Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa-aikatyö, kokemuksia!?

Vierailija
12.11.2023 |

Kertokaa miten koette osa-aikatyön? Hyvä asia? Miksi teette osa-aikatyötä?

Olen suunnitellut siirtyväni tekemään osa-aikatyötä. Olen 50v nainen ja olen tehnyt 27 vuotta töitä. Työttömänä en ole ollut päivääkään. Teen toimistotyötä.

Minulla on ollut todella paljon stressiä viime vuosina läheisten sairastelun, avioeron ym takia. Koen olevani väsynyt ja uupunut. Lainan olen maksanut eli olen velaton ja lapsi muutti tänä syksynä omilleen opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.

Kertokaa kokemuksianne!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oikeastaan ole muuta miinusta kuin se, että rahaa saa vähemmän.

Vierailija
2/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä hoidan vanhoja vanhempiani, joten osa-aikatyö oli ainoa, jossa oli tarpeeksi joustoa tarpeisiini. Muissa töissä ei kartottu hyvällä sitä että joudun välillä viemään vanhempiani lääkäriin ja hoitamaan heidän asioitaan päivisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimistotyössä jaetaan tehtävät niin että osa-aikaisena tekee oikeasti vähemmän? Perehtyminen milloin mihinkin, vie saman ajan oli osa-aikainen tai täysipäiväinen, muut työt kaatuu sitten kollegoille, jos niistä mitenkään pääsee eroon...itse tein 80% työaikaa lasten ollessa pieniä, ja tein varmaan käytännössä 95% töistä silti, sillä erotuksella että 6h  päivässä ei ollut edes ruokataukoa...Vaatii luonnetta, jota minulla ei ole, sanoa että en ehdi tai en pysty, joskus sitä yritin ja esimies ehdotti että opettelen priorisoimaan, mitään hän ei siihen halunnut kommentoida kun listasin vaihtoehdot mitä jää tekemättä, tai tehdään myöhässä----

Vierailija
4/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä hoidan vanhoja vanhempiani, joten osa-aikatyö oli ainoa, jossa oli tarpeeksi joustoa tarpeisiini. Muissa töissä ei kartottu hyvällä sitä että joudun välillä viemään vanhempiani lääkäriin ja hoitamaan heidän asioitaan päivisin.

Asutko vanhempiesi kanssa vai käytkö huolehtimassa heistä?

Ap

Vierailija
5/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimistotyössä jaetaan tehtävät niin että osa-aikaisena tekee oikeasti vähemmän? Perehtyminen milloin mihinkin, vie saman ajan oli osa-aikainen tai täysipäiväinen, muut työt kaatuu sitten kollegoille, jos niistä mitenkään pääsee eroon...itse tein 80% työaikaa lasten ollessa pieniä, ja tein varmaan käytännössä 95% töistä silti, sillä erotuksella että 6h  päivässä ei ollut edes ruokataukoa...Vaatii luonnetta, jota minulla ei ole, sanoa että en ehdi tai en pysty, joskus sitä yritin ja esimies ehdotti että opettelen priorisoimaan, mitään hän ei siihen halunnut kommentoida kun listasin vaihtoehdot mitä jää tekemättä, tai tehdään myöhässä----

En aio tehdä lyhennettyä päivää. Tein sitä, kun lapsi meni päiväkotiin ja kun meni kouluun ja tein saman työmäärän kuin täyspäiväisenä. Mutta nyt haluan tehdä esim 3 päivää viikossa töitä.

Ap

Vierailija
6/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei siinä muuta ole kuin se, että kokoaikatyötä olisi helpompi saada.

Vierailija
7/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 4-päiväistä työviikkoa kun olin lapseni omaishoitaja. Tykkäsin, tarvitsin usein  arkipäivän vapaaksi lapsen asioiden hoitoon niin se onnistui hyvin näin.

