R:n oppiminen
Tyttöni alotti nyt eskarin, eikä osaa vielä r-äännettä sanoa. 5-vuotisneuvolasta saatiin kotiharjoitteluohjeet, ja nyt alkaa sitten r-ohjauskäynnit kun on 6v. täyttänyt. Hän sanoo r:n puhtaasti ällänä, mikä on kuulemma hyvä asia. Kurkku- ym. väärin opitut r-äänteet on kuulemma hankalampia korjata ja jäävät helpommin pysyviksi r-vioiksi. Kaipaisin kokemuksia, miten ja missä iässä l on muuttunut oikeaksi r:ksi? Onko tullut suoraan oikein vai jonkun virheellisen r-äänteen kautta? Entä milloin ns. luovutetaan ja puhutaan että lapsella on r-vika? Milloin on vielä toivoa r:n oppimisesta?
Kommentit (19)
Tämä ei varmaan kovin paljon auta sinua, mutta itse opin R-kirjaimen lukion toisella eli 17-vuotiaana. Itse sanoin R:n tätä ennen kurkkuärränä. :)
Onko tarkistettu, ettei tytöllä ole liian kireä kieli- tai ylähuulijänne?
Voivat aiheuttaa mm. puhevikoja. Tuntuu vain, että täällä Suomessa ei ainakaan tuota kireää huulijännettä pidetä ongelmana. :-( Meilläkin 2-vuotiaalla pojalla on se, mutta lääkärien mielestä ei haittaa eikä kannata operoida. :-(
Onko teillä ollut vauvana muita ongelmia? Esim. imetysongelmia, refluksia, jatkuvaa yöheräilyä, hengityskatkoksia nukkuessa tai yläetuhampaat huonossa kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmaan kovin paljon auta sinua, mutta itse opin R-kirjaimen lukion toisella eli 17-vuotiaana. Itse sanoin R:n tätä ennen kurkkuärränä. :)
Niin ja mullakin oli takana vuosia puheterapiassa. 80-luvulla sinne pääsi helpommin ja sitä jatkettiin pidemmälle. Taisin käydä vielä yläasteellakin. Enimmäkseen se oli vain kivaa, koska sai olla pois tunneilta... :D
Meillä esikoinen oppi ärrän ekanluokan syksynä. Sanoi ärrän pitkälti amerikkalaisesti sorauttaen (ei kurkussa). Vastaavat harjoitteet saimme ja eskarissa kävi puheopetuksessa kerran viikossa, joka jatkui koulussa ärrän oppimiseen asti.
Osaako hän sanoa deen? D ja R äännetään samassa kohtaa. Eli jos dee-kirjain tulee, älä huoli. Kohta se ärräkin tulee. :-)
Meillä kuopus (kohta viisi) ei sano deetä eikä ärrää ja ohuesti stressaa, mutta ehkäpä ne sieltä vielä tulee.
Me käytiin 5-vuotiaan kanssa puheterapeutilla viikon välein. En muista tarvittiinko 8 vai 10 käyntiä, mutta muistelisin että lysti maksoi yhteensä jotain 500€. Minusta pieni hinta siitä, että sai asian korjattua nopeasti. Neuvolan kautta olisi mennyt jahkailuksi ja odotteluksi ja sitten terapeutin käynnit ehkä kerran kuussa.
Tyttö käytti ärrän tilalla jiitä ja sitten päiväkoti oli englanninkielinen, niin siellä ei ollut ongelmaa. Käytti siis englantia puhuessaan sitä englantilaista ärrää ja suomea puhuessaan jiitä.
Mun lapset (nyt nuoria aikuisia) olivat kaikki puheterapiassa R-kirjaimesta. Silloin opeteltiin D-kirjaimen kautta, esim. makkaDa jne.
Meillä täsmälleen sama tilanne, eskariin aloittanut tyttö sanoo R:n L:nä. Ollaan yritetty harjoitella neuvolan ohjeiden mukaan, mutta R ei vaan tule. Pelkään, että tyttöä aletaan kohta kiusata asian takia. Kaikki hyvät vinkit otetaan ilolla vastaan!
