Lounassetelit on niin epäreilusysteemi! Olen kateellinen!
Tuttavani saa työpaikaltaan lounasseteleitä. Hän kuitenkin yleensä säästää ne ja syö omia eväitä töissä tai ostaa Lidlistä croissantin tms. Viikonloppuisin hän sitten kustantaa koko perheen ravintolaan noilla seteleillä. Jotkut ravintolat, jopa suostuvat ottamaan seteleitä, koko laskun summaa vastaavan määrän, omaa rahaa ei tarvitse käyttää yhtää. Pizzaa ja aterioita saa haettua lounareilla kotiin. Kyllä ärsyttää, kun kaveri leveilee työpaikkaedullaan ja joka viikonloppuisella ravintolassa mässäilyllä!
Kommentit (37)
Eikö nuo juuri ole tarkoitettu työntekijän ruokkimiseen? Miksi niillä sitten syötetään ulkopuolisia alehinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen ne vähennettiin palkasta.
Joillekin ne edelleen tulee etuna. Eikä sitä koko summaa vähennetä, verotusarvo vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset edelleen luulee että nämä on ilmaisia työntekijälle ? Ihan kuin joku autoetukin olisi ihan ilmainen etu, palkassa sekin vähennetään. Tosiaan niinkuin tuossa sanottiin niin 2,5 e saa alennusta per ateria. Lounareista kieltäytyminen ja omat eväät tulee edelleen halvemmaksi.
Mulle ne on edelleen ilmaisia.
Veljeni on autokauppias ( ei jobbari eikä itse omista firmaa eli työntekijä isolla firmalla). Perheessä pikkuauto omissa nimissä mutta käytännössä koko ajan on firmalta toinen auto lainassa. Perhereissut ajetaan isolla farkulla eikä itse tarvi maksaa kuin bensat. Tosin firmalla toki bensakortti. Eli kyllä nämä kaikki edut osataan koplata työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset edelleen luulee että nämä on ilmaisia työntekijälle ? Ihan kuin joku autoetukin olisi ihan ilmainen etu, palkassa sekin vähennetään. Tosiaan niinkuin tuossa sanottiin niin 2,5 e saa alennusta per ateria. Lounareista kieltäytyminen ja omat eväät tulee edelleen halvemmaksi.
Kyllä sinä veroissasi maksat niistä ja jos et maksa on kyseessä veropetos.
Vierailija kirjoitti:
Jos lounarit saa luontoisetuna, niin se syöminen on kyllä aika halpaa. Käytännössä saat jollain 3-4 eurolla sen kympin lounassetelin, riippuen veroprosentistasi. Mutta jos ei ole ruokaetua, niin sitten maksat sen koko 7,5 euroa.
Jos et maksa lounaista mitään. Me kyllä maksetaan, ei ne kaikkialla saa free
Ei niitä lounasseteleitä niin vaan saada. Ja niidenkin käyttö koko seurueelle hankaloituu lounaskortin myötä, jolloin pitää höylätä korttia monta kertaa, jos meinaa isomman summan maksaa lounaskortilla. Eli luottokunta kyllä tekee töitä, että niitä lounareita käytettäisiin lounaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi tosiaan kiertää =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työnantaja tarjoaa kaikille vuosittain 250 euron edestä liikunta- ja kulttuuriseteleitä ja ovat ihan täysin veroton etu. Kuin myös työnantajan maksama yksityisen terveydenhuollon mahdollistava sairauskuluvakuutus. Tiettyyn rajaan saakka työnantaja saa antaa näitä etuja ihan ilmaiseksi ilman mitään veroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työnantaja tarjoaa kaikille vuosittain 250 euron edestä liikunta- ja kulttuuriseteleitä ja ovat ihan täysin veroton etu. Kuin myös työnantajan maksama yksityisen terveydenhuollon mahdollistava sairauskuluvakuutus. Tiettyyn rajaan saakka työnantaja saa antaa näitä etuja ihan ilmaiseksi ilman mitään veroseuraamuksia.
Mutta lounasseteli ei ole näitä ilmaisia etuja, niiden verotusarvo on 75 prosenttia ja niillä on maksimisumma.
Turhaan kadehdit lounareita. Lounarilla saatavalla alella saa opiskelija lähes koko aterian. :D
Kun lounas maksaa 2,60 euroa, ei kannata eväitä väsäillä.
Olispa lounarit! Työpaikan ruokalassa halvin ruoka maksaa vajaa 9 egee ja laadussa ei ole kehumista
Siksi pistän noin 10 e kinkkilään tai lähihotellin lounasbuffettiin, niin saan kattavan päivän pääruuan.
Illala vain voileipä ja viili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lounasseteli ei ole näitä ilmaisia etuja, niiden verotusarvo on 75 prosenttia ja niillä on maksimisumma.
Mulle ne edelleen on ilmaiset.
Lounasetu on palkkaa. Lounasseteli on palkkaetu josta maksetaan verot. Kun työantaja luovuttaa lounassetelin omistusoikeuden työntekijälle on työntekijän oma asia mitä hän palkallaan (lounasedullaan) tekee. Lounassetelissä on ehto että sitä voi käyttää vain ateriointiin.
Verohallinnon päätöksessä tai laissa ei ole määritelty, kenen ateriointiin lounasseteli on käytettävä. Myöskään auto- tai puhelinedun verotusarvoa ei ole korotettu sen takia, että puoliso tai lapset ajavat tai ovat työsuhdeauton kyydissä. Myös lapsen happy meal on työntekijän yksityistä kulutusta johon verottaja tai työnantaja ei saa puuttua.
Verohallinnon käsityksen mukaan aterian maksamiseen voi käyttää vain yhden lounassetelin kerralla. KUITENKIN verohallinnon päätöksessä – siis lakiin rinnastettavassa tekstissä – rajoitetaan vain setelien ANTAMISTA (eli luovuttamisesta työntekijän käyttöön), ei käyttämistä. Työnantaja voi antaa lounasetuna käsiteltäviä lounasseteleitä vain yhden kotimaan työssäolopäivää kohden. Niiden käyttötahti on jätetty sääntelemättä eli sitä ei ole rajoitettu!!!!
Lounassetelit aiheuttavat ylimääräistä työtä ja byrokratiaa.
Työnantaja maksaa työtekijälle palkkaa, sillä rahalla voi myös ostaa ruokaa, ei tarvita mitään lounasseteleitä.
Pakko ostas yli 7.5e ruoka kun etua ei halvempiin voi käyttää. Siksi jää käyttämättä
Meillä pomojen sukulaiset ja jälkikasvu saavat ilmaiseksi työpaikkaruokailun, muut kustantavat siitä 7,5€ tai tuovat eväät.
Siinä sinulle epäreilua.