Kuinka väsynyt pikkulasten äidin "kuuluu" olla?
Olen tässä jo jonkin aikaa pohtinut, ovatko muut perheenäidit yhtä väsyneitä kuin minä vai onko minun epänormaalia.
Minulla on siis 2v ja 5v lapset. Olen periaatteessa kotiäiti, teen vähän etätöitä freelancerina. Esikoinen käy ihan rehellisessä virikehoidossa 3h/päivä, eli aamuisin kävelen rattaiden ja pyöräilevän esikoisen kanssa 1,5 km päähän päiväkotiin. Sen jälkeen vien kuopuksen leikkipuistoon 1,5 tunniksi, minkä jälkeen kuopus nukahtaa rattaisiin kotimatkalla. Kotona syön lounaan, teen töitä tai siivoan, nautin hetken rauhasta. Sitten onkin aika lähteä hakemaan esikoinen. Päiväkodista menemme suoraan leikkipuistoon 2-3 tunniksi, minkä jälkeen kauppaan, kotiin, laitan ruuan ja syödään. Tämän jälkeen olenkin jo ihan poikki. Olisin oikeasti valmis vaikka nukkumaan, ja illat meneekin aina vähän "selviytyessä" nukkumaanmenoaikaan asti. Siivoan vain pakolliset sotkut että kämppä on päällisin puolin siisti, vaikka tiedän että lakanatkin pitäisi vaihtaa ja uuni pestä ja syysvaatteet kaivaa esille, niin en jaksa. Lasten nukahdettua en voisi kuvitellakaan jaksavani enää tehdä töitä, joogata, valmistella huomista, vastata kaverin s-postiin tms. Monesti siirrän suihkussakäynninkin aamuun. Menen nukkumaan klo 21-22 välillä ja herään 06-07 välillä. Lapset heräilevät yön aikana muutaman kerran ja käyn heitä peittelemässä. Esikoinen heräilee painajaisiin ja kuopus refluksiin, yleensä molemmat ainakin kerran yössä, hyvänä yönä vain jompi kumpi yhden kerran.
Kuulostaako tässä tilanteessa jatkuva väsymys normaalilta vai ei?
Ulkona en ole koskaan väsynyt, vain kotona. Tuntuu etten saa kotona mitään aikaiseksi. Mutta kotoa lähteminenkin tuntuu vaikealta sitten enää illemmalla.
Mitään vinkkejä energiabuustiin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Et ole yh.. Ok, siltä kuulostaa. Mieti sitä.
Miksi se kuulostaa siltä? Ihan yhtä väsynyt mä olen, vaikka mies tulee kotiin kello viisi. Ja sitä ihmettelenkin, onko tämä normaalia. Piristyttekö te muut kun mies tulee kotiin? Minä taas haluaisin vain mennä nukkumaan..
Minäkin olin aina väsynyt, kun olin lasten kanssa kotona. Masensi, kun oma elämä oli tauolla, rahat vähissä, pinna kireällä jatkuvasti... Koin huonoa omatuntoa jatkuvasti, kun moni muu äiti oli niin energiaa täynnä. Säälin lapsia, joiden koin ansaitsevan paremman lapsuuden. Vasta töihin palaaminen helpotti.
Valitettavasti en osaa auttaa. Lapsiperhearki voi olla ihan mukavaa, jos mies osallistuu kunnolla arjen pyöritykseen. Oma mieheni kaatoi niskaani kaiken työstrenssinsä eikä ottanut pahaa oloani tosissaan. Tunsin olevani vain likasanko kotona, joka ottaa lasten ja miehen kiukuttelun vastaan. En ihmettele, että monet eroavat pikkulapsiaikana.
Mäkin oon freelancer ja voi luoja että olin väsynyt ennen kuin laitoin lapset hoitoon 20 h / vko. Jonkun 1-vuotiaan kanssa kotona työskentely vielä onnistuu, mutta sitä vanhemman kanssa minulle alkoi olla jo tosi vaikeaa. Tavallaan on toki tosi ihana idea tehdä töitä ja olla kotona. Se ehkä vaatisi kuitenkin aktiivisen lähipiirin, mitä minulla ei ole.
Kyllä mä ainakin piristyn kun mies tulee 😊 Tehdään yhdes ruokaa ja sit lähdetään porukalla ulos. Tehdään kotityöt yhdessä myös. Meillä on silti aina kaaos. En jaksa yksin noin paljoa ulkoilla kuin sinä. Ehkä 2h, lopun aikaa ollaan sisällä.. Luetaan, maalataan, soitetaan soittimia. Lapset myös leikkii keskenään paljon. Mulla on yritys niin teen niitä hommia aina välillä. Kun mies tulee, saatan lähteä valokuvaamaan ja tapaamaan kavereita, se piristää. Välillä nukutaan miehen kans vuorotellen jos oikein molemmat on poikki. Välillä väsyneempi käy päikyillä. Mutta noita ehkä kaks kertaa kuussa.
Kyllä se oma aika on tärkeää ja ystävien kanssa olo, ilman että paimentaa lapsia. Suosittelen! Mun mielestä ei kuulosta normaalille, kun vielä noin vanhat lapset. Itsellä auttoi vauvavuotena omatekoinen appelsiinimehu 😋 Tsemppiä!
Äitienkin kannattaa pitää huolta itsestään.
Itse pistin vaikean väsymyksen pikkulapsiajan syyksi. Sitten ajattelin että se on se päiväkotiarki mikä uuvuttaa. Sitten kun nuorempikin lapsi meni kouluun en enää keksinyt syytä sairaalle väsymykselle.
Kävin lääkärissä ja vaikka missä tutkimuksissa. Olin jo valmis menemään vaikka enkeli- ja yksisarvishoitoihin. Lopulta syyksi paljastui ms-tauti 😞 ja jouduin jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Se on vähän helpottanut elämää. Jaksan laittaa töiden jälkeen jopa ruokaa perheelle, en joka päivä mutta melko usein. Joskus jaksan vähän siivotakin. Harrastuksiin ei vielä voimat riitä, mutta ehkä tulevaisuudessa. Voisin kyllä vieläkin lähteä niihin yksisarvishoitoihin 😜
En halua säikytellä ketään. Toivon vain että muut olisivat fiksumpia kuin minä ja hakisivat apua väsymykseen. Kannattaa pitää itsestään huolta vaikka väsymyksen tai muun elämää haittaavan asian taustalla ei mitään sairautta olisikaan.
Tsempit kaikille äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole yh.. Ok, siltä kuulostaa. Mieti sitä.
Miksi se kuulostaa siltä? Ihan yhtä väsynyt mä olen, vaikka mies tulee kotiin kello viisi. Ja sitä ihmettelenkin, onko tämä normaalia. Piristyttekö te muut kun mies tulee kotiin? Minä taas haluaisin vain mennä nukkumaan..
Kun mies tulee niin sähän voitkin mennä nukkumaan. Ei nyt joka päivä, mutta silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina väsynyt. Lapset 14 ja 11. Koululaisten piiiitkät kesälomat imevät mehut. Ja nyt alkoi taas koulurumba.
No voi helkkari. Eikö se helpota edes tuolloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina väsynyt. Lapset 14 ja 11. Koululaisten piiiitkät kesälomat imevät mehut. Ja nyt alkoi taas koulurumba.
Pitäisi helpottaa. Jos ei niin viimeistään tuolloin kannattaa lähteä etsimään syytä väsymykselle ja tehdä sille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osin syy on varmasti kilpirauhassairaudessa joka puhkesi kun lapset oli pieniä. Ja lapseni ovat käsittämättömän energisiä, joten välillä tuntuu että pelkkä saman ilman hengittäminen uuvuttaa...
Mut onhan se mieskin väsynyt työpäivän jälkeen..Ei sen kuulu kans aloittaa uutta työpäivää kun kotiutuu.Aamulla kotihommat et iltapäivällä voi mennä porukalla ulos tai päikyille,syödä ja levätä.
Itselläni neljä todella helppoa ja tervettä lasta(olen kiitollinen tästä) ja silti uuvuttaa..
Syöminen ja juominen tärkeää,jos jää väliin niin tuntee nahoissaan.
Muutoin suhtaudun samoin kuin sinä.
Tykkään kyllä hoitaa kotihommat mutta kukapa ei tekisi mielummin muuta..
Odotankin syksyä ja talvea niin taas innostaa,kesällä paljon muutakin.
Samoin vietän vapaa-aikani miehen ja lasten kanssa,tuntuukin olevan touhua porukallakin niin ei tarvi suunnitellakaan muuta.
Loppukesä ja syksy menee metsässä,suosittelen muillekin,siivotaan sitten talvella!;)