Iltapäiväkerhon välipala
Hei. Millaista välipalaa teillä on tarjottu iltapäiväkerhossa? Poika ensimmäistä viikkoa iltapäiväkerhossa ja olen ihan kauhussani kuinka paljon sokeria hän sieltä saa välipala myötä 😢 marjakiisseliä, hilloa, mehua, jugurttia ja maustettua viiliä. En ymmärrä 😐 Tänään myös lihapiirakkaa, hui.... olenko jotenkin poikkeus? Voinko mennä tästä marisemaan vai olenko elännyt jossain kuplassa?
Kommentit (170)
Ei se sinun lapsesi ravitsemusta ratkaise, mitä hän iltapäiväkerhossa saa välipalaksi vaan se, mitä sinä syötät aamu- ja iltapalaksi, oikeaksi ruuaksi ja mitä saa napostella kotona.
Relaa yhden välipalan suhteen ja pidä huoli, että kotona kunnollista ravintoa. Samaa ajatusta sovellan isovanhempiin, kaverikyläilyihin yms. Ei ne sitä ravitsemusta ratkaisen vaan koti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ip-kerhon työntekijä ja meillä kyllästyttiin jatkuvaan valitukseen välipalasta; mikään sellainen, jonka budjetillamme pystyi ostamaan, ei kelvannut vanhemmille. Siispä tänä syksynä on otettu käyttöön linja, että välipalana on 1-2 näkkäriä per lapsi ja lasi vettä. Näkkärin päälle ei ole tarjolla mitään, koska ei ole sellaista budjettiin mahtuvaa tuotetta, joka kelpaisi kaikille.
Juuri näin. Tämän ne vanhemmat itse saa aikaan. Ilmaiseksi pitäisi saada gourmeeta. Ja samat vanhemmat sitten elvisteltyään hoitopaikoille syöttävät einestä ja höttömättöä kotona lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä marista, mutta eipä se mitään auta. Ei sillä sun maksamalla vajaalla 100€/kk kummempaa välipalaa saa.
No kyllä saa.
Mitä saa 5€/per päivä? Tuohon summaan siis kuuluu muukin kuin pelkkä välipala. Koko iltapäivähoito tarvikkeineen ym. Itse asiassa alle tuon, koska meillä ip maksaa 80€/kk. Eli 4€/pvä. Sillähän tosiaan järkätään laadukas ruoka ja hoito.
Katsos tampio ei ihan osaa kokonaisuuksia ja laski että otan satasen ja menen itse alepaan ja sieltä saan sillä rahalla vaikka mitä. Ei kaikki voi osata eikä ymmärtää, siksi on olemassa eri duuneja ja palkkatasojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä marista, mutta eipä se mitään auta. Ei sillä sun maksamalla vajaalla 100€/kk kummempaa välipalaa saa.
No kyllä saa.
Mitä saa 5€/per päivä? Tuohon summaan siis kuuluu muukin kuin pelkkä välipala. Koko iltapäivähoito tarvikkeineen ym. Itse asiassa alle tuon, koska meillä ip maksaa 80€/kk. Eli 4€/pvä. Sillähän tosiaan järkätään laadukas ruoka ja hoito.
Katsos tampio ei ihan osaa kokonaisuuksia ja laski että otan satasen ja menen itse alepaan ja sieltä saan sillä rahalla vaikka mitä. Ei kaikki voi osata eikä ymmärtää, siksi on olemassa eri duuneja ja palkkatasojakin.
Sillä satasella pitää kyllä saada paljon muutakin kuin pelkät välipalat. Johan sulle on kerrottu, että sen välipalan osuus on 80 senttiä päivässä. Sillä ei kyllä kovin kummoisia saa edes sieltä Alepasta.
Meidän iipeessä on välipalalla tarjolla leipää, juustoa, leikkeleitä, kurkkua/tomaattia/paprikaa jne. Sitten myös muroja ja kiisseliä. Jugurttia en ole huomannut olevan tarjolla (haen pojan välipalan jälkeen, niin näen tarjottavat). Kerran viikossa tekevät itse lämpimiä voileipiä ym. lasten kanssa.
Mulle on oikeastaan yks ja sama vaikka oliskin sitä parjattua sokerijugurttia tarjolla.
Kotona jätän jugut ostamatta ja lapset syö välipalalla vauvasoseita. Halpoja, terveellisiä ja suurin osa täysin sokerittomia. Meillä kun on vauva perheessä niin tulee soseita muutenkin ostettua. Hyvin uppoaa myös 8, 7, 6- ja 3-vuotiaille sisaruksille.
