Melatoniinia lapselle
Lapsella alkaa huomenna eskari ja ollaan yritetty muuttaa unirytmiä, että saisin lapsen aamulla hereille. Lapsella on aina ollut ongelmia nukkumisen kanssa ja saa huonosti unta, jos rytmi muuttuu. Oli tarkoitus pitää rytmi kesälläkin samana, mutta väkisinkin se muuttui, koska ulkona valoisaa ja kaikki kaverit myöhään ulkona.
Olen herättänyt ajoissa ja yrittänyt muuttaa rytmiä, mutta vaikka aamulla olisi herännyt seitsemältä, ei saa unta aikaisemmin. Oikeestaan nukkumaanmeno viivästyy siitä ja saattaa olla vielä keskiyöllä hereillä, vaikka muuten nukahtaisi kymmeneltä. Kyllä se tästä pikkuhiljaa tietysti muovautuu, mutta siinä menee aina kauan ja lapsi on yliväsyneenä päiväkodissa varmaan ainakin kuukauden.
Ostin itselleni kokeiluksi ruohonjuuresta melatoniinia, josta saa kapselin avattua ja laitettua vaikka jogurttiin osan. Saako näitä edes antaa lapselle ja kuinka paljon voi 6 vuotiaalle edes antaa? Tarkoitus olisi siis antaa vain yhden kerran eli tänään illalla, ei enempää. Näillähän on tarkoitus korjata unirytmiä. Lapsi siis rauhoittuu kyllä sänkyyn, mutta ei saa millään unta. Saattaa olla monta tuntia ihan hiljaa sängyssä ja tulla sanomaan, ettei saa unta.
Kommentit (33)
Voi antaa. Yhden mg:n tabletilla tosin tuskin on minkäänlaista vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi antaa. Yhden mg:n tabletilla tosin tuskin on minkäänlaista vaikutusta.
Meillä 1 mg on auttanut todella hyvin, reilu puoli tuntia ja niin alkaa haukotuttaa ja pian uni tullut.
t. 1
Reseptivapaa valmiste, miksei voisi? Turha sitä on mihinkään jugurttiin sotkea, tabletti tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa. Varaudu siihen että yhden milligramman melatoniineilla ei välttämättä ole mitään tehoa huonouniseen lapseen. Omalle 9-vuotialleeni annan tarvittaessa 3 mg, ihan apteekista reseptillä ostettuja.
Eiköhän tähän ketjuun kohta ilmaannu joku vouhkaamaan.
Melatoniini on kuitenkin "luonnontuote" unilääkkeeksi, itse antaisin ellei erikseen pakkausselosteessa tms kiellettäisi. Parempi saada unirytmi kohdalleen kuin kärsiä väkisin. Määrätäänhän lapsille kovempiakin myrkkyjä. Ei melatoniisissa mitään pahaa ole.
Asiasta ei ole vieläkään mitään yleisesti viralliseksi totuudeksi tunnustettua tutkimusta.
On kuitenkin olemassa mm. University of Adelaiden tutkimus, jossa todetaan melatoniinivalmisteiden käytön aiheuttavan muutoksia elimistössä kun lapsi vanhenee. Näihin kuuluvat mm. aineenvaihdunnan toiminta, immuunijärjestelmä sekä sydän-ja verisuonisto.
https://www.adelaide.edu.au/news/news76502.html
Texas Children's Pediatrics on todennut ettei melatoniinia pitäisi antaa muuten terveille lapsille.
Jokainen tekee luonnollisesti omat päätöksensä sen tiedon pohjalta, jota on saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei ole vieläkään mitään yleisesti viralliseksi totuudeksi tunnustettua tutkimusta.
On kuitenkin olemassa mm. University of Adelaiden tutkimus, jossa todetaan melatoniinivalmisteiden käytön aiheuttavan muutoksia elimistössä kun lapsi vanhenee. Näihin kuuluvat mm. aineenvaihdunnan toiminta, immuunijärjestelmä sekä sydän-ja verisuonisto.
Texas Children's Pediatrics on todennut ettei melatoniinia pitäisi antaa muuten terveille lapsille.
Jokainen tekee luonnollisesti omat päätöksensä sen tiedon pohjalta, jota on saatavissa.
