Jos minulle tulee sivuoireena ihottumaa antibiooteista, tarkoittaako se, että olen allerginen?
Vai voiko tuon ohittaa vain ikävänä haittavaikutuksena?
Mitä vaaraa on,jos aloitan kuurin, josta aiemmin olen mahdollisesti saanut iho-oireita?
Kommentit (14)
Mihin tarkoitukseen söit kuurin, kun sait ihottumaa?
Olisit voinut sille reseptinkirjoittajalle mainita asiasta. Olisit sitten saanut vaihtoehtoisen lääkkeen.
Allergia, lääke vaihtoon eikä koskaan kyseisen lääkeryhmän lääkkeitä.
Pitäisi melkein olla ennustaja, että voisi vastata kysymykseesi. Kyse on siitä, miten isoja riskejä halutaan ottaa.
Eikös se lääkäri reseptiä laatiessaan kysynyt aikaisemmista antibiotti kuureista ja onko ilmennyt reagtiota?
Itse olettaisin, että allerginen reaktio olisi vasta-aihe ko. lääkkeen määräämiselle.
Jollain merkillä sivuoireena mainittu ihottuma. Ite ottaisin yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin. Ja pistäisin merkin ylös ja seuraavan kuurin yhteydessä kertoisin asiasta.
On allergia ja ainakin itsellä tuo vain paheni mitä pidempään lääkettä söi ja kielikin alkoi lopussa turvota. Eli älä enää ikinä syö samaa lääkettä/rinnakkaislääkkeitä.
Julkisen terveydenhuollon puolella halutaan syöttää mulle kefexiniä vaikka sain siitä koko kehon peittävän ihottuman ja lopulta olin ihan turvoksissa ja palan tunnetta kurkussa. Päästyäni ensi apuun silmissä pimeni ja lähti jalat alta.
Hengenkö ne haluaa multa pois?
Ok, kiitoksia vastauksista. Mainitsin lääkärille kyllä ja hän vaihtoi lääkkeen - tuosta toisesta minulle tulee aika paha olo, niin mieluummin olisin ottanut ihottuman :) mutta jos se oikeaa allergiaa ja isoja riskejä merkitsee, niin sitten tietenkin kelpuutan oksetuskuurin... Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitoksia vastauksista. Mainitsin lääkärille kyllä ja hän vaihtoi lääkkeen - tuosta toisesta minulle tulee aika paha olo, niin mieluummin olisin ottanut ihottuman :) mutta jos se oikeaa allergiaa ja isoja riskejä merkitsee, niin sitten tietenkin kelpuutan oksetuskuurin... Ap
Ei se lääke pääse tehoamaan, jos oksennat sen pois.
10, juuri kefexin mullakin aiheutti iho-oireita. n. kolmen -viiden päivän sisällä iholla oli punaista kuivaa näppyä joka puolella, vaihdettiin kesken kuurin. Ap
Nykyään joka toisella on penisilliiniallergia, kun saavat antibiootista ihottumaa. Ei siinä muuten mitään, mutta penisilliinien lääkeryhmä on tehokas monessa infektiossa ja haitoiltaan vähäinen moniin muihin antibiootteihin verrattuna. Toki jos saa vaikeita reaktioita, hengitys vaikeutuu tms. niin kyseinen lääkeryhmä ei missään nimessä jatkossa sovi. Mutta noin muuten lievä ihottuma ei ole kuolemanvaarallinen tai estä lääkkeen käyttöä.
Mä olen kaikista tuollaisista pyytänyt antibiootin vaihtoa.