Kokemuksia patologisista valehtelijoista?
Tai muista mielenterveydellisesti sairaista ihmisistä, jolle ominaisuutena pakonomainen valehtelu?
Olin juuri suhteessa miehen kanssa, joka eron jälkeen paljastui patologiseksi valehtelijaksi. Sain nyt muutamia kuukausia eron jälkeen vasta tietää, että hän on valehdellut käytännössä KAIKEN elämästään minulle. Väitti olevansa töissä x paikassa, lähti joka aamu x aikaan, ja palasi väsyneenä x aikaan. No nyt sain kuulla työpaikan omistajalta, että koko henkilöä ei ole koskaan kyseisessä työssä näkynyt. Hän myös aina välillä soitti minulle työreissuiltaan pääkaupunkiseuduilta ja kertoi ylennyksistä yksityiskohtaisesti (mitä he olivat milloinkin tehneet ja minkä näköisiä siellä oli, mitä he söivät jne. Menin myös häntä vastaan juna-asemalle tapahtuman jälkeen jne ja hän innoissaan kertoi ylennyksistään. KAIKKi valetta.
Kokemuksia muilla tälläisestä henkilöstä? Olen erittäin järkyttynyt saamastani tiedosta.. Samaan aikaan vihainen, pettynyt, hämilläni. Päälimmäisenä ajatuksena on, miten joku pystyy pitämään tuollaisen kulissin ? Enää ei ole kyse mistään "valkoisesta valheesta" jossa kerrotaan syöneen puuroa aamupalaksi, vaikka söikin pullan. Haluaisin vertaistukea! Kertokaa omia kokemuksianne.
Kommentit (7)
Seurustelin kolmikymppisen miehen kanssa kuusi vuotta. Kuuden vuoden aikana mikään ei saanut minua epäilemään häntä. Hän vaikutti normaalilta, mukavalta ja kunnioitti minua.
Tapasin sitten jumppatunnilla naisen jonka kanssa ystävystyttiin hiljalleen. Aika pian selvisi että kuuden vuoden yhdessäolon aikana miehellä oli ollut suhde tuohon naiseen neljän vuoden ajan.
En voinut uskoa tuota kaikkea. Olen käynyt tapahtuneen vuoksi terapiassa jo yli vuoden.
Kuinkahan monta suhdetta mä olen itse joutunut laittamaan poikki, vaikka olen mieheen ollut rakastunut siksi, että jatkaminen olisi paljastanut valheeni vuorenvarmasti. Valheet, joiden avulla oli miehen saanutkin. Ei ne sellaiset miehet olisi rakastuneet tavalliseen tylsikseen, vaan siihen jännittävään tyyppiin joksi olin itseni valheissani rakentanut.
Siskoni on todennäköisesti patologinen valehtelija. On aina kaunistellut totuuksia omaksi parhaakseen ja nyt aikuisiällä uusille tutuilleen on kertonut mm. antaneensa teininä lapsensa adoptioon, asuneensa parikymppisenä ulkomailla, oikeasti 30v lapsen saatuaan kertoi luovuttaneensa äidinmaitoa, vaikka todellisuudessa maito ei riittänyt edes oman lapsen imetykseen. Ja paljon paljon muuta.
Valitettavasti on myös todettava, että me jotka tiedämme siskoni valehtelevan niin tavallaan mahdollistamme sen, koska jos sanoisimme suoraan, ettei kertomansa ole totta niin siskoni katkaisisi välit meihin välittömästi ja tätä ei meistä kukaan halua, koska sillon kukaan ei tietäisi onko siskon lapsella vielä kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni on todennäköisesti patologinen valehtelija. On aina kaunistellut totuuksia omaksi parhaakseen ja nyt aikuisiällä uusille tutuilleen on kertonut mm. antaneensa teininä lapsensa adoptioon, asuneensa parikymppisenä ulkomailla, oikeasti 30v lapsen saatuaan kertoi luovuttaneensa äidinmaitoa, vaikka todellisuudessa maito ei riittänyt edes oman lapsen imetykseen. Ja paljon paljon muuta.
Valitettavasti on myös todettava, että me jotka tiedämme siskoni valehtelevan niin tavallaan mahdollistamme sen, koska jos sanoisimme suoraan, ettei kertomansa ole totta niin siskoni katkaisisi välit meihin välittömästi ja tätä ei meistä kukaan halua, koska sillon kukaan ei tietäisi onko siskon lapsella vielä kaikki hyvin.
Mikähän on sellainen asia, ettei voi valehtelijalle sanoa, että lopettaa p*skan jauhannan?
Antti Rinne on Suomen pahin valehtelija ja maanpetturirotta.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olin itse tuollainen nuorena. Mutta en tiedä olinko silti varsinainen patologinen valehtelija, koska tein valehtelua ihan tietoisesti, syystä, en koska joku sairaus pakottaa ja valheita livahtaa huomaamatta. Itse asiassa harkitsin varsin tarkkaan kelle valehtelen, koska en halunnut jäädä kiinni. Piti siis valehdella riittävän vieraille, esim. kampaajalle tai sellaiselle jonka kanssa aikoi viettää vain yhden yön.
Mulla valehtelun syy oli loputtoman huono itsetunto ja tunne että olen pelkkää paskaa. Yritin sitten nostaa edes hetkeksi omaa arvoani toisten silmissä puhumalla paskaa hienosta työstä, rikkaasta miehestä ja hienosta kodista, purjehdusreissuista ja ties mistä. En kestänyt ajatusta, että ne olisivat nähneet mikä oikeasti olen: masentunut, äärimmäisen yksinäinen surkimus jolla ei ole mitään.
On "virkistävää" kuulla välillä asian toiseltakin puolelta tekstiä! Kenties voisi hieman löytää syytä miksi näin on käynyt.. Mieheni on vakavasti koulukiusattu, ja ehkä hänelläkin on taustalla ajatus että haluaisi olla paljon enemmän, mitä oikeasti on. Oikeasti on vain surkimus.
AP
Hmm, olin itse tuollainen nuorena. Mutta en tiedä olinko silti varsinainen patologinen valehtelija, koska tein valehtelua ihan tietoisesti, syystä, en koska joku sairaus pakottaa ja valheita livahtaa huomaamatta. Itse asiassa harkitsin varsin tarkkaan kelle valehtelen, koska en halunnut jäädä kiinni. Piti siis valehdella riittävän vieraille, esim. kampaajalle tai sellaiselle jonka kanssa aikoi viettää vain yhden yön.
Mulla valehtelun syy oli loputtoman huono itsetunto ja tunne että olen pelkkää paskaa. Yritin sitten nostaa edes hetkeksi omaa arvoani toisten silmissä puhumalla paskaa hienosta työstä, rikkaasta miehestä ja hienosta kodista, purjehdusreissuista ja ties mistä. En kestänyt ajatusta, että ne olisivat nähneet mikä oikeasti olen: masentunut, äärimmäisen yksinäinen surkimus jolla ei ole mitään.