Mies 29v + 2v miettii; mihin minun kannattaisi panostaa? (liittyy harrastuksiin ja uraan)
Elikkä tilanne on se että minulla ei ole mitenkään paljon rahaa käytössä; puolet menee avoimen opintoihin ja puolet harrastuksiin eli tässä tapauksessa lähinnä kielikursseihin.
Lupasin joskus itselleni että lopettaisin uusien kielten opiskelun kun olen saanut käytyä kursseja kahdessakymmenessä eri kielellä. Se on nyt tehty mutta kiinnostaisi vielä käydä lisää ja uudet suoritukset näyttäisivät hyvältä paperilla ja ehkä joidenkin töiden kannalta myös, vaikka siellä ei vaadittaisi todellista kielitaitoa (vähän samaan tapaan kuin monissa työpaikoissa vaaditaan joku hallinnollisesti pätevä tutkinto, mutta ei tietotaitoa). Toisaalta tässä on vaarana masentuminen sen takia, että vanhat kielet alkavat unohtua tai jäävät lillumaan vähemmän kovalle tasolle. Tarkoitus olisi käydä myös yleisiä kielitutkintoja lähitulevaisuudessa. En tosin tiedä tuleeko näistäkään olemaan hyötyä työelämässä, koska minulla ei ole palavaa intohimoa mitään yksittäistä kieltä tai kieliryhmää kohtaan ja opettajan ura ei ole tavoitteissa, mutta jonkunlainen ohjaamista ja viestintää sisältävä työ kiinnostaa.
Onko muita, jotka ovat olleet vastaavanlaisessa tilanteessa ja minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?
Kommentit (13)
Oletko ajatellut sukupuolenkorjausta? Puhut paskaa kuin mikäkin ämmä
Menisit salille pelle. Kieliä opiskelemalla häviät tappelussa.
Vierailija kirjoitti:
Menisit salille pelle. Kieliä opiskelemalla häviät tappelussa.
Bodailen kotona ja pahemmat vammat olen saanut bodaamalla kuin saisin missään tappelussa. Älkää siis tehkö maastavetoa, takakyykkyä ja kulmasoutua. Rinnallevetoakaan ei kannata tehdä jos ei tähtää painonnostokilpailuun. Säästäkää selkänne kun vielä voitte.
-Mies 29v + 2v-
Vierailija kirjoitti:
Opettelisit tappelemaan
Osaan potkunyrkkeilystä perusasiat.
-Mies 29v + 2v-
Jaa onko muita vai? Niitä kuule riittää, opiskellaan koko nuoruus ja nostellaan tukia. Sitten kun ollaan menossa töihin, ei näistä opiskelluista asioista
olekaan hyötyä->kortistoon.
Tässä hyvä vinkki.
Ala harrastamaan betoninraudottamista.
Eikö yli kolmekymppisenä pitäisi alkaa jo hakeutua työelämään? Mikä sinä olet ammatiltasi?
Ap, miksi olet avoimen opinnoissa? Oletko jo pitkään hakenut opintoihin mihin et pääse? Mikä ammatti sinua ylipäänsä kiinnostaa? Kuullostaa siltä että arvostat kieliopintojen suhteen enemmän määrää kuin laatua, mitä kannattaa miettiä nyt ammatin kannalta mihin haluaisit. Onko ko. ammatissa hyötyä tuollaisesta kielirepertuaarista? Olisiko jotain muuta mikä parantaisi enemmän mahdollisuuksiasi päästä opiskelemaan / työelämään alalle joka sinua kiinnostaa? Jos todistus ei riitä, voi korottaa yo-kirjoitusten arvosanoja, käydä preppauskursseja (tai lukea pääsykokeisiin jo etukäteen) tai hakea kyseisen alan hanttihommiin, jotta saa jalan oven väliin. Tsemppiä valitsemallesi tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä tilanne on se että minulla ei ole mitenkään paljon rahaa käytössä; puolet menee avoimen opintoihin ja puolet harrastuksiin eli tässä tapauksessa lähinnä kielikursseihin.
Lupasin joskus itselleni että lopettaisin uusien kielten opiskelun kun olen saanut käytyä kursseja kahdessakymmenessä eri kielellä. Se on nyt tehty mutta kiinnostaisi vielä käydä lisää ja uudet suoritukset näyttäisivät hyvältä paperilla ja ehkä joidenkin töiden kannalta myös, vaikka siellä ei vaadittaisi todellista kielitaitoa (vähän samaan tapaan kuin monissa työpaikoissa vaaditaan joku hallinnollisesti pätevä tutkinto, mutta ei tietotaitoa). Toisaalta tässä on vaarana masentuminen sen takia, että vanhat kielet alkavat unohtua tai jäävät lillumaan vähemmän kovalle tasolle. Tarkoitus olisi käydä myös yleisiä kielitutkintoja lähitulevaisuudessa. En tosin tiedä tuleeko näistäkään olemaan hyötyä työelämässä, koska minulla ei ole palavaa intohimoa mitään yksittäistä kieltä tai kieliryhmää kohtaan ja opettajan ura ei ole tavoitteissa, mutta jonkunlainen ohjaamista ja viestintää sisältävä työ kiinnostaa.
Onko muita, jotka ovat olleet vastaavanlaisessa tilanteessa ja minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?
Huomasin kirjoitusvirheeseen toisessa kappaleessa, joten siitä ei nyt sitten tarvitse nokkelasti huomauttaa.
-Mies 29v + 2v-
On siellä kuusi muutakin virhettä kuin vain tuo silmiinpistävin.
Sinähän et ole vielä koskaan ollut töissä. Nyt sopisi unohtaa tuo harrastelu ja haaveileminen ihan kokonaan ja lähteä tosissaan etsimään töitä. Ohjaamaan ja viestimään sinusta ei ole, mutta jotain hanttihommaa luulisi kuntosalilla viihtyvälle ja lukutaitoiselle löytyvän.
Kolmikymppinen ikuinen opiskelija ei tule saamaan tässä yhteiskunnassa töitä eli jatka vaan kielten opiskeluja ja palstalla päivystämistä.
Sinun kannattaisi mieluummin jeskittyä yhden tai muutaman kielen taidon kehittämiseen. Mutta sutä ennen voisit keskittyä, mitä haluat ja realistisesti voisit tehdä työksesi ja mitä siihen tarvitaan.
On parempi osata kaksi vierasta kieltä kunnolla kuin kaksi pintapuolisesti. Ei yhtään työnantajaa kiinnosta jos opettelit viisi vuotta sitten ranskaa sen verran että osaat tilata ravintolassa vettä, tai sen verran venättä että saat selitettyä miliisille että olet suomalainen etkä ole humalassa.
Ja sitten pitäisi vielä osata muutakin kuin kieliä. Kielet kun on vaan väline ulkomaisten yhteistyökumppanien ja asiakkaiden kanssa toimimista varten.
Huomasin kirjoitusvirheeseen toisessa kappaleessa, joten siitä ei nyt sitten tarvitse nokkelasti huomauttaa.
-Mies 29v + 2v-