Montako lasta köyhä saa tehdä?
Mikä on sopiva lapsilukumäärä köyhälle? ja perustelut myös.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin monta kuin haluaa. Lapsia sentään rikkaat ei köyhiltä voi viedä, toisin kuin rahojen kanssa on päässyt tapahtumaan.
Peke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin monta kuin haluaa. Lapsia sentään rikkaat ei köyhiltä voi viedä, toisin kuin rahojen kanssa on päässyt tapahtumaan.
Köyhät saa muilta joka päivä tässä maassa
Ei köyhyys ole mikään lopullinen tila, varsinkaan lastentekoikäisellä ihmisellä. Minulla on kesken pitkä ja vaativa koulutus, jonka olen aloittanut tavallista vanhempana. Valmistumisen jälkeen tulotasoni tulee olemaan keskivertoa parempi. Lapsen/lapset voisin hyvin hankkia vielä opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Yksi aiottiin tehdä ex-miehen kanssa, ja yhdeksi jäi. Toki olisi sitten otettu kaksoset vastaan, jos niin olisi käynyt. Pohdittiin pitkään o ennen yhteen menemistä, että mikä olisi hyvä määrä meidän tuloillemme. Mielellämme olisimme sisaruksen saaneet, mutta koska tulot ovat pienet, niin ei ajateltukaan. Kritiikkiä päätöksestä olemme saaneet varsinkin suurituloisilta ystäviltämme. Kuulemma lapsesta tulee pilalle hemmoteltu yms, koska on ainokainen. ( Opettajat ym. ovat olleet eri mieltä tuosta. Minkäänlaista itsekkyyttä, yms. ei ole nähtävissä.)
Muita tulonsiirtoja kuin lapsilisää ei olla saatu sen jälkeen, kun on äitiyslomat, isyyslomat, vanhempainvapaat, hoitovapaat loppu. Itse maksetaan harrastukset yms, eli sossu ei niitä maksele, vaikka tuttavapiirissä osa uskoo täysin, että varsinkin yh:lla kaikki harrastukset maksetaan.
Tuota kritiikkiä todella saa vaikka kuinka selittäisi ettei ole kahteen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhyys ole mikään lopullinen tila, varsinkaan lastentekoikäisellä ihmisellä. Minulla on kesken pitkä ja vaativa koulutus, jonka olen aloittanut tavallista vanhempana. Valmistumisen jälkeen tulotasoni tulee olemaan keskivertoa parempi. Lapsen/lapset voisin hyvin hankkia vielä opiskeluaikana.
Ei kaikilla olekkaan mutta meillä on joten siksi päädyimme yhteen.
Peke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mitähän rahoja köyhiltä on viety? Ei mitään. Köyhät elävät muiden kustannuksella koko elämänsä.
Lapsilukua suunnittelevat voivat kyllä miettiä millaista elämää lapsilleen haluavat ja mitä kykenevät tarjomaan, mutta ainakin toistaiseksi tässä maassa voi tehdä niin monta lasta kuin haluaa. Yhteiskunta (eli muut ihmiset) pitävät huolen, että he eivät kuole nälkään tai palellu pakkaseen, mutta köyhän perheen lasta uhkaavalta osattomuuden tunteelta heitä ei kyetä suojelemaan.
Köyhät saa tehdä niin monta lasta kuin haluavat. Ei ärsytä minua yhtään. :)
Enpä minä tuollaisia kenellekään määrittelisi, mutta jos haluaa miettiä mikä oikeasti kannattaa ottaen huomioon tulevan elintason lapsille, niin kyllähän se riippuu siitä millaisessa elämäntilanteessa ollaan.
Jos esim. toinen opiskelee ja toinen on jo töissä, niin eihän se pienituloisuus ole kuin hetkellistä, ja kaikillahan ne tulot tippuu hetkeksi lapsen saatuaan. Jos taas molemmat ovat pätkätöissä pienipalkkaisilla aloilla, eikä tulevaisuudessa näy helpotusta, niin kyllä kannattaa miettiä tarkkaan tekeekö lapsia ollenkaan. Enkä nyt tarkoita että lasten pitäisi kulkea merkkivaatteissa yms., vaan ihan sitä että vanhemmuus ja erityisesti pikkulapsiarki on tosi raskasta, voi tuntua todella lohduttomalta kun siinä samalla stressaa taloustilanne. Sen taloustilanteen stressin kestää arjessa jos se on hetkittäistä, mutta kun on tunne siitä että se on lopullista, niin kyllä se vauva- ja pikkulapsiarki voi tuntua kamalalta. Kun se oikeasti useamman lapsen kanssa voi tuntua ilman "isojakin huolia"(=taloushuolet, sairaudet jne.) elämän rankimmalta ajanjaksolta. Sanoisin nimenomaan mittariksi henkiset voimat, että kannattaako lapsia ollenkaan tehdä. Pienituloisella on yksi iso stressitekijä enemmän kuin keskituloisella, mitä tulee arkeen.