Lapsen pitäisi alkaa puhumaan R-sanoja sanoja D-muodossa, niin että aluksi puhutaan sanoja esim: Lapsi voi sanoa seuraavan lauseen: Onnenpyödässä dullataan dajulla dosvouksella = Onnenpyörässä rullataan rajulla rosvouksella. Olen opettanut kyseisellä opetusmenetelmällä erästä 25v r-vikaista naista saamaan aikaiseksi r-kirjaimen, ja r:n sanoihin. Nainen oppi sanomaan r:n erilaisissa sanoissa n: vuoden kuluttua harjoituksen aloittamisesta.
Kiitos vastauksista. Eli olemme nyt kohta vuoden harjoitelleet näitä kotiohjeita noudattaen, joita saimme 5-vuotisneuvolasta. Ohjeet sisältävät niin suu/kielijumppaa kuin d-harjoitteita eli r korvataan d:llä. Molempia ollaan tehty ja d:n tyttö osaa sanoa hyvin. Kai tässä vielä toivoa on, jos kerran joku oli vasta lukiossa oppinut r:n. Toki mitä pikemmin sen parempi, mutta yllätyin tässä kun tyttö itse kysyi että onko minulla r-vika? Itse emme siis ole kutsuneet sitä vielä r-viaksi, vaan olemme suhtautuneet niin että hän ei vain ole vielä oppinut r-äännettä. Ilmeisesti joku eskarissa oli sanonut, että tytölläni on r-vika, oletan että joku lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Voivat aiheuttaa mm. puhevikoja. Tuntuu vain, että täällä Suomessa ei ainakaan tuota kireää huulijännettä pidetä ongelmana. :-( Meilläkin 2-vuotiaalla pojalla on se, mutta lääkärien mielestä ei haittaa eikä kannata operoida. :-(
Onko teillä ollut vauvana muita ongelmia? Esim. imetysongelmia, refluksia, jatkuvaa yöheräilyä, hengityskatkoksia nukkuessa tai yläetuhampaat huonossa kunnossa?
Ei ole ainakaan kireä kielijänne, sillä siinähän kielen kärki on sydämen muotoinen. Huulijännettä ei varmaankaan ole tarkistettu. Vauvana oli huono nukkumaan, mutta mitään imetysongelmia ei ollut, eikä hengityskatkoksia. Mutta tytön yläetuhampaat ovat keltaisemmat kuin muut hampaat. Miten tämä liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli olemme nyt kohta vuoden harjoitelleet näitä kotiohjeita noudattaen, joita saimme 5-vuotisneuvolasta. Ohjeet sisältävät niin suu/kielijumppaa kuin d-harjoitteita eli r korvataan d:llä. Molempia ollaan tehty ja d:n tyttö osaa sanoa hyvin. Kai tässä vielä toivoa on, jos kerran joku oli vasta lukiossa oppinut r:n. Toki mitä pikemmin sen parempi, mutta yllätyin tässä kun tyttö itse kysyi että onko minulla r-vika? Itse emme siis ole kutsuneet sitä vielä r-viaksi, vaan olemme suhtautuneet niin että hän ei vain ole vielä oppinut r-äännettä. Ilmeisesti joku eskarissa oli sanonut, että tytölläni on r-vika, oletan että joku lapsista.
Ja vaikkei koskaan opi, niin eihän se mikään ongelma sinällään ole. Meillä oli r-vikainen presidenttikin ja eikös räppäri Uniikillakin ole r-vika? Ja Lolakin taisi päästä universumin toisiksi kauneummaksi! Ei se estä menestystä tai hyvää elämää. :)
Kävin eskari-ikäisenä puheterapeutilla. Alkuun siitä ei tuntunu olevan mitään hyötyä, mutta sitten sellasen tärinäkoneen avulla opin :D Tosiaan 5-6-vuotiaana.
