Netissä ei voi enää keskustella
Mistäköhän johtuu, että joskus vuosia sitten sai netissä aikaan rakentavia tai ihan vain mielenkiintoisia keskusteluja, mutta nykyään se on mahdotonta?
Minulla on sellainen "ongelma", että tykkään väitellä ja keskustella. En vängätä, vaan väitellä. Minua ei haittaa, jos joku toinen on eri mieltä. Tykkään vastata ja perustella mielipiteeni, eikä tarvitse edes olla mikään vakava aihe.
Mutta jotenkin se ei vaan toimi enää. Olen huomannut, että joko keskustelijat ottavat kaikki aiheet kuolemanvakavasti, tai sitten trollaavat. Tai sitten ihmiset ovat ehkä tyhmentyneet (minä mukaanlukien). Joka tapauksessa kaikki nettikeskustelut - aiheesta riippumatta - menevät jankkaamiseksi, vääristelyksi ja muiden keskustelijoiden lyttäämiseksi. Sama tapahtuu täällä (tietysti!), mutta myös muilla palstoilla, kommenttibokseissa ja sosiaalisessa mediassa. Ihmiset riehuvat yhtä lailla Instagramissa ja Twitterissä, mutta myös Hesarissa ja Timesissa. Iästä ja kulttuuritaustastakin riippumatta.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ei todellakaan ollut ilmapiiri tällainen vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei ketään edes oikeasti tunnu kiinnostavan ajatustenvaihto, riehuminen ja läksyttäminen vain.
Kommentit (28)
SuosittuPäänsiirtoleikkaus 2017, mitä mieltä?
Miten voi kuolla tapaturmaisesti pysäköityyn autoon?
Niissä FB-yhteisöissä, joihin itse kuulun, on kyllä hyvin asiallista ja mielenkiintoista keskustelua. Ja sitä käydään ihan omalla nimellä ja kasvoilla. Ei ole mitään valittamista.
Ai, minusta se on aina ollut yhtä riitelyä ja turhasta jankkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän johtuu, että joskus vuosia sitten sai netissä aikaan rakentavia tai ihan vain mielenkiintoisia keskusteluja, mutta nykyään se on mahdotonta?
Minulla on sellainen "ongelma", että tykkään väitellä ja keskustella. En vängätä, vaan väitellä. Minua ei haittaa, jos joku toinen on eri mieltä. Tykkään vastata ja perustella mielipiteeni, eikä tarvitse edes olla mikään vakava aihe.
Mutta jotenkin se ei vaan toimi enää. Olen huomannut, että joko keskustelijat ottavat kaikki aiheet kuolemanvakavasti, tai sitten trollaavat. Tai sitten ihmiset ovat ehkä tyhmentyneet (minä mukaanlukien). Joka tapauksessa kaikki nettikeskustelut - aiheesta riippumatta - menevät jankkaamiseksi, vääristelyksi ja muiden keskustelijoiden lyttäämiseksi. Sama tapahtuu täällä (tietysti!), mutta myös muilla palstoilla, kommenttibokseissa ja sosiaalisessa mediassa. Ihmiset riehuvat yhtä lailla Instagramissa ja Twitterissä, mutta myös Hesarissa ja Timesissa. Iästä ja kulttuuritaustastakin riippumatta.
Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ei todellakaan ollut ilmapiiri tällainen vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei ketään edes oikeasti tunnu kiinnostavan ajatustenvaihto, riehuminen ja läksyttäminen vain.
Eikö sinulla ole ihmisiä, kenen kanssa puhua?
Suomeen on laskeutunut joku merkillinen masennus ja alakulo. Kaikki on jotenkin siipi maassa ja siksi tuollaiseen rentoon keskusteluun ei ole enää voimia.
Sensuuri. Siitä se johtuu. Järkevät, perustellut mielipiteet ja faktat saa parhaiten vaimennettua riehumalla ja mekkaloimalla.
Suomessa on nykyään monia asioita joista on kiellettyä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on laskeutunut joku merkillinen masennus ja alakulo. Kaikki on jotenkin siipi maassa ja siksi tuollaiseen rentoon keskusteluun ei ole enää voimia.
En kyllä allekirjoita tätä. Mielestäni todella monilla olisi valtava tarve pystyä keskustelemaan järkevästi ja asiallisesti. Ja on todella vahingollista että se estetään.
Mutta jostain on tullut todella vaarallisia ideologioita jotka osa ihmisistä on yli-innokkaasti ottanut omakseen, joiden mukaan keskustelu pitää hiljentää jotta vain "virallinen totuus" saa olla esillä.
