Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muotoilisit kuolinilmoituksen omaisosion?

Vierailija
18.08.2016 |

Tuli kuolinilmoitusta kirjoittaessa eteen ongelma. Kuolleella on neljä lasta, joista kolmella on omia lapsia ja yksi on "vain" naimisissa. Minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit? Mitä enemmän rivejä ja merkkejä, sitä kalliimpi. Siksi yritettäisiin pitää mahdollisimman yksinkertaisena ja lyhyenä.

Tapauksessa on kaksi ongelmaa: 1) joka rivi ja merkki maksaa erikseen. 2) "Asta" kärsii lapsettomuudesta, eikä pidä itseään perheellisenä ja sana perhe on hänelle hyvin arka aihe.

Kaipaamaan jäivät

a)
Antti perheineen
Anna perheineen
Aino perheineen
Asta

b)
Antti, Liisa, Mukelo, Napero ja Nappula
Anna, Lauri, Muksu ja Taapero
Aino, Leevi, Nuppu ja Vaavi
Asta ja Leo

c)
Antti, Anna, Aino, Asta perheineen

d)
Lapset perheineen

e)
Muu, mikä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vissiin kahdelle palstalle joka tapauksessa, jotta ei tarvtse miettiä, paljonko leveyttä tulee milläkin versiolla? Hintaahan siinä tulee taas huomattavasti enemmän!

Miten olis:

A ja L perheineen

A ja L perheineen

A ja L perheineen

A ja L

Toki on kiva, jos kaikki lastenlapsetkin mainitaan nimeltä.

Tämä on minun käsitykseni ilmoituksen etiketistä. Olettaen, että Leo on mies eikä koira. Sitten vielä loppuun yksi rivi, joka kuittaa muut sukulaiset ja ystävät.

Lisään vielä, että A:t laitetaan ikäjärjestykseen vanhimmasta nuorimpaan. 

Vierailija
22/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, iso lapsilauma kiusaa vielä kuoleman jälkeenkin. Aika hyvä, että meillä oli vain kaksi lasta puolisoineen, yksi lapsenlapsi ilman puolisoa ja kaksi lapsenlapsenlasta, joista kummallakaan ei ollut puolisoa isoisovanhempien kuollessa. Oli helppoa saada kaikki sopimaan kuolinilmoitukseen kivasti ja tilaa säästävästi.

Ap:n kysymykseen lyhyesti ja ytimekkäästi: lapset perheineen. Ei tule kenellekään murinoita eikä mielipahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic, mutta mekin hämmästyttiin todella, miten suuri ero on parilla merkillä tai parilla rivillä noissa ilmoituksissa. Jätettiin itse asiassa sen takia kaikki lasten kasteilmoitukset kokonaan ilmoittamatta..

Kuolinilmoitukseen laittaisin kyllä kaikki lapset puolisoineen ja lapsineen, jos tuo sana 'perhe' tai 'lapsineen' on "Astalle" vaikea. 

Vierailija
24/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, että kerran elämässä jokaiselle laitetaan kuolinilmoitus niin sitten pitää pihistellä jotain muutamaa kymppiä? Ostakaa kapeampi ilmoitus tai vaikka lauantain tai arkipäivän lehteen. Myönnän, että itse laitoin ilmoituksen lauantaina, mutta sisällöstä ei tinkinyt. Sunnuntaihesari on joka tapauksessa niin täynnä, että ilmoitus hukkuu sinne muiden joukkoon. Tuon kulunhan saa vielä vähentää kuolinpesän kuluista. 

Kenenkään perheettömyystraumoja ei tarvitse lähteä tässä tilanteessa hoitamaan vaan tehdään etiketin tai yleisen tavan mukaan. 

Vierailija
25/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset perheineen. Jokainen saa mielessään askarrella sitten, kuka kuuluu perheeseen.

Vierailija
26/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

e)

Antti, Liisa ja lapset

Anna, Lauri ja lapset

Aino, Leevi ja lapset

Asta ja Leo

Jos tämä valitaan, ehdotan silmälle miellyttävämpää:

Antti ja Liisa lapsineen

Anna ja Lauri lapsineen

Aino ja Leevi lapsineen

Asta ja Leo

Vierailija
27/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A tai D.

Vierailija
28/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja lastenlapset.

Vierailija
29/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lapsineen on vaan niin outo. Hyvät ilmoitukset on sellaisia joissa on lämmin henki muodollisuuksista viis. Ihmiset niillä nimillä joilla vainaja kutsunut jne. Esim Minttu, Reiska ja lapset (jos ei lapsille ole varaa nimiä antaa).

Mutta kukin tekee näköisenä ja sen muistaa ainoastaan ilmoituksen laatija.

Vierailija
30/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

C tai D. 

A näyttää tylyltä, kun siinä vähän korostetaan, että Asta on yksin (vaikka B:n mukaan löytyy ainakin mies) ja jotenkin sellainen sävy että puutteellinen kun ei ole saanut sitä perheineen sanaa nimen perään.

Mielestäni on nätimpää, että koko suku on tällaisessa tilanteessa yhtä perhettä, ja niin kannattaakin olla muutenkin kuin vain sanamuodossa.

Vierailija
31/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla merkittäväkin hintaero?

Laita "Kaipaamaan jäävät omaiset ja ystävät" niin pääset halvimmalla.

Ketä varten oikeastaan niitä nimiä pitää kuuluttaa?

Vaikka minua varten...

Kuolinilmoituksissa oli, että Terttu Määttä oli kuollut, surijoina omaiset. Syntymävuosi täsmäsi entiseen työkaveriin, mutta mistään ei selvinnyt, että ketä olivat omaiset, täsmennyksenä kun oli pelkkä "Rakkaamme". Siinä sitten miettimään, että laittaako surunvalittelua puolisolleen, johon olin tutustunut työpaikan kautta vai annanko olla.

Kaksi viikkoa myöhemmin näin Tertun kaupassa. Onneksi en laittanut adressia.

Vierailija
32/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C tai D. 

A näyttää tylyltä, kun siinä vähän korostetaan, että Asta on yksin (vaikka B:n mukaan löytyy ainakin mies) ja jotenkin sellainen sävy että puutteellinen kun ei ole saanut sitä perheineen sanaa nimen perään.

Mielestäni on nätimpää, että koko suku on tällaisessa tilanteessa yhtä perhettä, ja niin kannattaakin olla muutenkin kuin vain sanamuodossa.

Onhan se 'tylyä', mutta joskus se vaan on niin. Olen itsekin ollut yksin yhtenä rivinä, koska ei ole lapsia eikä puolisoa. Muilla nimeltämainituilla oli puolisot (mutta koska lapset olivat jo muodostaneet omat perheet, heitä ei mainittu erikseen vaan sisältyivät sitten sinne viimeiselle yleisriville). 

Vierailija
33/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdessä ilmoituksessa muodossa:

Vieno (leski)

lapset ja lastenlapset

sukulaiset ja ystävät

Pidän kyllä itse enemmän niistä, joissa on vainajan lasten ja puolisoiden nimet näkyvissä. 

Vierailija
34/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) halvin

Vierailija
35/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) halvin

Jos vainaja on tunnettu pihinä, tämä logiikka on hyvä. Jos taas on tunnettu jostain muusta, ei ole välttämättä paras idea. 

Vierailija
36/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset Antti, Anna, Aino ja Asta

sekä muut sukulaiset ja ystävät.

Vierailija
37/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin veljeni kuolinilmoituksessa malllia Asta perheineen, vaikka olin tuolloin 'vain' avoliitossa ilman lapsia.

Onneksi av-palsta sivistää että perhe on vain heteronormatiivinen mies+vaimo+keskim. 1.7 lasta.

Vierailija
38/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin veljeni kuolinilmoituksessa malllia Asta perheineen, vaikka olin tuolloin 'vain' avoliitossa ilman lapsia.

Onneksi av-palsta sivistää että perhe on vain heteronormatiivinen mies+vaimo+keskim. 1.7 lasta.

Eikös se ollut ap, joka rajasi jo avauksessa tuon vaihtoehdon pois?

Vierailija
39/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) halvin

Jos vainaja on tunnettu pihinä, tämä logiikka on hyvä. Jos taas on tunnettu jostain muusta, ei ole välttämättä paras idea. 

Ahaa, jos on eläessään brassaillut, sen pitää näkyä vielä kuolinilmoituksessakin? Eiköhän paremminkin kuolinilmoitukset ole jälkipolvien tapa kehua sukulaistaan ja samalla itseään: iso ja kallis ilmoitus=sukulaisemme oli tärkeä ihminen ja meillä on kyllä rahaa. Sitä paitsi ei vainaja sitä laskua maksa, vaan kuolinpesä.

Vierailija
40/47 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että kerran elämässä jokaiselle laitetaan kuolinilmoitus niin sitten pitää pihistellä jotain muutamaa kymppiä? Ostakaa kapeampi ilmoitus tai vaikka lauantain tai arkipäivän lehteen. Myönnän, että itse laitoin ilmoituksen lauantaina, mutta sisällöstä ei tinkinyt. Sunnuntaihesari on joka tapauksessa niin täynnä, että ilmoitus hukkuu sinne muiden joukkoon. Tuon kulunhan saa vielä vähentää kuolinpesän kuluista. 

Kenenkään perheettömyystraumoja ei tarvitse lähteä tässä tilanteessa hoitamaan vaan tehdään etiketin tai yleisen tavan mukaan. 

Ei tuossa nyt ihan kympeistä ole kyse. Itse arvoin kahden palstan ja yhden palstan leveyden välillä. Eroa hinnoissa oli toista sataa euroa. Kuolinpesälläkään ei välttis ole liikoja rahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän