Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Netissä ei voi enää keskustella

Vierailija
17.08.2016 |

Mistäköhän johtuu, että joskus vuosia sitten sai netissä aikaan rakentavia tai ihan vain mielenkiintoisia keskusteluja, mutta nykyään se on mahdotonta?

Minulla on sellainen "ongelma", että tykkään väitellä ja keskustella. En vängätä, vaan väitellä. Minua ei haittaa, jos joku toinen on eri mieltä. Tykkään vastata ja perustella mielipiteeni, eikä tarvitse edes olla mikään vakava aihe.

Mutta jotenkin se ei vaan toimi enää. Olen huomannut, että joko keskustelijat ottavat kaikki aiheet kuolemanvakavasti, tai sitten trollaavat. Tai sitten ihmiset ovat ehkä tyhmentyneet (minä mukaanlukien). Joka tapauksessa kaikki nettikeskustelut - aiheesta riippumatta - menevät jankkaamiseksi, vääristelyksi ja muiden keskustelijoiden lyttäämiseksi. Sama tapahtuu täällä (tietysti!), mutta myös muilla palstoilla, kommenttibokseissa ja sosiaalisessa mediassa. Ihmiset riehuvat yhtä lailla Instagramissa ja Twitterissä, mutta myös Hesarissa ja Timesissa. Iästä ja kulttuuritaustastakin riippumatta.

Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ei todellakaan ollut ilmapiiri tällainen vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei ketään edes oikeasti tunnu kiinnostavan ajatustenvaihto, riehuminen ja läksyttäminen vain.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen on laskeutunut joku merkillinen masennus ja alakulo. Kaikki on jotenkin siipi maassa ja siksi tuollaiseen rentoon keskusteluun ei ole enää voimia.

Kaikilla menny sisu kaulaan. 

Vierailija
22/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä mielensäpahoittamiskulttuuri ja minäminä-sukupolvi. Bonuksena rasismi ja vihapuhe.

.

Meinasin antaa yläpeukun, mutta huomasin ton "rasismin ja vihapuheen".

Oikein kun rehellisesti mietitään asiaa, niin maassamme ei edes tuollaisiaa esiinnykään, muutakuin satunnaisesti, vaan erilaisia näkökulmia vain on asian suhteen. 

Yhtälailla kantasuomalaiset saavat kuunnella vittuiluita ja ilkeilyitä toisiltaan, niin miten sitten joku osa kansasta voisi omata täydellisen immuniteetin kaikelta tuollaiselta.

Pahimmassa tapauksessa vielä yksipuolisesti. Eli siltä suunnalta joutuisi kuitenkin ehkä ottamaan vastaan, muttei takaisin voisi edes vahingossa sanoa mitään kielteistä.

Erimieliset voivat kertoa edes yhden esimerkin arkipäivän rasismista.  Niin ja se ei ole sitten pelkkä kielteinen mielipide jostakin, jotka tietääkseni on vielä kansalaisille sallittu mitä erilaisimmista asioista.  Siis mielipiteenvapaus.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä mielensäpahoittamiskulttuuri ja minäminä-sukupolvi. Bonuksena rasismi ja vihapuhe.

.

Meinasin antaa yläpeukun, mutta huomasin ton "rasismin ja vihapuheen".

Oikein kun rehellisesti mietitään asiaa, niin maassamme ei edes tuollaisiaa esiinnykään, muutakuin satunnaisesti, vaan erilaisia näkökulmia vain on asian suhteen. 

Yhtälailla kantasuomalaiset saavat kuunnella vittuiluita ja ilkeilyitä toisiltaan, niin miten sitten joku osa kansasta voisi omata täydellisen immuniteetin kaikelta tuollaiselta.

Pahimmassa tapauksessa vielä yksipuolisesti. Eli siltä suunnalta joutuisi kuitenkin ehkä ottamaan vastaan, muttei takaisin voisi edes vahingossa sanoa mitään kielteistä.

Erimieliset voivat kertoa edes yhden esimerkin arkipäivän rasismista.  Niin ja se ei ole sitten pelkkä kielteinen mielipide jostakin, jotka tietääkseni on vielä kansalaisille sallittu mitä erilaisimmista asioista.  Siis mielipiteenvapaus.

.

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta tulkitsin tuon kommentin niin, että rasismi ja vihapuhe mainittiin siinä esimerkkeinä solvauksista joita käytetään ihan mihin tahansa vaientamaan sellaiset puheenvuorot joista joku ei pidä.

Kumpikin on nykyisin täysin merkityksetön solvaus juuri sen takia, että niitä käytetään aivan sattumanvaraisesti mihin tahansa, monesti ilman mitään aihetta tai perusteita.