Yhteen jäi. Jos avioliitto olisi kestänyt, olisin halunnut 2-3 lasta ja se olisi ollut taloudellisesti mahdollista. Ero tuli jo ensimmäisen lapsen jälkeen ja kaiketi se oli hyvä... En tiedä, miten selviäisin taloudellisesti useamman lapsen kanssa. Nyt on yksi ja rahat riittää niin, ettei hänen tarvitse tinkiä mistään (koska ei ainakaan vielä halua harrastaa mitään ylikallista enduroa ;)).
Mä en pidä itseäni köyhänä, mutta pienituloinen olen tällä hetkellä. En kuitenkaan niin pienituloinen, että saisin asumistukea tai muuta, yh-korotuksen lapsilisään saan tietenkin.
Itse en ihan täysin ymmärrä niitä monilapsisia perheitä, joissa vanhemmilla on työttömyyttä, pitkäaikaisairautta jne ongelmaa. Toki, elämää ei voi ennustaa, mutta moni tuntuu hankkivan lisää lapsia olosuhteista huolimatta. Tällaisia perheitä on palstalla kritisoitu ja niihin ketjuihin vissiin ap kysymyksellään viittaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen jäi. Jos avioliitto olisi kestänyt, olisin halunnut 2-3 lasta ja se olisi ollut taloudellisesti mahdollista. Ero tuli jo ensimmäisen lapsen jälkeen ja kaiketi se oli hyvä... En tiedä, miten selviäisin taloudellisesti useamman lapsen kanssa. Nyt on yksi ja rahat riittää niin, ettei hänen tarvitse tinkiä mistään (koska ei ainakaan vielä halua harrastaa mitään ylikallista enduroa ;)).
Mä en pidä itseäni köyhänä, mutta pienituloinen olen tällä hetkellä. En kuitenkaan niin pienituloinen, että saisin asumistukea tai muuta, yh-korotuksen lapsilisään saan tietenkin.
Itse en ihan täysin ymmärrä niitä monilapsisia perheitä, joissa vanhemmilla on työttömyyttä, pitkäaikaisairautta jne ongelmaa. Toki, elämää ei voi ennustaa, mutta moni tuntuu hankkivan lisää lapsia olosuhteista huolimatta. Tällaisia perheitä on palstalla kritisoitu ja niihin ketjuihin vissiin ap kysymyksellään viittaa.
Mitä sanoisit tälle yhdelle tuoreelle yh:lle joka väkisin haluaa toista lasta exänsä kanssa, oma palkka aika minimi ja mies tykkää korkeasta elintasosta (=ei varmasti halua sitä laskea maksamalla yhn haluamille lisälapsille). Ihmiset ei mieti yhtään tulevaisuutta, ainoastaan kuinka yhteiskunta maksaa vauva-ajan.
Suomen talouden suurin ongelma on ikärakenteen vääristymä, eli lapsia ja nuoria on suhteellisesti aivan liian vähän. Siksi Suomen talouden kannalta olisi tärkeää, että "köyhätkin" tekisivät paljon lapsia. Lisäksi nykyajan köyhyys on kovin suhteellista. Onko se köyhää jos kaikille lapsille ei ole omaa huonetta tai kallista harrastusta?
Nykyisin korkeakoulutettu, työhaluinen ja aivan kunnollinen pariskunta voi olla köyhä. Ja silti tarjota lapsille mitä parhaimman kodin. Ja lisäksi kasvattaa Suomelle elintärkeitä tulevia veronmaksajia, innovaatioiden tekijoitä ja uuden kasvun luojia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talouden suurin ongelma on ikärakenteen vääristymä, eli lapsia ja nuoria on suhteellisesti aivan liian vähän. Siksi Suomen talouden kannalta olisi tärkeää, että "köyhätkin" tekisivät paljon lapsia. Lisäksi nykyajan köyhyys on kovin suhteellista. Onko se köyhää jos kaikille lapsille ei ole omaa huonetta tai kallista harrastusta?
Nykyisin korkeakoulutettu, työhaluinen ja aivan kunnollinen pariskunta voi olla köyhä. Ja silti tarjota lapsille mitä parhaimman kodin. Ja lisäksi kasvattaa Suomelle elintärkeitä tulevia veronmaksajia, innovaatioiden tekijoitä ja uuden kasvun luojia.
Nämä Suomen mköyhöt on usein sellaista roskasakkia että heistä ei ole töihin, eikä heidän lapsistaan. Tuilla elävät ei juri rakennevinoumia korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä Suomen mköyhöt on usein sellaista roskasakkia että heistä ei ole töihin, eikä heidän lapsistaan. Tuilla elävät ei juri rakennevinoumia korjaa.
On myös sellaisia köyhiä kuten me ettemme saa mitään muita tukia kuin lapsilisän.
Kuinka monelle pystyy tarjoamaan hyvän elämän. Tukia voi käyttää mutta ei niin, että suunnitellusti eletään jatkuvasti niiden varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti kuitenkin Suomessa suurimmat perheet ovat varakkailla ihmisillä. Toisekseenkin nykyinen työelämä on sellaista, että kuka tahansa voi pudota äkkiä vähävaraiseksi. Silti voi olla hyvinkin kyvykäs ja yhteiskuntakelpoinen ihminen. Ja nuorten korkeakoulutettujen köyhyys on ilmiö myös. Näiden älykkäiden ja kunnollisten ihmistenkö ei pitäisi tehdä lapsia, vain siksi taloustilanne on välillä heikompi?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sosiaalihuollon tuilla elävistä monilapsisen perheen lapsista tulee todennäköisemmin yhteiskunnalle kulua kun tuloa. Lapset oppivat vanhemmiltaan, että mitään ei tarvitse tehdä ja tuet juoksevat. Valitettavasti sosioekonominen asema periytyy hyvinkin vahvasti, eikä se ole kuviteltua vaikka niin toivoisinkin asian olevan. Tämä ei tietysti päde kaikissa tapauksissa, ja köyhänkin perheen lapsesta voi tulla akateemisesti koulutettu ja hyvätuloinen. Huonoista olosuhteista on kuitenkin vaikeampi ponnistella hyvän työuran alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Peke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mitähän rahoja köyhiltä on viety? Ei mitään. Köyhät elävät muiden kustannuksella koko elämänsä.
Niin, mistäpä köyhyys johtuu? Noin vaikka maailmanlaajuisesti ajateltuna. Siinäpä sulle miettimistä.
Minä olisin halunnut lapselle sisaruksen, mutta oli aikoinaan pakko valita, tavoittelenko vähän parempaa asumisen tasoa/ elintasoa. Haluan myös matkustaa + näyttää lapselle maailmaa (tämä siis MINUN tarpeeni).
Tuolloin opiskelin ja vaikka elämme osittaisessa yhteistaloudessa (7000e nettona ansaitsevan) miehen kanssa, en kokenut olevani riittävän varakas toiseen lapseen = miehen olisi pitänyt kustantaa ihan kaikki.
Nyt yhteiset nettotulomme 9000e, asumiskulut kahdesta asunnosta 3500e. Näillä tuloilla pystyisimme hyvin elättämään useammankin lapsen& tarjoamaan ne jutut joita haluamme, mutta lapsi jo niin iso ja me vanhoja, että jää ainoaksi...
Kysymykseen: hyvin vähävaraisena EHKÄ rajoittaisin lapsimäärää.
Mutta asumistuki, toimeentulotuki jne. kuuluu maksaa kaikille tarvitseville, enkä pidä missään määrin moraalittomana, että niihin tukeutuu vaikka koko elämänsä ajan. Tämä maa tarvitsee lisää lapsia.
Huono-osaisuus voi periytyä, mutta ei se kirkossa kuulutettua ole. Kuten ei sekään, että hyvistä taloudellisista lähtökohdista ponnistava aina "onnistuisi" elämässään - jos onnistumista nyt joku haluaa taloudellisilla mittareilla mitata.
Sekä mieheni että minä olemme molemmat köyhän perheen lapsia, siis oikeasti hyvin puutteellista oloista. Ehkä juuri siksi esim. nuo matkat ovat minulle niin tärkeitä. Lapsena jäin kaikesta sellaisesta (ja monesta tähdellisemmästä asiasta) paitsi.
Se surettaa, jos lapsella ei ole vaikka yhtään harrastusta sen vuoksi, ettei vanhemmilla ei ole varaa/ voimavaroja etsiä maksuttomia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. Tai jos elämänhallinta on puutteellinen, eikä vanhempi saa laitettua pieniä summia jemmaan, jotta lapsi voi osallistua esim. kavereiden syntyäreille (jonne tarvitaan viemisiksi pieni lahja).
Toimeentulotuestakin pystyy säästämään. Kokemusta on: minulla on ajanjakso, jolloin elin useamman vuoden ttt:n varassa, kun en sairauteni vuoksi pystynyt opiskelemaan/ tekemään töitä.
Jos taas jaksaa olla aktiivinen ja kompensoida sitä, että jotain materiaalista jää ehkä puuttumaan, niin mitään moraalisia rajoitteita en laittaisi yhtään kenellekään.
Ei ole siinä mitään rajoitteita.