Tuossa ei tarkoitettane kertaluontoisia rytminkääntöjä vaan säännöllisempää käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei tarkoitettane kertaluontoisia rytminkääntöjä vaan säännöllisempää käyttöä.
Kuten totesin jokainen tekee luonnollisesti omat päätöksensä sen tiedon pohjalta, jota on saatavissa. Vai onko siinäkin lauseessa jotain, josta on mahdollista jänkätä?
Juuri uutisoitiin melatoniinin yllättävistä vaikutuksista mm. insuliinin eritykseen. Muistaakseni Hesarissa oli juttu viime viikolla. Melatoniinia on näihin aikoihin asti pidetty täysin vaarattomana, mutta se ei ole välttämättä koko totuus. Melatoniini voi vaikuttaa esim. diabeteksen puhkeamiseen. En käyttäisi ainakaan, jos on siihen sukurasitusta.
Melatoniini vaikuttaa yleensä vain puolisen vuotta, ennen kuin menettää tehonsa, joten se ei ratkaise jatkuvia ongelmia.
Kannattaisi ottaa yhteyttä unihäiriöihin erikoistuneeseen lääkäriin yksityisellä puolelle. Unihäiriöihin ei saa apua julkiselta, sen on kokemus osoittanut, eikä siellä tieto riitä. Melatoniinin annostelussa uusin ohje on ottaa sitä vain hyvin vähän jopa tunteja ennen nukkumaanmeno. Näistä uusimmista ohjeista ja tutkimuksista ei välttämättä ole joka terveyskeskuslääkärillä uusinta tietoa.
Jos lapsella ei ole erityisiä unihäiriöitä ja -vaikeuksia, rytmi korjaantuu kyllä itsestäänkin, jos sitä pidetään yllä myös viikonloppuisin.
Jos rytmi pysyy myöhäisenä sitkeästi, kyse saattaa olla viivästyneestä unijaksosta, joka on neurologinen tila ja vaikea-asteisena invalidisoiva sairaus, joka johtaa pahaan univajeeseen, jos henkilö joutuu heräämään aamulla vastoin unirytmiään. On myös mahdollista, että lapsi on niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat vähän unta. Pääasia on, että lapsi herää virkeänä ja jaksaa päivän.
En kyllä turvautuisi lapsella mihinkään nukahtamisvalmisteisiin vaan järjestelmällisesti muuttaisin päivärytmiä ja alkaisin jo alkuillasta valmistelemaan nukkumaan menoa niin että esim. ruutuaika pois illalla ja jos lapsi on tosi energinen niin vaikka ulos pitkälle iltalenkille kuluttamaan energiat pois. Kunnon rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa ja rauhallista vaikka iltasadun lukemista. Myös erilaiset rentoutumisharjoitukset voivat auttaa. Itsellähen se olisi helppoa antaa vain nappi naamaan ja kas se nukahtaa, mutta onko tuolla tavalla nukahtamaan oppiminen järkevää niin sen voi jokainen itse päättää.
Itse keskustelisin aina hoitajan tai lääkärin kanssa ennen kuin antaisin lapselle käsikauppalääkkeitä, jotka on lähtökohtaisesti tarkoitettu aikuiselle. Lisäksi sopiva annostus on niin yksilöstä riippuva aikuisellakin, että en todellakaan lähtisi liikkeelle millään 3 mg annoksella, jota aikuinenkin saa virallisesti vain reseptillä. Itsellenikin näin aikuisena riittää hyvin 1 mg tabletti, puolikaskin.
Pillerit, vaikka kuinka luonnollisesta ja vapaasti saatavaasti tuotteesta olisi kysymys, eivät saisi olla ensimmäinen ratkaisu lasten ongelmiin, etenkään ennen kuin on juteltu lääkärin kanssa. Kyllä se uusi rytmi siitä muotoutuu, rutkasti aktiivisuutta päivisin ja ajoissa rauhoittumaan levolle. Jollei, niin sitten yhteys terveydenhuollon piiriin, voivathan he lopulta suositellakin melatoniinia, jos oikeasta ongelmasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniinista ei ole hirveästi tutkimustietoa siksi, koska sillä ei ole todettu eläinkokeissakaan haittavaikutuksia. Esim hiirikokeissa hiireen pumpattiin 100mg melatoniinia, eikä mitään tapahtunut nukahtamisen lisäksi.
