Miksi naisvaltaisila aloilla on suojatyöpaikkoja mutta miesten työt katoaa?
Terveydenhuollon, sairaanhoidon ja opettajan työt ovat näitä missä on eniten ns. suojatyöpaikkoja. Eli naisvaltaisia aloja. Palkan maksaa totta kai valtio/kunta, joka hoidetaan pääosin velkarahalla ja sillä että suomi velkaantuu joka vuosi 6-7 miljardia. Miesvaltaisila teollisilla ja teknillisillä aloilla on paljon enemmän yt-neuvotteluja, miesten työt katoaa ja ulkomaalainen työvoima korvaa suomalaisten työt.
Miksi julkinen sektori (naiset) ei voisi maksaa miesten palkkoja, miksi miehet ovat suurin nettomaksaja naisten palkoissa? Velkaannuttaako naisten työt suomen kun naisten palkkoja maksetaan velkarahalla?
Kommentit (44)
En ole lukenut kaikkia ketjun vastauksia, joten en tiedä onko tämä jo sanottu, mutta siis yksi syy miesten alojen katoamiseen on se, että jossain tehdastöissä on mahdollisuus automaatisaatioon, eli koneilla voi korvata työntekijät.
Naisvaltainen ala on esim. sosiaalityö, ja siellä automaatiosaatioita ei juurikaan voi tehdä, koska niin älykästä konetta ei ainakaan vielä ole keksitty, joka pystyisi esim. kuuntelemaan ihmisten elämän murheita, ja antamaan. myötätuntoa. Enkä edes usko, että kovinkaan moni ihminen haluaa kertoa jotain omaan elämään liittyviä ongelmiaan ja murheitaan koneelle, jolla ei ole mitään tunne-elämää.
T: 28-vuotias sinkkumies
Lopeta tuo valitus ja hommaa mieleisesi työpaikka. Omasta halusta se on kiinni, ainakin mikäli kuuntelemme persukeko-hallitusta.
Kyllä brankkarien ja sairaanhoitajienkin työntekijät otetaan seuraavassa mutkassa sieltä mistä ne halvimmalla saadaan. Olen leikitellyt jo pitkään ajatuksella että tätä kapitalistista menoa jatkaen poliisin tai paloauton saa vain tilaamalla ne erikseen ja maksamalla siitä. Kyllä on hieno meiniki tässä vapaassa markkinataloudessa jota niin moni ihailee nykypäivänä.
Aika persumainen ajatus että terveydenhoitoala olisi suojatyöpaikka. Itse olen brankkari ja arvostan suuresti niitä naisia ja miehiä jotka työskentelevät terveydenhoitoalalla. Arvostan myös poliiseja ja sotilaita, jotka varmasti ovat tämän palstapersun mielestä suojatyöpaikassa, sillä he eivät saa palkkaansa suoraan vientiteollisuudesta. Muutenkin me voimme viedä muutakin kuin ruman persun tekemää metallia, suomalaisten naisten tekemät designtuotteet ovat haluttua tavaraa maailmalla. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta ottaa päähän tuollaiset idiootit. Kohta se dokaa, kokkaa, röökaa ja taas minua kaivataan paikalle.