Sanoisin, että tämä neuvostoliittolainen ilmapiiri itse asiassa aiheuttaa paljon tuota mainitsemaasi ilmapiiriä. Eivät ihmiset kovin hyvin voineet Neuvostoliitossakaan siellä käytetyn sensuurin ja keskustelun estämisen alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole ihmisiä, kenen kanssa puhua?
Itse asiassa ei, ei juurikaan. Parhaat ystävät asuvat kaukana, olen ujo introvertti, eikä hyvänpäiväntuttujen kanssa tule niin kauhean laajasti keskusteltua asioista. Ei hömpästä eikä syvällisemmistä aiheista. Olen netissä keskustellut asioista 90-luvulta asti, eikä tämä ole ikinä ollut minulle mikään ongelma.
Ja kun nyt seuraan sivusta tuttavapiirin Facebook-käyttäytymistä, niin muutoksia siinäkin on tapahtunut. Ihmiset haastavat tyhjänpäiväisyyksistä riitaa ja nokittelevat toisiaan ihan omilla naamoillaan. "Sivistyneitä", akateemisia ihmisiä eri puolilta Eurooppaa, joilta nyt voisi odottaa vähän parempiakin keskustelutaitoja. Ennen niitä olikin! Muistan nimittäin saman tuttavapiirin kesken käytyjä erittäin mielenkiintoisia keskusteluja. Totta kai aina on ihmisille tullut myös kinaa, mutta ei mielestäni näin, että ihan kaikesta saadaan riita aikaiseksi...
Sama ulottuu jopa harrastuksiin ja faniyhteisöihin, joiden pitäisi olla hauskaa. Maailmanlaajuisesti Star Wars -yhteisö on silkkaa sotatanteretta.
En nyt mitenkään pidä itseäni muita parempana tässä asiassa. Saattaa hyvinkin olla, että omatkin keskustelutaitoni ovat huonontuneet dramaattisesti, enkä ole asiasta tietoinen.
Oikeasti arvelen, että tämä johtuu paljon tuosta kaikissa länsimaissa nyt ihan överiksi mennyttä political correctness -toiminnasta.
Mielestäni toisten loukkaaminen ja solvaaminen keskustelun käymisen sijaan ei ole koskaan ok. Mutta pc -poliisit ovat nykyään niitä pahimpia solvaajia.
Niin kauan kuin asiallisesti keskustelee, perustelee mielipiteensä, ottaa toisten mielipiteet huomioon ja ei tarkoituksella loukkaa toisia, niin kaikesta pitäisi voida keskustella. Järkeä käyttäen.
Tulisiko tämä kyvyttömyys keskusteluun sitten paljolti nykyisistä koulutusjärjestelmistä? Ainakin joissain maissa yliopisto-opiskelijat ovat näitä pahimpia keskusteluun kykenemättömiä "Stepford zombies" jotka suhtautuvat omiin mielipiteisiinsä fanaattisesti. Toisaalta, media laajentaa tätä kaikkialle.
Mitäköhän siinä on taustalla? Sitä voi vain arvailla.
En kyllä sanoisi että irl keskustelutapa olisi noin huono, mutta kyllähän tietyt asiat jätetään esittämättä koska ne eivät sovi silloisiin muodissa oleviin mielipiteisiin.
Toisaalta, psykologiassa arvellaan fanaattisuuden, eli kykenettömyyden ja kieltäytymisen hyväksyä mitään muuta kuin omia mielipiteitään, ja siihen liitettynä fanaattisen uskon siihen että kaikki eri mieltä olevat ihmiset ovat läpikotaisin pahoja, olevan samankaltainen ilmiö kuin alkoholismi ja muut addiktiot: se saa valtaansa helpoimmin elämäänsä tyytymättömiä ihmisiä jotka etsivät siitä helpotusta pahaan oloon.
Mä myös tykkään keskustella/väitellä asioista anonyymisti. Harmi että hyvät sivustot sellaiseen ovat käyneet tosi vähiin. Mediatkin itki kun ihmiset ei osallistu ja vähemmän loogisesti lakkautivat keskustelusivuja. Ne jotka jätti muuttivat ne ennakkoon muokatuiksi. Eli enemmän tai vähemmän sensuritoiduiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti arvelen, että tämä johtuu paljon tuosta kaikissa länsimaissa nyt ihan överiksi mennyttä political correctness -toiminnasta.
Mielestäni toisten loukkaaminen ja solvaaminen keskustelun käymisen sijaan ei ole koskaan ok. Mutta pc -poliisit ovat nykyään niitä pahimpia solvaajia.
Niin kauan kuin asiallisesti keskustelee, perustelee mielipiteensä, ottaa toisten mielipiteet huomioon ja ei tarkoituksella loukkaa toisia, niin kaikesta pitäisi voida keskustella. Järkeä käyttäen.