Kuka ostaa soseita viidellle lapselle? Sehän maksaa maltaita ja huusholli hukkuu purkkeihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois minusta jättää mehut, kiisselit ja jugurtit kokonaan ja tarjoa vaan se leipä ja hedelmä + maitolasi. Ap
Ja kun se lapsi on ikänsä pidetty dieetillä eikä annettu herkkuja, se syö itsensä ylipainoiseksi parissa vuodessa, kun muuttaa kotoa.
On nähty ja usein.
Yhden sortin syömishäiriö sekin, siitä vaan saa kiittää ap:n kaltaisia yliterveellisiä vanhempia.
En mä vaan tiedä ketään kelle näin olisi käynyt, ehkä joku poikkeustapaus jolla muutenkin on koko ikänsä ollut paha syömishäiriö?
Sen sijaan on hyvin yleistä että ne jotka kotona ovat saaneet kaiken rajoituksetta lihovat vaan entisestään kun pääsevät opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois minusta jättää mehut, kiisselit ja jugurtit kokonaan ja tarjoa vaan se leipä ja hedelmä + maitolasi. Ap
Ja kun se lapsi on ikänsä pidetty dieetillä eikä annettu herkkuja, se syö itsensä ylipainoiseksi parissa vuodessa, kun muuttaa kotoa.
On nähty ja usein.
Yhden sortin syömishäiriö sekin, siitä vaan saa kiittää ap:n kaltaisia yliterveellisiä vanhempia.En mä vaan tiedä ketään kelle näin olisi käynyt, ehkä joku poikkeustapaus jolla muutenkin on koko ikänsä ollut paha syömishäiriö?
Sen sijaan on hyvin yleistä että ne jotka kotona ovat saaneet kaiken rajoituksetta lihovat vaan entisestään kun pääsevät opiskelemaan.
Näin se on. Ei voi olla sattumaa, että kaikki tuntemani erityisen hoikat ja kauniit ihmiset tulevat kodeista, joissa on kannustettu terveelliseen ja kohtuulliseen ruokailuun sekä itsestä huolta pitämiseen muutenkin. Jos näin ei ole ollut niin aikuisena asioiden muuttaminen ei ole ehkä mahdotonta mutta todella haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nähty ja usein.
Yhden sortin syömishäiriö sekin, siitä vaan saa kiittää ap:n kaltaisia yliterveellisiä vanhempia.En mä vaan tiedä ketään kelle näin olisi käynyt, ehkä joku poikkeustapaus jolla muutenkin on koko ikänsä ollut paha syömishäiriö?
Sen sijaan on hyvin yleistä että ne jotka kotona ovat saaneet kaiken rajoituksetta lihovat vaan entisestään kun pääsevät opiskelemaan.Näin se on. Ei voi olla sattumaa, että kaikki tuntemani erityisen hoikat ja kauniit ihmiset tulevat kodeista, joissa on kannustettu terveelliseen ja kohtuulliseen ruokailuun sekä itsestä huolta pitämiseen muutenkin. Jos näin ei ole ollut niin aikuisena asioiden muuttaminen ei ole ehkä mahdotonta mutta todella haastavaa.
Kauneuskin yhteydessä säännölliseen herkutteluun. Ok. t. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsilta järkevää kiertää kaikki sokeri? Siitä voi seurata melko syömishäiriön tyyppistä käytöstä.. Serkun lapset eivät saa kotona sokeria.. Kun nämä lapset menevät toisten lasten synttäreille, eivät he "jouda" leikkimään, sillä he syövät koko ajan!! Vetävät kaksin käsin jäätelöä ja karkkia ja limsaa kun niitä kerrankin saa. Jopa siihen pisteeseen että ovat oksentaneet.
Ei mielestäni tarvitse kieltää kaikkea sokeria. Mutta kohtuus! Mihin se on kadonnut? Eivätkö nykyvanhemmat tunne käsitettä karkkipäivä? Se tarkoitti juuri sitä, että vain kerran viikossa herkutellaan. Se tai pari kertaa herkuttelua viikossa on kohtuutta.
Suomalaislapset syövät tutkimusten mukaan liikaa sokeria, ja näitä asenteita lukiessa en ihmettele miksi. Opetetaan että lapsi tarvitsee joka päivä makeaa. Aivan hullua. Opetatteko myös että sipsejä ja limua voi kuluttaa päivittäin? Ai ette. Outoa. Ihan samasta asiasta on kyse kuin pullien, mehujen, kiisseleiden ja hillopannareiden kanssa. Epäterveellistä ruokailua se on.Karkkipäivä on aikaa sitten todettu lapselle vaaralliseksi. On yksi päivä, jolloin saa syödä herkkuja ja sitten niitä syödään, vaikka ei tekisi varsinaisesti mieli. Terveellisempää on tarjota herkkuja maltillisesti joka päivä ja opettaa lapselle, että hedelmäkin on herkku, täysin ylimääräinen syötävä eikä lainkaan tarpeen.
Voi luoja. Älä osta sille lapselle säkkiä karkkia ja pullaa päälle vaan opeta kohtuutta. Ei karkkipäiväkään kiskota älyttömiä määriä.
Joka päivä herkuttelua?? En tajua teitä. Hillopannari ma, kiisseli ti, sokerijogurtti ke jne. aina perjantaihin asti tekee yhteensä paljon enemmän kuin hillopannari la ja mehu ja pulla su. Huomaatko eron?
Ja sitten lauantaina on Matilda-tädin syntymäpäivä ja sunnuntaina kaverisynttärit.... Ja mikä mua eniten harmitti, niin haluaisi sitä itsekin lastaan välillä hemmotella herkuilla, niillä joista meidän perhe erityisesti pitää, vaikka valkosuklaamoussella eikä täyttää kiintiötä sillä koulun pannarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä saa.
Blenderii maustamatonta jugurttia ja hedelmiä vaikka tölkistä jos ei muuten halpoja ole.
Aika kuplassa tyntyy kyllä elää jos ei ip-kerhojen välipaloja tunne.
Ikävää että joillain lapsilla vanhemmat elää noin pimennssa oikeasta maailmasta. Siinä sitteen kasvatetaan lapsetkin tynnyrissä jossa ei kohtuutta tunneta.
Paljon kerto myös ihmisen tynnyriajatusmaailmasta, kkun ip-kerhon ruuat ovat suurin huolenaihe sen hetkisessä elämässä. Ei paljoa siinä selvästikkään lehtiä lueta maailman tilanteesta. Olkaa ilosia että lapsenne saavat ruokaa, voi olla hyvinkin lähellä ihan kotimaassakin pula-ajat lopulta. Maailma on hyvin huonossa jamassa, ja väkivaltateot ajaa ihmisiä koko ajan ahtaammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen pystyy halutessaan järjestämään myös paremmin. Eli viitseliäisyyttä, kiitos. Kouluruoka on lisäainemössöä ja iltisvälipala rasvasokerihöttöä.
Ole hyvä ja järjestä, mikään pakkohan ei ole lasta kunnan ip:n laittaa.
Mun lapsista toisella se välipala oli hyvä. Seurakunnan iltis. Toisella ihan kuraa. Ylsityiskoulun iltis.
Iltikseen on pakko laittaa, kun koulu on keskustassa ja koti ei.
Suomalaisella on kummallinen tarve nöyrästi ostaa kuraa ja se on joku meriitti ettei vaan valita.
Ei ole pakko laittaa iltikseen. Sen kun palkkaat hoitajan joka hakee lapsen koulusta ja laittaa tälle terveellisen iltapalan. No, maksaahan se, mutta kaipa sulta pätäkkää löytyy. Ja sitäpaitsi justhan täälläkin on vakuuteltu että sillä 80€/kk kyllä laittaa vaikka mitä. Eli ainakaan välipalaan ei enempää mene.
Miksi ihmisillä on kuvitelma, että muutamalla eurolla voi vaatia ihan mitä tahansa mieleen pälkähtää. Omaa vastuuta omista lapsista ei ole, vastuu on yhteiskunnalla jonka on kustannettava pilteille kaikki mitä vanhemmat keksii vaatia ja vähän ekstraa vielä päälle. Minä heitän tiskiin 4€ ja sillä on yhteiskunnan hoidettava ja syötettävä lapseni antamani ruokalistan mukaan.
Sorry nyt vaan, mutta hiluilla ei saa luksusta.
On pakko laittaa iltikseen, koska haluan että lapset saa vapaata leikkiä kavereidensa kanssa.
Ja se laatu on viitseliäisyydestä kiinni. Toisessa iltiksessä oli hyvä välipala.
Vapaata leikkiä. Pah.
Taitaa laiska äiti vaan kaivata lisää vapaa-aikaa itselleen. Ja kun ruokakin on iltapäiväkerhossa niin huonoa, että ihan itse joutuu vielä illalla jotain laittamaan.