Meillä oppi sanomaa ärrän kun saatiin neuvolasta ne opettelumonisteet 5vuotiaana, ei keretty edes aloittaa kun rupesi sanomaan. Vieläkään ei kunnolla sano d:tä, ärrän kyllä. Käyttää d:n tilalla ärrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan kireä kielijänne, sillä siinähän kielen kärki on sydämen muotoinen. Huulijännettä ei varmaankaan ole tarkistettu. Vauvana oli huono nukkumaan, mutta mitään imetysongelmia ei ollut, eikä hengityskatkoksia. Mutta tytön yläetuhampaat ovat keltaisemmat kuin muut hampaat. Miten tämä liittyy asiaan?
Noita kaikkia ongelmia ei siis kaikilla välttämättä olekaan, kun se kireys voi olla eri asteista, niin oireetkin vaihtelee. Kun huulijänne on normaalia kireämpi, sinne yläetuhampaiden ja huulen väliin jää vähemmän tilaa kuin normaalisti eikä esim. vauvana maito (ja muu ruoka) huuhtoudu sieltä niin hyvin pois. Muutenkin voi olla vaikeampi saada hampaat pestyä siitä kohtaa. Ja tais olla muitakin syitä, miksi ne etuhampaat sit kärsii tuon jänteen takia. Koitan etsiä vaikka yhden hyvän sivun, minkä joskus löysin ja linkata sen tänne.
Puheeseen se vaikuttaa niin, että tiettyjä äänteitä on hankalampi muodostaa. Koitapa vaikka puhua itse niin, että pidät ylähuulen hampaita vasten. Hankalampaa eikö ja jotkut sanat on vaikeampia sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikkei koskaan opi, niin eihän se mikään ongelma sinällään ole. Meillä oli r-vikainen presidenttikin ja eikös räppäri Uniikillakin ole r-vika? Ja Lolakin taisi päästä universumin toisiksi kauneummaksi! Ei se estä menestystä tai hyvää elämää. :)
Tämä on toki totta! Silti äitinä pelottaa, että lasta kiusataan jossain vaiheessa tuosta asiasta. Tyttö on aika herkkä luonteeltaan, varmasti ottaisi raskaasti sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kaikkia ongelmia ei siis kaikilla välttämättä olekaan, kun se kireys voi olla eri asteista, niin oireetkin vaihtelee. Kun huulijänne on normaalia kireämpi, sinne yläetuhampaiden ja huulen väliin jää vähemmän tilaa kuin normaalisti eikä esim. vauvana maito (ja muu ruoka) huuhtoudu sieltä niin hyvin pois. Muutenkin voi olla vaikeampi saada hampaat pestyä siitä kohtaa. Ja tais olla muitakin syitä, miksi ne etuhampaat sit kärsii tuon jänteen takia. Koitan etsiä vaikka yhden hyvän sivun, minkä joskus löysin ja linkata sen tänne.
Puheeseen se vaikuttaa niin, että tiettyjä äänteitä on hankalampi muodostaa. Koitapa vaikka puhua itse niin, että pidät ylähuulen hampaita vasten. Hankalampaa eikö ja jotkut sanat on vaikeampia sanoa?
Hampaat saa kyllä pestyä ihan normaalisti, ja näin äkkiseltään testattuna huulijänne ei vaikuta sen kireämmältä kuin itselläni tai nuoremmalla tytöllä. Mutta kiitos vinkistä, täytyy tarkistuttaa asia vielä kunhan pääsemme tytön kanssa puheterapeutin vastaanotolle.
Mä opin joskus 2 luokalla, se tuli vaan yllättäen sieltä ja sen jälkeeb olen ärrää käyttänyt.
Mä opin sanomaan ärrän 18- tai 19-vuotiaana, takana oli turhia vuosia puheterapiassa. Aloin vain laulaa ja laulaessa surautella sellaisia ddd-ärriä. En tiedä miksi opin, olisiko kielijänne sitten vanhemmiten vähän löystynyt, siinä missä muukin kroppa alkaa lahota. :D Nykyään kai noita kielijänteitä leikataan helpommin kuin 1980-luvulla. Jätin ärrän aina vain sanomatta, eli mulla ei ollut mitään korvaavaa äännettä sille.