaa se piikki mikä siinä purkissa on. Pelkkä piikin näkeminen alkaa huimata mua. En tiedä miten selviän sitten kun lapselle annetaan rokotuksia ja mun täytyy pitää sitä sylissä ja olla turvana kun oon itse ihan paniikin vallassa. Synnytystä en pelkää, uskon että joudun shokkiin ja se menee siinä.
Mulla on sama vika. Virtsaumpi tai mikä lie psykologinen vaiva. En myöskään saa virtsattua julkisissa vessoissa kuin humalassa tai silloin kun vessa on yhdelle ihmiselle ja siinä on kunnon paksu ovi ja seinät. Työpaikan huumeseula oli melkoista tuskaa.
Mitenhän ihmeessä saat synnytyssalissa lapsen ulos jos pissaaminenkin tuottaa ongelmia? Apua tohon kannattaa hakea.
Kokeile laittaa vesi hanasta valumaan ääntä pitämään ja juo vähän reilummin kun tiedät koska näyte pitää antaa. Toimii ainakin itsellä
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän ihmeessä saat synnytyssalissa lapsen ulos jos pissaaminenkin tuottaa ongelmia? Apua tohon kannattaa hakea.
Ihmisten tyhmyydellä ei näköjään ole rajaa. Tajuatkohan itse edes kuinka ääliömäinen kommenttisi on. Pissaaminen ja synnytys ei ihan ole verrannollisia keskenään.
t. Ohis
Ota 5 kaljaa niin tulee riittävästi
Joka yö 5 kertaa mahdollisuus harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Ota 5 kaljaa niin tulee riittävästi
Juu, raskaana kaljaa vaan nassuun.
Puhu asiasta neuvolassa, saat varmaan purkin mukaan kotiin ja voit tuoda valmiin näytteen neuvolaan?
Minä en stressaa näytteenottoa sinänsä mutta vaikea sinne purkkiin minustakin on osua, kun sitä joutuu pitelemään niin ihmeellisessä asennossa. Virtsiksessä varsinkin, kun muutenkin pissiminen on kipeää ja hankalaa ;)
Toki mutta esim meidän neuvolassa ei ole settejä näytteenottoa varten (purkki+putki) niinpä näyte säilyy viileänä joitakin tunteja (riippuu minkä laboratorion ohjekirjaa noudattaa).