Niitä käytetään myös äärettömän epäloogisesti, koska tietyiltä tahoilta tuleva ja tiettyihin tahoihin kohdistuva aivan selvä rasismi ja vihapuhe (niiden oikeassa merkityksessä) on taas sitten sallittua.

Itse alan jopa arvelemaan, että tämä järjettömyys, keskustelun estäminen ja vihanlietsonta kaikkien välillä on jopa jonkun tarkoituksellisella agendalla.

Vierailija
24/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa jo olla

Älkää enää viitsikö

Lopettakaa jo tuo jankkaaminen

Kasvakaa aikuisiksi

Teidät on niin servattu

DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

DDDDDDDDDDDDDDDDDD

Äly hoi älä jätä

Jokainen tietää että tämä on fakta

Se nyt vaan on niin

Kukaan järjellä ajatteleva ei ajattele noin

Hoh hoijaa

Buahah haaa

Vierailija
25/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi linkkien antaminen perusteluissa on monille niin vaikeaa. Yleensä kun tarjoillaan faktoja niin nuo faktat voisi kuka tahansa tarkistaa linkeistä.

Vierailija
26/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän johtuu, että joskus vuosia sitten sai netissä aikaan rakentavia tai ihan vain mielenkiintoisia keskusteluja, mutta nykyään se on mahdotonta?

Minulla on sellainen "ongelma", että tykkään väitellä ja keskustella. En vängätä, vaan väitellä. Minua ei haittaa, jos joku toinen on eri mieltä. Tykkään vastata ja perustella mielipiteeni, eikä tarvitse edes olla mikään vakava aihe.

Mutta jotenkin se ei vaan toimi enää. Olen huomannut, että joko keskustelijat ottavat kaikki aiheet kuolemanvakavasti, tai sitten trollaavat. Tai sitten ihmiset ovat ehkä tyhmentyneet (minä mukaanlukien). Joka tapauksessa kaikki nettikeskustelut - aiheesta riippumatta - menevät jankkaamiseksi, vääristelyksi ja muiden keskustelijoiden lyttäämiseksi. Sama tapahtuu täällä (tietysti!), mutta myös muilla palstoilla, kommenttibokseissa ja sosiaalisessa mediassa. Ihmiset riehuvat yhtä lailla Instagramissa ja Twitterissä, mutta myös Hesarissa ja Timesissa. Iästä ja kulttuuritaustastakin riippumatta.

Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ei todellakaan ollut ilmapiiri tällainen vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei ketään edes oikeasti tunnu kiinnostavan ajatustenvaihto, riehuminen ja läksyttäminen vain.

Täysin samaa mieltä. Etenkin tällä palstalla mitä paremmin perustellun mielipiteen kirjoittaa lähdeviitteineen kaikkineen, niin sitä enemmän tulee alapeukkua. Vastaukset joita yläpeukutetaan on sitten tasoa "hitto oot tyhmä kun et tajuu".

Vierailija
27/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Etenkin tällä palstalla mitä paremmin perustellun mielipiteen kirjoittaa lähdeviitteineen kaikkineen, niin sitä enemmän tulee alapeukkua. Vastaukset joita yläpeukutetaan on sitten tasoa "hitto oot tyhmä kun et tajuu".

Arvelen, että tuossa on kyse siitä, että sanot jotain mistä joku ei ole samaa mieltä, mutta ei kykene perustelemaan tai edes muotoilemaan omaa mielipidettään.

Ja juuri se, että olet esittänyt mielipiteesi liian hyvin ja perustellusti pelottaa, koska toinen arvaa häviävänsä heti jos alkaisitte oikeasti argumentoimaan. Joten ainoaksi keinoksi reagoida jää juuri tuo kuvaamasi. Mutta sen voi ottaa kyllä niin, että olet esittänyt liian vahvan argumentin johon toinen ei osaa vastata, eli tavallaan kohteliaisuutena.

Mutta kyllä se silti vastenmielistä ja huonoa käytöstä on.

Toisaalta, ainakin tällä palstalla osaksi on myös tuo yleinen tapa, että ketjuja poistuu tosi paljon ja ihan sattumanvaraisesti. Joten moni ei varmaan edes enää viitsi kirjoittaa mitään kunnollista koska koskaan ei tiedä milloin ketju noin vain häviää.

Vierailija
28/28 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukkuihin ei kannata kiinnittää juurikaan huomiota. Niitä voi osaava antaa niin paljon kuin haluaa yhdelle ja samalle viestille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi