Syötkö leipää? Montako päivässä?
Mä haluaisin leivästä eroon mutta en pääse helposti irti.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan ruisleipää! Sitä oikeaa ruisleipää, 100% ruista, mutta mun vatsa ei enää kestä sitä. Uskallan vain vapaapäivinä syödä sitä kun pääsee nopeasti omaan vessaan:D.
Nyt olen aamuisin syönyt ruispalaa, siinähän on jotain vehnähöttöä seassa. Ja vain sen toisen puolikkaan. toisinaan syön vaaleaa leipää. Siitä ei mene maha sekaisin, ei ole kuitua, eikä muutakaan terveellistä. Ilman leipää en vain osaa aamuani aloittaa.
Syöt siis leipää, vaikka suolistosi selvästi ilmoittaa, että se on sinulle sopimatonta ravintoa?? Oletko tyhmä?
En miellä itseäni tyhmäksi. Kuten sanottu, rakastan oikeaa ruisleipää ja syön sitä vain harvoin enää vatsavaivojen takia, vapaapäivinä, kuten kirjoitin. Toki olisin voinut kirjoittaa tarkemmin: Satunnaisesti vapaapäivinä. Kiitos rakentavasta kommentistasi:D.
Vierotusoireita leivästä, nyt oon oikeesti kuullu kaiken 😂
Syön joskus joo, mitään säännönmukaisuutta ei ole. Eilen leivoin basilika-valkosipuli-juustosämpylöitä, niitä söin kaksi. Tänään en ole syönyt leipää ollenkaan. Kaupasta ostetaan yleensä ruisleipää. Eli siis; syön leipää kun sitä tekee mieli, siinä se. Enkä ymmärrä, miksi siitä pitäisi päästä eroon? Ei leipä mitään nikotiinia tai kokaiinia sisällä 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan ruisleipää! Sitä oikeaa ruisleipää, 100% ruista, mutta mun vatsa ei enää kestä sitä. Uskallan vain vapaapäivinä syödä sitä kun pääsee nopeasti omaan vessaan:D.
Nyt olen aamuisin syönyt ruispalaa, siinähän on jotain vehnähöttöä seassa. Ja vain sen toisen puolikkaan. toisinaan syön vaaleaa leipää. Siitä ei mene maha sekaisin, ei ole kuitua, eikä muutakaan terveellistä. Ilman leipää en vain osaa aamuani aloittaa.
Syöt siis leipää, vaikka suolistosi selvästi ilmoittaa, että se on sinulle sopimatonta ravintoa?? Oletko tyhmä?
En miellä itseäni tyhmäksi. Kuten sanottu, rakastan oikeaa ruisleipää ja syön sitä vain harvoin enää vatsavaivojen takia, vapaapäivinä, kuten kirjoitin. Toki olisin voinut kirjoittaa tarkemmin: Satunnaisesti vapaapäivinä. Kiitos rakentavasta kommentistasi:D.
Sun suolistosi ei kuitenkaan koskaan pääse kuntoon kun välillä sitä leipää syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun suolistosi ei kuitenkaan koskaan pääse kuntoon kun välillä sitä leipää syöt.
Jos kirjoittajalla on keliakia, ja vilja tosiaan ihan vahingoittaa suolinukkaa, niin sitten on noin. Mutta jos on lievempiä toiminnallisia vatsavaivoja, niin eipä se suoleen vaikuta kuin sen aikaa kun siellä makaa se vilja. Ei mitän pysyvää tuhoa aiheuta.
Itselläni vatsa tykkää kyttyrää esim. pavuista, kaalista ja sipulista. Syön kuitenkin näitä silti välillä, kun tykkään. Ei noista muuta seuraa kuin vähän ilmavaivaa ja yksittäinen ripulointi, sillä selvä.
4 palaa päivässä: aamulla 2 palaa täysjyväpaahtoleipää ja illalla 2 palaa ruisleipää. Jos on keittoa ruokana sen kanssa 1-2 palaa ruisleipää. Pidän leivästä, enkä kovin helposti luopuisi siitä, en tiedä millä voisi korvata.
Syön! Aivan varmasti joka ikinen päivä. Usein monellakin aterialla samana päivänä. Riippuu muusta ruuasta, mutta 2-6 palaa päivässä.
Syön yleensä iltapalalla 2 siivua tummaa leipää, joskus aamullakin ja sillointällöin ruoan kanssa siivun tai pari.. Vaaleaa leipää syön vain hampparissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun suolisto voi tällä hetkellä hyvin, kiitos mielenkiinnosta:). Olen siis todella paljon vähentänyt ruisleivän syöntiä ja se on auttanut. Keliakiaa minulla ei voi olla (ei ole tutkittu) koska vaaleaa leipää voin syödä ja tätä "muka" ruisleipää. Vain 100% ruis aiheuttaa vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viipaletta aamiaiseksi. Ruisleipää, joka on 100 % kotimaista ruista. Ei siis mitään vehnähöttöä eikä ulkomaisia glyfosaattiviljoja. Leivottu taikinajuureen, ei hiivaa.
Päälle hummusta tai paputahnaa ja tomaattia, kurkkua tai paprikaa.
Itse syön myös juureen leivottua ruisleipää ainoastaan. Noin vuosi sitten vasta huomasin kaupassa sellaista. On kyllä niin huikea makuero Vaasan ruispaloihin ja muihin muka-leipiin nähden, että enää ei tule mieleenkään ostaa mitään "Suomen suosituinta ruisleipää", kuten mainostavat.
Syön vähintään kolme vehnäsämpylää päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Syön. Ja aina sitä valkoista, kun siitä tykkään. Tosin usein tulee syötyä vain viipale päivässä, lounaalla. Välipaloja tai aamiaista en syö. Päivällisellä taas usein syön pastaa tai riisiä, jolloin ei leipä siihen oikein sovi.
Valkoinen leipä ja vaaleat pastat ehkä surkeinta ravintoa mitä on. Ei ihme, että nykysin niin paljon diabetestä.
Haluaisin syödä, mutta siitä tulee kamala olo. Kylässä jos oon niin syön jos on mahdollisuus, kotiin en enää osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin leivästä eroon mutta en pääse helposti irti.
Puuron kanssa joka aamu kaksi siivua. Joskus välipalana pari siivua ja keittoruokien kanssa tulee syötyä aina leipää.
Puuron kanssa? Siis leipää leivällä? Tosin en ole koskaan tajunnut myöskään leipää pizzan tai pastan kanssa, sitäkin moni harrastaa.
aika vähän syön. Yleensä palan päivässä, aamiaiasella. Leipä voi olla kaura-, ruis- tai vehnäleipää. Tai näkkäriä. Eniten taitaa mennä kauraleipää tai näkkäri. Mutta vain se yksi viipale. Joskus kun tekee mieli sellaista "höttöleipää" niin sitten sitä ostan ja saatan syödä vaikka homejuuston kanssa...namnam. Mutta ei aamupalaksi vaan esim. jonkun herkkulautasen yhteydessä (jotain antipastojuttuja tms).
Itselläni on leivänsyönti vähentynyt vuosien varrella tosi paljon. Ei ole ollut mitenkään tarkoituksellista, mutta en vaan syö leipää mielelläni nälkään, syön mieluummin jotain kunnollista ruokaa.
En syö enää, ennen meni helposti ainakin 4 palaa päivässä, 2 aamulla ja 2 illalla. Olen korvannut leivän kaurapuurolla, chia-vanukkaalla, kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä. Aluksi teki kieltämättä tiukkaa mutta kyllä se siitä kun vaan jaksoi pitää itsekurin jonkin aikaa, muutaman viikon päästä oli jo täysin tottunut olemaan ilman ja olo vatsassa paljon parempi! Tämä toki motivoi ja nyt ei enää tee edes mieli. Ei ole enää ollenkaan niin pahoja turvotuksia kun olen myös maitotuotteet karsinut minimiin.
Nyt olen ollut viikon päivät ilman leipää ja kyllä olo on jo vähän kohentunut. Aloitin viljattoman dieetin monien terveysongelmien takia, saa nähdä auttaako. Samalla yritän saada suoliston bakteerikannan kuntoon ja siirryin myös laktoosittomiin maitotuotteisiin ja käytän vain hapanmaitotuotteita ja vähän kermaa ja tietysti voita.
Olen luullut eläväni terveellisesti; aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja pieni iltapala. Aamuisin puuroa, keittojen kanssa 1-2 palaa ruisleipää (mahdollisimman rukiista), pari hedelmää päivässä, paljon kasviksia ja päivittäin marjoja ja myös siemeniä + pähkinöitä. Punaista lihaa muutaman kerran viikossa pienehkö annos, kanaa samoin ja kalaa. Makeaa hyvin kohtuudella, kahvia pari kuppia päivässä. En tupakoi ja alkoholia käytän hyvin vähän, lähinnä lasi viiniä joskus ruuan kanssa. Liikuntaa 3 x tunti viikossa + kävelyä muina päivinä muutama kilometri.
Olenko terve ja hyvinvoiva? En. Ajattelin kuten muutkin, että vaivat nyt vain kuuluvat keski-ikään ja tästä se terveys lähtee rapistumaan. Mulla on verenpainetta, johon määrättiin vähän aikaa sitten lääkitys, jota en ole vielä aloittanut. Kärsin kovista migreeneistä oksenteluineen ja ripuleineen. Lääkäri epäili välillä esiintyvien kovien vatsakipujen syyksi sappikiviä, vielä ei ole tarkemmin tutkittu. Olen normaalipainoinen, mutta vatsa pömpöttää tosi paljon ja varsinkin illalla olen kuin yli puolenvälin raskaudessa. Ilmavaivoja on runsaasti, välillä ummetusta. Turvotusta on varsinkin aamuisin, erityisesti kasvot, kaula ja kädet turpoavat. Iho on kuiva ja hiukset hauraat, nukun huonosti ja pms-vaivat pahenevat koko ajan. Lääkärin mukaan ne onkin jo vaihdevuosivaivoja, joihin hän jo ehdottikin hormonihoitoa. En halunnut vielä. Minulla on myös vaarattomiksi tulkittuja rytmihäiriöitä ja nivelkipuja. Myös kilpirauhasen kanssa on ongelmia.
En jotenkin niele, että tässä alkaa terveys rapistumaan ja ettei sille voi tehdä muuta kuin syödä lääkkeitä. Ainakin yritän ensin jotain muuta. Luin mm. Antti Heikkilän ja Paula Heinosen kirjoja ja blogeja ja minusta ne vaikuttivat sellaisilta, että niiden oppeja kannattaa kokeilla. Aluksi jätin viljat ja sokerit pois, syön hapanmaitotuotteita, lisäsin hyviä rasvoja ja kasviksia ja kalaa ja kananmunia. Lisäsin myös liikuntaa, liikun nyt joka päivä kaksi tuntia, tunti tulee työmatkakävelyistä, toinen muusta liikunnasta (jumppa, jooga, uinti, pyöräily, kuntosali). Aloitin myös d-vitamiinin, jodin, sinkin ja magnesiumin käytön, lisäksi vielä melatoniinia illalla.
Viikossa ei ihmeitä tapahdu, mutta olen nukkunut paremmin, vatsa on alkanut toimia vähän paremmin, ilmavaivat ovat loppuneet lähes kokonaan ja turvotusta on paljon vähemmän, jopa vatsa on pienentynyt selvästi. Innolla odotan tuloksia viikkojen ja kuukausien kuluessa. Tulipa pitkä sepustus lyhyeen kysymykseen..
Teininä söin ihan järjettömät määrät leipää. Aamupalaksi vähintään kaksi palaa tai sämpylä, koulussa ruoan kanssa kaksi jos oli tarjolla muuta kuin näkkäriä, usein koulusta kotiin tullessa pari palaa, iltapalaksi taas muutama tai jopa neljä... Meillä oli aina kotona leipää ja välipalaksi en oikein keksinyt muutakaan syömistä, kun jugurtteja tai rahkoja en syö eikä hedelmistä lähde nälkä (niitäkin oli tarjolla rajallisesti, yleensä vain banaania). Nyt asun omillani, enkä oikein vieläkään tiedä mitä söisin aamu- tai iltapalaksi leivän tilalla. Itse en sitä osta kuitenkaan ollenkaan, ei vain maistu enää. :D Täällä siis toinen leivästävierottautuja, antakaahan ideoita mitä söisi sen tilalla?
Ainut leipä mitä tulee syötyä on subwaystä haettu
Syön leipää vaihtelevasti, suunnilleen 0-5 palaa päivässä. Useimmiten ruisleipää, joskus harvoin myös sämpylöitä tai patonkia.