"Kannattiko" tohtorin tutkinto?
Maisteriketjua sivuten muutamia kysymyksiä tohtoreille:
- Oliko väitöskirjaprosessi kohtuuttoman raskas?
- Miten rahoitit jatko-opinnot?
- Oletko koulutustasi vastaavassa työssä?
- Tekisitkö kaiken uudestaan?
- Jotain muuta?
- Minkä alan tohtori olet?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
- Jotain muuta?
No oli raskas, lähinnä siksi etten oikein tiennyt mitä tein. Siksi mulla meni yhteensä 6 vuotta, kävin kyllä töissä myös.
Opintolaina, työt, apuraha, vanhemmat.
Olen. En kuitenkaan ole yliopistossa töissä vaan julkishallinnossa.
Joo, mutta vähemmän angistisesti ja nopeammin. :-)
-
Valtiotieteen.
- Rankat 4v mutta ei kohtuuttoman raskasta
-palkkaraha tuli tutkimusryhmältä/yliopistolta/apurahasta milloin mistäkin
- olen, lääketehtaassa
- tekisin
- väikkäri kehittää ensisijaisesti ajattelukykyä ja antaa hyviä eväitä tulevaan työelämään.
- biologia
Vierailija kirjoitti:
- Jotain muuta?
Ei ollut liian raskas; olin rahoituksella koko ajan; olen koulutustani vastaavassa työssä, vaade on tohtori ja palkka akateemiselle hyvä ja työ mielekäs mutta tähän olen päässyt tiukalla työnteolla ja ura on välillä määrännyt asuinpaikan ja -maan, ei mikään "harrastan töitä perheen hoidon välissä"-ratkaisu; tekisin uudestaan; luonnontiede.
- Oliko väitöskirjaprosessi kohtuuttoman raskas? Ei kohtuuttoman raskas, mutta aika raskas kyllä siinä kohtaa, kun tuli terveysongelmia. Lopussa kiitos seisoi.
- Miten rahoitit jatko-opinnot? Olin tohtoriohjelman rahoittama tutkijakoulutettava 4 v. 1 v tuli tutkimusprojektista lisäksi eli 5 v meni.
- Oletko koulutustasi vastaavassa työssä? Kyllä, sain vakituisen työn yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnasta
- Tekisitkö kaiken uudestaan? Ilman muuta
- Jotain muuta? Huolehdi jämptisti aikatauluista, tee jo alussa itsellesi alustavat aikatavoitteet, koska eri osat valmiiksi, kokonaisuus, esitarkastukseen, väittelypäivä... Ne voivat toki muuttua mutta homma ei pitkity kun tiimalasi juoksee koko ajan.
- Minkä alan tohtori olet? Hum.
Vierailija kirjoitti:
- Jotain muuta?
- Ei ollut kohtuuttoman raskas, muuten kuin siten että tajusin jo aika alussa ettei tästä ole mulle mitään hyötyä. Oon vaan sellainen luonne että ei anna mieli peräksi luovuttaa kun jotain on kerran aloitettu.
- Aloitin väikkärinteon koska jäin alkuun maisterintutkinnon jälkeen assariksi yliopistolle. Sieltä lähdin parin vuoden päästä taloudellisista syistä. Sen jälkeen kävin kokopäivätyössä alallani.
- Ei tällä alalla oikein ole töitä jotka vaatisivat tohtorinkoulutusta, paitsi akateemisessa maailmassa. Samoja hommia kuin minä tekee kaikenlaiset tyypit itseoppineista kouluttamattomista datanomeihin ja tohtoreihin.
- En tekisi uudestaan.
- Tietojenkäsittelytieteen.
Vierailija kirjoitti:
- Oliko väitöskirjaprosessi kohtuuttoman raskas? Ei kohtuuttoman raskas, mutta aika raskas kyllä siinä kohtaa, kun tuli terveysongelmia. Lopussa kiitos seisoi.
- Miten rahoitit jatko-opinnot? Olin tohtoriohjelman rahoittama tutkijakoulutettava 4 v. 1 v tuli tutkimusprojektista lisäksi eli 5 v meni.
- Oletko koulutustasi vastaavassa työssä? Kyllä, sain vakituisen työn yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnasta
- Jotain muuta? Huolehdi jämptisti aikatauluista, tee jo alussa itsellesi alustavat aikatavoitteet, koska eri osat valmiiksi, kokonaisuus, esitarkastukseen, väittelypäivä... Ne voivat toki muuttua mutta homma ei pitkity kun tiimalasi juoksee koko ajan.
- Minkä alan tohtori olet? Hum.
Wau, onneksi olkoon! Vakituinen opetusvirka on lottovoitto. Mun alalla niitä on Suomen maassa kaksi (2) kappaletta, ja kummankin viranhaltija voi hyvin, eikä eläköidy seuraavaan 15 vuoteen...
Välillä sujui kevyesti, välillä tuntui, ettei siitä mitään tule. Mutta en nyt kohtuuttoman raskaaksi kokenut.
