Vaaleaa mömmöä pyörälukossa - ruoste vai vandalismi?
Polkupyöräni on ollut pari kuukautta ulkona telineessä. Nyt kun piti lähteä pyöräilemään, lukko ei meinannut aueta millään. Avain tuntui aivan väärältä, joten vertasin sitä lukkoon ja kokeilin paria muutakin avainta.
Väkipakolla puskemalla ja renkuttamalla sain vihdoin avaimen lukkoon ja lukon auki. Lukko sylki jotain vaaleaa nestettä joka puolelle. Avaimenreiän ympärillä oli tummunut rengasmainen alue.
Ajattelin, että lukko on ruostunut sateessa, mutta google vihjaa, että kyse olisi vandalismista! Lapset kuulemma tunkevat liimaa lukkoihin pilana. Voiko näin oikeasti olla? Pihalla kyllä pyörii paljon kiljuvia lapsia ja pakastepussitkin katoaa aina lyhyessä ajassa satulaa suojaamasta. Olen myös kuullut pyörän kellon rämpyttämistä niin läheltä ikkunan alta, että olen epäillyt, että joku kajoaa siellä minun pyörääni.
Pitänee laittaa pyörä joka tapauksessa varastoon, mutta kumpi syy tässä nyt on todennäköisempi? Aiheuttaako ruostuminen tuollaista, kokemuksia?
Laita pyörä varastoon. On hankalampaa, mutta säästyy paljolta, eikä ruostu sateessa.
Minulla ei toiminut pyörän lukko. Hankin irrallisen lukon. Huollossa sanoivat, että sitä on todennäköisesti yritetty murtaa 😔