Vierailija
8/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n. 50v nainen ja teen 3-4 pv /vko osa-aikatyötä. Tämä sopii minulle loistavasti. Saan tarpeeksi omaa aikaa, palautumisaikaa, aikaa harrastella ja puuhastella omiani, silti työ pitää rytmiä yllä ja tuo sosiaalista verkostoa siitäkin suunnasta plus pysyy ammattitaito yllä. En keksi mitään huonoja puolia.

Pienemmällä rahalla pärjäilee kun ei ole enää pieniä tai edes kotona asuvia lapsia. Muutin kivaan asuntoon joka on vähän syrjemmällä ja hieman pienempi, viihdyn vallan mainiosti.

Vahva suositus!

Vierailija
9/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä. Ainoa huono puoli on pienempi palkka. Minulla on vakituinen osa-aikatyö. Ottaisin mielelläni kokoaikatyön, mutta kroonisesti sairaana on parit verikokeet ja poliklinikkakäynnit kuukaudessa, ja niitä on vaikea sovittaa yhteen työn kanssa. Pomo ei tykkää, jos lähden lääkäriin tai verikokeeseen kesken päivän. 

Vierailija
10/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen n. 50v nainen ja teen 3-4 pv /vko osa-aikatyötä. Tämä sopii minulle loistavasti. Saan tarpeeksi omaa aikaa, palautumisaikaa, aikaa harrastella ja puuhastella omiani, silti työ pitää rytmiä yllä ja tuo sosiaalista verkostoa siitäkin suunnasta plus pysyy ammattitaito yllä. En keksi mitään huonoja puolia.

Pienemmällä rahalla pärjäilee kun ei ole enää pieniä tai edes kotona asuvia lapsia. Muutin kivaan asuntoon joka on vähän syrjemmällä ja hieman pienempi, viihdyn vallan mainiosti.

Vahva suositus!

Kuulostaa hyvältä! Itse koen myös että tämän hetkisen kuormittavan elämän takia tarvitsisin enemmän aikaa palautumiseen. Jaksan tehdä työni hyvin, mutta illat menee paljolti sohvalla, kun en jaksa muuta tehdä. 

Olisi työajan ulkopuolella harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita muttei energia riitä. 

Ap

Vierailija
11/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikaisemmin osa-aikaista 4 pv viikossa. Soviteltu päiväraha kopmensoi niin ettei edes tulot juuri tippuneet kokoaikaisesta. Nyt tietenkin muuttuu kun suojaosa poistetaan. Mutta oli siihen elämäntilanteeseeni todella hyvä ratkaisu.

Vierailija
12/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana tein aikanaan kahta työtä. 

Nollatuntisoppari 24/7 varastolla

15h/vko kaupassa.

Silloin sopi ainakin itselleni todella hyvin, pystyi tarpeen mukaan tekemään vaikka enemmän kuin täyttä viikkoa, mutta kuitenkin aina vähintään sen verran , että pärjäsi ja pystyi maksamaan vuokran. 

Vierailija
13/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ihan mielenkiinosta, kun olette osa-aikaisia, niin haetteko tohon tukia päälle vai pärjäättekö tolla palkalla minkä saatte. Kun on ollut puhetta ja ilmeisesti osa-aikaisten juttuja kiristetään niille ketkä hakee tukia ton osa-aikaisen työn päälle, jos joku hakee tukia, ja tuet loppuu, niin lopetatteko myös osa-aikaisen työn tekemisen. Monihan ei saa kokoaikaista tyät', vaikka haluaisi ja nyt sitten heikennetään asioita entisestään, vaikka olisi kannustavampaa olla töissä myös osa-aikaisena ja olis edes joku tulo ja tekemistä elämässä.

Vierailija
14/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan mielenkiinosta, kun olette osa-aikaisia, niin haetteko tohon tukia päälle vai pärjäättekö tolla palkalla minkä saatte. Kun on ollut puhetta ja ilmeisesti osa-aikaisten juttuja kiristetään niille ketkä hakee tukia ton osa-aikaisen työn päälle, jos joku hakee tukia, ja tuet loppuu, niin lopetatteko myös osa-aikaisen työn tekemisen. Monihan ei saa kokoaikaista tyät', vaikka haluaisi ja nyt sitten heikennetään asioita entisestään, vaikka olisi kannustavampaa olla töissä myös osa-aikaisena ja olis edes joku tulo ja tekemistä elämässä.

Jos siirtyy omasta tahdosta kokoaikatyöstä osa-aikaiseen, niin ei saa soviteltua päivärahaa. Lisäksi työnantajan ei tarvitse suostua osa-aikaisuuteen, joten edessä voi olla työpaikan vaihto ja iso epävarmuus.

Vierailija
15/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio tehdä lyhennettyä päivää. Tein sitä, kun lapsi meni päiväkotiin ja kun meni kouluun ja tein saman työmäärän kuin täyspäiväisenä. Mutta nyt haluan tehdä esim 3 päivää viikossa töitä.

<

Sopiiko tuo työnantajallesi?

Vierailija
16/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen osa-aikatyötä työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei siinä muuta ole kuin se, että kokoaikatyötä olisi helpompi saada.

Ei minulle ainakaan KOSKAAN tarjota vakituista kokoaikaista toimistotyötä alan normaalilla palkalla. Harvoin tarjotaan muutenkaan. Jos tarjotaan niin se on määräaikainen, lyhyt 1 viikon-3 kk määräaikaisuus, kesän ajan tai hieman yli kesän ajan määräaikaisuus, sijaisuus, lyhyt vuorotteluvapaan määräaikainen sijaisuus, 6 kk määräaikainen palkkatukityö tai 6 kk ajan määräaikaisuus, mutta KOSKAAN ikinä ei tarjota vakituista, kokoaikaista alan normaalilla palkalla toimistotyötä, EI KOSKAAN ja jos tarjottaisiinkiin niin ksettavat ja ovat jo alkujaankin suunnitelleet heittävänsä pihalle koeajan viimeisenä päivänä jollakin tekosyyllä.

Vierailija
17/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssyistä teen kolmipäiväistä viikkoa. Rahallisesti saan melkein saman käteen kun saan täysityöläisenäkin. Vähän vähemmän. Kohtapuoleen kokeilen siirtyä kokoaikaiseksi. Onhan tämä helpottanut paljon elämää ja asioidenhoitoa arkisin. 

Vierailija
18/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyöstä hyvät kokemukset vuosituhannen alussa.

Vierailija
19/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyö kuulostaa aloittajan tapauksessa hyvältä suunnitelmalta, kun se taloudellisesti on mahdollista. Tärkeää on kunnollinen sopiminen työnantajan kanssa kaikesta mikä asiaan liittyy ja mielellään paperilla eli sähköpostilla, jolloin sovitusta on dokumentaatio. Selvää tietenkin on, että pienennät tulot vaikuttavat tulevaisuudessa eläkkeen määrään. Tietysti merkitystä kaikkeen on sillä, aiotko tehdä osa-aikatyötä määräkestoisen ajan kuten vaikka vuoden, vai ajatteletko, että et enää lainkaan palaa kokoaikatyöhön. Sairauspäivärahaetuus ensimmäisenä tulee mieleen.

Olen tehnyt osa-aikatyötä jaksamisen mahdollistamiseksi. Olin suuren osan ajasta niin väsynyt tuolloin, että vapaapäivät menivät työstä toipumiseen, eikä voimia esimerkiksi harrastustoimintaan olisi ollut. Huono puoli asiassa oli lievä "syrjäytyminen" täyttä työaikaa tekevien työtovereiden yhteisöstä.

Vierailija
20/21 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kerran viikossa hillittömän kiireisen ja pitkän työvuoron,sopii minulle enkä nosta soviteltua päivärahaa.Kokoaikaista en edes halua.