Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kehoitetaan menemään mukavuusalueen ulkopuolelle?

Vierailija
15.08.2016 |

Miksi ihan tarkoituksella pitää saada se epämukava fiilis? Psykologit ym mielenhoitajat aina paasaa siitä että tekee hyvää välillä poistua mukavuusalueelta. Mun mielestä täyttä puppua.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä voi oppia jotain, jos aina on kuten ennenkin niin mikään ei koskaan etene

Vierailija
2/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta asiaa voi jäädä kokematta ja saavuttamatta, jos tekee aina vain sitä tuttua ja turvallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten siitä puhuvat nämä sarasvuon kaltaiset jotka ei osaa oikeastaan mitään joten aina yrittäessään tehdä jotain nämä on mukavuusalueensa ulkopuolella. Tosiasiassa asiantuntija on tehokkaimmillaan mukavuusalueellaan eli tehdessään just sitä mitä osaa (toki nopeammin kuin tavis ikinä pystyy).

Harjoitellessa kannattaa hakea rajoja mutta koko työ ei voi olla sitä että pusketaan jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla ja enemmän kuin kerkiää kunnolla tekemään. Mukavuusalueen ulkopuolella syntyy paskaa laatua, toki nopeasti. 

Vierailija
4/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten siitä puhuvat nämä sarasvuon kaltaiset jotka ei osaa oikeastaan mitään joten aina yrittäessään tehdä jotain nämä on mukavuusalueensa ulkopuolella. Tosiasiassa asiantuntija on tehokkaimmillaan mukavuusalueellaan eli tehdessään just sitä mitä osaa (toki nopeammin kuin tavis ikinä pystyy).

Harjoitellessa kannattaa hakea rajoja mutta koko työ ei voi olla sitä että pusketaan jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla ja enemmän kuin kerkiää kunnolla tekemään. Mukavuusalueen ulkopuolella syntyy paskaa laatua, toki nopeasti. 

Ei sielä mukavuusalueen ulkopuolella kokoajan tarvitse olla.

Vierailija
5/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että itsensä ylittämisestä tulee hieno fiilis ja itsevarmuus kasvaa. Elämä olisi muuten aika harmaata puuroa ilman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Monet hienot ideat ja keksinnötkin ovat saaneet alkunsa niin, joten parhaimmillaan se myös kehittää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

Vierailija
6/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jaksa koko ajan elää oman mukavuusalueensa ulkopuolella mutta siellä voi välillä käväistä. Useinhan opiskelukin on elämistä oman mukavuusalueensa ulkopuolella, kuinka moni nauttii aidosti esim. tenttiin lukemisesta? Varmaan joku nauttii mutta ei varmaan kovi moni.

Vierailija
7/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran stereoiden volyyminupissa on muitakin asentoja kuin 0 ja 100.

Vierailija
8/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Kirjoitin tuohon mökkireissu työporukalla -ketjuun, että minä en pyri tekemään vastenmielisiä juttuja vaan mukavia ja/tai hyödyllisiä juttuja. Nykyisin tuntuu olevan suunnilleen uskontona se, että pitää kehittyä ja mennä eteenpäin, ja siitäpä seuraakin se, että erittäin hyviksi todetut käytännöt muutetaan väkisin, jotta vain jotakin saataisiin muutetuksi. Kyseessä on siis ilmiö nimeltä "ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella", mutta jostain syystä juuri tässä väkisin muuttamisessa sitä ei pidetä epäsuotavana asiana.

Vierailija
9/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuusalue on sellainen, että se kutistuu jos koskaan ei ylitä mukavuusaluettaan.

Epämukavuusalueella opit uutta.

Vierailija
10/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lapsena mukavuusalueeni ulkopuolelle ja opin uimaan.

Vierailija
11/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että itsensä ylittämisestä tulee hieno fiilis ja itsevarmuus kasvaa. Elämä olisi muuten aika harmaata puuroa ilman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Monet hienot ideat ja keksinnötkin ovat saaneet alkunsa niin, joten parhaimmillaan se myös kehittää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

Lentokoneella matkustaminen on mulle todella kaukana mukavuusalueelta. Se on niin epämukavaa että edes siellä matkakohteessa en pääse kunnolla mukavuusalueelleni, joten olen jättänyt koko ulkomaan matkustelun. En koe kuitenkaan jääväni mistään paitsi ja mulla on niin hyvä mukavuusalueellani että ihmettelen suuresti miksi sieltä pitäisi poistua? En saa kiksejä tai tunne mitään voitonriemua siitä että teen jotain epämiellyttävää.

Vierailija
12/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sielä mukavuusalueen ulkopuolella kokoajan tarvitse olla.

Kommenttini liittyikin siihen että yhteen aikaan mm. sarasvuon ja muiden kaltaistensa työnjohtoihanne oli se jossa työntekijää puskettiin jatkuvasti yli rajojensa tyyliin jos kaveri kerkiää tekemään hommansa kunnolla niin anna sille lisää hommia kunnes se enää ei kerkiä tekemään niitä kaikkia kunnolla.

Oikeastaan tuo taitaa olla edelleen vallitseva käytäntö joissa firmoista vähennetään porukkaa ja jaetaan hommat jäljelle jääneille kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
13/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisipä nyt ensin edes sille mukavuusaluelle, että voisi tehdä ekskursion johonkin jännään ja itse valittuun epämukavuusalueeseen.

Vierailija
14/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole hyväksi. Minä menin introverttinä todella kauas mukavuusalueestani ja kouluttauduin opettajaksi. No enhän minä sitä työtä pysty tekemään, saan paniikkihäiriökohtauksia.

Vierailija
15/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle vain huvin vuoksi vaan saavuttaakseen jotain. Jos esim haluat asian X ja sen saaminen edellyttää asian Y tekemistä, mutta asian Y tekeminen on nk mukavuusalueesi ulkopuolella, niin voit joko tyytyä olemaan ilman haluamaasi asiaa X tai ylittää mukavusalueesi ja saada haluamasi asian X. Kun olet saanut asian X, voit huomata, ettei asian Y tekeminen nyt niin kamalaa ollutkaan tai ainakin se oli asian X saamisen väärtti. 

Vierailija
16/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsisipä nyt ensin edes sille mukavuusaluelle, että voisi tehdä ekskursion johonkin jännään ja itse valittuun epämukavuusalueeseen.

Haha. Näinpä.

terv. jatkuvasta ahdistuksesta kärsivä

Vierailija
17/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka tällaista kehoittavat, eivät itse ole aidosti käyneet oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Katsomosta on helppo huudella. Haluaisin esimerkiksi nähdä sen trendikkään mainostoimiston gurun, joka tungetaan lapioimaan paskaa vanhusten vuodeosastolle määräämättömäksi ajaksi ja jolle sanotaan, että tämä parantaa sinun luovuuttasi ja on sinulle hyväksi, koska se on mukavuusalueesi ulkopuolella.

Vierailija
18/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Kirjoitin tuohon mökkireissu työporukalla -ketjuun, että minä en pyri tekemään vastenmielisiä juttuja vaan mukavia ja/tai hyödyllisiä juttuja. Nykyisin tuntuu olevan suunnilleen uskontona se, että pitää kehittyä ja mennä eteenpäin, ja siitäpä seuraakin se, että erittäin hyviksi todetut käytännöt muutetaan väkisin, jotta vain jotakin saataisiin muutetuksi. Kyseessä on siis ilmiö nimeltä "ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella", mutta jostain syystä juuri tässä väkisin muuttamisessa sitä ei pidetä epäsuotavana asiana.

Mukavuusalueen ulkopuolelle meneminenhän voi tarkoittaa mitä vain, muutakin kuin uusien työtapojen opettelua. Hyvin turvallisuushakuinen ihminenhän suhtautuu kaikkeen uuteen negatiivisesti, hän ei oikein innostu mistään uudesta ei uskalla kokeilla. Mistä sitä voi tietää etukäteen, miten mukava se "hyödytön juttu" on? Pieni ahdistuneisuus vieraalla alueella voi opettaa itsestä paljon. Tuttu ja turvallinen on helppoa, vieras antaa haastetta ja on aivojakin stimuloivaa.

Vierailija
19/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka tällaista kehoittavat, eivät itse ole aidosti käyneet oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Katsomosta on helppo huudella. Haluaisin esimerkiksi nähdä sen trendikkään mainostoimiston gurun, joka tungetaan lapioimaan paskaa vanhusten vuodeosastolle määräämättömäksi ajaksi ja jolle sanotaan, että tämä parantaa sinun luovuuttasi ja on sinulle hyväksi, koska se on mukavuusalueesi ulkopuolella.

No tällaiselle "paskanlapioijalle" voisi tehdä hyvää vaikka ilmoittautuminen avoimeen yliopistoon ja perusopintojen suorittaminen jostain aineesta. Nykytekniikka mahdollistaa esim verkko-opinnot :). Se olisi jo menemistä "oman mukavuusalueen" ulkopuolelle, pakkoa tehdä aivan jotain muuta.

Vierailija
20/58 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Näinpä.

terv. jatkuvasta ahdistuksesta kärsivä

Word. Jos elää aina epämukavuusalueella, vielä syvemmälle meneminen ei johda siedättymiseen vaan traumatisoitumiseen ja elämänpiirin kutistumiseen.