Pikkutytöksi haukkuminen
Pakko kirjottaa tänne asiasta joka todella häiritsee! Olen kooltani sirorakenteinen, ikää 24 v. 165 cm 53 kg. Olenko ainut kenen mielestä on loukkaavaa että kutsutaan pikkutytöksi..?? Siskoni tekee tätä koko ajan; ravintolassa täytyy mainita tarjoilijalle kuinka paljon jaksankaan syödä, vaikka olenkin tällanen pikkutyttö./naureskellaan jos syön ison aterian. Sukulaisille kylässä täytyy mainita, että olen lyhyt/pieni. Varsinkin tää yksi serkku joka on 173cm/hieman roteva hokee tätä. Serkku sanoo, että näytän teinille jopa häntä nuoremmalta(ovat vähän isompikokosempia kuin minä ja muutaman vuoden nuorempia) Tekeeko nää ihmiset tätä tahallaan? ja ei ole tosiaan vaan ketaan jäänyt. Voisko joku kertoa mulle, koska en ymmärrä!
Kommentit (6)
Se on sellaista hyväntahtoista alentamista, joka sun täytyy vain lopettaa, jos et kerran siitä pidä. Varmasti ihan hellyydellä tapahtuvaa kiusoittelua, mutta samalla siinä kohdellaan sinua ei-aikuisena ja vähätellään. Siskosi kanssa voit varmasti ihan suoraan puhua asiasta, sanoa ettet pidä tämäntyyppisestä ulkonäöllä vitsailusta. Muut sukulaiset sen sijaan - no jos näet niitä harvoin, voit varmaan kestää sen, mutta jos se tosiaan sua häiritsee, ole aikuinen ja avaa suusi ja sano asiasta rauhallisesti ja ystävällisesti, mutta tee asia selväksi.
Et ole edes mikään erityisen pieni. Hyvin lähellä naisten keskimittaa.
Nuo tietyt sukulaiset nyt vaan vähän kiusoittelee sinua, älä ota niin vakavasti. Tai sitten otat, ja sanot ihan suoraan, että olet loppuun asti kyllästynyt tuohon puheenaiheeseen sun koosta, ja että jatkossa poistut heti paikalta jos siitä aletaan jauhaa. Mutta älä tee sitä mitä nyt, että otat vakavasit, mutta vaan mietit sitä sisälläsi, etkä sano vastaan.
Mä olen törmännyt tuohon työelämässä, kun olen nainen erittäin miesvaltaisella, konservatiivisella alalla. Lähes nelikymppiseksi asti minua tytöteltiin ja välillä suoremminkin annettiin ymmärtää että jo sukupuoleni takia olen epäpätevä. Kerrottiin mielipiteitä että puhuja itse ei palkaisi ikinä naista tälle alalle tms. Koska kyseessä oli maksavat asiakkaat, eipä siinä oikein kiukutellakaan voinut, vaan päättää vaan, että puhutte nyt, mutta minäpä aion näyttää tehokkuudellani työssä ennakkoluulonne vääriksi!
Noilla "kiusoittelijoilla" saattaa oikeasti olla huono itsetunto oman ulkonäkönsä suhteen, joten he pyrkivät tuollaisella naljailulla dissaamaan sellaisia ominaisuuksiasi, joita he itse kadehtivat, vrt. siro olemus, hoikkuus, mahdollisesti he kokevat myös sinun olevan sievempi kuin he...
Tee jämäkästi selväksi, että et pidä tuollaisesta käytöksestä ja pyydä heitä lopettamaan. "Pikkutyttöyteen" kuuluu myös se, ettei osaa pitää omia puoliaan, eli osoita omalla olemuksellasi, ettet siedä tuollaista kohtelua.
Eihän ap edes ole mikään kovin pieni..
Vierailija kirjoitti:
Noilla "kiusoittelijoilla" saattaa oikeasti olla huono itsetunto oman ulkonäkönsä suhteen, joten he pyrkivät tuollaisella naljailulla dissaamaan sellaisia ominaisuuksiasi, joita he itse kadehtivat, vrt. siro olemus, hoikkuus, mahdollisesti he kokevat myös sinun olevan sievempi kuin he....
Tuossa voi olla hyvinkin perää. Olen nuorempana joutunut kuulemaan samanlaista vähättelyä ja ulkonäön kommentointia kuin ap. Useimmat kommentoijat olivat heitä, jotka jatkuvasti puhuivat rypyistä ja laihduttamisesta ja jaksoivat aina voivotella omaa ulkonäköään. Samaten se, että olin heitä huomattavasti nuorempi, tuntui provosoivan heitä. Aivan kuin olisin itse päättänyt syntyä nuoremmaksi vain heitä kiusatakseni :D Joskus itseäni kieltämättä surettaa se, kuinka aikuisillakin naisilla itsetunto perustuu lähinnä nuorekkuudelle ja ulkonäölle ja kaikki nuoremmat ja jollain tapaa sievemmät koetaan heti uhkana. Toivottavasti tuleva sukupolvi olisi terveemmällä itsetunnolla varustettuja ja kykenisivät näkemään sen "nuoren ja nätin" ensisijaisesti ihmisenä, eivätkä kilpasiskona.
Olethan sä pikkutyttö jo ikäskin puolesta.
Pääset helpommalla, kun vaan totut siihen.