Miten tämä yhteiskunta ei hoidakaan mun lapsia.
Muistan oman IP-kerhoni, on siitä alle 15 vuotta. Siellä sai pelata ja leikkiä kavereiden kanssa. Piirtää, maalata, tehdä läksyt yhdessä.
Paljon kivempaa kuin vaikka hoitajan kanssa kotona. Paras kaveri oli siellä kerhossa. Ja oma äitini oli töissä klo 17 asti, ei hän mitään vapaa-aikaa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että joillain lapsilla vanhemmat elää noin pimennssa oikeasta maailmasta. Siinä sitteen kasvatetaan lapsetkin tynnyrissä jossa ei kohtuutta tunneta.
Paljon kerto myös ihmisen tynnyriajatusmaailmasta, kkun ip-kerhon ruuat ovat suurin huolenaihe sen hetkisessä elämässä. Ei paljoa siinä selvästikkään lehtiä lueta maailman tilanteesta. Olkaa ilosia että lapsenne saavat ruokaa, voi olla hyvinkin lähellä ihan kotimaassakin pula-ajat lopulta. Maailma on hyvin huonossa jamassa, ja väkivaltateot ajaa ihmisiä koko ajan ahtaammalle.
Itketään ringissä Afrikan lapsia ja ei keskitytä omiin lapsiin? Kyllä se ruokavalio vaan on iso ongelma. Ihmisiä kiinnostaa luonnostaan omaa elämää koskevat asiat, ei Syyrian sota.
Ei todellakaan kenellekkään tee hyvää 5 päivää viikosta vetää välipalaksi tollasta sokerihöttöä.
Aikoinaan televisiossa Jaakko Kolmonen ja Veijo Vanamo kokkasi ja antoi meillä ruokaohjeita.
Mieleen on jäänyt jakso jonka katsoin areenasta... Aiheena oli lapsen synttärijuhlat !
No lapset olivat sanotaanko hieman pettyneitä... Kun ruuat olivat pizza tehtynä hapankorpun päälle, kuivattuja ruisleivän palasia menevät täysillä perunlastuista. Porkkanan viipaleita sekä lanttua ja naurista paloina. Juoman puolukkamehu ilman sokeria.
Ja sitten pannukakkua ilman sokeria pienipala, sokeria on sitten hieman hillossa ja kermavaahtokin ilman sokeria.
HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nähty ja usein.
Yhden sortin syömishäiriö sekin, siitä vaan saa kiittää ap:n kaltaisia yliterveellisiä vanhempia.
Ei se noin mene. Jos jollakin menee, niin onpahan ainakin kasvuiässä hankittu hyvä perusterveys, joka suojaa paljolta elimistöä ja jopa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kun maailmassa soditaan ja talous kusee, täytyy lapsille syöttää sokeria joka päivä. Kyllä. Just näinhän se menee. Hieno logiikka sinulla!
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun lapsesi ravitsemusta ratkaise, mitä hän iltapäiväkerhossa saa välipalaksi vaan se, mitä sinä syötät aamu- ja iltapalaksi, oikeaksi ruuaksi ja mitä saa napostella kotona.
Relaa yhden välipalan suhteen ja pidä huoli, että kotona kunnollista ravintoa. Samaa ajatusta sovellan isovanhempiin, kaverikyläilyihin yms. Ei ne sitä ravitsemusta ratkaisen vaan koti.
No onhan se vähän ikävää, ettei kotona voi koskaan herkutella ja viikonloppuna esimerkiksi leipoa yhdessä tai syödä karkkia saunan jälkeen tms., kun kaikkina arkipäivinä on jo vedetty herkkuja.
Mun mielestä esim. marjakiisseli ja jogurtti/viili on ihan hyvä välipala. Lisänä leipä tai hedelmä. Kun pääateriat on kunnollisia, niin kyllä välipala voi olla silloin joku makea juttu.
Olen ip-kerhon työntekijä ja meillä kyllästyttiin jatkuvaan valitukseen välipalasta; mikään sellainen, jonka budjetillamme pystyi ostamaan, ei kelvannut vanhemmille. Siispä tänä syksynä on otettu käyttöön linja, että välipalana on 1-2 näkkäriä per lapsi ja lasi vettä. Näkkärin päälle ei ole tarjolla mitään, koska ei ole sellaista budjettiin mahtuvaa tuotetta, joka kelpaisi kaikille.