Olen jo lähemmäs 30-vuotias, joten minua ei voi verrata lapseen. Mutta menin lääkärille vuosia kestäneen unettomuuden takia. Ja ongelmana nimenomaan nukahtaminen. Antoi reseptin 3mg melatoniinille. Kaksi purkkia söin niitä, loppuvaiheessa vähemmän ja vähemmän. Edelleen minulla taitaa olla joku 10 pilleriä, enkä ole tarvinnut niitä enää neljään kuukauteen. Melatoniinin avulla opin rauhoittumaan ja tavallaan tunnistamaan, koska väsyttää.
Minulle melatoniinista oli siis apua, enkä tarvitse sitä enää ollenkaan. Sain unirytmini käännettyä (okei, vuorotyö hieman hankaloittaa, mutta rytmin takaisinkääntäminen ei ole enää vaikeaa) ja nykyään nautin aamukahvini aamuseitsemältä iltapäivä kahden sijaan. Lääkäri ei kertonut pitkäaikaisella käytöllä olevan mitään haittavaikutuksia. Mutta minulla on onneksi periaate, että mitään ylimääräistä ei syödä, ellei ole tarvetta. Jälkeenpäin olen kuullut, että kyseessä ei olekkaan ihan niin yksioikoinen asia, ja miksi olisikaan? Ihmiset ovat yksilöitä ja yksilöille harvemmin sopii ihan kaikki, mikä muille yksilöille sopii.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos melatoniinia olisi ollut olemassa, kun minä olin lapsi, niin olisin riemusta kiljuen kokeillut sitä. Se kun on nukahtamislääkkeistä kuitenkin vaarattomin, eikä pilaa unenlaatua. Suositukset ja ohjeet lukisin kuitenkin ensin. Kävisin jopa lääkärillä juttelemassa, koska lapsen keho on vielä niin kehitysvaiheessa, verrattuna aikuisen kroppaan.
Ja sitten on hyvä opetella myös, että millään näyttöpäätteellä (tietokone, telkkari, tabletti, kännykkä) ei olla enää viimeiset kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sekin edesauttaa kehon oman melatoniinin tuottamista.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä turvautuisi lapsella mihinkään nukahtamisvalmisteisiin vaan järjestelmällisesti muuttaisin päivärytmiä ja alkaisin jo alkuillasta valmistelemaan nukkumaan menoa niin että esim. ruutuaika pois illalla ja jos lapsi on tosi energinen niin vaikka ulos pitkälle iltalenkille kuluttamaan energiat pois. Kunnon rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa ja rauhallista vaikka iltasadun lukemista. Myös erilaiset rentoutumisharjoitukset voivat auttaa. Itsellähen se olisi helppoa antaa vain nappi naamaan ja kas se nukahtaa, mutta onko tuolla tavalla nukahtamaan oppiminen järkevää niin sen voi jokainen itse päättää.
Kyllä se kunnon lenkki olisi hyvä vetää vaikka ennen päivällistä, liikunta kun virkistää, ei suinkaan rauhoita, vaikla se rasittaakin kroppaa. Mutta rauhoittumiseen menee aikaa. Muuten olen samaa mieltä.
Minä kävisin pyytämässä lääkäriltä "luvan" melatoniinille. Ei tarvitsisi sitten miettiä teinkö oikein vai en.
Kyllä me annetaan aina melatoniinia lapsille ja otetaan itsekin, kun meren taakse matkataan. Olisi vähintäänkin hölmöä tuhlata reissusta viikko kellon kääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse keskustelisin aina hoitajan tai lääkärin kanssa ennen kuin antaisin lapselle käsikauppalääkkeitä, jotka on lähtökohtaisesti tarkoitettu aikuiselle. Lisäksi sopiva annostus on niin yksilöstä riippuva aikuisellakin, että en todellakaan lähtisi liikkeelle millään 3 mg annoksella, jota aikuinenkin saa virallisesti vain reseptillä. Itsellenikin näin aikuisena riittää hyvin 1 mg tabletti, puolikaskin.
Pillerit, vaikka kuinka luonnollisesta ja vapaasti saatavaasti tuotteesta olisi kysymys, eivät saisi olla ensimmäinen ratkaisu lasten ongelmiin, etenkään ennen kuin on juteltu lääkärin kanssa. Kyllä se uusi rytmi siitä muotoutuu, rutkasti aktiivisuutta päivisin ja ajoissa rauhoittumaan levolle. Jollei, niin sitten yhteys terveydenhuollon piiriin, voivathan he lopulta suositellakin melatoniinia, jos oikeasta ongelmasta on kyse.
Minä olen käyttänyt melatoniinia n. 10 vuotta ja olisin tarvinnut sen jo lapsena. Eli ap.n tapauksessa voisin antaa melatoniinia juurikin "hätäavuksi" lapselle, mutta varaisin myös lääkäriajan, että voidaan selvittää onko kyseessä unihäiriö vai mistä tuo johtuu.
Älä anna lapselle 3 mg! Aikuisillakin raja 5 mg ja minulla ainakin on riittänyt 1-2mg aina. Eli siis noin pienelle lapselle 0,5mg ja jos ei tunnissa ole uninen annat toisen 0,5mg, ei enempää vaikka ei nukahtaisi. Yli 1mg en antaisi pienelle lapselle ilman lääkäriä. Mitään järkyttävää siitä ei aiheudu, mutta lapsi voi esim olla seuraavankin päivän yliväsynyt jos annat liikaa melatoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri uutisoitiin melatoniinin yllättävistä vaikutuksista mm. insuliinin eritykseen. Muistaakseni Hesarissa oli juttu viime viikolla. Melatoniinia on näihin aikoihin asti pidetty täysin vaarattomana, mutta se ei ole välttämättä koko totuus. Melatoniini voi vaikuttaa esim. diabeteksen puhkeamiseen. En käyttäisi ainakaan, jos on siihen sukurasitusta.
Melatoniini vaikuttaa yleensä vain puolisen vuotta, ennen kuin menettää tehonsa, joten se ei ratkaise jatkuvia ongelmia.
Kannattaisi ottaa yhteyttä unihäiriöihin erikoistuneeseen lääkäriin yksityisellä puolelle. Unihäiriöihin ei saa apua julkiselta, sen on kokemus osoittanut, eikä siellä tieto riitä. Melatoniinin annostelussa uusin ohje on ottaa sitä vain hyvin vähän jopa tunteja ennen nukkumaanmeno. Näistä uusimmista ohjeista ja tutkimuksista ei välttämättä ole joka terveyskeskuslääkärillä uusinta tietoa.
Jos lapsella ei ole erityisiä unihäiriöitä ja -vaikeuksia, rytmi korjaantuu kyllä itsestäänkin, jos sitä pidetään yllä myös viikonloppuisin.
Jos rytmi pysyy myöhäisenä sitkeästi, kyse saattaa olla viivästyneestä unijaksosta, joka on neurologinen tila ja vaikea-asteisena invalidisoiva sairaus, joka johtaa pahaan univajeeseen, jos henkilö joutuu heräämään aamulla vastoin unirytmiään. On myös mahdollista, että lapsi on niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat vähän unta. Pääasia on, että lapsi herää virkeänä ja jaksaa päivän.
Olet muuten oikeassa, mutta ap voi hyvin kertaluonteisesti antaa 1 mg lapselleen tai vaikka 5 päivän ajan tasoittaakseen rytmiä eikä varmasti tule haittavaikutuksia. Missään nimessä ei pidä mitään lääkitystä aloittaa lapsella itse pitkäkestoisena, mutta lyhyt apu on ok.
Ja minulla on siis tuo viivästynyt unijakso kroonisena ollut n. 8-vuotiaasta lukien ja melatoniini ei vaivaa korjaa, mutta saa minut pysymään ns. normaalirytmissä, eli työntekijän unirytmissä;) Mitään haittoja ei 15 vuoden melatoniin käytöstä ole tullut.
Mun tytölle määrättiin 1 mg melatoniinia, kun hän oli 12-vuotias. Ihmetyttää kyllä, että pienemmille on voitu määrätä 3 mg.
Todennäköisesti saat täältä kuraa niskaan tuolla kysymyksellä. Itse olen antanut melatoniinia tarvittaessa, hyvin on auttanut rytmin kääntöihin. Itse olen antanut 1 mg, noista kapseleista en osaa sanoa.