Tulisiko tämä kyvyttömyys keskusteluun sitten paljolti nykyisistä koulutusjärjestelmistä? Ainakin joissain maissa yliopisto-opiskelijat ovat näitä pahimpia keskusteluun kykenemättömiä "Stepford zombies" jotka suhtautuvat omiin mielipiteisiinsä fanaattisesti. Toisaalta, media laajentaa tätä kaikkialle.
Mitäköhän siinä on taustalla? Sitä voi vain arvailla.
En kyllä sanoisi että irl keskustelutapa olisi noin huono, mutta kyllähän tietyt asiat jätetään esittämättä koska ne eivät sovi silloisiin muodissa oleviin mielipiteisiin.
Toisaalta, psykologiassa arvellaan fanaattisuuden, eli kykenettömyyden ja kieltäytymisen hyväksyä mitään muuta kuin omia mielipiteitään, ja siihen liitettynä fanaattisen uskon siihen että kaikki eri mieltä olevat ihmiset ovat läpikotaisin pahoja, olevan samankaltainen ilmiö kuin alkoholismi ja muut addiktiot: se saa valtaansa helpoimmin elämäänsä tyytymättömiä ihmisiä jotka etsivät siitä helpotusta pahaan oloon.
PC-henkilöiden loukkaaminen on jokaisen vapaaseen ja tasa-arvoiseen yhteiskuntaan uskovan kansalaisvelvollisuus. Mielipiteenvapaus on kulttuurimme peruspilari ja muu on diktatuuria.
Sellaisen jutun olen huomannut, että kaikki väittely tulkitaan nykyään riitelynä. Eri mieltä oleminen on aina "vänkäämistä". Mielipiteiden perusteleminen "jankkaamista".
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen jutun olen huomannut, että kaikki väittely tulkitaan nykyään riitelynä. Eri mieltä oleminen on aina "vänkäämistä". Mielipiteiden perusteleminen "jankkaamista".
Kun mielipiteet perustellaan niin silloin voidaan puhua keskustelusta. Otan esimerkiksi vaikean aiheen. Kannabis, siitä näkee harvoin järkevää keskustelua. Esimerkit tai faktat ei merkitse mitään kun mutuilijat antaa osansa keskusteluun.
Minuakin harmittaa, kun esimerkiksi tämä palsta on nykyään kokolailla pilalla. Tunnen itseni välillä aika yksinäiseksi ja toisaalta ihmisiin tutustuminen irl on minulle välillä hieman haasteellista, joten tällainenkin paikka rakentavalle kevyelle keskustelulle olisi omalla kohdallani tarpeen.
Olen kyllästynyt ilkeisiin, liian provosoiviin ja liian fanaattisiin suoraan sanottuna sekopäihin, sekä täällä että irl, jälkimmäisessä tosin heistä on harvemmin haittaa, koska jos huomaan yhtään sellaista ominaisuutta ihmisessä, näkyy minusta ennen pitkää vain perävalot. Riittävän rauhallinen, kiltti, tavallinen sekä aidosti fiksu ihminen - sellaisista minä tykkään. Tuntuu olevan uhanalainen ihmistyyppi tätä nykyä, tai ainakin joinain päivinä tuntuu siltä.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta noita väitteitä esittävä henkilö ei kykene perustelemaan omaa kantaansa millään loogisella perusteella ja kun hän on jäämässä täydellisesti häviölle, niin sitten käytetään tuo "natsikortti" viimeisenä oljenkortena.
Vierailija kirjoitti:
Muslimi- ja muukalaisviha on lävistänyt kaikki foorumit. Ei voi puhua edes koirista kun kohta tulee kommentti musut vihaa koiria. Tämä tietty ryhmä flirttaa vihapuheen rajoilla ja sen yli. Netti on tämän porukan takia raunioina. Omaa foorumia he eivät halua ja kieltäytyvät mv-lehden ja Ylilaudan foorumeista väljemmin moderoidusta paikoista ja Hommaltakin tulee nykyään herkemmin bannit.
Itse asiassa sinä vaikutat olevan osa ongelmaa. Juuri tuo "muukalaisvihan", "vihapuheen", mv-lehden ja homma-forumin käyttäminen solvauksina asiallisen keskustelun sijaan on ongelman ytimessä. Sekä nuo bannien vaatimiset.
Ihmiset, jotka kykenevät keskustelemaan, eivät koe tarvetta leimata, solvata ja vaientaa kaikkia muita.
Kaikkein pahimpia ovat kyllä ihmiset, jotka eivät kykene mitenkään keskustelemaan aiheesta vaan ainoa mitä osaavat tehdä, on huutaa henkilökohtaisia solvauksia.
Se on tämä mielensäpahoittamiskulttuuri ja minäminä-sukupolvi. Bonuksena rasismi ja vihapuhe.