Tein väitöskirjaa työn ohessa. Apurahoilla rahoitin tutkimuksen tekemisestä aiheutuvat kulut, konferenssimatkat ym. ja oli pariin otteeseen muutaman kuukauden opintovapaalla.
Olen työssä, jossa kelpoisuusehtona on ylempi korkeakoulututkinto. Työtehtävät, joissa vaaditaan tohtorintutkintoa (esim. tutkijan työ tai opetushommat yliopistolla) eivät kiinnosta. Eli sikäli voisi ajatella, että tämä oli ihan turhaa.
Tätä olen aina välillä miettinyt. Enkä ole ihan varma, ryhtyisinkö tähän enää toista kertaa...
- Jotain muuta?
Minä tutkin aihetta, josta olin todella kiinnostunut, se auttoi jaksamaan ja motivoi. Aiheen ajankohtaisuus auttoi myös saamaan apurahoja, joten tutkimuksen aiheuttamista kustannuksista ei tarvinnut huolehtia.
- Minkä alan tohtori olet
Terveystieteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Minkä alan tohtori olet? Hum.Wau, onneksi olkoon! Vakituinen opetusvirka on lottovoitto. Mun alalla niitä on Suomen maassa kaksi (2) kappaletta, ja kummankin viranhaltija voi hyvin, eikä eläköidy seuraavaan 15 vuoteen...
Ohis, mutta meillä professoritkin ovat määräaikaisessa työsuhteessa...
Oliskohan täällä yhtään lääketieteen tohtoria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Minkä alan tohtori olet? Hum.Wau, onneksi olkoon! Vakituinen opetusvirka on lottovoitto. Mun alalla niitä on Suomen maassa kaksi (2) kappaletta, ja kummankin viranhaltija voi hyvin, eikä eläköidy seuraavaan 15 vuoteen...
Ohis, mutta meillä professoritkin ovat määräaikaisessa työsuhteessa...
Samoin ohis, mutta ei kai yhdessäkään Suomen yliopistossa edes ole virkoja vuoden 2010 lakimuutoksen jälkeen? Vain työsuhteita.
AMK:sta en sitten tiedä, mutta onko siellä koskaan ollutkaan virkoja?
Joten aika outo väite. Vai onko joissain Suomen yliopistoissa eri lainsäädäntö?
Lääketieteen tohtorit ei ehdi vastata kun heillä on niin paljon töitä ettei ehdi edes AV:lle.
Vierailija kirjoitti:
- Jotain muuta?
-Ei ollut raskas oikeastaan lainkaan. Halusin tutkijaksi joten tein unelmatyötäni.
-Aluksi olin yhdessä projektissa, josta sain palkkaa, sitten yksi säätiön apuraha, sitten tutkijakoulupaikka
-Kyllä, olen tutkijana yliopistolla
-Kyllä, olen unelmatyössäni. Väitöskirja ei sinänsä ollut missään vaiheessa tavoitteeni, vaan kun tutkijaksi halusin niin lähes ainahan se on tehtävä.
Muuta: Alan perustutkimus on kutsumukseni, ja nythän rahoitus siihen on kortilla ja todella kilpailtua, joten tulevaisuudennäkymät ovat hyvin epävarmat. Silti en kadu, olen ollut todella onnellinen työssäni ja tähän mennessä pärjännyt hyvin (olen saanut kaksi "hyvää" projektirahoitusta post-doc-aikanani). Joka aamu menen iloisena ja innoissani töihin. Jos rahoitusta ei enää heru niin sitten on löydettävä muuta, mutta olenpahan saanut tehdä ehdotonta unelmatyötäni vuosia.
-En halua kertoa tarkkaa alaa
p.s. nro 12, virkoja ei tosiaan enää ole, mutta monet viittaavat esimerkiksi yliopistonlehtorin pestiin vanhasta muistista virkana, ja sehän oli (kuten myös professuurit) käytännössä, vaikka ei virallisesti, "eläkevirka" ennen näitä nykyisiä leikkauksia.
Kannattiko? Näin jälkeenpäin ajatellen se kannatti egon pönkityksen vuoksi. Hetkellisesti itsetunto parani ja koin olevani jotenkin fiksumpi kuin keskivertotallaaja. Työttömyystilannettani se ei parantanut, ei parantanut palkka-asioitani. Sain silti sisältöä elämääni.
Kovasti vanhahan tämä otsikko, mutta viime aikoina ollut kiusallisen paljon uudelleen monessa mediassa esillä. Tohtorin koulutus ei tuota maisteria, usein jopa hyvin koulutettua ammattikoulun käynyttä, korkeampaa palkkausta automaattisesti, ei edes tarjoa vastuullisempaa työtä. Tietyillä aloilla usein vaikkapa yliopistossa palkkataso jää kauas muusta julkisesta sektorista (tyypillisesti humanistit, opettajat) eli jos rahaa halajat, ei yliopistoon eikä tohtoriksi! Kyse on oman erikoisalan syvemmästä sivistyksestä ja osaamisesta, myös näkemyksistä, miten sitä "(maisterin) perustyötä" voi tehdä toisinkin, ja mikä on eduksi, mikä pahasta, tässä variaatiossa, ja ennen kaikkea osaa tehdä valintoja, miten muokata perustekemistä ilman, että syntyy kokeilusta haittaa. Parhaimmillaan tohtorina saat aineetonta arvostusta ja pystyt järjestämään elämäsi sillä tavalla, että työ ei ole raatamista, liian nopeaa tulosta vaativaa, ja jopa saat kaksisuuntaisesti hyötyä oppilaistasi vaikkapa alasi pätevänä ja kokeneena opettajana. Tohtorius myös "antaa sijaa" jonkinasteiseen kriittiseen kantaa ottamiseen, vaikeissakin asioissa; arviointi ja arvostelu ovat eri asioita.
1.)väitöskirjaprosessini oli lähes virkaurakaareni mittainen, yli 15v. Ei ollut ylikuormittava. Totean kuitenkin, ettei sovi äkkipikaiselle ja nopeita voittoja haluavalle luonteelle mitenkään 2.)opiskelin tohtoriksi palkkatyön ohella osin työni kiinteänä osana, mutta myös iltaisin ja viikonloppuisin sekä loma-ajallani 3.)olen sekä koulutustani vastaavassa työssä, mutta yhtä aikaa en enää siinä viitekehyksessä, johon väitöstutkimus keskittyi. Käytännössä koulutustasoani eli väitöstä sinänsä en tarvitse nykytyössä, mutta yliopistostatus tehtävänimikkeessä vaatii tohtorin tutkinnon. Tässäkin tulee esille tuo alussa mainitsemani, että tohtori osaa siis sen perustyön, mitä ei pitäisi väheksyä eli tohtorius ei "pilaa" ammatillista osaamista 4.)tekisin kaiken uudelleen, pitkä väitöskirjaprosessi oli ammatillisen osaamisen ja huiman näköalan laajentumisen ansiosta maisteriuteen verrattuna erittäin palkitseva ja toi ainakin kotimaassa erittäin harvinaisen sisällöllisen osaamistasan/asiantuntijuuden 5.)jotain muuta: taloudellisesti ei kannattanut mitenkään, mutta ammatillisen identiteetin ja "asiasta jotain tietävän tyytyväisyyden tunteen" kannalta erittäin paljon. Siis identiteettivoitto. Korostan ja varoitan uudelleen kuitenkin tuota taloudellista "tappiota" eli tohtorinkoulutus ei tuottanut urajatkumoa ns. omalla alalla ja jätti akateemisen urapolun palkkaustasolla tienestit puoliväliin saman tohtorintutkinnon kollegoista 6.)väitöstutkimuksen ala: turvallisuusala
Ala tietojenkäsittely, töiden ohessa tein väitöskirjan, joten en kaivannut sen kummempaa rahoitusta. Taloudellisesti ei kannattanut mitenkään, eikä työtehtävät siitä muuttuneet, eli sikäli ei kannattanut, mutta utelias kun olen luonnoltani niin tulipa tehtyä. Ja ei sikäli ollut kohtuuttoman raskas prosessi, että se oli vähän kuin harrastus.
Yleisemmin kyllä harmittaa, ettei Suomessa oikein firmat osaa hyödyntää oppineisuutta. Enkä tarkoita vain itseäni. Minusta taas ei ole yritystä perustamaan, puuttuu sellainen bisnesnäkemys ja verkostoitumistaito ja riskinottohalu, mitä se vaatisi.
Väikkäri on turha jossei halua uraa tutkijana.
Tutkijat eivät taas tienaa oikein mitään, joten kukaan oikeasti älykäs ei väittele (pl. lääketiede)
Oli tulla uskonpuute kun kyseessä oli instrumentti ja kesti 2 vuotta ennen kuin sain sen ensimmäisen kerran toimimaan.
Olin päivätöissä ja tein väikkäriä omalla rahalla iltaisin ja viikonloppuisin. No sain kyllä jonkun apurahankin mutta ostin sillä sohvakaluston.
Joo.
Ihan varmasti. Elämäni onnellisinta aikaa.
- Jotain muuta?
Auttaa paljon jos on tutkijasielu eli tuntemattomat asiat kiinnostaa.
- Minkä alan tohtori olet
TkT
- Väitöskirjaprosessi ei ollut raskas, työläs toki. Nautin joka hetkestä.
- Vanhempainpäivärahalla, 50% vakityöllä ja n. 2 vuotta kuukausipalkkaisena. N. 4,5 vuotta meni yhteensä.
- En täysin. Muutama vuosi post docina, mutta nyt palaan samaan työhön sijaiseksi, jota tein vakituisena ennen väitöskirjaa. Tutkijana jatkaminen vaatisi ulkomaille lähdön, mutta mun palkka siellä yksin ei riitä koko perheen elantoon.
- Silti tekisin kaiken uudelleen
- Humanistinen ala