Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan masennukseni uusiutunut?

Vierailija
18.08.2016 |

Olen vuosia sitten läpikäynyt vaikean masennuksen lääkehoitoineen ja keskusteluapuineen. Silloin masennuksen oireet olivat selvät: olin todella surullinen, voipunut ja ahdistunut; nukuin vain enkä nähnyt elämässä mitään hyvää; halusin vain kuolla pois jne.

Toisen lapsen syntymän jälkeen (kolme vuotta sitten) olen vaihtelevasti kokenut pitkiä jaksoja, jolloin olen ollut melko alakuloinen ja surullinen. Kaikki on tuntunut jotenkin harmaalta ja siltä, ettei mikään tuota minulle iloa. Arjen pyörittäminen on tuntunut raskaalta. Erityistä näissä jaksoissa on ollut, että olen potenut syvää ahdistusta hieman eri asioihin kohdistuen tilanteen mukaan. Oikein vaikeina päivinä olen ajatellut, että kaikki olisi paremmin jos minua ei olisi. Silti sellaista kaikenkattavaa masennuksen tunnetta ei ole ollut; enemmän vain tällaista epämääräistä ahdistusta, pahaa oloa ja väsymystä.

Voiko kyseessä olla masennuksen uusiutuminen? Jotenkin olen tähän asti ajatellut, että tämä on normaalia elämää ylä- ja alamäkineen, mutta nuo itsetuhoiset ajatukset ovat hieman säikäyttäneet.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa masennukselta. Mene ihmeessä hakemaan hoitoa.

Vierailija
2/3 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennuksen oireet aina ole niin selvät tai dramaattiset. Suosittelen lääkärissä käyntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käynti varmasti kannattaa, mutta tuli mieleeni että joskushan ne itsetuhoiset ajatukset ovat sellainen pakokeino todellisuudesta ja itsesääliä enemmänkin. Tavallaan purkaa stressiä ja väsymystä lausahduksilla kuten "kuolisinpa pois" jne. En nyt tiedä aukeaako tämä mitä tarkoitan, mutta voithan miettiä että haluatko noina hetkinä ihan oikeasti kuolla, vai ovatko ne enemmänkin ultimaattinen pahoinvoinnin sietokeino? Tavallaan kun on esimerkiksi arjesta hyvin väsynyt, tai jokin asia surettaa, niin miettimällä tuollaisia ikään kuin rypee itsesäälissä ja se itsesääli auttaa purkamaan pahaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan