Masennuksen takia sairauslomalla olleet
Kauan olette enimmillään saaneet saikkua? Itse ihmettelen kun olen kuullut ihmisten olleen vuosikausia masennuksen takia sairaslomalla. Miten se on mahdollista? Itse olen ollut masennuksen takia muutaman viikon sairauslomalla tämän vuoden puolella (diagnoosin sain viime syksynä; keskivaikea masennus), ja enimmillään saikkua olen saanut (viikon kerrallaan) ja pisimmillään 4 viikkoa yhteen putkeen. Viimeisimmästä sairauslomasta nyt puoli vuotta ja tuntuu etten millään jaksa! Aamuisin töihin lähtö on yhtä tuskaa, illat ja viikonloput vaan nukun eivätkä ne riitä "palauttamaan" mua että jaksan taas töissä. Käyn terapiassa ja syön masennuslääkkeitä, auttavat siihen pahimpaan masennukseen, mutteivät kokonaan poista masennustani. Olen jopa miettinyt irtisanoutumista töistä ja jäädäkseni vapaaehtoisesti työttömäksi koska en enää jaksa käydä töissä :(
Kommentit (12)
Ne tietämäni ihmiset, jotka ovat olleet pidempiä aikoja sairauslomalla, ovat olleet sairaalassa ja heidän toimintakykynsä ei ole todellakaan mahdollistanut työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun on muutaman viikon pätkiä tulee puoli vuotta ja vuosikin ja sen jälkeen ei ole enää pelkoa työllistymisestä koskaan.
Minä en loisi noin toivotonta kuvaa kenellekään. Aina on toivoa.
Olen ollut puolikin vuotta masennuksen takia saikulla. Diagnoosi tosin psykoottinen masennus eli helpommin saa saikkua. Teeskennellyt en ole koskaan. Kun uuvun niin uuvun. Ei kannata irtisanoutua, saat karenssin vielä niskaasi.
Ootko miettinyt pitää huolta vitamiinien saannista sekä Omega-3 rasvahapoista?
Vois auttaa jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vois auttaa jaksamaan.
kai ehdotat seuraavaksi, että oletko kokeillut ottaa itseäsi niskasta kiinni, tai jotain muuta superärsyttävää...
Hei pliis, jos ap on oikeasti masentunut, niin ei siinä paljoa vitamiinit auta.
Vierailija kirjoitti:
Vois auttaa jaksamaan.
Syön vitamiineja, not helping. ap :(
mä jouduin irtisanoutumaan työstäni. aikalailla vastaava tilanne :(
Mä olen ollut kaksi puolentoista vuoden jaksoa saikulla masennuksen takia ja kuntoutustuellakin. Ja olen sen jälkeen saanut työpaikkoja. Mutta edelleen tämä jaksamisen puute on arkea. Samoin keskittymiskyky vaihtelee rajusti.
Itsellä riitti tuo 2 viikkoa burn outista (keskivaikea masennus) toipumiseen, sen jälkeen aloitin varovaisesti töissä. Lääkitys kun puri helpottui olo, nukkui eikä ahdistanut. Töissä kun teki helppoja juttuja tuli onnistumisen kokemuksia. Myöhemmin menin terapiaan ja opettelin päästämään liioista paineista irti. Yksilöllistä, mutta pitkä makaaminen kotona helposti syrjäyttää kaikesta normaalista.
Olen samaa mieltä kuin 12, ja olen siis 11. Liian pitkä sairasloma ei paranna tilannetta. Valitettavasti omat työni ovat aina olleet sellaisia, ettei niissä oikein voin valita helppojen ja vaikeiden tehtävien välillä. Kaikki on tehtävä vain, ja joskus se näyttää olevan terveillekin kovin vaikeaa.
Tarpeeksi kun on muutaman viikon pätkiä tulee puoli vuotta ja vuosikin ja sen jälkeen ei ole enää pelkoa työllistymisestä koskaan.